|
| USM (Unsharp Mask) ? Fra : /Peter |
Dato : 27-10-05 06:51 |
|
1. USM (Unsharp Mask) i PS CS1/2, jeg har læst tidligere at nogle laver et
nyt lag med en "maske" af kanterne,
og bruger USM funktionen på det og derefter smelter dem sammen, eller noget
lign.
Kan man ikke bruge USM funkt. direkte på hovedbilledet, det er lidt
hurtigere, men hvad er forskellen?
2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså
godt, med evt. en batch-funktion.
/Peter
| |
Thomas Christensen (27-10-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Christensen |
Dato : 27-10-05 07:15 |
| | |
Erik W. (27-10-2005)
| Kommentar Fra : Erik W. |
Dato : 27-10-05 11:10 |
|
"/Peter" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
news:43606acd$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> godt, med evt. en batch-funktion.
Jeg selv er meget glad for Simon Stanmore's 10D Finisher, også efter jeg er
gået over til 20D Det er en action til Photoshop, hvis du har flere
layers, så skal du "flatten image" før du kører actionen.
Af en eller anden grund kan jeg ikke finde linket på google, men da det er
freeware har jeg smidt den i news:dk.binaer
news:4360a5f6$0$1856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
Mvh Erik
| |
/Peter (27-10-2005)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 27-10-05 17:27 |
|
"/Peter" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
news:43606acd$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
Mange tak til Jer, Thomas og Erik,
jeg vil kigge lidt på det hele.
/Peter
| |
Thomas Bendsen (27-10-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Bendsen |
Dato : 27-10-05 19:13 |
|
/Peter wrote:
> 1. USM (Unsharp Mask) i PS CS1/2, jeg har læst tidligere at nogle laver et
> nyt lag med en "maske" af kanterne,
> og bruger USM funktionen på det og derefter smelter dem sammen, eller noget
> lign.
> Kan man ikke bruge USM funkt. direkte på hovedbilledet, det er lidt
> hurtigere, men hvad er forskellen?
>
> 2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså
> godt, med evt. en batch-funktion.
>
> /Peter
>
>
>
Hej Peter
Den metode du beskriver i punkt må være den der er gennemgået her:
http://www.gimpguru.org/Tutorials/SmartSharpening2/
(her er det godt nok gennemgået mht GiMP, men princippet er vel det samme).
Fordelen er at du undgår at forøge støjen i de ensfarvede områder af
billedet, og derved kan man anvende betydeligt mere "sharpening" end
hvis man blot bruger USM på hele billedet.
MVH Thomas
| |
/Peter (27-10-2005)
| Kommentar Fra : /Peter |
Dato : 27-10-05 19:25 |
|
"Thomas Bendsen" <tbendsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:436118b1$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> /Peter wrote:
>> 1. USM (Unsharp Mask) i PS CS1/2, jeg har læst tidligere at nogle
>> laver et
>> nyt lag med en "maske" af kanterne,
>> og bruger USM funktionen på det og derefter smelter dem sammen, eller
>> noget
>> lign.
>> Kan man ikke bruge USM funkt. direkte på hovedbilledet, det er lidt
>> hurtigere, men hvad er forskellen?
> Hej Peter
>
> Den metode du beskriver i punkt må være den der er gennemgået her:
> http://www.gimpguru.org/Tutorials/SmartSharpening2/
> (her er det godt nok gennemgået mht GiMP, men princippet er vel det
> samme).
>
> Fordelen er at du undgår at forøge støjen i de ensfarvede områder af
> billedet, og derved kan man anvende betydeligt mere "sharpening" end
> hvis man blot bruger USM på hele billedet.
OK, Thomas det vil jeg da lige checke, mange tak.
/Peter
> MVH Thomas
| |
Thomas Pedersen (27-10-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Pedersen |
Dato : 27-10-05 19:29 |
|
"/Peter" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
news:43606acd$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 1. USM (Unsharp Mask) i PS CS1/2, jeg har læst tidligere at nogle laver
et
> nyt lag med en "maske" af kanterne,
> og bruger USM funktionen på det og derefter smelter dem sammen, eller
noget
> lign.
> Kan man ikke bruge USM funkt. direkte på hovedbilledet, det er lidt
> hurtigere, men hvad er forskellen?
>
> 2. Findes der andre selvstændige lette programmer der kan gøre det ligeså
> godt, med evt. en batch-funktion.
>
> /Peter
Der er flere fordele ved den måde du beskriver.
For det første kan du give en højere grad af USM, og derefter gøre det lag,
hvor USM er givet mere gennemsigtigt, så du undgår haloer og andre tegn på
for høj mængde USM. Den anden grund er som skrevet af Thomas Bendsen,
beskriver, at du kan styre, hvor i billedet USM skal gives ved simpelthen at
viske det ud, der ikke skal have noget.
Du opnår altså langt højere kontrol med, hvad USM gør ved dit billede. Men
ellers har du ret, det er nok hurtigere bare at gøre det på
background-layer.
MVH
Thomas
| |
|
|