8mbit ADSL og 10mbit kabel-internet?
Fra : Charbax

Dato : 09-06-01 00:34

Jeg husker dengang TeleDanmark skruede op for hastigheden af ADSL i alle
centralerne fra max 512kb/s til max 2mbit/s. Burde ADSL ikke kunne fungere
med op til 8mbit? OG kan ikke både Cybercity's Tele DK's og World ONline's
routere godt tåle hurtigere end 2mbit download? Er det ikke bare om
TeleDanmark trykker på en knap af egen vilje eller presset af telestyrelsen
og så er der pludselig mulighed for alle udbydere at tilbyde en heelt masse
nyt rigtigt bredbånd?

JEg kan bare huske at jeg engang læste noget om at ADSL max var 8mbit
download og 2mbit opload..

og så er her nogen som siger noget om at de i finland har kunnet have
10mbit/256kbit internet i 1,5 år over almindelig kabel-tv kabler ligesom så
mange danskere allerede har i væggen? Hvad er maksimum hastighed med dem og
hvad kræver det fra TeleDK?

Er det ikke kun TeleDK der kan afgører hvor hurtigt vi maks kan komme på
nettet? Nytter det noget hvis jeg går ned hos teleDK imorgen og protestere
for jeg gerne vil kunne have lov til at surfe med 8mbit/2mbit istedet for de
ringe 2mbit/512kbit?

Hvem ejer så alle de lysleder kabler der ligger i jorden over hele danmark?
Er det også TeleDK som fik dem med i prisen dengang de konservative idioter
(eller hvem det var..) solgte alle kablerne til et amerikansk firma?

Kan Staten kræve at alle lysleder kabler bliver tilsluttet alle boliger i
danmark, hvor meget ville det koste hvis alle skulle have en lysleder stik
derhjemme.. Kunne man så ikke forestille sig Cybercity world online mobilix
og company så også kunne konkurrere om at tilbyde lysleder internet til
folket? lysleder internet som jo kan komme op på 144mbit i begge retninger
eller er det flere GygaBytes/s?

Hilsen
Charbax

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-01 00:56

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> Burde ADSL ikke kunne fungere
> med op til 8mbit?

Kun under ideelle forhold

> OG kan ikke både Cybercity's Tele DK's og World ONline's
> routere godt tåle hurtigere end 2mbit download?

Ikke ubetinget

> [...]
telestyrelsen
> og så er der pludselig mulighed for alle udbydere at tilbyde en heelt

Der er en del hensyn at tage. Fx forstyrrelser af nabopar

> JEg kan bare huske at jeg engang læste noget om at ADSL max var 8mbit
> download og 2mbit opload..

Så har du læst en fejlagtig kilde. Kan ikke huske de præcise tal men man
siger normalt 8 mbit/800 kbit

> [...]
> 10mbit/256kbit internet i 1,5 år over almindelig kabel-tv kabler ligesom

> mange danskere allerede har i væggen? Hvad er maksimum hastighed med dem

Afhængig af kodning kan man overføre omkring 40 mbit pr kanal. Men det er et
delt medie og upload er mere begrænset.
Det kræver ikke noget specielt fra TDC. Der er er masser af udbydere af
dette produkt uafhængig af TDC

> Er det ikke kun TeleDK der kan afgører hvor hurtigt vi maks kan komme på
> nettet?

TDC afgør (i et vist samarbejde med TeleStyrelsen) hvordan data må overføres
via deres kobber.
Derudover (på andre medier end TDC's kobber) er der frit spil

> Nytter det noget hvis jeg går ned hos teleDK imorgen og protestere
> for jeg gerne vil kunne have lov til at surfe med 8mbit/2mbit istedet for
de
> ringe 2mbit/512kbit?

Betal og du får leveret.
Vil du have 2,5 Gb? Det er bare om at bestille

> Hvem ejer så alle de lysleder kabler der ligger i jorden over hele
danmark?

Mange forskellige.

> Er det også TeleDK som fik dem med i prisen dengang de konservative
idioter
> (eller hvem det var..) solgte alle kablerne til et amerikansk firma?

Ja, der fulgte nogen med, men kun en brøkdel af dem der findes i jorden i
dag

> Kan Staten kræve at alle lysleder kabler bliver tilsluttet alle boliger i
> danmark,

Ja, men ikke uden at betale for det.

> hvor meget ville det koste hvis alle skulle have en lysleder stik
> derhjemme..

For meget. Lysledere er pt ikke en egnet teknik til enkelt-brugere

> Kunne man så ikke forestille sig Cybercity world online mobilix
> og company så også kunne konkurrere om at tilbyde lysleder internet til
> folket?

Hvis de vil, men det vil de næppe heller

> lysleder internet som jo kan komme op på 144mbit i begge retninger
> eller er det flere GygaBytes/s?

Hvem har du tænkt dig skal betale for hullet ud til internet?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-06-01 09:26

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message

> idioter
>
> Ja, der fulgte nogen med, men kun en brøkdel af dem der findes i jorden i
> dag

Kilde ?

Kan du henvise til et sted hvor der står, hvor mange kilometer/type
nedgravet kabel, der var før/nu ?

"3/4" er vist et brøktal.

Mvh haa/o

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-01 13:40

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> Kilde ?

Ingen umiddelbart, men kig på hvor meget kabel der er gravet ned de sidste
10 år.

> "3/4" er vist et brøktal.

Jep, hvilket gør at jeg er ret sikker på mit udsagn

Fra : Anders

Dato : 09-06-01 13:46

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Ingen umiddelbart, men kig på hvor meget kabel der er gravet ned de sidste
> 10 år.

Det er altså ikke så forfærdelig lang tid siden at TeleDanmark blev solgt.
Jeg arbejdede i 98-99 i TeleDanmark og der har det ikke været mere end ca.
et par år får at blev solgt.

Anders

Fra : Anders

Dato : 09-06-01 13:49

Jeg skrev:

> [...]
> Jeg arbejdede i 98-99 i TeleDanmark og der har det ikke været mere end ca.

Og så blev jeg ikke engang fyret pga. at jeg ikke kunne stave. Jeg prøver
igen:

Det er altså ikke så forfærdelig lang tid siden, at TeleDanmark blev solgt.
Jeg arbejdede i 98-99 i TeleDanmark og det var ikke mere end et par år før,
at de var blevet solgt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-01 13:52

"Anders" <ajk@mac.com> skrev i en meddelelse
> Det er altså ikke så forfærdelig lang tid siden at TeleDanmark blev solgt.
> Jeg arbejdede i 98-99 i TeleDanmark og der har det ikke været mere end ca.
> et par år får at blev solgt.

Du har ret. Jeg fokuserede på det 10 års jubilæum forleden.
Jeg trækker udsagnet delvist tilbage. Jeg _tror_ dog stadig at amerikanerne
ikke købte størstedelen af det der i dag er den danske
lysleder-installation, men hører gerne fra nogen med faktisk viden på
området

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-06-01 13:58

> Ingen umiddelbart, men kig på hvor meget kabel der er gravet ned de sidste
> 10 år.

LOL....dvs hvis monopolet ikke var blevet ophævet, så var der ikke blevet
udvidet ?
Det passes selvfølgelig ikke....der udbygges/udvides/renoveres altid...og
det stopper aldrig ( heldigvis )

> Jep, hvilket gør at jeg er ret sikker på mit udsagn

Dog uden nogen håndfast dokumentation, hvilket gør udsagnet ubrugeligt.

Mvh haa/orange/egen-mening/TeleFona-er-latterlige.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-01 14:03

> LOL....dvs hvis monopolet ikke var blevet ophævet, så var der ikke blevet
> udvidet ?

Se kommentar andetsteds.

Min reaktion var på:
"alle de lysleder kabler der ligger i jorden over hele danmark?
Er det også TeleDK som fik dem med i prisen "

Jeg tror langtfra at de lysledere som Ameritech fik med dengang udgør en
stor del at det nuværende danske lysledernet.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-06-01 14:06

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9ft6of$2op$1@news.inet.tele.dk...

KLIP

> Jeg tror langtfra at de lysledere som Ameritech fik med dengang udgør en
> stor del at det nuværende danske lysledernet.

Hej Martin.

Blot en tanke - Det er nu meget morsomt at følge med i "2 repræsentanter for
udenlandsk ejerskab"
diskutere om, hvem der har fået den bedste aftale (grundlag for at drive
virksomhed i Danmark).

mvh
Bjørn

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-06-01 16:00

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

> Blot en tanke - Det er nu meget morsomt at følge med i "2 repræsentanter
for
> udenlandsk ejerskab"

Hvis den anden du refererer til er mig, så bemærk at jeg ikke repæsenterer
min arbejdsgiver, men udtaler mig privat her.

> diskutere om, hvem der har fået den bedste aftale (grundlag for at drive
> virksomhed i Danmark).

Hmm....det er vist ikke det det handler om i denne tråd....ihvertfald ikke
fra min side.

Mvh haa/o

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-06-01 16:08

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message

> Se kommentar andetsteds.

Allright...modtaget.

> [...]
>
> Jeg tror langtfra at de lysledere som Ameritech fik med dengang udgør en
> stor del at det nuværende danske lysledernet.

Det har du ganske givet ret i.....når vi snakker alle de fibre der er i DK.

Jeg forstod dit svar som om, at Ameritech næsten ikke fik noget fiber med i
købet, men har etableret ( næsten ) det hele selv.
Og den holder jo ikke.

Mvh haa/o

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-01 14:15

>Jep, hvilket gør at jeg er ret sikker på mit udsagn

Skal vi lige kigge på dit udsagn igen:

Snakker vi brøktal eller brøkdel?

Jeg vil mene, at en brøkdel er et brøktal med tælleren 1, og en
nævner, der i hvert fald er 2 - helst højere.

Bortset fra det sproglige, så er det vel de sidste kilometer kabel ud
i de små hjem, der koster knaster - ikke centralerne og forbindelserne
mellem centralerne? Men kablerne _var_ jo allerede trukket ud i de små
hjem, før TD blev solgt.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-06-01 14:42

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil mene, at en brøkdel er et brøktal med tælleren 1, og en
> nævner, der i hvert fald er 2 - helst højere.

Du har ret.

> [...]
> i de små hjem, der koster knaster - ikke centralerne og forbindelserne
> mellem centralerne? Men kablerne _var_ jo allerede trukket ud i de små

Det er vi ikke uenige om. (omend centraler heller ikke er billige)
Som sagt så var det spørgsmålet om hvorvidt at alle lyslederne i jorden i DK
var nogen der blev solgt sammen med TDK jeg opponerede imod.
(at jeg så har fået mig rodet ud i en masse vrøvl er en anden sag)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-06-01 00:58

> [...]

idioter
> (eller hvem det var..) solgte alle kablerne til et amerikansk firma?

Så vidt jeg husker, så var de idioter du omtaler Socialdemokrater.....

mvh
Bjørn

Fra : Charbax

Dato : 09-06-01 12:26

> idioter
>
> Så vidt jeg husker, så var de idioter du omtaler Socialdemokrater.....

var det? det var vel ikke Poul Nyrup og de samme som har magten idag er det?
jeg ved jo ikke så meget, jeg har kun boet i danmark i et par år..

HVis staten skulle købe teledanmark tilbage med alle kablerne idag, ville
det så ikke koste 5 gange så meget?

Var det 20 milliarder dengang og 100 milliarder som det er værd idag?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-06-01 12:30

> var det? det var vel ikke Poul Nyrup og de samme som har magten idag er
det?
> jeg ved jo ikke så meget, jeg har kun boet i danmark i et par år..

Det mener jeg bestemt - Vores nuværende udenrigsminister mangle vist et paar
DKK til at finansiere det såkaldte "velfærdssamfund".

> HVis staten skulle købe teledanmark tilbage med alle kablerne idag, ville
> det så ikke koste 5 gange så meget?

Uden al tvivl; men det ville så betyde at liberaliseringen af det danske
telemarked ville blive "bombet tilbage til stenalderen" og det er vel ikke
lige det, den danske forbruger ønsker sig (eller er det? - vi danskere har
jo en forkærlighed for at ville "både blæse og have mel i munden"...).

> Var det 20 milliarder dengang og 100 milliarder som det er værd idag?

Såén lige omtrent.

mvh
Bjørn

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 09-06-01 14:24

> det?
>
> Det mener jeg bestemt - Vores nuværende udenrigsminister mangle vist et
paar
> DKK til at finansiere det såkaldte "velfærdssamfund".

Det var et år hvor Lykketoft var finansminister. Manglede et par kroner til
at få finansloven til at hænge sammen, og skulle have de borgerlige til at
stemme for den.

> Såén lige omtrent.

Uhm, så vidt jeg ved er TDC børsværdi kun 60 mia. Udgjorde den danske stats
andel 50%, ville aktieposten således kun være 30 mia. værd.

--
Anders Ebbesen
How does an average guy like me become the number one lover man in his

Fra : Tim Christensen

Dato : 09-06-01 23:17

"Anders Ebbesen" <ebbesen@staff.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
til
> at få finansloven til at hænge sammen, og skulle have de borgerlige til at

Faktisk ville der i også have været overskud uden salget af TDC.

Mvh

Tim

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 18:01

On Sat, 9 Jun 2001 01:34:05 +0200, Charbax wrote:
>Jeg husker dengang TeleDanmark skruede op for hastigheden af ADSL i alle
>centralerne fra max 512kb/s til max 2mbit/s.

Så husker du ikke ret godt, TDK har ikke på noget tidspunkt begrænset
downstream hastigheden på ADSL til 512 kbps.

>Burde ADSL ikke kunne fungere med op til 8mbit?

Teknologien kan under optimale forhold (dvs. godt kobber og kortere afstande)
kører op til ca. 8 Mbps, men det er langtfra alle de nuværende installationer
som kan køre med denne hastighed.

>Og kan ikke både Cybercity's Tele DK's og World ONline's routere godt tåle
>hurtigere end 2mbit download?

Langt fra sikkert at de kan klare hastigheder væsentligt over 2 Mbps.

>Er det ikke bare om TeleDanmark trykker på en knap af egen vilje eller presset
>af telestyrelsen og så er der pludselig mulighed for alle udbydere at tilbyde
>en heelt masse nyt rigtigt bredbånd?

Nej, det handler også om "krydstale" fra et kobber par til et andet, og
dermed de forstyrrelse sådanne forbindelser kan give for andre forbindeler
i samme kobberpar.

>JEg kan bare huske at jeg engang læste noget om at ADSL max var 8mbit
>download og 2mbit opload..

Der er nu kun ca. 800 kbps sammen med PSTN og ca. 600 kbps sammen med ISDN.

>og så er her nogen som siger noget om at de i finland har kunnet have
>10mbit/256kbit internet i 1,5 år over almindelig kabel-tv kabler ligesom så
>mange danskere allerede har i væggen? Hvad er maksimum hastighed med dem

Hver downstream kanal er ca. 38 Mbps til deling for de brugere der sidder på
den coax ø, og upstream er så vidt jeg husker ca. 8 Mbps, igen til deling.

>hvad kræver det fra TeleDK?

Ikke noget alle de steder for TDC ikke har noget med kabeltv nettet at gøre
(f.eks. Stofa og private anlæg).

>Er det ikke kun TeleDK der kan afgører hvor hurtigt vi maks kan komme på
>nettet?

Nej.

>Nytter det noget hvis jeg går ned hos teleDK imorgen og protestere
>for jeg gerne vil kunne have lov til at surfe med 8mbit/2mbit istedet for de
>ringe 2mbit/512kbit?

Du kan komme på nettet med præcis den hastighed du vil betale for, TDC sælger
pt. optil 2488 Mbps, men hvis du ønsker højere hastigheder, og kan betale, så
findes der også ud af det.

>Hvem ejer så alle de lysleder kabler der ligger i jorden over hele danmark?

For at nævne nogle få

- TDC
- Telia
- PowerCom
- Ebone
- GlobalCrossing
- Song Networks/Tele1
- Orange/Mobilix
- Pangea
- Cable & Wireless

>Er det også TeleDK som fik dem med i prisen dengang de konservative idioter
>(eller hvem det var..) solgte alle kablerne til et amerikansk firma?

Nogen af dem.

>Kan Staten kræve at alle lysleder kabler bliver tilsluttet alle boliger i
>danmark

Ja, hvis de exproperiere dem, og dermed tvangs køber dem.

Alternativt kunne de betale udbyderne for at lægge fiber ind i alle boliger,
men det vil koste et vanvittigt milliard beløb.

>hvor meget ville det koste hvis alle skulle have en lysleder stik
>derhjemme.

et MEGET stort milliard beløb.

> [...]
>folket? lysleder internet som jo kan komme op på 144mbit i begge retninger

Jeg har set 40 kanals 10 Gbps WDM systemer i drift, men sådant udstyr er
vanvittigt dyrt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Skarum

Dato : 09-06-01 18:17

>Så husker du ikke ret godt, TDK har ikke på noget tidspunkt begrænset
>downstream hastigheden på ADSL til 512 kbps.

Indtil sidste forår/sommer tilbød TDC kun NetExpres 512/128 med MB afregning.
Det er vel en eller anden form for begrænsning

--
Michael Skarum

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 18:30

On 9 Jun 2001 17:16:53 GMT, Michael Skarum wrote:

>Indtil sidste forår/sommer tilbød TDC kun NetExpres 512/128 med MB afregning.
>Det er vel en eller anden form for begrænsning

Nej, der var ikke noget som forhindrede CC, WOL, Telia, Mobilix i at sælge
2 Mbps.

Iøvrigt er jeg RET sikker på at man også kunne få 1Mbps/256kbps dengang.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 09-06-01 18:30

It seems Jesper Skriver wrote:

>Nej, der var ikke noget som forhindrede CC, WOL, Telia, Mobilix i at sælge
>2 Mbps.

Er du stensikker? Jeg er nemlig ret sikker på, at grænsen for
downstream blev hævet fra 512 kbps til 2 Mbps omkring marts 2000.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Anders

Dato : 09-06-01 18:34

Simon Skals skrev:

> Er du stensikker? Jeg er nemlig ret sikker på, at grænsen for
> downstream blev hævet fra 512 kbps til 2 Mbps omkring marts 2000.

Jeg mener også at TeleDanmarks speedometer stod på 512 for et års tid siden.

Anders

Fra : Simon Skals

Dato : 09-06-01 18:41

It seems Simon Skals wrote:

>Er du stensikker? Jeg er nemlig ret sikker på, at grænsen for
>downstream blev hævet fra 512 kbps til 2 Mbps omkring marts 2000.

Computerworlds arkiver understøtter min hukommelse:

http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=5690

- selvom jeg ikke er stolt over at falde tilbage på dem som
kilde.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 18:52

On Sat, 9 Jun 2001 17:40:52 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

>Computerworlds arkiver understøtter min hukommelse:
>
>http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=5690
>
>- selvom jeg ikke er stolt over at falde tilbage på dem som
>kilde.

Jeg må vist til at gøre alvor af den memory upgrade, undskyld min
"støj"

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Christen Stephansen

Dato : 10-06-01 15:03

Faktisk mener jeg helt bestemt, at det først var muligt at købe sig til
2 mbit hen på sensommeren. Og da det først blev reklameret, var det ikke
muligt at bestille det, da systemerne ikke var klar til at modtage de
ordrer.

Så hvornår blev det reelt set muligt at købe sig til 2 mbit ADSL hos TDC
Internet? Jeg gætter på september.

/Christen Stephansen

Fra : Michael Skarum

Dato : 09-06-01 18:57

On 09 Jun 2001 17:30:23 GMT, Jesper Skriver wrote:

>Nej, der var ikke noget som forhindrede CC, WOL, Telia, Mobilix i at sælge
>2 Mbps.

Nu tænkte jeg mest af alt på hvad slut brugerne blev tilbudt fra TDC's side :)
Men ellers er jeg ening

>Iøvrigt er jeg RET sikker på at man også kunne få 1Mbps/256kbps dengang.

Jeg er 99,9% på 512/128 var den eneste hastighed før flat-rate kom frem :)

--
Michael Skarum

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-01 12:06

Pro@cces ADSL var også på bane dengang..

Fra : Michael Skarum

Dato : 10-06-01 14:15

On Sun, 10 Jun 2001 13:06:15 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
>"Michael Skarum" <misk@cine.dk> skrev i en meddelelse
>
>Pro@cces ADSL var også på bane dengang..

Det er selvfølgeligt rigtigt, jeg aner faktisk ikke hvad der blev tilbudt af P@
ADSL hastigheder dengang.

--
Michael Skarum

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-06-01 23:06

On 09 Jun 2001 17:30:23 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Iøvrigt er jeg RET sikker på at man også kunne få 1Mbps/256kbps dengang.

Jeg erindrer, at vi i sin tid netop rettede det fra 512/128kbit...

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Charbax

Dato : 10-06-01 02:43

> [...]
afstande)
> kører op til ca. 8 Mbps, men det er langtfra alle de nuværende

ok, det kan så måske være at det ikke er alle der kan klare 8mbit/s for de
f.eks. bor lidt for langt væk for centralen. Men kunne man så ikke få lov
til at downloade med 4 eller 6mbit/s? Er der ikke et eller andet hos
TeleDanmark som forhindrer at CyberCity idag kan gå ud og tilbyde folk
4mbit/s? For hvis de kunne, ville jeg sgu regne med at de mindst et par
stykker allerede var igang med at tilbyde 4mbit for at lave konkurrence med
dem som kun tør udbyde 2mbit.. og når man tilbyder 4mbit eller hurtigere
(>8mbit) så bliver 2mbit jo måske billigere!

jeg vil jo helst gerne kunne downloade en film på 14 minutter med en 8mbit
end jeg vil på 50 minutter med min 2mbit! JEg bor indefor 1 kilometer fra
centralen, så jeg burde være go for at få en 8mbit! JEg venter!

Der findtes jo SDSL som kan virke med 2mbit download og 2mbit opload eller
mere ikke? Betyder det ikke at 8mbit/2mbit ADSL skal kunne lade sig gøre?
nåh.. men http://www.adsl.com/faq.html siger op til 1 mbit opload
ihvertfald.. og det er jo hurtigere end mine sølle 512kbit!! Jeg venter!!

> [...]

> den coax ø, og upstream er så vidt jeg husker ca. 8 Mbps, igen til deling.

> Ikke noget alle de steder for TDC ikke har noget med kabeltv nettet at

ja men, ja men.. var der ikke flere som tilbyd noget lignene med 2mbit og
som for 6-7 måneder siden fik skruet helt ned for deres båndbredde fordi
teledanmark sagde at de var bange for at det skabte for meget forstyrrelse
på nettet? Er kabel-nettet så ikke også TeleDK's ejerskab og de bare sidder
og gør hvad de har lyst med det og tilbyder folk sindsyge langsomme
512kbit/128kbit forbindelser?

> Du kan komme på nettet med præcis den hastighed du vil betale for, TDC
sælger
> pt. optil 2488 Mbps, men hvis du ønsker højere hastigheder, og kan betale,

> findes der også ud af det.

2488Mbps igennem teledk, hvad koster det? HVad koster en 10mbit hos teledk?
Kan de konkurrere med Bredbåndsbolaget? eller mindst være ca. max 10 gange
så dyre som dem dvs. 4000 kroner om måneden? OG ubegrænset traffik tror jeg
nok ikke.. Jeg tror teledk har en tradition for at tage 30 øre per mbyte
eller sådan heelt pinligt beløb..

> Ja, hvis de exproperiere dem, og dermed tvangs køber dem.
>
> Alternativt kunne de betale udbyderne for at lægge fiber ind i alle
boliger,
> men det vil koste et vanvittigt milliard beløb.

ok, lyder interessant.. dvs. hvis danmark fik en meget modigt og kommunist
agtig regering, så kunne de tvangs købe alle lysleder kabler og forbinde dem
med alle boliger og så kan danmark pludseligt kommunikere med 400
gygabyte/s? altså mellem hindanden.. indefor det danske lysleder netværk..
og det ville jo være heelt gratis for hvis danmark ejer kablerne så er der
ingen grund for at betale for dem igen hva.. og til resten af verden kunne
folk betale for mindre antal mbit/s til udbydere som vil tilbyde dette.
altså backbones udbydere..

Kunne det ikke være en go kampagne at love alle danskerne en gratis
400gygabyte/s internet forbindelse? Skal jeg prøve om jeg kan blive
statsminister?

Hilsen
Charbax

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-06-01 11:36

On Sun, 10 Jun 2001 03:43:08 +0200, Charbax wrote:

>ok, det kan så måske være at det ikke er alle der kan klare 8mbit/s for de
>f.eks. bor lidt for langt væk for centralen. Men kunne man så ikke få lov
>til at downloade med 4 eller 6mbit/s?

Teknologien giver mulighed for at flere kan køre f.eks. 4 Mbps end 8 Mbps,
men som jeg skrev, så er der en årsag til at at 2 Mbps er max. nemlig
krydstale og støj udstrålingen fra et sådant kobber par.

>Er der ikke et eller andet hos
>TeleDanmark som forhindrer at CyberCity idag kan gå ud og tilbyde folk
>4mbit/s?

Hvis CC benytter TDC's kabler, så har de accepteret max at tilbyde
2 Mbps downstream og 512 kbps upstream pga. ovenstående tekniske
årsager.

> [...]
>dem som kun tør udbyde 2mbit.. og når man tilbyder 4mbit eller hurtigere
>(>8mbit) så bliver 2mbit jo måske billigere!

Der er også et økonomisk aspekt, 2 Mbps til de priser som ses i dag
det er ikke nogen overskuds forretning, det bliver næppe en bedre
forretning ved at øge hastigheden.

>jeg vil jo helst gerne kunne downloade en film på 14 minutter med en 8mbit
>end jeg vil på 50 minutter med min 2mbit! JEg bor indefor 1 kilometer fra
>centralen, så jeg burde være go for at få en 8mbit! JEg venter!

Vent, eller køb et af de produkter hvor du kan få en højere hastighed.

>Der findtes jo SDSL som kan virke med 2mbit download og 2mbit opload eller
>mere ikke? Betyder det ikke at 8mbit/2mbit ADSL skal kunne lade sig gøre?

Nej, ADSL og SDSL er forskellige teknologier, kort fortalt, så bruger
SDSL en større del af frekvens området på upstream, og kan derfor
få en højere upstream hastighed, mod at man får en lavere downstream
hastighed.

>nåh.. men http://www.adsl.com/faq.html siger op til 1 mbit opload

Det er nærmere 800 kbps, og igen det er på en god dag i medvind.

>ihvertfald.. og det er jo hurtigere end mine sølle 512kbit!! Jeg venter!!

Igen, vent du bare løs.

> [...]
>teledanmark sagde at de var bange for at det skabte for meget forstyrrelse

Nej, det er vist noget du har drømt.

>Er kabel-nettet så ikke også TeleDK's ejerskab

Nej, TDC kabeltv ejer noget, men langtfra alle de installationer der
får tv signaler fra TDC kabeltv, mange af dem er ejet af boligforeninger,
lokale antelle foreninger og lign.
Ligeledes er Stofa meget store på kabel-tv.

>og de bare sidder
>og gør hvad de har lyst med det og tilbyder folk sindsyge langsomme
>512kbit/128kbit forbindelser?

TDC kan naturligvis gøre hvad de vil på deres egne anlæg.

>2488Mbps igennem teledk, hvad koster det?

Meget mere end du vil betale, mit gæt vil være et anseeligt millionbeløb.

>HVad koster en 10mbit hos teledk?

Mere end du vil betale.

>Kan de konkurrere med Bredbåndsbolaget?

Nej, men det er også et helt andet produkt du får.

> [...]
>nok ikke.. Jeg tror teledk har en tradition for at tage 30 øre per mbyte

TDC sælger sine faste linier til priser der er konkurence dygtige med andre
leverandører af sådane (f.eks. UUnet, Uni2, Telia ...), men det er ikke
til fantasi priser som Bredbandsbolaget, men du får tilgengæld garanteret
hastigheden.

> [...]
>folk betale for mindre antal mbit/s til udbydere som vil tilbyde dette.

Helt gratis ?? Hvor vil du lige finde i størrelses ordenen 100 milliarder
(et gæt, det kan sagtens vise sig at blive 10 gange så dyrt) ?

>Kunne det ikke være en go kampagne at love alle danskerne en gratis
>400gygabyte/s internet forbindelse? Skal jeg prøve om jeg kan blive
>statsminister?

Jeg tror du skal tage et kursus i realitets sans, ah nej, bare fortsæt i 6.
klasse, så skal du nok lære mere om livet, men vil du ikke nok prøve at
tænke dig om inden du taler for fremtiden ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter T.

Dato : 10-06-01 11:58

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> [...]
> klasse, så skal du nok lære mere om livet, men vil du ikke nok prøve at
> tænke dig om inden du taler for fremtiden ?

Nogen har løftet den sten, han blev lagt ind under sidste sommer. :)

Mvh. Peter T.

fut mudderet

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-06-01 22:25

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>Jeg husker dengang TeleDanmark skruede op for hastigheden af ADSL i alle
>centralerne fra max 512kb/s til max 2mbit/s. Burde ADSL ikke kunne fungere
>med op til 8mbit?

Jo, under de rigtige forhold og under forudsætning af at det kan
ske uden forstyrrelse i de øvrige kobberpar. Det nytter jo ikke,
at du får 8 Mbps ADSL, hvis naboens telefon så samtidig begynder
at skratte.

> [...]
>mange danskere allerede har i væggen? Hvad er maksimum hastighed med dem og

Internet via kabel-TV fremføres delt. Det vil sige, at der er en
given mængde båndbredde pr. hovedstation. Jo flere kunder => jo
mere pres på den delte båndbredde i prime time => lavere hastighed
pr. kunde.

Skal der så udvides med mere kapacitet til Internet, må det ske på
bekostning af en eller flere TV-kanaler (hvis kapaciteten i nettet
i øvrigt er udnyttet i forvejen). Alternativt skal der opsættes
flere hovedstationer, hvilket naturligvis koster penge, som det i
sidste ende bliver kunderne, der skal hoste op med.

>Hvem ejer så alle de lysleder kabler der ligger i jorden over hele danmark?

Dem der har gravet dem ned. Der findes en hel del af dem. Blandt de
større er Tele Danmark, el-selskaberne og Banestyrelsen.

>Kan Staten kræve at alle lysleder kabler bliver tilsluttet alle boliger i
>danmark, hvor meget ville det koste hvis alle skulle have en lysleder stik
>derhjemme..

Her kommer nogle ret urealistiske beregninger til illustration:

I følge ComputerWorld havde svenskerne sat 8 milliarder kroner af
til bredbåndsprojektet, men det viste sig at blive mere end ti
gange så dyrt (og derfor opgivet).

Lad os bare sige, at det vil koste det 2/3 i Danmark plus en
ekstra slat til at få det til at fungere, og at 1 SEK = 1 DKK.
Der er vist omkring 1.8 millioner husstande i Danmark så regn
med 35.000 kroner pr. husstand. Hvis du vel at mærke kræver,
at alle SKAL betale, og at de SKAL betale kontant.

Så skal der betales for båndbredde og udstyr. Tænk på at 2 Mbps
koster 1000 kroner/måned. Hvad koster 155 Mbps så? Prøv f.eks. at
sige, at 50% af de 1000 kroner går til båndbredde. Det er så ca.
40.000 kr/måned for 155 Mbps. Oveni kommer betaling for udstyret.

Skal vi gætte på ialt 50.000 kroner/måned pr. kunde, hvis du så
samtidig binder dig for en 10-årig periode?

Ok... det er totalt urealistiske udregninger uden nogen bund i
virkeligheden overhovedet. Men det illustrerer vel meget godt,
at det ikke er noget, familien Danmark lige har råd til. Det
var præcis det samme, svenskerne fandt ud af.

Det nytter ikke rigtig at sige, at ISPerne så må sænke priserne.
Det får man bare en masse konkursramte ISPer ud af... hvilket
igen betyder, at hele Danmark får trukket Internet-stikket ud.

>Kunne man så ikke forestille sig Cybercity world online mobilix
>og company så også kunne konkurrere om at tilbyde lysleder internet til
>folket?

Selvfølgelig. Hvis folk vil betale for det, er det helt sikkert, at
der kommer gang i gravearbejdet, og at konkurrencen vil blive meget
hård. Men folk hverken kan eller vil betale den slags summer sådan
som det ser ud lige nu...

Mvh.
   Klaus, arbejder for Tiscali, men taler kun for sig selv.