|
| ICOM vhf radio - er de gode? Fra : CAH |
Dato : 11-10-05 23:01 |
|
Hej
Jeg har lige læst om icom vhf radioer, i det sidte nyhedsbrev fra
Watski, de skriver at de kan tåle 1 meter dybt vand. Jeg tænker på
at købe en som sikkerheds udstyr til jolle sejlads, men overvejer
også om man ikke kan få en mobil telefon som kan klare vand?
På forhånd tak for tip
Cah
| |
henrik@bianca27.dk (12-10-2005)
| Kommentar Fra : henrik@bianca27.dk |
Dato : 12-10-05 09:13 |
|
Hej
Jeg har tidligere haft en ICOM vhf, den fungerede upåklageligt, men
har ikke testet den for vandmodstandsdygtighed i andet end regn. Den
har ikke så stor sendestyrke som en stationær, men de lokale broer og
Lyngby radio kan man altid fange
vh Henrik
| |
Claus Tersgov (12-10-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 12-10-05 11:04 |
|
"CAH" <malar96@student.sdu.dk> skrev
>>
Jeg har lige læst om icom vhf radioer, i det sidte nyhedsbrev fra
Watski, de skriver at de kan tåle 1 meter dybt vand. Jeg tænker på
at købe en som sikkerheds udstyr til jolle sejlads, men overvejer
også om man ikke kan få en mobil telefon som kan klare vand?
>>
Jeg har aldrig selv haft en Icom, men det er jo et gammelkendt mærke, som
har lavet radioer, f.eks. to-meter radioer samt andet kommunikationsudstyr i
mange år. Så helt dårligt er det det næppe, de har jo erfaringen.
Iøvrigt tror jeg ikke, at der i dag er den helt store forskel på radioer.
Det er nok samme teknologi, der sidder i dem, så forskellen ligger i
betjening, knapper osv.
Claus
| |
Jonas Lüttichau (12-10-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 12-10-05 15:41 |
|
"CAH" <malar96@student.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:1129068042.287983.296640@g43g2000cwa.googlegroups.com...
>Jeg har lige læst om icom vhf radioer, i det sidte nyhedsbrev fra
>Watski, de skriver at de kan tåle 1 meter dybt vand. Jeg tænker på
>at købe en som sikkerheds udstyr til jolle sejlads, men overvejer
>også om man ikke kan få en mobil telefon som kan klare vand?
Vi har 2 af dem i dykkerklubben og de ligger typisk i bunden af vores
gummibåd hvor der altid står en 10 - 20 cm saltvand så jeg kan med alt
rimelighed garantere at du ikke kan slå dem ihjel.. vi har også for nyligt
købt den stationære udgave som jeg dog desværre ikke har så meget erfaring
med endnu.
mvh
Jonas
| |
Cah (12-10-2005)
| Kommentar Fra : Cah |
Dato : 12-10-05 21:29 |
|
Tak for tips og råd, jeg tror jeg ender med at prøve sådan en icom,
det lyder godt.
Cah
| |
Lars (26-11-2005)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 26-11-05 17:28 |
|
Husk lige, at du skal have et VHF SRC certifikat, for at måtte anvende sådan
en ICOM:
vh
LK
"Cah" <madsgormlarsen@gmail.com> wrote in message
news:1129148918.122667.170490@z14g2000cwz.googlegroups.com...
Tak for tips og råd, jeg tror jeg ender med at prøve sådan en icom,
det lyder godt.
Cah
| |
Jonas Lüttichau (26-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 26-11-05 17:54 |
|
"Lars" <museumFJERN@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:43888d08$0$47000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Husk lige, at du skal have et VHF SRC certifikat, for at måtte anvende
sådan
> en ICOM:
Ikke hvis det er en "nødradio", dvs. ikke en du skal stå og knævre i, men en
du bruger til nødopkald.
mvh
Jonas
| |
Egon Stich (26-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 26-11-05 18:26 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43889331$0$11055$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Lars" <museumFJERN@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:43888d08$0$47000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Husk lige, at du skal have et VHF SRC certifikat, for at måtte anvende
> sådan
> > en ICOM:
>
> Ikke hvis det er en "nødradio", dvs. ikke en du skal stå og knævre i, men
en
> du bruger til nødopkald.
>
> mvh
> Jonas
>
Vrøvl.
Dette begreb existerer ikke.
Du er vist i det hele taget ret kreativ, ikk?
Egon
| |
Jonas Lüttichau (26-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 26-11-05 21:05 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:B71if.90$NY1.75@news.get2net.dk...
> Vrøvl.
Tja, ikke desto har jeg registreret min radio som sådan og har fået en kalde
nummer og er ikke VHF certificeret. Du er vist i det hele taget ret
ubehøvlet og arrogant?
mvh
Jonas
| |
Bjarke Christensen (26-11-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 26-11-05 22:35 |
|
Ja, og min bil kan gøre 180 km/t. Men det gør det jo ikke nødvendigvis
lovligt.
Det er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og dig
der har uret ...
/Bjarke
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
news:4388bfd3$0$11059$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:B71if.90$NY1.75@news.get2net.dk...
>> Vrøvl.
>
> Tja, ikke desto har jeg registreret min radio som sådan og har fået en
> kalde
> nummer og er ikke VHF certificeret. Du er vist i det hele taget ret
> ubehøvlet og arrogant?
>
> mvh
> Jonas
>
>
| |
Jonas Lüttichau (26-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 26-11-05 23:44 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse news:4388d51e$0> >Det
er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og dig
> der har uret ...
At det er noget vrøl at du kan få den registreret og få et kaldenummer uden
at have et certifikat? det er det jo så tydeligvis ikke.
At begrebet ikke eksisterer, tjah det var telestyrelsen der opfordrede mig
til at anvende begrebet nødradio, så begrebet eksisterer altså. Hvorvidt jeg
er kreativ, er det du mener han har ret i, fordi resten har han vist
misforstået.
Om det er lovligt eller ikke, jeg vil mene jeg er i god tro så længe den er
registreret hos telestyrelsen.
mvh
Jonas
| |
Harding E. Larsen (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 27-11-05 12:45 |
|
Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>
>"Bjarke Christensen"
><BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det
>skal selvfølgelig
>være med K da jeg er dansker)> skrev
>i en meddelelse news:4388d51e$0> >Det
>er muligt du synes Egon er ubehøvlet,
>men det er ham der har ret og dig
>> der har uret ...
>
>At det er noget vrøl at du kan få den
>registreret og få et kaldenummer uden
>at have et certifikat? det er det jo
>så tydeligvis ikke.
>At begrebet ikke eksisterer, tjah det
>var telestyrelsen der opfordrede mig
>til at anvende begrebet nødradio, så
>begrebet eksisterer altså. Hvorvidt jeg
>er kreativ, er det du mener han har
>ret i, fordi resten har han vist
>misforstået.
>
>Om det er lovligt eller ikke, jeg vil
>mene jeg er i god tro så længe den er
>registreret hos telestyrelsen.
>
>mvh
>Jonas
Hej Jonas,
Den gamle historie om at en båd sælges med en VHF installeret og
den nye ejer ikke har et certifikat er kendt.
At den nye ejer ringer til Telestyrelsen og får at vide at
VHF´en må bruges af ikke certificerede ved nødopkald er vel helt
naturligt, det kunne jo være at det var den certificerede som
var i nød og ikke kunne betjene apparatet. Det skal selvfølgelig
ikke hindre andre i at bede om hjælp i en nødsituation.
Kommunikationsradio til maritim brug kræver certifikat.
I modsætning til mobiltelefoner, kan andre skibe høre et nødkald
fra en VHF radio (Mayday). Det er ikke nødvendigt at have et
certifikat for afgivelse af nødkald.
Du må godt lytte til de maritime frekvenser men ikke videregive
det som du hører på kanalerne.
Ingen vil gø om du anvender anlægget i en nødsituation; men
reglerne for oprettelse, ibrugtagning og anvendelse af maritime
radioanlæg kan du læse om i bekendtgørelsen:
http://www.tst.dk/dk/love_regler/b234_00_radioanlaeg_i_maritime.h
tml
Skåret ud i pap:
Kapitel 3
Oprettelse sker i.h.t. § 6.
Anvendelse i.h.t. § 7 - 15.
Betjening i.h.t.: § 16 + 17.
Desuden kapitel 4 Tavshedspligt, Kapitel 5 Straffebestemmelserog
endeligt Kapitel 6 Ikrafttræden m.m. og ophævelse af tidligere
bekendtgørelse nr 731.
Mvh/Harding
| |
Claus Tersgov (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 27-11-05 13:29 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej,
> Det er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og
> dig der har uret ...
Det er IKKE rigtigt. Min radio var registreret præcis på samme måde uden
certifikat. Ring til telestyrrelsen og få det bekræftet.
Du kan se tilladelsen her: www.myboat.dk/tillad.jpg
Der har IKKE været krav om, at man skulle have certifikat for at have en
radio installeret, ikke engang dengang, hvor det var påkrævet at man skulle
have en tilladelse til skibsradioinsstallation. Og der er stadig ikke krav
om, at man skal have certifikat for at være i *besiddelse* af en radio til
nødbrug.
Som bekendt skal man ikke længere have tilladelse til selve installationen,
forudsat, at radioen er typegodkendt og uændret. Men det er tilladt at have
en radio ombord uden certifikat, og som *kun* må anvendes i nødstilfælde,
hvor der er fare for menneskeliv.
Claus
| |
Bjarke Christensen (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 27-11-05 17:29 |
|
Nu skal dette jo ikke ende i en lang ordkløver debat, så jeg prøver lige med
et kompromis:
Jeg har taget SRC certifikat for 1 år siden. Ved den lejlighed læste jeg jo
al materiale igennem og jeg fandt *intet* sted hvor begrebet "nødradio" er
defineret og hvis man til eksamen bliver spurgt om personer uden SRC
certifikat må bruge radioen så er der kun et svar der er rigtigt, nemlig
"Ja, men kun hvis denne er under opsyn af en person med SRC certifikat".
Tilsvarende kan man læse af Claus' gamle tilladelse: "Telestyrelsen skal
derfor henlede deres opmærksomhed på, at det ifølge ......er en betingelse
for tilladelsen, at skibets fører eller en anden ombordværende er indehaver
af et gyldigt certifikat...". Tilladelsen er således IKKE GYLDIG, hvis dette
IKKE er tilfældet.
Det bør dog nævnes, at reglerne siden 96 (hvor Claus fik tilladelsen) er
ændret lidt, så det faktisk er tilladt at have radio om bord, bare denne er
SLUKKET. Gælder iøvrigt også alle andre radioanlæg.
Jonas og Claus har således ret i, at der ikke er noget til hinder for at
installere en VHF og sammen med en person med SRC certifikat lave en
radioprøve og sikre den fungerer. Derefter kan man slukke den og være i
lovlig stand. Skulle man så en dag komme i nød (så der er fare for
menneskeliv) så kan man tænde den og bruge den, idet gerninger der reder
menneskeliv altid vil have forrang over for almindelige regulerende
lovgivninger. På sammen måde som man gerne må kører stærkere end
fartgrænserne, hvis man er ved at transportere en døende person til
sygehuset.
Så jeg tror begge parter har lidt ret.
Anyway, så vil det jo være bittert at have en VHF og få motorstop, men IKKE
være i fare. Så kan man jo sidde der og kigge på VHF'en og tænke om man vil
hjem eller risikere en bøde for at bruge den. Taget i betragtning hvor let
det er at få et SRC certifikat, så burde alle bare få det taget.
Bjarke
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:4389a693$0$11051$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej,
>
>> Det er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og
>> dig der har uret ...
>
> Det er IKKE rigtigt. Min radio var registreret præcis på samme måde uden
> certifikat. Ring til telestyrrelsen og få det bekræftet.
>
> Du kan se tilladelsen her: www.myboat.dk/tillad.jpg
>
> Der har IKKE været krav om, at man skulle have certifikat for at have en
> radio installeret, ikke engang dengang, hvor det var påkrævet at man
> skulle have en tilladelse til skibsradioinsstallation. Og der er stadig
> ikke krav om, at man skal have certifikat for at være i *besiddelse* af en
> radio til nødbrug.
>
> Som bekendt skal man ikke længere have tilladelse til selve
> installationen, forudsat, at radioen er typegodkendt og uændret. Men det
> er tilladt at have en radio ombord uden certifikat, og som *kun* må
> anvendes i nødstilfælde, hvor der er fare for menneskeliv.
>
> Claus
>
| |
Torben Henriksen (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Torben Henriksen |
Dato : 27-11-05 17:56 |
|
Helt enig i dine betragtninger Bjarke.
Ordet "nødradio" eksistere ikke i søfartsstyrelsens termoligi.
vh/Torben H.
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4389ded2$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nu skal dette jo ikke ende i en lang ordkløver debat, så jeg prøver lige
> med et kompromis:
>
> Jeg har taget SRC certifikat for 1 år siden. Ved den lejlighed læste jeg
> jo al materiale igennem og jeg fandt *intet* sted hvor begrebet "nødradio"
> er defineret og hvis man til eksamen bliver spurgt om personer uden SRC
> certifikat må bruge radioen så er der kun et svar der er rigtigt, nemlig
> "Ja, men kun hvis denne er under opsyn af en person med SRC certifikat".
>
> Tilsvarende kan man læse af Claus' gamle tilladelse: "Telestyrelsen skal
> derfor henlede deres opmærksomhed på, at det ifølge ......er en betingelse
> for tilladelsen, at skibets fører eller en anden ombordværende er
> indehaver af et gyldigt certifikat...". Tilladelsen er således IKKE
> GYLDIG, hvis dette IKKE er tilfældet.
>
> Det bør dog nævnes, at reglerne siden 96 (hvor Claus fik tilladelsen) er
> ændret lidt, så det faktisk er tilladt at have radio om bord, bare denne
> er SLUKKET. Gælder iøvrigt også alle andre radioanlæg.
>
> Jonas og Claus har således ret i, at der ikke er noget til hinder for at
> installere en VHF og sammen med en person med SRC certifikat lave en
> radioprøve og sikre den fungerer. Derefter kan man slukke den og være i
> lovlig stand. Skulle man så en dag komme i nød (så der er fare for
> menneskeliv) så kan man tænde den og bruge den, idet gerninger der reder
> menneskeliv altid vil have forrang over for almindelige regulerende
> lovgivninger. På sammen måde som man gerne må kører stærkere end
> fartgrænserne, hvis man er ved at transportere en døende person til
> sygehuset.
>
> Så jeg tror begge parter har lidt ret.
>
> Anyway, så vil det jo være bittert at have en VHF og få motorstop, men
> IKKE være i fare. Så kan man jo sidde der og kigge på VHF'en og tænke om
> man vil hjem eller risikere en bøde for at bruge den. Taget i betragtning
> hvor let det er at få et SRC certifikat, så burde alle bare få det taget.
>
> Bjarke
| |
Claus Tersgov (28-11-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-11-05 00:21 |
|
"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev
> Ordet "nødradio" eksistere ikke i søfartsstyrelsens termoligi.
Hvad har søfartsstyrelsen med det at gøre?
Det er telestyrelsen, som bestemmer den slags.
Det du siger er altså, at den mærkat, jeg har fotograferet og fået udleveret
af telestyrelsen er fup og fidus?
Claus
| |
Torben Henriksen (28-11-2005)
| Kommentar Fra : Torben Henriksen |
Dato : 28-11-05 02:23 |
|
OK Claus. Det var det engang, men nye tider nye regler og skikke bemærk
den første linie
Lidt fra Søfartsstyrelsens site:
"Overførelse af maritime radioopgaver fra IT- og Telestyrelsen til
Søfartsstyrelsen
Fra den 1. januar 2005 er visse maritime radioopgaver overført fra IT- og
Telestyrelsen til Søfartsstyrelsen. Overførelsen omfatter tildeling og
registrering af maritime radiokalde-signaler og identifikationsnumre (MMSI)
til skibe, afholdelse af SRC-prøver og udstedelse af SRC-certifikater
(VHF)."
Endvidere: "Udstedelse af tilladelse til frekvensanvendelse af P-kanaler
og maritime land- og jordstationer varetages fortsat af IT- og
Telestyrelsen."
Dette har ingen relavans til fritidssejlere kun for landstationer og
jordstationer.
Videre skriver søfartsstyrelsen
Anvendelse af de maritime VHF-frekvenser i Danmark
For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have et
SRC-certifikat til betjening af radioudstyret samt have et kaldesignalsbevis
til sit fartøj. Når disse ting er i orden, kan man installere VHF-radioen og
anvende den. Der opkræves ikke årlige gebyrer og afgifter for anvendelsen af
maritime frekvenser fra skibe. De tidligere udstedte "Begrænsede
certifikater" populært kaldet VHF-certifikater giver dog forsat adgang til
betjening af traditionelle VHF-radioanlæg uden DSC.
Nej jeg siger ikke det er fup og fiduser, den er go' nok, men en 9 år gammel
tilladelse
og ikke 7 år (dit brev er dateret den 19 - 11- 96) som du tidligere skrev
ville jeg
nok kontakte søfartsstyrelsen for at spørge om den stadig gælder.
Dette med opkrævninger fra div. offentlige myndigheder kan nemt gå hen og
blive
en vane for dem, igen det der med nye regler og cirkulære.
En ting er da helt klart, har man en VHF/DSC radio men ingen licens til at
skvadre
i den ja så er det altså forbudt, men kommer man i en livstruende situation
så
skal man da trykke på den røde knap og derefter kalde Lyngby.
Og hvor ved jeg så det fra, jo såmen jeg er i fuld gang med et VHF/DSC
kursus.
vh/Torben H
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:438a3f64$0$11059$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev
>
>> Ordet "nødradio" eksistere ikke i søfartsstyrelsens termoligi.
>
> Hvad har søfartsstyrelsen med det at gøre?
>
> Det er telestyrelsen, som bestemmer den slags.
>
> Det du siger er altså, at den mærkat, jeg har fotograferet og fået
> udleveret af telestyrelsen er fup og fidus?
>
>
> Claus
>
| |
Egon Stich (28-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 28-11-05 12:44 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:438a3f64$0$11059$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev
>
> > Ordet "nødradio" eksistere ikke i søfartsstyrelsens termoligi.
>
> Hvad har søfartsstyrelsen med det at gøre?
>
> Det er telestyrelsen, som bestemmer den slags.
>
> Det du siger er altså, at den mærkat, jeg har fotograferet og fået
udleveret
> af telestyrelsen er fup og fidus?
>
>
> Claus
>
>
Du bør vist sætte dig ind i de nu gældende regler.
MVH
Egon
| |
Jonas Lüttichau (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Jonas Lüttichau |
Dato : 27-11-05 19:40 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse news:4389ded2$0
> Anyway, så vil det jo være bittert at have en VHF og få motorstop, men
IKKE
> være i fare. Så kan man jo sidde der og kigge på VHF'en og tænke om man
vil
> hjem eller risikere en bøde for at bruge den. Taget i betragtning hvor let
> det er at få et SRC certifikat, så burde alle bare få det taget.
Been there, done that :)
Vi fik et girokort fra lyngby radio på 100 kr. og en kop kaffe på
Orlogskutteren Rømø :)
mvh
Jonas
| |
Claus Tersgov (28-11-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-11-05 00:14 |
|
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)>
> af et gyldigt certifikat...". Tilladelsen er således IKKE GYLDIG, hvis
> dette IKKE er tilfældet.
Ikke desto mindre har den været gældende i 7 år med følgende
gebyropkrævninger!
Claus
| |
Egon Stich (28-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 28-11-05 12:43 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:438a3dd3$0$11054$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)>
>
> > af et gyldigt certifikat...". Tilladelsen er således IKKE GYLDIG, hvis
> > dette IKKE er tilfældet.
>
> Ikke desto mindre har den været gældende i 7 år med følgende
> gebyropkrævninger!
>
> Claus
>
>
Du har et stykke papir, som alene er gældende for, hvad der står på det.
Det er IKKE det, man forstår ved en sendetilladelse.
Hvilket fremgår af det forbehold, der står med småt i dit papir.
MVH
Egon
| |
Claus Tersgov (29-11-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 29-11-05 11:14 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev
..
> Det er IKKE det, man forstår ved en sendetilladelse.
Det er der i sandhed heller ingen, der tilnærmelsesvis har påstået.
Claus
| |
Bjarke Christensen (29-11-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 29-11-05 08:16 |
|
<smile> gebyropkrævninger fra myndigheder er desværre mere en "refleks" end
udtryk for noget andet.
Du kan jo også betale vægtafgift (eller grøn ejerafgift, kært barn mange
navne) for din bil uden at have et gyldigt kørekort.
/Bjarke
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:438a3dd3$0$11054$14726298@news.sunsite.dk...
>
snip
>
> Ikke desto mindre har den været gældende i 7 år med følgende
> gebyropkrævninger!
>
> Claus
>
| |
Egon Stich (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 27-11-05 17:20 |
|
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4388bfd3$0$11059$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:B71if.90$NY1.75@news.get2net.dk...
> > Vrøvl.
>
> Tja, ikke desto har jeg registreret min radio som sådan og har fået en
kalde
> nummer og er ikke VHF certificeret. Du er vist i det hele taget ret
> ubehøvlet og arrogant?
>
> mvh
> Jonas
>
Du har fået registreret, at der findes en radio ombord.
Alene af hensyn til evt sejlads i nabolandene, hvor man bliver knaldet uden
papir.
Men du har ikke fået noget som helst i retning af en
"nødradiotilladelse".
Al betjening af radioen kræver cerftifikat.
Overtrædelse kan, men vil sansynligvis ikke blive, straffet.
Egon
| |
Claus Tersgov (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 27-11-05 13:13 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev
> Vrøvl.
> Dette begreb existerer ikke.
> Du er vist i det hele taget ret kreativ, ikk?
Det er dig, der vrøvler...
Det er tilladt at bruge radioen i tilfælde, hvor der er fare for
menneskeliv. Hvis radioens indehaver eller andrer ombord ikke har SRC, så
skal der sidde eller hænge et lille skilt på radioen, som oplyser om, at den
kun må anvendes i nødstilfælde.
Du er vist i det hele taget ret uvidende, ikk?
www.myboat.dk/radio1.jpg
www.myboat.dk/radio2.jpg
Claus
| |
Egon Stich (27-11-2005)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 27-11-05 17:17 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:4389a2cf$0$11055$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev
>
> > Vrøvl.
> > Dette begreb existerer ikke.
> > Du er vist i det hele taget ret kreativ, ikk?
>
> Det er dig, der vrøvler...
>
> Det er tilladt at bruge radioen i tilfælde, hvor der er fare for
> menneskeliv. Hvis radioens indehaver eller andrer ombord ikke har SRC, så
> skal der sidde eller hænge et lille skilt på radioen, som oplyser om, at
den
> kun må anvendes i nødstilfælde.
>
> Du er vist i det hele taget ret uvidende, ikk?
>
> www.myboat.dk/radio1.jpg
>
> www.myboat.dk/radio2.jpg
>
> Claus
Du vil da ikke bruge noget som en tilladelse, er udstedt efter ophævede
regler, som "dokumentation"?
Det du har, er en gammel VHF tilladelse. (Som stadig gælder. For VHF.)
Og du har tilsyneladende heller ikke læst din egen "Tilladelse", da denne
udtrykkeligt kræver en certificeret person for lovlig brug af radioen.
De vil oven i købet tilbagekalde tilladelsen, om misbrug sker.
Må jeg anbefale dig, at tage et DSC certifikat?
Der er noget, du trænger til at få oppudset.
At man må have, besidde, en radio, betvivles ikke.
Men: Det er IKKE lovligt, at anvende samme for personer uden certifikat.
Myndighederne giver heller ikke tilladelse hertil.
Det som nogle kalder tilladelse, er alene et stykke papir på, at radioen må
befinde sig ombord.
Dette af hensyn til evt indfart i fremmede territorier, hvor man kan få
store bøder, blot for at besidde en radio uden tilladelse. F.ex. tyskland,
der anvender nogle lidt andre regler end os.
At en kreativ dykker mener at vide, at "han har fået tilladelse", er ,
ligesom dín påstand, ikke sand.
Det der for dykkerens tilfælde er tale om, er vel snarere, at en kontordame
har sagt, at der sikkert ikke vil blive rejst tiltale, hvis en ikke
certificeret person bruger radioen i nødsfald.
Dette udelukker imidlertid ikke, at tiltale kan komme på tale.
Men praksis siger, at man ikke tiltaler. Fornuftigvis.
Og tilsyneladende er jeg mere vidende end dig på dette område.
MVH
egon
| |
Claus Tersgov (28-11-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 28-11-05 00:18 |
|
"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev
> Men: Det er IKKE lovligt, at anvende samme for personer uden certifikat.
> Myndighederne giver heller ikke tilladelse hertil.
Jo, det er lovligt at anvende radioen, hvis der er fare for menneskeliv.
Reglerne i den retning er ikke ændret.
Claus
| |
|
|