"prikker"
Fra : myggen

Dato : 04-10-05 18:29

Hejsa NG

Jeg har et spørgsmål angående "prikker" - eller skøndhedspletter er der vel
nogen der vil kalde dem. For lige at tydeligtgøre hvad det helt præcist er
jeg snakker om, så er det de der små - eller for nogens vedkommende lidt
større - brune (altså mørkere end selve huden) prikker/pletter/fregner, som
langt de fleste mennesker - vil jeg tro - har på kroppen. Nogle af dem
stikker måske endda et lille stykke op over huden, mens andre ikke gør.

Så.. jeg tror visst de fleste har en ide om hvilke "prikker" jeg mener.
Jeg har aldrig haft ret mange af de ovennævnte prikker (i hvert fald ikke
hvad jeg vil betegne som ret mange. Underforstået; jeg er ikke fregnet), men
nu har jeg opdaget at jeg har fået "en del" (i hvert fald så mange flere at
jeg kan se det) nye. De er fordelt på skuldre/arme, lidt på brystet og maven
og på benene er der også dukket nye op.

Jeg har taget solarie - men det er vel minimum et år siden sidst (stoppede
pga. nye rapporter der tydede på meget skadelige effekter). Det skal dog
også retfærdigvis siges at jeg aldrig har været sådan en "chokolade"-brun
en, der tager sol hver dag, for sådan var det ikke. Det var et par gange i
løbet af vinter og forår.
Når jeg har været i solen (selv bare på terrassen her i Danmark) har jeg
haft solcreme på (faktor over 10). Og egentligt har jeg aldrig rigtigt haft
tålmodighed til det der solbadning, så det er begrænset hvor meget sol jeg
har taget/fået i løbet af de sidste par somre. Og solskoldning har jeg ikke
oplevet siden jeg var 10-12 år gammel..

Men altså, det mit spørgsmål så helt præcist går på er; hvor meget - eller
lidt - skal jeg (eller man) lægge i, at jeg (eller man) har fået hvad jeg
vil betegne som væsentligt flere (så mange flere at jeg har bemærket det) af
disse prikker???

Jeg ved ikke om ovenstående vedr. sol er relevant, men i tilfælde af nogen
skulle efterlyse den info er den hermed inkluderet.
Det er ikke fordi jeg er desperat-panisk og ved at gå ud af mit gode
(prikkede) skind af angst for at jeg fejler noget, det var bare sådan
egentligt for at vejre, hvor meget jeg skal lægge i, at jeg nu pludseligt
ser de her prikker jeg ikke tidligere har haft (de var der ikke for et år
siden - i hvert fald ikke i samme mængde som nu).

Håber nogle har en smule bud på et svar

Trine

Fra : Cocoamum

Dato : 04-10-05 18:48

myggen skrev:
> [...]
> langt de fleste mennesker - vil jeg tro - har på kroppen. Nogle af dem
> stikker måske endda et lille stykke op over huden, mens andre ikke gør.

< snip >
> Håber nogle har en smule bud på et svar
>

> Trine

Hvis du ikke er helt ung, så kan det være dem, lægerne kalder
'senilvorter'. Et skrækkeligt udtryk! Jeg kan bedre lide betegnelsen
visdomsvorter.

Tine

Fra : myggen

Dato : 04-10-05 18:57

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvis du ikke er helt ung, så kan det være dem, lægerne kalder
> 'senilvorter'. Et skrækkeligt udtryk! Jeg kan bedre lide betegnelsen

jeg ville helt sikkert også foretrække "visdomdsvorter".. nu ved jeg ikke
hvor ung "helt ung" er, men jeg formoder (ud fra navnet på det du beskriver)
at mine 23 år ikke helt berettiger at jeg kalder mine fregner/prikker for
visdomsvorter

Trine

Fra : Cocoamum

Dato : 04-10-05 19:32

myggen skrev:
> [...]
> at mine 23 år ikke helt berettiger at jeg kalder mine fregner/prikker for

Det ville jeg ikke tro - du skal nok over de to snese.

Tine