Protese
Fra : Jan Pedersen

Dato : 06-10-05 19:53

Efterhånden har jeg kun tænder med tyggeflade i den ene del af mundhulen og
min tandlæge har derfor foreslået en dyr implantatløsning og en lidt
billigere del protese løsning.
Selv overvejer jeg dog at få fjernet resterende tænder og få en hel protese.
Får man problemer med en sådan senere kan der jo monteres implantater hvorpå
helprotesen kan fæstnes hvis den bliver for løs pga. tilbagetrækning af
tandkødet. Helprotese løsningen vil også befri mig for tandlæger resten af
livet da disse varetages af en anden faggruppe: tandteknikere.

I denne forbindelse har jeg nogle spørgsmål:

1) Kan ens tænder blive trukket ud på en gang i fuld bedøvelse på en
kæbekirurisk afdeling ? Hvem skal henvise til noget sådant ? Ens læge eller
tandlæge ?
Hvad koster en sådan fuld narkose inkl. det kirurgiske arbejde ?

2) Idag kan man få sat en protese i munden umiddelbart efter at tænderne er
fjernet. Tandlægen tager så aftryk og får den produceret inden tænderne
fjernes. Kan en tandtekniker lave det samme ? altså tage aftryk hvor ens
egne tænder vil fremgå , og så se bort fra disse og ellers lave protesen så
man selv kan få den monteret efter tandlægen har fjernet ens egne tænder ?
Jeg spørger fordi tandlægen selvfølgelig lægger en avance ovenpå prisen på
protesen (ovenpå tandteknikkerens allerede eksisterende avance)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-10-05 20:40

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg spørger fordi tandlægen selvfølgelig lægger en avance ovenpå prisen på
> protesen (ovenpå tandteknikkerens allerede eksisterende avance)

Til at få dem fjernet på hospitalet, i fuld bedøvelse.... Ja, det kan lade
sig gøre. Det skal dog siges, at det er stadig tandlægen der udfører det.
Lige hvad det koster, det er jeg ikke klar over, udover, at du kommer til at
betale en Taxa til tandlægen, frem og tilbage til hospitalet.

Jeg har ladet mig fortælle, at diverse aftryk til proteser, tages før
tænderne fjernes, og man får det bedste resultat, ved at de nye proteser
sættes ind, umiddelbart efter, at de gamle tænder er trukket ud, og de må
derefter, ikke tages ud, før 24 timer efter. Min gamle nabo, fik dem sat
ind, straks, og indrømmede, at i de næste 24 timer, var der intet han
hellere ville, end tage de nye tænder ud , men han modstod fristelsen,
og havde fremover, aldrig problemer med proteserne, i modsætning til så
mange andre jeg kender. Jeg må ærligt indrømme, jeg blev sgu en kylling, da
beslutningen skulle tages, og munden skulle ryddes, så jeg kom til at sige
forkert..... Så lige med undtagelse af visdomstænderne, så sidder de der
allesammen endnu, men indrømmet, jeg har tilbragt mange timer i en
tandlægestol..... Men jeg syntes, at det har været det værd. Så mit råd må
være, red hvad reddes kan.

M.V.H.....Benny..