benzin på påhængsmotor
Fra : kenneth.g

Dato : 12-10-05 20:36

hej i ng

Jeg skal fylde benzin på min påhængsmotor, det er en to-takter så er jo
noget med noget olie der skal blandes i men jeg kan ikke rigtig huske
forholdet, jeg her en dunk med 5 liter benzin, hvor meget olie plejer i at
fylde i en dunk fuld ?

Hilsen Kenneth

Fra : Henning

Dato : 12-10-05 21:10

On Wed, 12 Oct 2005 21:35:41 +0200, "kenneth.g" <kenneth918@msn.com>
wrote:

> [...]
>noget med noget olie der skal blandes i men jeg kan ikke rigtig huske
>forholdet, jeg her en dunk med 5 liter benzin, hvor meget olie plejer i at

1% om sommeren, 2% om vinteren. Dvs. til en 5 liters dunk skal du
tilsætte ½ deciliter, så længe det ikke er frostvejr.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 12-10-05 22:30

kenneth.g wrote:

> [...]
> noget med noget olie der skal blandes i men jeg kan ikke rigtig huske
> forholdet, jeg her en dunk med 5 liter benzin, hvor meget olie plejer i at

Det kommer an på hvad motoren er konstrueret til. Nogen skal have 2 %
andre kun 1 %. Så du må give lidt flere informationer om motoren.

Det kan i øvrigt være at du et eller andet sted på motoren kan finde et
lille skilt hvor der enten står 2:100, 1:50 eller 1:100. Det er et
udtryk for blandingsforholdet. De to første er 2% den sidste er 1%. Hvis
det er 2 % den skal have er det 1 dl olie pr. 5 l benzin.

Men generelt hvis man er i tvivl er det bedre at give for meget olie.
Det er trodsalt det der smører motoren.

- Lars

Fra : Robert Eriksen

Dato : 13-10-05 09:15

Lars Kristensen wrote:

> Men generelt hvis man er i tvivl er det bedre at give for meget olie.
> Det er trodsalt det der smører motoren.

Og soder tændrørene til

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-10-05 20:15

Robert Eriksen wrote:

> Og soder tændrørene til

Jep. Men hellere sodet tændrør end en ødelagt motor. Tændrør kan renses
ellers er de ikke så dyre at skifte.

- Lars

Fra : kenneth-g

Dato : 13-10-05 10:41

er det mon ik' de oplysninger jeg skal bruge.

Gear Ratio/Shift: 1.92:1 F-N-R

Det er en Johnson seahose på vist nok 8hk

Kenneth

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-10-05 14:59

"kenneth-g" <kenneth918@gmail.com> skrev i en meddelelse
er det mon ik' de oplysninger jeg skal bruge.

Gear Ratio/Shift: 1.92:1 F-N-R

Det er en Johnson seahose på vist nok 8hk

Kenneth

Nej - det er udvekslingen i gearet. F-N-R står for forlæns - frigear -
bakgear.
Men bland bare 2% benzin/olie så er du på den sikre side.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
lige som søvn bringer drømme"!

Fra : Spangkuk

Dato : 13-10-05 15:11

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev

> Nej - det er udvekslingen i gearet. F-N-R står for forlæns - frigear -
> bakgear.
> Men bland bare 2% benzin/olie så er du på den sikre side.

Yep, enig. Hæld 100 ml olie i 5 ltr. 95 blyfri. Hvis det er forkert
blanding, vil motoren ryge ad h...... til fra start til slut på turen. Hvis
du derimod bruger for lidt olie, brænder den simpelthen sammen
undervejs.

Your choice

Spang

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-10-05 17:46

"Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis
> du derimod bruger for lidt olie, brænder den simpelthen sammen

Hej Kenneth

Du skal ikke være bange for at hælde 1 dl. olie på 5 l. benzin. Motoren går
ikke af H... til. Hvad der smører godt, kører godt.
Jeg har haft en Johnson Seahose 9HK på en 27" båd. En dag skulle jeg bare
hjem på arbejde i en fart. Men jeg kunne ikke nå det med kryds, og der var
kun en slat benzin tilbage. Jeg startede motoren på benzindampene (ellers
kan den ikke), og fyldte alt flydende brændbart i tanken. Motoren osede af
H... til, men den kørte upåklageligt på en blanding af: Lampeolie, Sprit,
Acetone, Terpentin, en slat olie og hvad jeg ellers havde (Whiskyen blev
sparet).
De gamle 2 taktere Johnson, kan køre på næsten alt, men selvfølgelig kun i
nød.
Du har ikke noget problem med din motor - bare kom ud og opleve dette
dejlige efterår.

Hilsen
Steffen Pd26, Århus