Bevidsthed under operation...
Fra : Inger

Dato : 05-10-05 23:00

Jeg sidder her og ser den mest skræmmende fjernsyns udsendelse jeg nogen
sinde i hele mit liv har set. Det slår simpelthen de værste mareridt jeg
nogensinde har forestillet mig at man kunne have.

At ligge under narkose og pludselig vågne op,uden at være i stand til at
vise at man er vågnet. Klamt! Vildt! Tortur... Jeg mangler ord.

Tænk at en promille af dem der bliver opereret under fuld narkose, rent
faktisk vågner midt i det hele.

En kvinde vågnede under sit kejsersnit. Nogle år senere skulle hun have
sin blindtarm fjernet, men fik en anden narkosekæge. Hun vågnede ikke,
og var lettet. Men så kom der komplikationer og hun skule opereres igen.
Denne gang fik hun den samme narkoselæge som under kejsernittet. Hun
vågnede!!! Jeg kan ikke engang begynde forestille mig hvordan hun må
have haft det anden gang hun vågnede...

Hvor mange tilfælde er der mon i Danmark om året???

Mvh. Inger

Fra : EnjoyNews

Dato : 06-10-05 08:53

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tænk at en promille af dem der bliver opereret under fuld narkose, rent
> faktisk vågner midt i det hele.> Mvh. Inger

Det burde jo egentlig ikke kunne lade sig gøre da der sidder en narkoselæge
ved ens side under hele operationen og som kun holder øje med dig. Jeg
tvivler på¨at det er sket i Danmark.

Kh Heidi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-10-05 09:14

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev

> Det burde jo egentlig ikke kunne lade sig gøre da der sidder en
narkoselæge
> ved ens side under hele operationen og som kun holder øje med dig. Jeg
> tvivler på¨at det er sket i Danmark.

Det gør det nu rent faktisk, jeg har talt med en enkelt af dem.

Og det er en problematik man er klar over i forbindelse med operationer, og
selvfølgelig forsøger at undgå.

Bla anvender man en del steder mekaniske pumper til at dosere den bedøvende
medicin, for at holde en mere stabil medicinmængde i blodet.

Også muskelspændingsdetektore anvendes.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Inger

Dato : 06-10-05 10:32

EnjoyNews wrote:

> [...]
> ved ens side under hele operationen og som kun holder øje med dig. Jeg

Hmmm... Men hvad holder de øje med? Du er fuldstændig lammet, og kan
ikke gøre noget som helst. Kan ikke bevæge så meget som en lillefinger
eller sige noget som helst. Jeg så, at i mange af tilfældene blev øjnene
holdt lukket med et stykke tape, så dem kan du ikke engang signalere med...

mvh. Inger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-05 11:29

Den 06-10-05 11.32 skrev Inger følgende:

> Hmmm... Men hvad holder de øje med?

De holder fx øje med pulsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 06-10-05 16:34

Kim Ludvigsen wrote:

> De holder fx øje med pulsen.

Og blodtryk og ilt.

--
Med venlig hilsen

Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb.

Fra : myggen

Dato : 06-10-05 08:59

> [...]
> haft det anden gang hun vågnede...
>
> Hvor mange tilfælde er der mon i Danmark om året???

jeg finder det ufatteligt at man ikke søger at tjekke bedre om patienten
rent faktisk er bevidstløs.. og jeg finder det endnu mere skræmmende og
forargeligt, at narkoselægen, ved patienten der vågnede fordi den tank de
gav narkose fra var tom, blot fortsatte med at bruge den tomme, på trods af
tydelige indikationer om at hun var vågen (henddes hjerterytme steg
voldsomt). Man bør have nogle procedurer der gør at man skifter..

Derudover synes jeg det er skræmmende at tænke på, at de lammer vores krop
så ufatteligt meget. Jeg synes man burde skrue lidt ned for den
hel-krops-lammende og så i stedet give en god gang lokalbedøvende i selve
området. Jeg er ikke læge, ej heller medicinstuderende, men det virker for
mig som det smarteste, da patienten så stadig vil være i stand til at røre
lidt på sin fod eller hånd (selvfølgelig forudsat at det ikke er det der
bliver opereret i). Og lokalbedøvelse er noget der trods alt bliver benyttet

Og findes der ikke et så lokalt bedøvende - altså et middel der kan bedøve
eksempelvis et helt ben (til fx. en ankeloperation), så bør man altså
arbejde på at få det udviklet.

Jeg blev opereret for en svulst i hjernen for 10 år siden, og jeg vågnede
gudskelov ikke. Men som der også blev nævnt i programmet igår aftes, så var
der nogle operationer hvortil man kun gav det der var nødvendigt (som
kejsersnit) mens man til andre sikrede sig endnu bedre at patienten var i
fuld narkose, og det håber - og tror - jeg blandt andet kunne være en
operation i hjernen.

Men hvorom alting er, er det noget man bør gøre ufatteligt meget for at
forebygge og undgå. Jeg er dog ikke bange for narkose eller for at blive
opereret (hvis det blev aktuelt) men det er en skræmmende tanke at have
liggende bag i hovdedet, og jeg håber aldrig jeg kommer til at opleve at
ligge helt hjælpeløs, ude af stand til at tale eller røre mig, og så mærke
operationen.

Trine

Fra : Kristine Gazel

Dato : 06-10-05 10:07

myggen wrote:

> [...]
> bedøve eksempelvis et helt ben (til fx. en ankeloperation), så bør
> man altså arbejde på at få det udviklet.

Det er sådan set udviklet. Man bruger noget der hedder spinal eller
epiduralbedøvelse, som fx bedøver fra underkroppen og ned. Så man er ved
fuld bevidsthed og kan ligge og snakke med anæstesisygeplejersken (eller -
lægen), uden at mærke hvad der forgår under operationen.

Bagefter går der et stykke tid før man kan mærke eller bruge benene. Det
føles lidt underligt.

Jeg har prøvet det to gange, begge på Hvidovre Hospital, dels under en
mindre ambulant operation sidste efterår, dels under min fødsel i foråret.
Jeg følte mig 100 % tryg og velinformeret begge gange. På Hvidovre bliver
man orienteret inden operationen af en anæstesilæge, og der stod en
sygeplejerske og holdt øje med alle mine "værdier" under hele operationen.

Du kan se mere på http://makeashorterlink.com/?R1E431EEB.

Fra : myggen

Dato : 06-10-05 10:40

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man orienteret inden operationen af en anæstesilæge, og der stod en
> sygeplejerske og holdt øje med alle mine "værdier" under hele operationen.

det var lige netop sådan noget i den stil jeg tænkte på.. har aldrig selv
prøvet at få en rygmarvsblokade, men jeg kunne godt forstille mig det var
lidt mærkeligt ikke at kunne røre sin underkrop. Jeg tænker så bare på om
den blokade kan lægges flere forskellige steder i ryggen eller der er et
bestemt sted eller indenfor et vist område på rygraden den skal ligge. For
er det ligegyldigt hvor på rygraden man lægger den kunne man jo måske endda
læge den så højt at en operation i maven og nedefter kunne klares på den
måde.

Hvis man ikke allerede er igang burde de overveje at udvikle lidt mere på
det, så det kun er den del af kroppen det er nødvendigt er lammet, der rent
faktisk bliver lamemt

Trine

Fra : Kristine Gazel

Dato : 06-10-05 13:59

myggen wrote:

> [...]
>
> Hvis man ikke allerede er igang burde de overveje at udvikle lidt
> mere på det, så det kun er den del af kroppen det er nødvendigt er

Tjah. Jeg ved jo ikke noget om det, da jeg er lægmand og bare kan fortælle
om mine personlige oplevelser. Men jeg har indtryk af at de virkelig ved
hvad de laver og kan lægge en bedøvelse meget præcist.

--

Fra : Inger

Dato : 06-10-05 10:30

myggen wrote:
> [...]
> bliver opereret i). Og lokalbedøvelse er noget der trods alt bliver benyttet

Ja, den tanke tænkte jeg også i går... Det virker da mærkeligt at hele
kroppen skal lammes totalt for at kunne operere i f.eks. et knæ eller en
mave... Jeg kunne meget godt lide det man også så nogle gøre:
De stoppede blodtilførslen til en arm og gjorde et eller andet, så den
ikke var lammet. Så fik patienten et par høretelefoner på der sagde:
"Dette er dr. ???. Hvis du kan høre dette, så vip med din højre hånd"
Det gav da trods alt en vis indikation om at der var noget galt...

> [...]
> ligge helt hjælpeløs, ude af stand til at tale eller røre mig, og så mærke

Nej, den tanke er meget skræmmende, synes jeg. Jeg ved ikke om jeg er
bange for at det skulle ske. Men hvis jeg skal opereres i knæet (ved
ikke endnu om det bliver nødvendigt) så tror jeg da at jeg vil
foretrække lokalbedøvelse fremfor fuld bedøvelse efter at have set
dette. Førhen var jeg ellers af modsat mening, da jeg er en smule angst
ved tanken om at kunne høre alting. Men hellere det end det andet...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-10-05 11:18

> [...]
> dette. Førhen var jeg ellers af modsat mening, da jeg er en smule angst
> ved tanken om at kunne høre alting. Men hellere det end det andet...

Lægerne foretrækker også, kun at lokalbedøve, så der er dig og lægerne
enige. Men ikke fordi de er bange for, at du skal vågne. Der er en risiko
forbundet med enhver operation. Det kan være, at du F.eks vågner, eller det
modsatte. Hvilken du så vil foretrække, lader jeg så dig bestemme. I langt
de fleste tilfælder, så ved de i forvejen, hvilke smertestillende midler der
virker på dig, og en bedøvelse idag, er i modsætning til tidligere, bygget
på to komponenter, den smertestillende, og den del der får dig til at sove.
Du får det der skal til, for at holde dig så smertefri som muligt, og den
del, som får dig til at sove, bliver løbende givet, så du ikke holdes
sovende, længere tid, end højst nødvendigt, og at der ikke skal gives så
meget kontramedicin, for at få dig til at vågne igen. Så derfor, i
modsætning til tidligere, vil du som hovedregel, stadig være til dels
smertefri, hvis du skulle vågne under operationen. Hvis du sammenligner, en
bedøvelse med søvn, så tænk på den person du kender, der sover mest uroligt,
så har du allerede selv svaret på mange af dine spørgsmål. De fleste ting,
sker for at gøre det hele så godt og sikkert for patienten. Så skal man
også gå og være bange, for at man skulle få det som de enkelte mennesker,
der kan falde om, og blive erklæret for døde, men stadig være ved fuld
bevidsthed, men bare helt ude af stand til at kommunikere, disse mennesker
findes, men kun dem der overlever første gang, uden at blive levende
begravet, får muligheden for at fortælle om det.

M.V.H.....Benny..