While løkke og varibler fra 2 tabeller
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 09-06-01 11:22

Hejsa.

Når jeg henter nogle data fra en tabel der hedder 'artikler' i mysql
ind i en tabel på en side vha.

$resultat = mysql_query("SELECT artikel, pid, fornavn, efternavn,
overskrift, dato FROM artikler ORDER BY $s DESC");

while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);

<Tabel> blah blah blah blah </Tabel>
}

Det virker fint nok, MEN kan jeg samtidig hente noget ind i
WHILE-løkken fra en anden tabel vha. $pid variablen ?

Jeg ville gerne hente fx $resultat_2 = mysql_query( " email FROM pkort
WHERE id=$pid": og indsætte de respektive steder i WHILE-løkken.

Men jeg kan ikke få det til at spille, hvordan gør man sådan noget.
Evt. bare et hint i den rigtige retning

Det er for ikke at have de samme oplysninger liggende i 2 forskellige
database-tabeller.

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Aslak Ransby

Dato : 09-06-01 11:46

On Sat, 09 Jun 2001 12:21:33 +0200, Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk>
wrote:

[Snip]
>Men jeg kan ikke få det til at spille, hvordan gør man sådan noget.
>Evt. bare et hint i den rigtige retning

Prøv at lave en query hvor du bruger en join[1].

Noget ala dether.

SELECT artikel, pid, fornavn, efternavn, overskrift, dato, email FROM
artikler, pkort
WHERE pkort.id=$pid
ORDER BY $s DESC

[1] http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL/Join/print.html

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Aslak Ransby

Dato : 09-06-01 11:48

On Sat, 09 Jun 2001 12:45:45 +0200, Aslak Ransby
<aslak-ransby@[remove]it.dk> wrote:

WHERE pkort.id=$pid

skal nok være
WHERE pkort.id=pid

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 09-06-01 18:45

> [...]
<aslak-ransby@[remove]it.dk> wrote:

>SELECT artikel, pid, fornavn, efternavn, overskrift, dato, email FROM

det prøver jeg også at arbejde med ! Tak...

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 09-06-01 11:41

Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg ville gerne hente fx $resultat_2 = mysql_query( " email FROM pkort
> WHERE id=$pid": og indsætte de respektive steder i WHILE-løkken.

Hvad med at starte med at hente dine data fra tabel2 ind i et array,
hvor du bruger pid som index. Så kan du i din while løkke bare tilgå
arrayet, som du vil?

- Jacob

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 09-06-01 18:41

On 09 Jun 2001 12:40:35 +0200, Jacob Atzen <jacob_a@NOSPAMos.dk>
wrote:

>Hvad med at starte med at hente dine data fra tabel2 ind i et array,
>hvor du bruger pid som index. Så kan du i din while løkke bare tilgå
>arrayet, som du vil?

Det var også noget i den retning jeg havde tænkt mig, men som novice
går det ikke altid så godt med de gode ideer.

Jeg vil prøve dit forslag.

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 09-06-01 20:29

wrote:

>Hvad med at starte med at hente dine data fra tabel2 ind i et array,
>hvor du bruger pid som index. Så kan du i din while løkke bare tilgå
>arrayet, som du vil?

Jeg ka' ikk' hit u' a det.

Hvordan henter jeg alle pid, fornavn og efternavn ud til et array
med pid som indeks ?

Jeg har prøvet med:

$navne = mysql_query("SELECT pid, fornavn, efternavn FROM pkort");
extract(mysql_fetch_array($navne));

så skulle jeg vil have alle pid, for- og efternavne.. ?

fortsætter så...

$resultat = mysql_query("SELECT artikel, pid, overskrift, dato FROM
artikler ORDER BY $s DESC");

while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);
   echo "<TABLE WIDTH='600' BORDER='0' CELLSPACING='0'>";
   echo "<TR>";
i   echo "<TD ALIGN='left' WIDTH='200'><A
href=\"../pkort/pkort.php?pid=$pid\">$fornavn $efternavn</A></TD>\n";
   echo "<TD ALIGN='left' WIDTH='280'><FONT SIZE=\"2\"><A
href=\"../artikler/artikel.php?aid=$artikel&pid=$pid\">$overskrift</A></FONT></TD>\n";
}
   echo "</TR>\n";
   echo "</TABLE>";

}

men det ender galt, det virker ellers godt hvis jeg bare lægger
fornavn og efternavn ind i tabellen artikler, men når de nu ligger i
pkort i forvejen.... *suk*

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen