rodbehandling
Fra : Tina

Dato : 04-10-05 07:27

Jeg står og skal have lavet en rodbehandling på en død tand med
tandrodsbetændelse.
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om folks positive / negative
erfaringer?.

Jeg er lidt i tvivl om dte kan svare sig for efter hvad jeg har læst
mislykkes 20 % og man risikere at have smerter i op til 3 mdr efter. Hvilket
jeg absolut ikke har lyst til. Dyrt er det jo også.

Hvis du har erfaringer vil jeg meget gerne høre dem gode som dårlige.

MVH Tina

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 04-10-05 07:52

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilket jeg absolut ikke har lyst til. Dyrt er det jo også.
>
> Hvis du har erfaringer vil jeg meget gerne høre dem gode som dårlige.

Hej Tina,

Hvad mener du med mislykkes? Når nerven er væk, så er den vel væk? Det er
rigtigt, at tanden bliver svagere, når nerven er fjernet, men jeg forstår
ikke, hvad du mener med at selve ingrebet kan mislykkes?

Jeg har selv to tænder der er rodbehandlede og de er vel omkring 10 og 15 år
gamle. Begge tænder fungrer stadig fint.

Jeg forstår heller ikke, hvad det er der skal gøre ondt i flere måneder
efter? Nerven er jo væk!
Den første tand jeg fik lavet, blev lavet ved at bore ned til nerven og
komme noget ned i tanden, som dræber nerven. Hele herligheden blev lukket og
det skulle jeg gå med i nogle dage, så vidt jeg husker. Herefter blev tanden
lavet med en fyldning som normalt. Det var ikke specielt ubehageligt men jeg
fortrækker den anden metode, hvor nerven bliver fjernet samme dag som tanden
bliver lavet færdig. Det er en smule mere pinefuldt her og nu, men så er det
til gengæld hurtigt overstået. Herefter havde jeg en øm tand en dags tid
eller to, men da slet ikke i uger efter....

Hvis alternativet er at du skal undvære en tand og det er det jo sikkert, så
synes jeg da helt bestmet det er pengene værd.
Hvis ikke, du får gjort noget ved tanden, vil nerven dø af sig selv, men det
ønsker du bestemt ikke! Det er nemlig langtrukket og pinefuldt....:-/

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-10-05 08:40

On Tue, 4 Oct 2005 08:51:40 +0200, "Renate Jacobsen"
<post@renate.dk> wrote:
klip
>Hvad mener du med mislykkes? Når nerven er væk, så er den vel væk? Det er
>rigtigt, at tanden bliver svagere, når nerven er fjernet, men jeg forstår
>ikke, hvad du mener med at selve ingrebet kan mislykkes?

Nu er det vist ikke bare en nerve, hvis jeg husker ret er der 4-5
nerver. De 2 er store, de dræbes og bores ud, men der er 2, som
er så små at de ikke kan bores ud. De volder sjældent problemer
efterpå, men man kan altså godt have en minimal følelse i en
rodbehandlet tand. Såvidt min tandlæge, frit efter hukommelsen.
mvh Ebbe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-10-05 09:39

> [...]
> jeg absolut ikke har lyst til. Dyrt er det jo også.
>
> Hvis du har erfaringer vil jeg meget gerne høre dem gode som dårlige.

Som du jo selv skriver, så er tanden død. Vi kan dermed konstatere, det er
ikke din tand, som gør ondt. Derfor kan det nu godt føles som tandpine, men
det er betændelsen, der presser tanden op, eller en tandbyld, der er ved at
mase sig ud. Derfor skal man ikke have smertestillende piller til sådanne
smerter, men penicillin.
Jeg er også helt overbevist om, at din tandlæge, laver tanden, uden
bedøvelse, og lige så snart der er hul igennem, så forsvinder dine smerter,
men det kan godt være, at din tandlæge foretager et hurtigt kast med
hovedet. Derefter breder en fæl lugt sig. Når der er så meget tryk på, så
det kan stå i et helt sprøjt ud af munden på dig, så kan du vel godt forstå,
at det gør rigtigt ondt, så længe det er lukket inde.
Men er det en af de store tænder, så vil du med garanti, være meget ked af
at undvære den, så jo, jeg tror ikke du fortryder, hvis du får den lavet,
men jeg er næsten 100 % sikker på, at du fortryder, hvis du ikke gør.

M.V.H.....Benny..