Hvad er forskellen?
Fra : Futte

Dato : 11-10-05 13:09

Er symptomerne forskellige om man har brækket en finger eller forstuvet den?
Kan man selv evt vurdere det?

LH

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-10-05 13:24

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er symptomerne forskellige om man har brækket en finger eller forstuvet
> den? Kan man selv evt vurdere det?

Jeg var engang på skadestuen med en storestå, der var brækket eller
forstuvet. Det gjorde man intet nærmere ved. Jeg blev ikke
røntgenfotograferet, da behandlingen var den samme i begge tilfælde = ingen
behandling. Så jeg ved faktisk ikke, om min tå var brækket eller forstuvet.

Det gælder nok ikke for en finger - altså det med ingen behandling.

Mvh. Lisbeth

Fra : GB

Dato : 11-10-05 13:25

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Er symptomerne forskellige om man har brækket en finger eller
> forstuvet den? Kan man selv evt vurdere det?

Se at komme på skadestuen i en hulens fart og få lavet røntgen.

GB

Fra : Futte

Dato : 11-10-05 13:52

Det der får mig til at tænke på den ikke er brækket er at den slet ikke er
hævet, eller særlig øm når jeg trykker på den, men til gengæld gør den
hulens ondt ved bevægelse. Jeg har MEGET langt til en læge og skadestue her
fra hvor jeg bor, så kunne jeg se tiden an til i morgen ville jeg være glad!

LH

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-10-05 14:09

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har MEGET langt til en læge og skadestue her fra hvor jeg bor, så
> kunne jeg se tiden an til i morgen ville jeg være glad!

Man møder alligevel ikke (mere) bare op på skadestuen, så ring du først og
spørg om råd. Så vidt jeg husker kan du ikke kontakte skadestuerne før efter
kl. 16 (når de praktiserende læger har lukket).

Mvh. Lisbeth

Fra : GB

Dato : 11-10-05 14:38

> [...]
> gør den hulens ondt ved bevægelse. Jeg har MEGET langt til en læge og
> skadestue her fra hvor jeg bor, så kunne jeg se tiden an til i morgen

OK, lad mig gøre dig bekendt med det førstehjælps-faglige akronym RICE:

R = Rest (hvile),
I = Ice (afkøling, ispose, en pose frosne ærter, men ikke direkte på
huden - læg et viskestykke imellem)
C = Compression (tryk - anlæg en støtteforbinding med elastikbind - ikke
for stramt - det skal føles komfortabelt)
E = Elevation (Løft det skadede sted, så det ligger højere end hjertet.

Og kom så til læge, så hurtigt det er muligt!

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Joachim

Dato : 11-10-05 16:37

Futte <le_ha@privat.tele.dk> wrote:

> Er symptomerne forskellige om man har brækket en finger eller forstuvet den?
Ja, det er de. Er den brækket er der ofte indirekte ømhed (altså gør det
ondt når der trykkes andre steder end direkte på bruddet) - eks i
fingerens længderetning.

> Kan man selv evt vurdere det?
Tjaa, det kommer vel an på erfaring...

Gør det kun lidt ondt kan du sagtens vente med at søge læge til i morgen
og se om det ikke er bedre til den tid. Det er dog vigtigt at følesansen
og blodomløbet er i orden til det yderste af fingeren - ellers haster
det noget mere.

God bedring

Joachim

Fra : Kim

Dato : 11-10-05 17:29

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er symptomerne forskellige om man har brækket en finger eller forstuvet
> den? Kan man selv evt vurdere det?
Så kom dog afsted på den skadestue.
Hvis din finger er brækket, kan det i værste fald blive en "stiv" finger.
Den kan også gro skævt sammen.
I langt de fleste tilfælde vil, en forstuvet tå, finger o.s.v. altid gør
mere ond end en brækket.

Hilsen Kim.

Fra : dktekno

Dato : 11-10-05 21:48

Hvis noget er brækket hvordan skulle man så kunne bevæge det?

Hvis man kan bevæge fingeren er den nok ikke brækket og kun forstuvet.