Roskildesyge
Fra : dktekno

Dato : 03-10-05 21:48

Jeg har hørt at roskildesyge indebærer "eksplosive opkastninger". Dvs. noget
der sker lige pludselig. Vil det sige, at hvis man får roskildesyge, så
føler man ikke små-kvalme i timerne op til at det virkelig bryder ud?

Hvis det er korrekt, hvad har det så været, alle de gange hvor jeg har haft
såkaldt omgangssyge? For hver eneste gang har jeg følt små-kvalme og lettere
utilpashed i timerne indtil det virkelig blev slemt.

Og hvor ofte opstår disse former for omgangssyge egentlig?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-10-05 22:15

dktekno skrev:

> [...]
> Dvs. noget der sker lige pludselig. Vil det sige, at hvis man får
> roskildesyge, så føler man ikke små-kvalme i timerne op til at

Jeg har haft roskildesyge et par gange i år pga. de polske hindbær der
har været talt så meget om på det seneste, og jeg havde hver gang en
smule kvalme forud for opkastningerne m.m.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Inger

Dato : 04-10-05 18:06

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg har haft roskildesyge et par gange i år pga. de polske hindbær der
> har været talt så meget om på det seneste, og jeg havde hver gang en
> smule kvalme forud for opkastningerne m.m.
>
> Mvh,

Er det så ikke Roskilde syge hvis man ikke kaster op, trods kvalme? Jeg
"plejer" at have let kvalme, men jeg ender altid med at "sidde på
tønden" i laaang tid... Uden at kaste op.

Mvh. Inger

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 21:05

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft roskildesyge et par gange i år pga. de polske hindbær der
> har været talt så meget om på det seneste, og jeg havde hver gang en
> smule kvalme forud for opkastningerne m.m.

Hvorfor kalder man egentlig episoden, med de polske hindbær for Roskildesyge
?

Er det ikke nærmere en madforgiftning, ligesom f.eks. en salmonella
infektion og lignende ?

Det er vel kun de personer, der har spist af hindbærene, der bliver syge ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-05 22:41

Buffy skrev:

> Hvorfor kalder man egentlig episoden, med de polske hindbær for
> Roskildesyge?
>
> Er det ikke nærmere en madforgiftning, ligesom f.eks. en salmonella
> infektion og lignende ?

Nej, der var tale om polske hindbær fra buske der formondetlig var blevet
vandet med spildevand indeholdende noro-virus:

»Storkøkkener bør tjekke frossen hindbærsmuld«:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/Presserum/Pressemeddelelser/Arkiv/2005/Storkokkener_bor_tjekke_frossen_hindbaersmuld.htm>

> Det er vel kun de personer, der har spist af hindbærene, der bliver syge ?

Iflg. <http://www.jerk.dk/roskildesyge.htm> er »10-100 virus-partikler
nok til at smitte et menneske«, så man bliver yderst let smittet. Derfor
går sygdommen osse under navnet "omgangssyge" på plejehjem o.lign.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 05:58

> [...]

> nok til at smitte et menneske«, så man bliver yderst let smittet. Derfor
> går sygdommen osse under navnet "omgangssyge" på plejehjem o.lign.

Mange tak for opklaringen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-10-05 10:29

> Buffy skrev:
>

> Nej, der var tale om polske hindbær fra buske der formondetlig var blevet
> vandet med spildevand indeholdende noro-virus:

Jeg tror nu ikke Polakker, er sådanne små grissebasser, så de vander deres
hindbær med spildevand .... Så skal man ikke regne med, at det har en
forbindelse med de oversvømmelser der var, efter de meget voldsomme regn
perioder, som i lang tid plagede både Polen & Tyskland, at det var i denne
forbindelse, at disse hindbær, kom i kontakt med kloakvand, uden at man
opdagede det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-10-05 18:23

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> som i lang tid plagede både Polen & Tyskland, at det var i denne
> forbindelse, at disse hindbær, kom i kontakt med kloakvand, uden

Så har vandet sgu' stået højt. Mere sandsynligt er det vel at vandet
fra kloakkerne er løbet over og ned i et opsamlingsbassin, hvor man så
har brugt vandet til at vande hindbærbuskene.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-10-05 19:40

> Så har vandet sgu' stået højt. Mere sandsynligt er det vel at vandet
> fra kloakkerne er løbet over og ned i et opsamlingsbassin, hvor man så
> har brugt vandet til at vande hindbærbuskene.

Det siger lige som sig selv, at ved en oversvømmelse, så står alt vand lige
højt. Drukner din bil i oversvømmelsen, blandes din benzin også med vandet,
og du har efterhånden en skøn blanding. Ved oversvømmelse, så hjælper ingen
opsamlingsbassiner, for de er også oversvømmet. Du så vel selv i TV,
hvordan det så ud dernede, ellers kig på de nylige billeder fra New Orleans,
hvis du har glemt, hvad en oversvømmelse er.

M.V.H......Benny..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-10-05 21:57

Benny Mortensen skrev:

> Du så vel selv i TV, hvordan det så ud dernede, [...]

Nej, jeg har gudskelov ikke tv.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-05 10:06

> Nej, jeg har gudskelov ikke tv.

Så smutter du bare til Løgstør, eller Marsken i næste orkan fra vest, så får
du et lille indtryk, men det er småting, sammenlignet med det der nede.

M.V.H.....Benny..

Fra : Karina Nielsen

Dato : 04-10-05 17:12

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> utilpashed i timerne indtil det virkelig blev slemt.
>
> Og hvor ofte opstår disse former for omgangssyge egentlig?

De gange jeg har haft det har jeg også haft lidt kvalme forud for
opkastninger. Heldigvis er det ikke noget jeg har så tit - der kan gå flere
år imellem:)

Mvh
Karina

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 21:02

> [...]

lettere
> utilpashed i timerne indtil det virkelig blev slemt.

Har prøvet begge dele: Både at det kan komme pludseligt- uden varsel, og at
man er lidt for-kvalmet et par timer før.

Vi har gudskelov ikke døjet med roskildesyge / omgangssyge, i snart 4-5 år
nu. Da børnene gik i børnehave, fik hele familien det 3-4 gange om året.

Måske bliver man mere immun over for det, efter at have været igennem det
nogle gange ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: