Vandindtag - Volvo Saildrive 120S
Fra : sailor99

Dato : 11-10-05 12:49

Ohøj!
Min teori blev bekræftet da jeg i går fik båden på land:
hullerne til kølevandsindtag på mit saildrive var næsten tætte af rurer og
små blåmuslinger. Jeg havde her sidst på sæsonen bemærket, at der var
væsentligt mindre vand i udstødningen end tidligere.
Andre både på havnen gik det ligeså eller værre endnu.

Er der gode tips? Da drevet er af alu, er der grænser for, hvad man kan
smøre på, så ligegyldigt hvad jeg har prøvet, er problemet altid det samme -
nogle år værre end andre. Resten af bunden var stort set ren.

Jeg overvejer at lukke for hanen til saildrivet og montere et andet
vandindtag i messing af den type, der ligger plant med skroget. Skulle det
give et motormæssigt problem?
Har gearet i drevet behov for køling?

Med venlig hilsen

Georg

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-10-05 14:19

sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
>Ohøj!
> [...]

Hej Georg,
Du kunne prøve med VC Bottom Wax.
Det anvendes til vandlinien mellem bundmalingen og staferingen og
på propelleren. Det er en klar voks på teflonbasis. Den forhindrer
begroninger.
Den indeholder ikke metaller og vil derfor ikke give korrosive
forstærkninger.

>Jeg overvejer at lukke for hanen til
> [...]

Det ville da ære synd at bore flere huller i skroget. Du kan se i
manualen om kølevandet foretager nogen køling; men umiddelbart
er "benet" jo kølet rigeligt af det forbistrømmende vand udvendigt.
Har du ikke en manual over motoren kan du forsøge med at finde den
på: http://motoren.ath.cx/

Mvh/Harding
--
Harding E. Larsen

Fra : sailor99

Dato : 11-10-05 14:49

"Harding E. Larsen (slet 5L2G0)" <harding@5L2G0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11290369480.763118947173819@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> er "benet" jo kølet rigeligt af det forbistrømmende vand udvendigt.
> Har du ikke en manual over motoren kan du forsøge med at finde den

Hej Harding!

VC Bottom Wax var måske et forsøg værd. Jeg har på det seneste benyttet
"Trilux" fra International - også med teflon - men det dur heller ikke.

Mvh
Georg

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-10-05 13:37

>VC Bottom Wax var måske et forsøg
> [...]

Hej Georg,

Så vidt jeg husker indeholder trilux kobber. Det er ikke det
bedste på et sejldrev lavet af aluminium. I hvert fald skal benet
malem emd em barierre primer som er tæt. Jeg tror ikke at
vandkanalerne i benet indvendigt vil være beskyttet om der ikke er
lavet et isoleret rør af egnet materiale som fører kølevandet frem.
Kobber, bronce og messing vil være en hurtig tikkende bombe for
nedbrydning af alubenet, en sølle zinkklods som beskyttelse vil
ikke have tilstrækkelig virkning. Er propellen af broncelegering
og ikke af aluminium eller kunststof, skal den være elektrisk
isoleret fra akselen o.s.v.
En nedbrydning af aluminium vil starte med kraftig blæredannelse
og da området ikke er beskyttet med en bundbeskyttelse vil rurer
meget hurtigt finde fodfæste og det vil umiddelbart opfattes som
en ruerplage alene, selvom aluminiumlegeringen er gjort delvist
saltvandsstabilt med tilsætning af en større mængde antimon.
Uden at genetablere en beskyttelse med afrensning passivering og
maling med en egnet barierreprimer, er fremtiden ikke god for
drevet, uanset om der etableres et andet og udvendigt
kølevandsindtag.
En beskyttelse og overvågning af et sejldrev starte dag 1,
alternativet var et sejldrev helt støbt i bronce, i stil med de
nyeste som Volvo får støbt her i Danmark til deres store motorer,
De findes desværre ikke til alm. sejldrev.

Mvh/Harding

Fra : sailor99

Dato : 12-10-05 19:20

"Harding E. Larsen (slet 9BFUT)" <harding@9BFUTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11291208470.282778423922942@dtext.news.tele.dk...

> Hej Georg,
>
> Så vidt jeg husker indeholder trilux kobber.

Hej Harding!

Nej, din hukommelse spiller dig et puds, Trilux indeholder IKKE kobber og
kan derfor fint anvendes, men desværre svarer effekten ikke til prisen.

Mvh
Georg

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-10-05 07:33

> [...]
>puds, Trilux indeholder IKKE kobber og
>kan derfor fint anvendes, men
>desværre svarer effekten ikke til prisen.

Hej Georg,

Du har sikkert ret, et produkt som indeholder kobberoxider må ikke
anvendes på aluminium.
Jeg hæfter mig dog ved Internationals egen beskrivelse der lyder:

Kan bruges på alle materialer, også primet aluminium.

Så kan man jo undre sig over kravet til en priming.

Priserne på den slags produkter er altid høj der er normalt tilsat
meget indtjeningsoptimerende profitol.
Et herligt udtryk som kemilærerne på læreranstalten anvendte når
en væske skulle fortyndes med vand.

Mvh/Harding

Fra : Troels Hansen

Dato : 11-10-05 15:41

sailor99 wrote:
> Jeg overvejer at lukke for hanen til saildrivet og montere et andet
> vandindtag i messing

Et par stykker jeg kender lavede denne operation i vinters, netop af
samme grund som du nævner.
Den ene lukkede vandindtaget i drevet helt af, og monterede et
vandindtag (af typen med en si hen over).
Den anden monterede en T hane på, så han kan skifte mellem hhv
vandindtag i ben og skrog.
HUSK... find et vandindtag i rødgods, og drop messing!

> af den type, der ligger plant med skroget. Skulle det
> give et motormæssigt problem?

Jeg ville vælge et med en si hen over, så man ikke får tang, muslinger
og alt muligt med ind i kølesystemet.

mvh Troels Hansen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-10-05 17:31

>HUSK... find et vandindtag i
>rødgods, og drop messing!

Ja endeligt, kun søvands bestandig rødgodslegeringer bør anvendes.

>Jeg ville vælge et med en si hen
>over, så man ikke får tang, muslinger
>og alt muligt med ind i
>kølesystemet.

Jeg forudsætter at der indvendigt i båden, uanset et direkte
indsug gennem benet eller udvendigt, og over vandlinien, er et
filter der kan åbnes og renses.
Et indtag med "si" henover hullet er absolut ikke tilstrækkeligt.
Det er ofte sket for mig at filteret må renses, der kan ligge
store dele af vandmænd/brandmænd og ålegræs og en gang har jeg
sågar suget en lille ål ind.
En si med et volumen på en liter eller mere er at foretrække.

Mvh/Harding

Fra : Troels Hansen

Dato : 11-10-05 18:24

Harding E. Larsen (slet 5LDX0) wrote:

> Jeg forudsætter at der indvendigt i båden, uanset et direkte
> indsug gennem benet eller udvendigt, og over vandlinien, er et
> filter der kan åbnes og renses.

Jeg mente udvendig si, som denne
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=959
Men naturligvis også et indvendigt (finmasket) søfilter!

Fra : sailor99

Dato : 11-10-05 20:13

"Harding E. Larsen (slet 5LDX0)" <harding@5LDX0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11290484460.602615481549041@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> sågar suget en lille ål ind.
> En si med et volumen på en liter eller mere er at foretrække.

Nej, jeg har et særskilt stort søvandsfilter til at opfange alt det skidt,
du nævner.

Mvh
Georg

Fra : lasse åberg

Dato : 11-10-05 17:53

Hej,
Jag pluggade igen vattenintaget genom benet, och monterade ett separat intag
genom skroget.
Härefter monterade jag ett färskvattenfilter högt upp i motorrummet som jag
kunde rengjöra vid behov.
Jag har nu använt detta i tre säsonger, och det har fungerat perfekt och kan
rekommenderas. Jag har en 2002:a med 120S drev.

Hälsingar
lasse

--
lasse.bus@telia.com

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-10-05 18:31

Hvad med Hempels "alu-safe" der lige præcis er lavet til det formål? Det
virkede fint i mange år på mit 110 drev.

Det er da nemmere end at bygge indtaget om og du skal jo alligevel have
noget begroningshæmmende på drevet. Vandindtag eller ej.

Bjarke

Fra : sailor99

Dato : 13-10-05 20:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er da nemmere end at bygge indtaget om og du skal jo alligevel have
> noget begroningshæmmende på drevet. Vandindtag eller ej.

Hej Bjarke!

Drevet er hvert år fuldstændig rent efter behandling med Trilux! - Problemet
er hullerne i siden og bunden, der sættes til. Selv smøring med en lille
pensel kan ikke klare det. Her på havnen er det et velkendt problem, som
ingen - desværre - har en løsning på.
Jeg har trods alt fået tilstrækkeligt med kølevand frem til optagningen,
hvor andre har haft problemer med hylende summere.

Mvh
Georg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-10-05 20:56

Det forstår jeg ikke. Jeg pladrede bare godt med alu-safe ind i hullerne.
Jeg havde aldrig problemer.

Men det kan selvfølgelig være 120S er sartere.