Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sommer 2005: Billeder med fra sommerferie ~
Fra : Henrik Høy

Dato : 26-10-05 22:15

Hej

Jeg har i sommers fået mit første dslr kamera, og vil for første gang
vove pelsen og fremvise et par billeder.

Til info kan nævnes at de er skudt med et Olympus E-300.

Tivoli Friheden i Århus:
http://henrik.hoey.dk/pics/P6180825.jpg

Ålborg Zoo:
http://henrik.hoey.dk/pics/P8161488.jpg
http://henrik.hoey.dk/pics/P8161504.jpg

Hvad mener I?

Er det helt galt, eller hvad kunne evt. være gjort anderledes?

På forhånd tak.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:23

Er det helt galt, eller hvad kunne evt. være gjort anderledes?

prøv evt. at resize dine billeder ned i en mindre størrelse, så det ikke
tager så lang tid at hente dem. Derved får du flere seere og evt. mere
konstruktiv kritik af dine billeder.

Med venlig hilsen

Palle Johansen

Fra : Henrik Høy

Dato : 26-10-05 22:30

In article <435ff3d2$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Palle
Johansen" <invalid> says...

> [...]
>

> prøv evt. at resize dine billeder ned i en mindre størrelse, så det ikke
> tager så lang tid at hente dem. Derved får du flere seere og evt. mere

Takker.

Det vil jeg huske til næste gang.

Hvad ville være en fornuftig resize?

Har du ellers nogen kommentarer til billederne?

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Jakob

Dato : 26-10-05 22:44

In article <MPG.1dca13d17a20af41989689@news.tele2.dk>,
henrik@nospamhoey.dk says...

> Det vil jeg huske til næste gang.

Hvorfor ikke denne gang ?

Jeg gider ikke vente på download :0). En god størrelse er 950 i bredden
så kan dem den kører med 1024 i opløsning kigge med uden at scrolle.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 04:45

In article <MPG.1dca170b57bddc40989fe6@news.sunsite.dk>, no@mail.com
says...
> In article <MPG.1dca13d17a20af41989689@news.tele2.dk>,
> henrik@nospamhoey.dk says...

> Hvorfor ikke denne gang ?

Der er allerede nogen som har givet udtryk for billedernes egenskab, så
derfor vil jeg vente til næste gang jeg lægger nogen op.

> Jeg gider ikke vente på download :0). En god størrelse er 950 i bredden
> så kan dem den kører med 1024 i opløsning kigge med uden at scrolle..

Jammen jeg vil fremover lægge dem op, i noget som ligner den opløsning.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Brian Lund

Dato : 26-10-05 23:21

> Takker.
>
> Det vil jeg huske til næste gang.
>
> Hvad ville være en fornuftig resize?

Omkring max 1000 pixels i bredden!

Brian

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 04:47

In article <f3bf3$4360014b$55da9c4f$31417@nf4.news-service.com>,
geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk says...

> Omkring max 1000 pixels i bredden!
>

> Brian

Takker

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-10-05 22:27

"Henrik Høy" <henrik@nospamhoey.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>vove pelsen og fremvise et par billeder.
>Til info kan nævnes at de er skudt med et Olympus E-300.

Store billeder, langsom server, dårlig kombination. :) Jeg lod den kun hente
lidt, før jeg gav op. Dog kunne jeg hurtigt konstatere at der var tilføjet
ekstreme mængder USM, og det så ret forfærdeligt ud. Prøv at lægge nogle
billeder op i en mere tilgængelig størrelse, og pas på med USM. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-10-05 23:11

Morten Wartou skrev den 26-10-2005 23:26:

> [...]
> ekstreme mængder USM, og det så ret forfærdeligt ud. Prøv at lægge nogle
> billeder op i en mere tilgængelig størrelse, og pas på med USM. :)

one word: Enig!

Ok, det var så tre og inklusive disse så 13.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 04:46

In article <V9T7f.71982$Fe7.245579@news000.worldonline.dk>, .@. says...

> one word: Enig!

Ok.

?

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 22:32

Henrik Høy wrote:
> Jeg har i sommers fået mit første dslr kamera, og vil for første gang
> vove pelsen og fremvise et par billeder.

Blot en kommentar ang. størrelsen på billederne:
Dine billeder fylder over 12 (tolv!) megabytes, hvilket er *uhyggeligt*
meget, når vi taler om billeder der fremvises på web. Derudover er de
over 3000px i bredden, det er nok de færreste der kører med så stor
opløsning, og browseren resizer er altså ikke supergod til at skalere.

Næste gang du poster billeder, så prøv at holde dem *under* 1 megabyte.
Prøv også at holde billedet under 1000px (alternativt under 800px) i
bredden, så er der flere der får fuld glæde af dine billeder.

Bare et godt råd

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-05 23:30

Henrik Høy wrote:

> Tivoli Friheden i Århus:
> [...]

Jeg synes det første billede fra Tivoli Friheden i Århus er en kedelig og
uinteressant registrering, og så har det fået alt for meget digital
skarphed i billedbehandlingen.

Rensdyret fra Ålborg Zoo er rodet og en kompositorisk katestrofe, så jeg
vil betegne det som et knipseri.

Og billedet af Surikat'en fra Ålborg Zoo, er alt for løst beskåret,
højlyset er udbrændt på dets bryst, og det højre øje ligger så meget i
skygge, at man ikke kan fornemme det, så det er også et knipseri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 04:48

In article <4360035C.1060605@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> højlyset er udbrændt på dets bryst, og det højre øje ligger så meget i
> skygge, at man ikke kan fornemme det, så det er også et knipseri...

Takker det ser ud som om jeg skal bruge mere tid på selve kompositionen
fremover.

Tak for det.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-05 15:31

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og billedet af Surikat'en fra Ålborg Zoo, er alt for løst beskåret,
> højlyset er udbrændt på dets bryst, og det højre øje ligger så meget i
> skygge, at man ikke kan fornemme det, så det er også et knipseri...

Her er at andet knipseri af dens fætter!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-05 15:40

Jan Bøgh wrote:

> Her er at andet knipseri af dens fætter!

Ja, ja - jeg ved det godt!

Her så:
http://jan.boegh.net/Album/Adhoc/slides/_DSC7911Aalborg%20Zoo.html

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 16:49

In article <4360e723$0$8858$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Ja, ja - jeg ved det godt!
>
> Her så:
> http://jan.boegh.net/Album/Adhoc/slides/_DSC7911Aalborg%20Zoo.html
>
> vh
> Jan

Ja det var jo egentligt denne som skulle have haft en

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 16:48

In article <4360e50a$0$8842$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 27-10-05 09:11

En klog fotograf har engang givet følgende råd.

"Gå tæt på - og gå så lidt tættere på"

Det kunne du nok godt have i baghovedet næste gang du er på "jagt".

/Marten

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 16:43

In article <43608ac1$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
oelgaard@comonto[slet says...
> En klog fotograf har engang givet følgende råd.
>
> "Gå tæt på - og gå så lidt tættere på"
>
> Det kunne du nok godt have i baghovedet næste gang du er på "jagt".
>
> /Marten

Jo tak

Men det er jeg ikke sikker på at dyrepasserne, ville have sat pris på.

-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Erik W.

Dato : 27-10-05 14:02

"Henrik Høy" skrev i en meddelelse

[...]

Udover det de andre har sagt synes jeg godt du må bevare Exif informationen
i billederne. Det giver os bedre mulighed for at se hvad der kunne have
været gjort anerledes.

Mvh Erik

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 16:47

In article <4360cfc4$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
erik.w@surfmail.dk says...
> [...]
> i billederne. Det giver os bedre mulighed for at se hvad der kunne have

Hvis jeg åbner dem i min browser og herefter gemmer dem lokalt, så kan
jeg se, blænde, lukketid, med videre, når jeg tager egenskaberne for
filerne.

Men det er måske ikke det du mener?

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Erik W.

Dato : 27-10-05 21:57

> [...]

Hvis jeg åbner dem i min browser og herefter gemmer dem lokalt, så kan
jeg se, blænde, lukketid, med videre, når jeg tager egenskaberne for

Jo bortset fra at jeg bruger viewEXIF når jeg kigger på billeder på web, en
browser-plugin der gør at man kan se EXIF direkte fra hjemmesiden uden at
gemme billedet. Det kræver så blot at man har tålmodighed til at lade
billedet loade færdigt. Og det var det der glippede her. Med den fornødne
ventetid klan jeg se EXIF uden problemer.

Undskyld forstyrrelsen

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-05 14:53

Henrik Høy wrote:

> Tivoli Friheden i Århus:
> http://henrik.hoey.dk/pics/P6180825.jpg

Jeg stoppede, da jeg havde set den øverste trediedel - det går bare alt for
langsomt med den størrelse. Men den trediedel, jeg så, tydede på en alt, alt
for voldsom tilsætning af skarphed - der er hvide kanter om alle dele af
kranen (tror jeg det er ) i øverste venstre hjørne.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-05 16:36

In article <MPG.1dca101a7dbe8791989688@news.tele2.dk>, Henrik Høy wrote:
> [...]
> http://henrik.hoey.dk/pics/P8161504.jpg
>
> Hvad mener I?
>
> Er det helt galt, eller hvad kunne evt. være gjort anderledes?

De er for store. Det første har du smadret med for meget USM.
Det er ikke smart 2 1-2 pixels ekstra lys himmel langs med tårnet.
Tværtimod. Derudover bør man sætte det ned i den størrelse det skal
bruges i inden man kører USM på det, og gemme originalen uden.

Hvorfor har du klipper venstre hjørne af bassinet ? Generelt virker
billedet dødt pånær springvandet. Gå derud når der er folk.

Billede 2 er alt for mørkt og fladt. Ind i levels og skru op for
gammaen. Derudover er det lidt for centerfokuseret. Læs om de gyldne
3die-dele på nettet.

Dit sidste dyr knalder helt ud i højlysene.

Fra : Henrik Høy

Dato : 27-10-05 16:59

In article <slrndm1sup.4a9.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> [...]
> 3die-dele på nettet.
>
> Dit sidste dyr knalder helt ud i højlysene.

Ja jeg må jo nok erkende at jeg er ked af at jeg ikke har gemt det
første billedes rawfil.

De sidste vil jeg prøve at gøre noget ved.

--
-

Henrik Høy

-