Blodsukkermåling...??
Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-09-05 08:39

Hejsa

Min dejlige kæreste er diabetiker og tager insulin

Hun måler jævnligt sit blodsukker og har dertil et apparat, problemet er
ikke selve apparatet til målingen, men de små teststrimler, eller hvad man
nu kalder dem, for de koster en formue :(

Er der et sted hvor man kan få et overblik over hvilke apparater der findes
på markedet, og priser på dem, samt priser på de teststrips der skal bruges
til dem...??

Og gerne hvis der er nogle som har erfarring med nogle apparater, høre vi
gerne om oplevelserne

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-09-05 09:01

On Wed, 28 Sep 2005 09:38:32 +0200, "Carsten Jensen"
<blue22deep@yahoo.co.uk> wrote:

> [...]
>til dem...??
>
>Og gerne hvis der er nogle som har erfarring med nogle apparater, høre vi

Hold øje med annoncer i Diabetikerbladet, der er tit tilbud på et
apparat med strimler til en meget lav pris, og apoteket er
ligeglad med om du køber 5 ad gangen MEN hvorfor får
hun ikke en bevilling af kommunen.
mvh Ebbe

Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-09-05 09:37

Hej Ebbe

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Hold øje med annoncer i Diabetikerbladet, der er tit tilbud på et
> apparat med strimler til en meget lav pris, og apoteket er
> ligeglad med om du køber 5 ad gangen MEN hvorfor får
> hun ikke en bevilling af kommunen.

Det vil vi kigge efter

Bevilling, ja, det spørger vi osse os selv om, hvorfor de ikke har villet
give hende den, men det har de ikke villet, mens hun har boet i Køge, men
bor nu her i Kbh, så vi vil prøve at indgive en ansøgning igen...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : myggen

Dato : 28-09-05 09:20

"Carsten Jensen" <blue22deep@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal bruges til dem...??
>
> Og gerne hvis der er nogle som har erfarring med nogle apparater, høre vi

Jeg har tidligere taget væksthormon (det tages som injektion ligesom
insulin, der er dog bare ikke et lille apparat så man kan måle væksthormonen
i kroppen ), og jeg ved, at selve væksthormon, samt pen fik jeg på
sygehuset. Og jeg ved at det sygehus også udleverede "redskaber" til
diabetes patienter, så jeg kunne næææsten forestille mig, at man vill kunne
få strimlerne der. Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere noget.. og slet
ikke set i lyset af at det er ved at være et par år siden jeg indleverede
resterne af min væksthormon samt penne.

Men ellers, få en snak med hendes læge (altså det er hende der skal snakke
med lægen ) og hør om mulighederne for at søge en "kroniker-bevilling".
Jeg ved ikke om det hedder sådan stadig - eller om det i det hele taget har
heddet sådan - men jeg kan huske at jeg pga. meget stort - og DYRT -
medicinforbrug søgte om en kroniker-bevilling da man så kan få dækket en del
af sine udgifter. Dengang var der noget med et bestemt beløb man skulle
overskride om året og sådan, men prøv at få en snak med lægen for han/hun
burde om nogen kunne sætte jer/hende ind i sagerne (det var nemlig gennem
min praktiserende læge jeg søgte).

Ellers, er hun medlem af Danmark? For hvis hun er det kan det måske også
givet noget tilskud.. dog kan man ikke melde sig ind efter man er blevet
syg..

Jeg ved ikke om der udover en kroniker-bevilling er kommunale tilskud eller
noget man kan få, men prøv at søge evt. på sundhedsstyrelsens hjemmeside,
eller google noget med medicin tilskud eller noget i den dur. Og ellers, tal
med hendes læge om mulighederne for at søge kronikerbevilling (eller hvad
det nu måtte hedde).

Mvh.
Trine

Fra : Carsten Jensen

Dato : 28-09-05 09:46

Hej trine

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> snak med lægen for han/hun burde om nogen kunne sætte jer/hende ind i
> sagerne (det var nemlig gennem min praktiserende læge jeg søgte).

Der er et tilskud, kan ikke huske hvad det hedder, men det er ganske rigtig
at det har noget med en grænse for hvor meget man bruger på medicin pr år,
for at få det hele betalt, mener det ligger på godt 10.000,- om året man
skal have i forbrug, før man kan komme i betragtning til det...

> Ellers, er hun medlem af Danmark? For hvis hun er det kan det måske også
> givet noget tilskud.. dog kan man ikke melde sig ind efter man er blevet
> syg..

Danmark er hun ikke i, hun har haft sin sygdom fra ganske ung, dog først da
en type 2, men som så hoppede over og blev en type 1...

> [...]
> Og ellers, tal med hendes læge om mulighederne for at søge
> kronikerbevilling (eller hvad det nu måtte hedde).

Der er muligheder, men som svaret på første respons på mit indlæg, så har
Køge kommune ikke villet give tilskud, men vi prøver det nu da vi bor i Kbh,
og ser hvad de siger...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : myggen

Dato : 28-09-05 10:05

> [...]
> pr år, for at få det hele betalt, mener det ligger på godt 10.000,- om
> året man skal have i forbrug, før man kan komme i betragtning til det...

det kan selvfølgelig været blevet lavet om siden jeg søgte - eller det kan
være vi snakker om to forskellige tilskud - men jeg mener ikke grænsen
var på SÅ meget dengang jeg søgte.. Om ikke andet så hed det noget med
kroniker-bevilling og siden diabetes er en kronisk sygdom (for de fleste i
hvert fald) så vil jeg nu stadig opfordre jer til at prøve at få en snak med
lægen om hvad man kan gøre..

ellers, så prøv at udnersøge hvad det helt præcist er for noget papir der
skal bruges til hendes apperat, for måske man kan købe det i andre
sammenhænge end lige nødvendigvis diabetes..
En anden mulighed kunne være at kontakte forskellige producenter af
det/apperater til blodsukkermåling og høre om man kan købe direkte, om man
kan blive testperson, eller ganske enkelt bare for at fortælle hvordan man
har det med firmaets produkt.. Det gjorde jeg da jeg var på væksthormon, og
fik faktisk en fed taske ud af det, samt en stikke-dukke (ved ikke om
diabetes patienter har sådan en - nok mest til de der ikke er så gamle) og
en køletaske der var specielt fremstillet til at holde lige præcis
væksthormon + pen kold -det skulle det nemlig på daværende tidspunkt.

Men håber i finder ud af noget.. jeg husker kun alt for godt hvordan det
var.. heldigvis var jeg ikke så gammel så de første år var det mine forældre
der betalte.. men det er ikke sjovt at være på SU og samtidig skulle sætte
flere hundrede kroner af til medicin hver måned

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 11:10

Den 28-09-05 10.46 skrev Carsten Jensen følgende:

> Der er et tilskud, kan ikke huske hvad det hedder, men det er ganske rigtig
> at det har noget med en grænse for hvor meget man bruger på medicin pr år,

Der er flere forskellige former for tilskud. Der er et man får helt
automatisk på receptpligtig medicin, når man kommer over forskellige
beløbsgrænser, startende ved 520 kroner. Og et andet man kan få, hvis
man kommer over en langt højere grænse, og som gives ud over førstnævnte
tilskud. Men ingen af dem dækker teststrimler.

> Danmark er hun ikke i, hun har haft sin sygdom fra ganske ung, dog først da
> en type 2, men som så hoppede over og blev en type 1...

Mon ikke det er her hunden ligger begravet? Ved pillebehandling kan man
få 150 gratis strimler om året, resten skal man selv betale. Ved
insulinbehandling får man alle gratis. Mon ikke den første ansøgning har
været, mens hun var på piller? Eller at det er så længe siden, at der
har været nogle helt andre regler på det tidspunkt.

Skynd jer at få lavet en ansøgning, inden I bruger alt for mange penge
på teststrimler.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware og undgå at få mere af skidtet ind på

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 30-09-05 14:37

"Carsten Jensen" <blue22deep@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Danmark er hun ikke i, hun har haft sin sygdom fra ganske ung, dog først
> da en type 2, men som så hoppede over og blev en type 1...

Man skifter ikke sådan lige type. Enten er man type 1 eller også er man type
2. Det er 2 forskellige sygdomme.

Se mit andet indlæg for tilskudsreglerne.

/CJ

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-05 23:43

Christian Jacobsen skrev:

> Man skifter ikke sådan lige type. Enten er man type 1 eller også er
> man type 2. Det er 2 forskellige sygdomme.

På samme måde som man pludselig, efter altid at have været ikke-diabetiker,
kan udvikle type 1-diabetes, må det være muligt pludseligt at udvikle type
1-diabetes som type 2-diabetiker.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 01-10-05 11:15

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> På samme måde som man pludselig, efter altid at have været
> ikke-diabetiker,
> kan udvikle type 1-diabetes, må det være muligt pludseligt at udvikle type
> 1-diabetes som type 2-diabetiker.

Det er ganske korrekt, men så har man heller ikke skiftet diabetestype. Så
har man BÅDE type 1 OG type 2.

Teoretisk set er det nok den anden vej der er mere sandsynlig, nemlig at
have fået type 1 i sine unge år, og så udvkle type 2 senere i livet.

Den store misforståelse er at mange tror at hvis en type 2 diabetiker
starter med insulinbehandling, så er de pludselig blevet til type 1
diabetiker.

/CJ

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 17:38

> [...]
>
> Teoretisk set er det nok den anden vej der er mere sandsynlig, nemlig at
> have fået type 1 i sine unge år, og så udvkle type 2 senere i livet.

Her vil jeg, som type 1er, korrigere dig..
Som t1er har du _ingen_ insulinproduktion og er 100% afhængig er tilførsel
af insulin udefra..
Som t2er har du en restproduktion, men enten er den for lille eller også kan
kroppen ikke udnytte insulinen godt nok.

DVS at det er _umuligt_ at være t1 og så gå over og blive t2.

Men er man t2 kan man godt udvikle t1. MEn man vil så være t1-diabetiker,
man kan ikke være begge dele på en gang, man er enten det ene eller det
andet.

> Den store misforståelse er at mange tror at hvis en type 2 diabetiker
> starter med insulinbehandling, så er de pludselig blevet til type 1
> diabetiker.

Er man t2 og får insulin er man stadig t2..
At få insulin er ikek ensbetydende med at man er t1.

> /CJ

Louise, t1 siden 1994

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 11-10-05 18:20

> [...]
> kan kroppen ikke udnytte insulinen godt nok.
>
> DVS at det er _umuligt_ at være t1 og så gå over og blive t2.

Du har ret i at type 2 diabetikere for det meste har restproduktion fra
bugspytkirtlen.
Kigger man dog på patofysiologien bag type 2 diabetes, så er hovedgrunden
bag type 2 diabetes det der hedder insulinresistens i cellerne, som derved
fører til overproduktion af insulin i bugspytkirtlen, og derved
Betacelledefekt.
Derfor kan man sagtens have BÅDE type 1 og type 2 diabetes, idet
insulinresistensen ikke er en faktor i type 1, men er grundlæggende for type
2.

Man ser det nogen gange ved at type 1'ere der har arveanlæggene for type 2
får stigende insulinbehov (=øget insulinresistens). En type 1'ers
insulinbehov er normalt rimeligt konstant i voksenårene.

Husk at type 1 og type 2 er 2 vidt forskellige sygdomme. Den faktor der får
dem til at dele navn, er blot at blodsukkeret, som konsekvens af autoimmun
reaktion i betacellerne (type 1) eller insulinresistens (type 2), er højt
uden behandling.

> Er man t2 og får insulin er man stadig t2..
> At få insulin er ikek ensbetydende med at man er t1.

Det er jo lige præcis det jeg siger, så vi er ganske enige i den
betragtning.

/CJ

Fra : hammock

Dato : 30-09-05 04:43

> [...]
> skal bruges til dem...??
>
> Og gerne hvis der er nogle som har erfarring med nogle apparater, høre vi

jeg er type 2 diabetiker og var i starten på piller men for 2 måneder siden
kom jeg på insulin,sammen med pillerne.jeg får alle remedier gratis efter
ansøgning til kommunen.dette grej skal jeg ikke bestille på apoteket men hos
et firma i københavn,www.hermedico.dk.de har alt i udstyr vedr.diabetes.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 30-09-05 14:34

> [...]

> Er der et sted hvor man kan få et overblik over hvilke apparater der
> findes på markedet, og priser på dem, samt priser på de teststrips der

Du kan være rimelig sikker på at alle strimler koster nogenlunde det samme
(ca. 8 kroner stykket).

Der er noget meget enkle tilskudsreglser til disse hjælpemidler.

Hvis man er insulinbehandlet får ubegrænset tilskud til nåle til insulinpen,
strimler til apparatet, nåle til fingerprikkeren samt 50% tilskud til
blodsukkerapparatet.

Hvis man er tabletbehandlet for man tilskud til 150 strimler til apparatet
og 150 nåle til fingerprikkeren.

Er man kost/motions behandlet får man ikke tilskud til testmaterialer.

Tilskuddet er uafhængigt af diabetestype, indkomst, civilstand osv.....
Det er kun behandlingsmetoden der afgører tilskuddet. Vær opmærksom på at
kommunen kan afgøre hvor du skal købe dine materialer, da de fleste har en
indkøbsaftale.
De kan ikke bestemme hvilke strimler du indkøber.

> Og gerne hvis der er nogle som har erfarring med nogle apparater, høre vi
> gerne om oplevelserne

Gå ned på det lokale apotek. Der vil de hjertens gerne fremvise alle
modellerne.

/CJ