Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af linse
Fra : Preben

Dato : 23-10-05 10:20

hej

jeg har fået nogle vand pletter på min linse

hvordan fjerner jeg dem uden at ridse linsen ??

hilsen
preben

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-05 11:57

"Preben" <prebenvf@mail.dk> wrote in message
> jeg har fået nogle vand pletter på min linse

Undgå det i fremtiden

> hvordan fjerner jeg dem uden at ridse linsen ??

Tag ned til din lokale brillerpusher og køb en mikrofiberklud og nogle
rense/vådservietter til briller. De koster en brøkdel af hvad fotopusher
forlanger, og resultatet er det samme.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv
8200 Aarhus N.
Denmark

(0045) 86 72 55 88
(0045) 60 72 55 88

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-05 01:17

In article <435b6c69$0$41142$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> [...]
>
> Tag ned til din lokale brillerpusher og køb en mikrofiberklud og nogle
> rense/vådservietter til briller. De koster en brøkdel af hvad fotopusher

Skidt sammen med en vilkårlig pudseklud = ridse.

Så det er vigtigt at sørke for at der ikke er skift tilstede.
Man kan så også bruge et vidskestykke.

Os andre der har prøvet det bruger UV filter, som vi vasker under
vandhanen i varmt vand og opvaskemiddel.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-05 11:51

Povl H. Pedersen wrote:
> Skidt sammen med en vilkårlig pudseklud = ridse.

Jeg mener bestemt, at jeg skrev en mikrofiber klud til briller.
Naturligvis ridser det hvis der kommer skidt på kluden. Det gør det også
hvis du banker et søm i forreste linse, men lidt omhu får folk til at
undgå disse situationer

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Nielsen

Dato : 24-10-05 11:52

> Skidt sammen med en vilkårlig pudseklud = ridse.

Køb en Lenspen, hos spejdersport, til en ti'er, med børste og en lille
gummi"gnuppe"dub.

> Så det er vigtigt at sørke for at der ikke er skift tilstede.
> Man kan så også bruge et vidskestykke.
>
> Os andre der har prøvet det bruger UV filter, som vi vasker under
> vandhanen i varmt vand og opvaskemiddel.

VARMT VAND er forbudt jfv. brillebutikken, det ødelægger coatingen, i hvert
fald på briller.
Lunken vand er ok.

Fra : CanonKnud

Dato : 23-10-05 12:12

"Preben" <prebenvf@mail.dk> skrev i en meddelelse news:435b55c4$0$8810$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
: hej
:
[...]

Ånd på glasset og tør efter med en skjorteflip!

Fra : Michael

Dato : 23-10-05 21:17

Hvad Canonknud skriver skal du ikke gøre, det vil ridse din linse.

køb linsepapir det kan ikke ridse.

Mvh. Michael

Fra : CanonKnud

Dato : 24-10-05 18:14

"Michael" <rundstrom@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:435beff8$0$1790$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
: Hvad Canonknud skriver skal du ikke gøre, det vil ridse din linse.
:
: køb linsepapir det kan ikke ridse.
:
: Mvh. Michael

Selvfølgelig er jeg klar over at mit indlæg var provokerende, jeg vil
bare sige, at det med at købe sig fattig i renseklude og jeg ved ikke
hvad, er latterligt. Lidt omtanke og sund fornuft er nok. Det yderste
glas på er altså ikke så sart. Jeg har et Canon 80mm/f1,8 fra 1968,
som aldrig har haft anden beskyttelse end en modlysblænde, som
aldrig har haft dæksel på, men i små perioder forskellige filtre, og som
kun er blevet renset for vandpletter ol. med forhåndenværende
materialer, og med lup kan jeg ikke i dag finde den mindste ridse eller
andet unormalt.
Når man pakker sine objektiver "ind i vat" kan man i hvert fald være
sikker på een ting: "fuglen er som regel fløjet", inden man får kameraet
skudklar.
Det var bare det, hilsen Knud

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-10-05 22:12

"CanonKnud" <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote in message
> Ånd på glasset og tør efter med en skjorteflip!

Første gang der sidder et lille stykke skidt eller lign, ryger glasset.
Meget dårligt råd imho, men gør med dine objektiver som du lsyter

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Finsensgade 48, 4tv