"MArtin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:435e325a$0$38634$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad mener sælger når han om en båd skriver at 10 svøb skal skiftes -
> effektiv svedekasse medfølger?
Hej Martin
Nu skal du bare springe fra hvis det er noget du ved, men på den anden side
så tyder dit spørgsmål på, at du ikke ved så meget om det
))
Altså:
En traditionel træbåd består af en "yderskal" af træ (=klædningen), for at
holde sammen på den er der en indvendig "afstivning" i form af nogle
"ribben". Afhængig af hvilken byggemode der er brugt, så kan der være to
slags afstivning. Nogle kraftige, der er skåret i facon - det er spanterne,
og nogle tyndere der er presset i facon, og det er svøbene.
Der kan være enten det ene eller det andet, eller en kombination.
En folkebåd er f.eks. klinkbygget, og har udelukkende svøb, en spidsgatter
vil typisk have en kombination: et spant og derefter f.eks. 2 eller 3 svøb,
og så et spant igen.
Kraftigere byggede fartøjer har udelukkende spanter.
Da et svøb som beskrevet ikke er skåret i facon, men består at en en "lige
kæp", så skal det presses i facon. For at træet ikke skal knække ved den
behandling skal man have det blødgjort. Det gør ved simpelthen at dampkoge
det i - netop - en svedekasse.
Altså vand i svedekassen, godt med blus under, og i med træet. Så koger man
det i ca. 1 time pr. tomme trætykkelse og når det kommer ud, så er det varmt
og blødt, og kan bøjes i facon uden at knække.
Vupti.
Men man skal altså vide hvad man har med at gøre, og når der er 10 svøb der
er knækket, så kan det godt være der er andet man også liiiige skal kigge
efter (f.eks. kølbolte, råd i dækket, svamp etc.)
hilsen John