carpal tunnel syndrom: behandling?
Fra : Lars Hansen

Dato : 08-10-05 22:50

Hej

Jeg ville bare høre om der er nogen derude der har 1. håndserfaring med
carpal tunnel syndom? Hvordan behandler man det? Gode erfaringer? Dårlige
erfaringer?

Fra : Steen

Dato : 09-10-05 09:04

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg ville bare høre om der er nogen derude der har 1. håndserfaring med
> carpal tunnel syndom? Hvordan behandler man det? Gode erfaringer? Dårlige
> erfaringer?

Nogle gange kan det vist helbredes med en enkelt lokal indsprøjtning af
binyrebarkhormon. Det har jeg læst i det hæfte om gigt fra Libris, der kan
købes på posthuset.

Men erfaringer: Ingen (endnu).

/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 17:20

> Jeg ville bare høre om der er nogen derude der har 1. håndserfaring med
> carpal tunnel syndom? Hvordan behandler man det? Gode erfaringer?
Dårlige
> erfaringer?

Jeg er blevet opereret i begge hænder for CTS for hhv 13 og 7 mdr siden..

Inden operationerne havde jeg næsten onstante sovende fornemmelser i de
første 3 fingre, og også i lidt af 4. finger.

For overhovedet at vurdere om det er CTS der er tale om laves en
Neuronografi som er en måling af nerveledningshastigheden i hænderne.
Der sendes en svag strøm igennem hånden/armen, og der laves nogle målinger
udfra det.

Er denne test positiv vurderer man så om det er slemt nok tl at man vil
operere.
Det var det jo så i mit tilfælde..

Operationen foregår typisk i lokalbedøvelse og tager knap ½ time.. Man går
ind lige over håndleddet og skærer det ledbånd over som trykker på nerven
og
giver den sovende og smertende fornemmelse i hånden.. Ledbåndet syes ikke
sammen, men skal vokse sammen af sig selv.

De første 4-5 dage efter operationen skal hånden holdes højt for at
mindske
hævelse og smerte.

Efter ca to uger fjernes stingene og hånden kan bruges frit, men
naturligvis
indenfor smertegrænsen.

Det er vigtigt at man "plejer" arret, dvs smører det med en god creme og
masserer det for at det bliver så smidigt som muligt.
For bliver arret hårdt og stift kan det også trykke på nerven, men det kan
man ikke gøre noget ved..

Man kan have lidt smerter efter operationen, men ikke mere end hvad
håndkøbsmedicin kan klare det..

JEg har vidt forskellige erfarinnger fra de to operationer, men alt i alt
er
det gode resultater, i dag har jeg ingen sovende fornemmelser, men kan
mærke
ar jeg ikke er god nok til at massere det "gamle" af arrene, det kan godt
virke stift, men massage 2-3 gange om ugen er nok til at holde det ved
lige
så det ikke bliver helt hårdt..

Håber dette lange svar kan bruges, ellers er du meget velkommen til at
spørge iegn

MVH Louise

Fra : Lars Hansen

Dato : 09-10-05 17:28

> [...]
> Neuronografi som er en måling af nerveledningshastigheden i hænderne.
> Der sendes en svag strøm igennem hånden/armen, og der laves nogle målinger

Hej . Tak for svaret

Hvor smertefuld er neuronografi? Og findes der andre metoder? Fordele?
Ulemper?

Tak på forhånd...

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 17:44

> Hej . Tak for svaret
>
> Hvor smertefuld er neuronografi? Og findes der andre metoder? Fordele?
> Ulemper?
>
> Tak på forhånd...

Neuronografi er ikke smertefuldt.
Det kan mærkes men gør ikke ondt overhovedet..

Der findes et par enkelt andre metoder, men det er blot metoder der
fremkalder symptomerne.
Neuronografi er mere præcis, da det også giver en idé om hvor svær CTS der
er tale om..

Men altså neuronografi er at foretrække, og er _ikke_ smertefuldt, og er
overstået i løbet af ca 15 minutter pr hånd..

Louise

Fra : Jesper Sloth

Dato : 10-10-05 08:43

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hvor smertefuld er neuronografi? Og findes der andre metoder? Fordele?
> Ulemper?
>
> Tak på forhånd...

Hejsa

Jeg har prøvet Neuronografi, og det er absolut ikke noget der giver smerter,
det er fuldstændig smertefri. Men det giver en underlig fornæmmelse, når ens
muskler beværger sig i hånden, eller nærmest hele armen, alt efter hvor de
sætter elektroderne, de hæver spændingen nogle gange og derfor giver det
nogle ryk i armen, men det gør ikke ondt, virker bare underligt.

Mvh

Jesper