Får jeg nu roskildesyge?
Fra : dktekno

Dato : 04-10-05 17:20

Idag var jeg henne på handelsskolens kantine og bestilte pølsemix. Bestilles
det inden kl. 10.00 får man en gul papirseddel som man bare skal vise frem
til frokost, så undgår man at stå for længe i kø.

Det gjorde jeg så, og jeg fik denne gule papirseddel. Da jeg så tog
papirsedlen op af lommen, og gav den til ekspedienten/kokken, tog hun den,
hængte den op på en tavle, og med samme hånd som hun tog sedlen, puttede hun
pølserne på pomesfritterne. Godt nok brugte hun hansker, men det var altså
ikke engangshansker.

Det vil altså sige, at med de mange mennesker, som i løbet af denne frokost
var kommet til hende, og afleveret deres gule seddel, så betyder det jo, at
hun har rørt ved samtlige papirsedler, som andre har rørt ved, og fået andre
menneskers mikroorganismer (herunder evt. norovira der giver roskildesyge,
der skal kun en enkel partikel til at gøre dig syg), og det er altså ikke
kun mig, der først har rørt ved et offentlig tastetur, og derefter overført
mikroorganismer fra tasteturet til papirsedlen, der så rører ved kokkens
hansker, der så rører maden - der så kommer ned i min mave! Nej, vi snakker
om at det er halvdelen af handelskoleeleverne der inddirekte har haft
grabberne i min mad!

Jeg synes det er klamt!

Hvor stor er risikoen for at jeg inde for 48 timer får kvalme og opkast?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-05 17:26

dktekno skrev:

> Jeg synes det er klamt!

Bruger du nogensinde rede penge når du køber ind, eller betaler du
altid "på beløbet" med dankort? Og hvis du betaler med dankort, tager
du så latexhandsker på mens du taster PIN-koden ind, eller spritter du
hænderne af bagefter?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Futte

Dato : 04-10-05 17:30

Risikoen er der vel, men sådan er det vel altid hvis man spiser ude! Men det
er korrekt at det ofte er sådan at mange smittes med diverse ting, ellers
blev der vel heller ikke så mange syge, når der er infektioner i luften.
Det lyder som om du er meget bange for at få sådan noget - det er jeg også,
og jeg spiser af princip ikke et sted hvor der ikke er en god hygiejne og
maden er gennemstegt og ordentlig varm. Foretrækker at lave min mad selv.

Fra : Catharina Jensen

Dato : 04-10-05 19:01

Nu arbejder jeg indenfor sundheds sektoren, og kan fortælle dig at chancen
ikke er særlig stor for at få roskildesyge på den måde, selvfølgelig er der
en minimal chance, men tror sgu ikke ligefrem at det er noget du skal regne
med..

Fra : Nicolai Lang

Dato : 04-10-05 19:21

On Tue, 4 Oct 2005 18:20:01 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

> [...]
>pølserne på pomesfritterne. Godt nok brugte hun hansker, men det var altså

Blev det ikke friteret efter? For så er der nok ingen patogene
bakterier (formodentlig slet ingen bakterier) tilstede i den grillmix.
Så jeg tror ikke du skal være nervøs. Hvordan har du det ligenu?

Men jeg tror ikke helt den praksis er i overenstemmelse med
fødevarekontrollens ønsker, så jeg synes du skal anmelde det til din
lokale fødevareregion -
http://www.foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Findregion/FindRegion.htm
- fortæl dem det samme som du har gjort her, og de vil formodentlig
tage på kontrolbesøg.

Se i øvrigt - sådan aprospros:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Presserum/Pressemeddelelser/sygdom_paa_uddannelsescenter.htm

Mvh