Diesel starrtvanskeligheder
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 20-10-05 17:13

Hej NG

Jeg har de sidste par måneder oplevet at min motor får sværre og
svæære ved at starte - forstået på den måde at starteren ikke
trækker motoren igang, men blot siger en lyd. Når først den griber
fat starter den promte.

Jeg kan trykke på startknappen adskillige gange hvor den bare siger en
snurrende lyd, men lige pludselig kommer den.

Kører med omkring 12,5 v på batteriet

Det er slemt hvis der går længe mellem den er atartet, men det kan
også drille ved kortere intervaller.

Jeg kan ikke finde ud af om det er en dårlig
forbindelse/lednindningsevne i et eller andet relæ - eller det er mere
alvorligt.

Motoren er en BMW D12

Håber I kan komme med et ikke alt for dyrt hint

Vh Henrik

Fra : Poul Erik Kristoffer~

Dato : 20-10-05 18:54

Hej

Når den siger den lyd, så prøv at slå på startrelæet, som normat sider
ovenpå startmotoren. Det kunne godt lyde som om startrelæet hænger. Om det
kan skilles ad ved jeg ikke, men du kan måske se i manualen til motoren

Hilsen

Poul Erik

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 20-10-05 19:11

Det vil jeg prøve, men det er vist noget med at starteren er indbygget
i motoren, men jeg må kan se ledningerne hvor de fører hen

vh Henrik

Fra : Jan

Dato : 21-10-05 06:06

<henrik@bianca27.dk> wrote in message
Det vil jeg prøve, men det er vist noget med at starteren er indbygget
i motoren, men jeg må kan se ledningerne hvor de fører hen

vh Henrik

Henrik,

Jeg har også en D12.
Dynamoen er innebygget, starteren er tilgjengelig, bak over svinghjulet.

mvh
Jan

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 20-10-05 18:00

[...]

Det er nok dit startdrev der skal smøres, det sidder på starteren, hvilken
det også er en god ide at få smurt, så den ikke tapper mere end højest
nødvendigt af strømmen.
Der er to typer drev, et der slår ind i startkransen ved starterens
rotation, og en model der slår ind ved en kraftig elektromagnet. Men uden
olie kører ingen af dem.
Se også efter om polerne på dine batterier er rene og kabelskoene er spændt
hårdt, da der skal op til 400 ampere frem til starteren.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 20-10-05 18:04

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Se også efter om polerne på dine batterier er rene og kabelskoene er
> spændt hårdt, da der skal op til 400 ampere frem til starteren.

Startproblem del II

Det kan også være dine kul i starteren der er slidt, så de er blevet for
korte!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-10-05 22:17

> [...]
> svæære ved at starte - forstået på den måde at starteren ikke
> trækker motoren igang, men blot siger en lyd. Når først den griber

Det vil sige at starteren ikke griber fat men tager omdrejninger, dvs
starter-drevet slår ikke ud eller der mangler tænder på startkransen

> Det er slemt hvis der går længe mellem den er startet, men det kan
> også drille ved kortere intervaller.

Det kan være manglende smørelse på starter-drev-akslen (det er set før),
rengøring og fedt skal der til.
Hvis den manglede strøm ville den gribe fat, men ikke dreje motoren rundt.

Så vinterens lille projekt er nok rengøring og smøring af starter.

-Leon
Én har lige skiftet tandkrans og starter-drev.. æv et arbejde

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-10-05 21:26

henrik@bianca27.dk wrote:

> Motoren er en BMW D12
>
> Håber I kan komme med et ikke alt for dyrt hint

Hvor gamle er dine akkumulatore?
Hvor meget dykker spændingen til når du trykker på startknappen?
Har du større problemer når det er koldt?
Har du prøvet at ladet dine akku'er helt op med landstrøm så du med
sikkerhed ved de er fuldt opladet?
Er der vand nok på akku'erne?

En halvdefekt ubelastet akkumulator kan kan godt måle fint, men lige så
snart den bliver belastet dykker spændingen meget. Ligeledes kan en der
ikke er helt ladet op også måle ok.

- Lars

Fra : Hans-Henrik Clod-Sve~

Dato : 25-10-05 15:56

Hej Henrik,
Det lyder som om din starter trænger til nye kul!
Hvis kullene er slidt op, så kan der ikke gå strøm nok i
starteren til at trække drev-tandhjulet ind til motorens
startkrans. Og når kullene kun er næsten slidt op, så afhænger
skæbnen af, om der lige der hvor starteren stoppede sidst er
forbindelse eller ikke forbindelse.
Helt afhængig af, hvad det er for en startermotor så burde
kullene kunne skiftes. Er du fiks på fingrene kan du selv.En
autoelektriker kan evt. hjælpe her. Måske kan en
ombytningsstarter være løsningen, men så taler vi om rigtige
penge - nemt 1000-2000kr.

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik