Linux
Fra : KeNzO

Dato : 09-06-01 10:58

Efter jeg har kørt med linux mandrake 7.2 & 8.0 ville jeg sige at jeg er
skuffet over linux.

Jeg er skuffet over at mit grafikkort (asus geforce2 7700 med tv-out) ikke
kan bruge min tv-out udgang, har spurgt flere gange har i denne gruppe men
kun kommet med få svar og til ingen nytte.

Jeg er Jeg er skuffet over at mit mpegkort (creative dxr3 med tv-out) heller
ikke bruges.Kan det virkelig være rigtig at man ikke kan bruge tv-out på
begge kort i linux?

Jeg har slettet linux og gået tilbage til window$ for at udnytte mine 2
tv-out for at kunne se film på tv.

Er der nogen som KAN forklare mig, helt firkant hvordan evt. tv-out kan
bruges i linux?? og er totalt NEWBIE??

En hilsen fra en skufftet EKS linux bruger.

P.S

Skyd pingvinen

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 09-06-01 11:01

> Efter jeg har kørt med linux mandrake 7.2 & 8.0 ville jeg sige at jeg er
> skuffet over linux.

Det er jo sørgeligt at høre

> Jeg er skuffet over at mit grafikkort (asus geforce2 7700 med tv-out) ikke
> kan bruge min tv-out udgang, har spurgt flere gange har i denne gruppe men
> kun kommet med få svar og til ingen nytte.

Jeg tror egentlig ikke der er lavet drivere der kan det, detonator driverne
til wintendo understøtter jo heller ikke tv out, og asus har aldrig kunnet
lave ordentlige drivere.

> Jeg er Jeg er skuffet over at mit mpegkort (creative dxr3 med tv-out)
heller
> ikke bruges.Kan det virkelig være rigtig at man ikke kan bruge tv-out på
> begge kort i linux?

Det burde tilgengæld virke, jeg ved der findes drivere til det kort.

> Jeg har slettet linux og gået tilbage til window$ for at udnytte mine
2
> tv-out for at kunne se film på tv.

At vise film er også det eneste min wintendo laver.

> En hilsen fra en skufftet EKS linux bruger.

Bare vent, du vender tilbage...

Mvh Lasse

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-01 11:51

-> At vise film er også det eneste min wintendo laver.

Well... et grafikkort der er understøttet (indirekte) er Voodoo3 3000
m. tvout... det virker fint, og IMO er billedkvaliteten bedre under
linux end i Windows (MPlayer2 og andre divx players)... det er blot
lige at sætte en bestemt bit via. lm_sensors så enables tvout...

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Mikkel Gjøl

Dato : 09-06-01 18:30

". .. -_ --__--- RDX ---__-- _- .. ." wrote:
> At vise film er også det eneste min wintendo laver.

....hvad har aviplay og mplayer dog gjort? :)

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjoel

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 09-06-01 21:04

> ...hvad har aviplay og mplayer dog gjort? :)

Manglende G450 DualHead understøttelse...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-06-01 22:18

On Sat, 9 Jun 2001 22:04:22 +0200, rdx wrote:

> Manglende G450 DualHead understøttelse...

Hmm.

"Now, Matrox Linux users can easily configure Matrox DualHead
features such as Multi-Display, Clone, and TV Output, [...]

The Matrox open source PowerDesk for Linux runs under XFree86
versions 4.0.2 and 4.0.3 and is compatible with all Matrox G200, G400
and G450 based graphics cards. It can be downloaded for free from the
Matrox driver page at:
http://www.matrox.com/mga/support/drivers/home.cfm."

<http://www.matrox.com/mga/media_center/press_rel/2001/linux_powerdesk.cfm>

?!

Mvh.

--
"We are very loud !!! Way too loud for a backyard Adam Sjøgren
party. Are you guys nuts !!!!" asjo@koldfront.dk

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 10-06-01 09:28

> [...]
> versions 4.0.2 and 4.0.3 and is compatible with all Matrox G200, G400
> and G450 based graphics cards. It can be downloaded for free from the

Tjah, så er der vel ingen dårlige undskyldninger længere...

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-01 11:36

Den Sat, 9 Jun 2001 11:57:43 +0200 skrev KeNzO:
> [...]
>kan bruge min tv-out udgang, har spurgt flere gange har i denne gruppe men
>kun kommet med få svar og til ingen nytte.

Stod der tilfældigvis "designed for Microsoft Windows" på æsken?

Man kan ikke bare _gå ud fra_ at hardware købt til et system virker
på et andet. Jeg har fx. en workstation stående her, som kører linux
uden problemer, men at installere windows kan man godt opgive på
forhånd. Det eneste der er en chance for virker i windows er harddisken,
og det vil kræve at den bliver flyttet over på en anden controller...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Mikkel Gjøl

Dato : 09-06-01 18:32

Kent Friis wrote:
> [...]
> forhånd. Det eneste der er en chance for virker i windows er
> harddisken, og det vil kræve at den bliver flyttet over på en anden

Det lyder interessant... hvad er det for en? Noget alpha-noget?

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjoel

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-01 20:09

Den Sat, 09 Jun 2001 19:31:44 +0200 skrev Mikkel Gjøl:

>Det lyder interessant... hvad er det for en? Noget alpha-noget?

Nope, en Sparc (http://www.sun.com).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 09-06-01 21:06

> Nope, en Sparc (http://www.sun.com).

Så er vi to der har sådan noget isenkræm stående... Jeg har en Sparc
Classic, og den udgør en udemærket printerserver.

Fra : Steen

Dato : 09-06-01 13:33

On Sat, 9 Jun 2001 11:57:43 +0200, "KeNzO" <wappa@c.dk> wrote:

> [...]
>bruges i linux?? og er totalt NEWBIE??
>

>En hilsen fra en skufftet EKS linux bruger.

jeg har et kort fra ati, hvor man kan bruge det i dos uden drivere, så
jeg ville mene det skulle kune bruges på samme måde ihvert fald i
linux.

jeg har ikke selv prøvet det da jeg selv i øjeblikekt er en eks bruger
da jeg ikke kunne komme på internettet med modem og nu ahr købt adsl.
men nu er jeg kommet til at kende en der måske kunne hjælpe mig med at
få det til at virke.

ellers må jeg bare have windows til at fylde mere på min harddisk

steen

--

http://spunk99.myecom.net

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 09-06-01 21:09

> jeg har et kort fra ati, hvor man kan bruge det i dos uden drivere, så
> jeg ville mene det skulle kune bruges på samme måde ihvert fald i
> linux.

Problemet med det er at kortene tit starter op i NTSC tilstand og det kan de
europæiske PAL fjernsyn ikke så godt lide, de viser somregel billedet i
sort/hvid.

Fra : Lars Henriksen

Dato : 09-06-01 15:51

KeNzO wrote:
> Jeg er skuffet over at mit grafikkort (asus geforce2 7700 med tv-out) ikke
> kan bruge min tv-out udgang, har spurgt flere gange har i denne gruppe men
> kun kommet med få svar og til ingen nytte.

TV-OUT virker perfekt under linux... Jeg sidder med et TNT2 kort m.
tv-out.
Og jeg nyder at se film på flimmeren.

Her er hvad du gør:
1) Hent de nyeste drivere fra Nvidia's web-side.
til mandake 8.0 er det:
"NVIDIA_kernel-1.0-1251.mdk80up.i386.rpm"
og:
"NVIDIA_GLX-1.0-1251.i386.rpm"

2) Installer dem. (husk at læse readme filen!!!!!)

3) Ret i /etc/X11/XF86Config-4:
Under Section "Device" skal du skifte 'Driver "nv"' ud med 'Driver
"nvidia"'
Under Section "Module" skal der stå: Load    "glx"
I Screen Sections indsætter du:

# TVOUT---------------------------------------------
Section "Screen"
Identifier "Screen_tvout640"
Device "RIVA TNT2"
Monitor "TV"
DefaultDepth 24

#"PAL-B" : used in Belgium, Denmark, Finland, Germany, Guinea, Hong
Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "ConnectedMonitor" "TV"

Subsection "Display"
Depth 24
Modes "640x480"
ViewPort 0 0
EndSubsection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen_tvout800"
Device "RIVA TNT2"
Monitor "TV"
DefaultDepth 16

Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "ConnectedMonitor" "TV"

Subsection "Display"
Depth 16
Modes "800x600"
ViewPort 0 0
EndSubsection
EndSection
# TVOUT--------------------------------------------

Husk at ændre dine 'Device' linier fra "RIVA TNT2" til dit device navn.

4) Lav et script der fyrer noget ala dette af:
xinit -- :1 -bpp 24 -screen Screen_tvout800

evt. med anden farvedybde og identifier, alt efter hvilken screen
section du vil bruge.

5) Reboot. Login, tænd dit tv. fyr scriptet af.
6) ALT+F7 er din vga kanal. ALT+F8 er dit tv-out.
7) Start aviplay, xine eller hvad du nu bruger.
7) Læn dig tilbage og se en god film.

Vær opmærksom på, at denne konfiguration, ikke er optimal til et GeForce
2 kort. Det er med sådan et kort muligt at få Twin-View på. Læs readme
filen.

> P.S
>
> Skyd pingvinen
Skyd den hvis skyld det er(?) og IKKE pingvinen.
Er der noget der ikke virker i Linux er det, efter min erfaring, ens
egen skyld 99% af gangene.

--
Lars Henriksen
MIP, SDU. Odense, DK

Fra : KeNzO

Dato : 10-06-01 02:45

Hej igen
Jah nu sidder jeg og har installeret linux.......igen og takker for den
respons angående tv-out.

KeNzO

Fra : Lasse Aagren

Dato : 11-06-01 10:23

> [...]

> kan bruge min tv-out udgang, har spurgt flere gange har i denne gruppe men
> kun kommet med få svar og til ingen nytte.

tv-out virker fint. læs her:

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=linux

og her:

http://v.iki.fi/~vherva/tvout

> Jeg er Jeg er skuffet over at mit mpegkort (creative dxr3 med tv-out) heller
> ikke bruges.Kan det virkelig være rigtig at man ikke kan bruge tv-out på
> begge kort i linux?

Dette kort er også understøttet. Jeg ved dog ikke hvor langt de er nået med
software/drivere. Læs her:

http://dxr3.sourceforge.net/

--
Aagren