Hund trækker(fejl i den første tråd!!!)
Fra : Thomas Larsen

Dato : 29-10-05 18:21

Hejsa..

Har en golden retriever på 8 mdr som trækker utrolig meget. I starten havde
vi alm halsbånd til ham(læder) det gav ham sår på halsen, så købte vi en
brystsele, den hjalp i et stykke tid ca 1 md men begyndte så at trække
igen... Har nu invisteret i et såkaldt kvæler halsbånd, vil prøve det. men
er i tvivl om hvordan de skal bruges...

Skal siges jeg har prøvet meget men han vil ikke gå pænt.
Jeg roser ham self. meget når han endelig går pænt og i perioder går han
osse nogenlunde men så bliver han vild igen, er der nogen som kan fortælle
mig hvordan jeg får det bedste ud af det med det nye halsbånd eller skal jeg
blive vbed selen og arbejde mere med det... Jeg er lidt i tvivl her og det
går mig meget på at vi ikke kan ¨å en god gåtur begge

Håber på lidt gode råd fra alle jer hundeejere

Mvh Thomas L

Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-05 19:21

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det går mig meget på at vi ikke kan ¨å en god gåtur begge
>
> Håber på lidt gode råd fra alle jer hundeejere

jeg sværger til selerne, bruger selv "canac" seler, da de sidder uden at
trykke på de forkerte steder og er en god kvalitet. jeg har tidligere brugt
både alm. halsbånd og kvæl, men er efter at have prøvet en sele overbevist
om at det er det rigtige, ihvertfald til mine vovser.
kvæleren kan forstærke trækkeriet, idet det sidder og trykker på nervebaner
og muskler omkring halsen, og faktisk stresse ham op så han trækker
yderligere. nogle vil nok anbefale dig nogle hårde kontante ryk med en
kvæler, men jeg vil da foreslå dig at begynde forfra med selen. hav en lomme
med gode guffer med, god tid og tålmodighed. hav ham i så kort line at du
kan få et ben/knæ ind foran ham hver gang han trækker, ledsaget af et nej,
derefter ros og evt. guf, når han stopper, derved lærer han at det er dig
der sætter farten.
du kan også stoppe helt op, være passiv, indtil han bakker og slækker
trækket, derefter roser du og fortsætter, og igen stopper og er passiv når
han trækker igen. metoden virker rigtigt fint, men ting tager tid, og det er
ikke noget han lærer på en gåtur. prøv også at være lidt sjov under jeres
ture, gå pludselig den anden vej, gå baglæns,hop til siden, så han flytter
sin opmærksomhed til dig.

jeg vil så også lige nævne at han har en god lømmelalder nu, og det kan godt
forklare hans iver. synes godt at jeg kan erindrer min egen han, som nu er
knap 1.5 år, der havde lært at gå pænt og det hele, men som pludselig fik
halm i ørene og ikke kunne koncentrere sig om noget som helst, og det var
også i den alder, det kan være en strid periode hvor de modnes psykisk.

hvis du har interesse i gode hundeforståelsesbøger, kan jeg varmt anbefale
anders hallgrens bog hundeproblemer - problemhunde, som ikke er hverken tør
eller kedelig, men rigtig spændende og lærerig, og som jeg har haft megen
glæde af i "det virkelige liv".

mvh. marie

Fra : Thomas Larsen

Dato : 29-10-05 20:09

> [...]
> anders hallgrens bog hundeproblemer - problemhunde, som ikke er hverken
> tør eller kedelig, men rigtig spændende og lærerig, og som jeg har haft

Hmmm Lyder som om jeg bare skal have massere af tålmodighed endnu

Med henhold til bøger så går jeg efter jan fennells metoder, og det eneste
der er glippet deri er gå turen... Ellers er hendes metoder fine. Jeg har
dog ikke prøvet den med knæet ind for det vil jeb prøve de næste par uger og
bruger selen da jeg heller ikke hælder så meget til kvælerhalsbåndet.....Men
er stadig åben for foreslag

Fra : Søren LH

Dato : 29-10-05 20:10

> [...]
> det går mig meget på at vi ikke kan ¨å en god gåtur begge
>
> Håber på lidt gode råd fra alle jer hundeejere

Hej Thomas,

Så vil jeg lige vende tilbage til Jan Fennel/Hundelytteren, ifølge den er
det fordi hunden tror den er leder at den trækker. Jeg kan forestille mig at
du selv kan se det er noget vrøvl. Når du i øvrigt følger Hundelytterens
anvisninger kan jeg næppe tro din hund tror den er lederen. En hund trækker
simpelthen fordi den er ivrig, og vil fremad, samtidig med at den har en
naturlig måde at bevæge sig på, som er hurtigere end menneskets.
Hundelytteren er simpelt hen forkert på den, og det tror jeg du er enig med
mig i .

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 29-10-05 21:03

> [...]
> at den har en naturlig måde at bevæge sig på, som er hurtigere end
> menneskets. Hundelytteren er simpelt hen forkert på den, og det tror jeg

Tror ikke det er noget vrøvl

I visse tilfælde tror hunden måske det er den der er lederen. i andre
tilfælde er det nok fordi den er ivrig og måske kan vi alm hundeejere ikke
se forskel, men 100% min hund ved god jeg er leder, den respekterer mig 100%
og osse omvendt.

Fra : Søren LH

Dato : 29-10-05 21:07

"Thomas Larsen" <medieburner@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> se forskel, men 100% min hund ved god jeg er leder, den respekterer mig

.....og alligevel trækker den. Det er det jeg mener

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 29-10-05 21:28

> ....og alligevel trækker den. Det er det jeg mener
>
> Mvh
> Søren

Der bliver osse mange gang igennem bogen gjort opmærksom på at 2 hunde ikke
er ens....... Det skal man huske på...

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 07:26

> Der bliver osse mange gang igennem bogen gjort opmærksom på at 2 hunde
> ikke er ens....... Det skal man huske på...

Bogen gør et stort nummer ud af at fortælle at hunden trækker fordi den tror
den er leder. Jeg forstår også bogen sådan at hvis man får løst sine
lederproblemer, så holder hunden op med at trække. Det er helt forkert, er
jeg overbevist om

Eller skal jeg læse det du siger sådan, at alle hunde trækker fordi de tror
de er leder, bortset lige fra din....... ?

Fra : Henrik Andersen

Dato : 29-10-05 20:20

Hvorfor må din hund ikke trække??? Min trækker også, men det er da også for
hans skyld vi går tur. Han skal da ud og "læse avisen". Det er ikke for min
skyld vi går en tur i pisseregnvejr, udelukkende hans. Når vi er på vej
hjemad går det over med hans trækkeri. Bare en mening herfra.

M.v.h.

Henrik & Gandi (Schæfer der får lov at trække)

Fra : Thomas Larsen

Dato : 29-10-05 21:06

Det er ikke for min
> skyld vi går en tur i pisseregnvejr, udelukkende hans. Når vi er på vej
> hjemad går det over med hans trækkeri. Bare en mening herfra.

Jeg går osse tur for min skyld i regnvejr, jeg elsker en dag hvor det regner
og er lidt tåget, kan godt være jeg er skør, men hellere det vejr end sol og
sne....selvfølgelig er det osse for hundens tur jeg går tur, og eftersom det
er for vores begge skyld vi går tur vil jeg godt have en så rolig tur som
mulig

Fra : Leyna

Dato : 30-10-05 07:44

On Sat, 29 Oct 2005 22:06:09 +0200, "Thomas Larsen"
<medieburner@gmail.com> wrote:

> [...]
>er for vores begge skyld vi går tur vil jeg godt have en så rolig tur som

En stille og rolig tur og en hvalp på 8 mdr.passer ikke helt godt
sammen i mine øjne. Hunden har brug for at få komme af med en vældig
energi og det skal gå stærkt. Det tempo kan du næppe følge, og så
bliver turen udelukkende på dine præmisser.

Kvælerhalsbånd har jeg aldrig personligt været glad for, og jeg har
heller aldrig anbefalet det til nogen, men seler er jeg derimod stor
tilhænger af. Man har imo meget bedre styr på hunden og den er ikke
ved at kvæle sig selv i sin iver.

Så jeg vil klart anbefale at du fortsætter med selen, og sørger for at
både dit OG hundens behov bliver opfyldt på jeres ture.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 30-10-05 08:07

"Henrik Andersen" <famskads(fjern)@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemad går det over med hans trækkeri. Bare en mening herfra.
>
> M.v.h.
>

> Henrik & Gandi (Schæfer der får lov at trække)

---------------

der er stor forskel på at gå fremad i linen, og trække en skulder af!!..mine
går da også frit når vi går tur, jeg kunne ikke drømme om at forlange at de
skal gå lige til venstre ved mit ben andre steder end når vi skal over veje,
træne ell. lign. men aldrig på en hyggelig gåtur. men de skal ikke rive mine
arme af!, der er stor forskel.
mvh. marie

Fra : Jørgen

Dato : 29-10-05 22:24

Thomas Larsen skrev:
> [...]
> går mig meget på at vi ikke kan ¨å en god gåtur begge
>
> Håber på lidt gode råd fra alle jer hundeejere

Tror du ikke du skal på en træningsplads og få hunden lært lydighed.
Den skal være opmærksom på føeren (se på ham/hende)
Den skal gå pæn når du siger det og du SKAL mene det.
Men men hun skal også have lov til at være hund, det vil sige gå og
snuse, men så siger man FRI TIL DEN
Jørgen O

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-10-05 08:19

> [...]
> Den skal gå pæn når du siger det og du SKAL mene det.
> Men men hun skal også have lov til at være hund, det vil sige gå og snuse,

Nej, jeg har lært den alt det andet selv som den nu kan... Det eneste er
sådanset denne her gå tur som er lidt irretabel.

Men nu du ved hvordan det skal gøres når man går tur, så kan du måske give
et par gode råd med på vejen, i stedet for bare at komme med en kommentar.

Mvh thomas L

Fra : Jørgen

Dato : 30-10-05 12:03

> [...]
> et par gode råd med på vejen, i stedet for bare at komme med en kommentar.

Ja men det er da svær at sige hvad du skal, det mener jeg en træner skal
se på og så komme med råd.
Du omtaler jo bl. a. kvæler halsbånd, jeg går ud fra du mener kæde rende
halsbånd.
Det er en ganske udmærket metode, hvis man kam bruge den.
Den giver resultat med det samme, hvis man kan bruge een, men det bør
læres med en der har forstand derpå. eller kan det give bagslag, så jeg
må foreslå du tager på en trænings plads med veluddannede instruktører,
og de vil formentlig ikke bruge "kvælerhalsbånd"

Jørgen O

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 08:55

> [...]
> det går mig meget på at vi ikke kan ¨å en god gåtur begge
>
> Håber på lidt gode råd fra alle jer hundeejere

Jeg har en hvalp på 15 uger. Jeg har valgt at forsøge allerede på dether
tidspunkt at lære den at gå pænt i snor, og har brugt de metoder Marie
nævner. Jeg kan holde trækkeriet nede på den måde, men skal fortsat være
over hende, f.ex. hjemad, men får i hvert fald ikke trukket armene af led.
Jeg ved af erfaring at med tiden vil hunden komme til at gå pænt hele tiden.

Det skal imidlertid hertil siges, at det så ikke mere er en glæde for hende
at gå tur. Det kan jeg se på, at når jeg har halsbånd og line i hånden vil
hun ikke komme hen til mig. Det har jeg så måttet arbejde på med godbidder,
men desuagtet er det altså hård kost for en hvalp at skulle "gå pænt i
snor".

Men altså: Metoden er det Marie skriver, bortset fra jeg mener at hvis
hunden går pænt er det lige meget om den har sele eller halsbånd på, jeg har
ingen erfaring for at det gør nogen forskel hvad angår trækkeri, bortset fra
at hunden kan lægge flere kræfter i en sele. Personlig er jeg mest til
halsbåndet, for så har man fat lidt længere fremme på hunden, når man skal
sætte et ben ind foran.

Men jeg vil da gerne have nogen eventuelle input til det at hunden bliver
uvillig til at få halsbånd og sele på, når "gå tur" betyder "træne gå pænt"?
Jeg skal da lige sige, at når det står på gå-pænt-træning, er det kun helt
korte ture, lange ture foregår uden line.

Til rådet om at lære lydighed og gå til træning, så har jeg alle de steder
jeg har gået til træning ikke oplevet at man har interesseret sig for at
lære eleverne noget om at træne gå pænt i snor. At en hund er lydig får den
jo ikke automatisk til at gå pænt i snor, i hvert fald ikke hvis man har en
ordentlig hund, som vil fremad .

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-10-05 10:04

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lære eleverne noget om at træne gå pænt i snor. At en hund er lydig får
> den jo ikke automatisk til at gå pænt i snor, i hvert fald ikke hvis man

Tak for en mindre novelle
Min hund skal ikke gå ved siden af mig hele tiden, lige op af mit ben, det
ligger jo ikke til dens natur, men når jeg går ved veje eller steder hvor
der er massere af mennesker så vil jeg godt have den ved siden af mig... og
selvfølgelig må den snuse, grave når vi går tur. Jeg kan godt vente, har
masser af tid, og går hverdag et par gange osse på en stort grønt område
hvor hunden får lov til at fyre energi af. Men alligevel har det været
problem t hunden har hevet mine arme af, men indtil videre har et knæ foran
været positiv effekt, kombineret med det nye halsbånd.

Fra : Winther

Dato : 30-10-05 12:15

> problem t hunden har hevet mine arme af, men indtil videre har et knæ
foran
> været positiv effekt, kombineret med det nye halsbånd.

Husk kvæleren skal vende rigtig, den skal kunne løsne sig selv igen, altså
ikke kvæle. Bruges med hurtig ryk når der trækkes, så skal den løsne igen.

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 19:19

> [...]
> været problem t hunden har hevet mine arme af, men indtil videre har et
> knæ foran været positiv effekt, kombineret med det nye halsbånd.
Forhåbentlig har du forstået at det IKKE går ud på at når hunden trækker,
strammer kæden, hvorefter hunden ikke trækker så meget. For hvis hunden
trækker afsted konstant i et kvælende kvælerhalsbånd, kan der ske nogle
meget drastiske vævsforandringer i halsområdet. Kvælerhalsbåndet bruges som
negativ forstærkning eller straf i form af et kraftigt ryk, når hunden
trækker. Hvis det ikke virker efter få gange mener jeg man må kassere
metoden. Om man i det hele taget ønsker en hund der går pænt af frygt for
smerte må man gøre op med sig selv.

Fra : Simon

Dato : 30-10-05 10:10

Hej Martin og Søren

Nu svarer jeg kun på Sørens indlæg, men jeg håber, der er noget Martin kan
bruge også

> [...]
> pænt"? Jeg skal da lige sige, at når det står på gå-pænt-træning, er det
> kun helt korte ture, lange ture foregår uden line.

Den metode Marie beskriver (og som i en noget grov udgave anvendes af Jan
Fennel) virker, hvis man kan finde ud af at bruge den.... ingen tvivl om
det! Det kan du, Søren, jo selv se på lille hvalpen, der ikke længere vil ud
at gå tur - hvad fortæller det dig? Jeg ville personligt aldrig bruge denne
metode til en lille hvalp, hvor alle muligheder ligger åbne for, på en mere
positiv måde, at lære hende, hvor rart det er, at følges med dig. Jeg ville
i stedet gribe det an på den måde, at hvis snoren er stram, er der rødt lys
= man kommer ingen vegne. Når hun så vender om og kigger op på dig, for at
se, hvad der foregår, kan I igen fortsætte, dvs. løs line = grønt lys. De
godbidder, du nu bruger på at overbevise hende om, at det er sjovt at gå
tur, kan du så bruge på at belønne hende, når hun går pænt i løs line. Det
handler om at hjernevaske hunden til at tro, man ikke KAN gå med stram line.

Jeg er glad for at du skriver, at hun også får lov til at løbe løs. En af
mine kæpheste er nemlig, at hundens naturlige behov skal være dækket, før vi
kan lære den noget som helst. Dvs. hvis hunden er ved at eksplodere af
indestængt energi, ikke har fået lov til at snuse efter noget eller gå et
spor, ikke har fået nok kontakt med "flokken" eller ikke har fået lov til at
se og undersøge nye ting, så er det meget svært at "trænge" igennem, når den
så endelig kommer ud på tur. Det lyder utroligt basalt, men er desværre
virkeligheden for mange af de hunde, vi ser på træningspladsen. Husker en
hund, der ligesom Martins, ikke kunne gå pænt i snor..... hunden hoppede og
sprang, snusede, kastede sig mod alt og alle og var meget ukoncentreret, men
rigtig, rigtig glad og sød. Hunden boede inde i byen, de havde ikke nogen
have, så de gik for det meste den samme tur for så en gang hver 14. dag, at
køre ud i hundeskoven, så han kunne løbe løs..... Han var jo ved at springe
i luften af indtryk og energi, når han endelig fik græs under poterne og
mødte de andre hunde - hvor gerne han så end ville lære, så var der lukket
for flere nye indput.

> [...]
> lære eleverne noget om at træne gå pænt i snor. At en hund er lydig får
> den jo ikke automatisk til at gå pænt i snor, i hvert fald ikke hvis man

Jo, vi vil skam meget gerne undervise i det på vores hold, men det kan
desværre ikke gøres på en træningsgang om ugen.... Det skal trænes hver
eneste gang, hunden får snor på og kommer ud, ellers virker det ikke. Men
det kommer selvfølgelig an på, hvilket hold det er. På vores
prøve-lydighedshold, beskæftiger vi os ikke med "hverdagslydighed", men kun
med lydighedsøvelser (i min verden har de intet med lydighed at gøre, men er
cirkuskunster, men nu kalder de det jo lydighedsprøver, så....)

Kommentarer, tak...

-Trine

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 19:13

"Simon" <sneevang@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det! Det kan du, Søren, jo selv se på lille hvalpen, der ikke længere vil

Hvad fortæller du her? At den virker eller jeg ikke kan finde ud af at bruge
den?

> [...]
> vegne. Når hun så vender om og kigger op på dig, for at se, hvad der
> foregår, kan I igen fortsætte, dvs. løs line = grønt lys.

Det startede jeg med, men hun fattede ikke ideen, hvorefter jeg gik over til
den mere hårde metode. Efter at hun forstod den, forstod hun også godt den
anden, så nu bruger jeg den det meste af tiden. En gang imellem er jeg dog
nødt til at bruge "den hårde metode", hvis det ikke skal gå op i trække -
stå stille - trække - stå stille i en uendelighed. Og selvfølgelig får hun
godbidder i lange baner når hun går pænt. Hun viser tydeligt dæmpende
har måske lidt fortrudt jeg startede på det nu, jeg kunne jo godt have ladet
hende trække løs en måned endnu, og så først startet med at stille krav
senere. Jeg spurgte mig faktisk også frem her i gruppen, men fik ikke
desværre ikke noget brugbart svar. Måske du ikke var på nettet i den
periode........

> De godbidder, du nu bruger på at overbevise hende om, at det er sjovt at
> gå tur, kan du så bruge på at belønne hende, når hun går pænt i løs line.

Som sagt, det går jeg også.

> Det handler om at hjernevaske hunden til at tro, man ikke KAN gå med stram
> line.

Det er jo meget svært at gennemføre at linen ikke på noget tidspunkt er
stram.

> [...]
> indestængt energi, ikke har fået lov til at snuse efter noget eller gå et

Jeg træner jo faktisk med hende, og går spor, men med en så lille hvalp er
det jo ikke af et omfang der på nogen måde tapper hende for energi.

> [...]
> kun med lydighedsøvelser (i min verden har de intet med lydighed at gøre,
> men er cirkuskunster, men nu kalder de det jo lydighedsprøver, så....)

Jeg har jo nok kun gået på "prøvelydighedshold", det er vist ikke mange
steder man har "hverdagslydighedshold".......

Hvilken klub er du træner i?

Mvh
Søren

Fra : Simon

Dato : 30-10-05 19:38

> Hvad fortæller du her? At den virker eller jeg ikke kan finde ud af at
> bruge den?

Jeg tror du kan finde ud af at bruge den - men jeg synes den er meget hård -
ikke fysisk, men psykisk, hvilket er noget, jeg synes, går igen i mange af
Jan Fennels metoder. Når du gentagne gange bruger din krop til at vise
hvalpen, at den ikke må gå frem, får du nemt en hvalp, der netop som din,
ikke vil gå tur.
Jeg vil kun anvende metoden til ældre og meget frembusende hunde, der ikke
kan nåes på andre måder.

> [...]
> gruppen, men fik ikke desværre ikke noget brugbart svar. Måske du ikke var

he he, mit internet har faktisk været nede i en måneds tid.... men der er da
helt sikkert andre herinde, der kan give dig gode råd - min mening er jo kun
én af mange. Hvis stop/gå metoden virker for dig nu, synes jeg du skal bruge
den - også selvom det tager lidt længere tid at gå en tur. Du skal ikke
fortryde, at du allerede er begyndt at træne - jo mindre de lærer at trække,
jo nemmere er det at få dem til at lade være.

> Det er jo meget svært at gennemføre at linen ikke på noget tidspunkt er
> stram.

Hvordan kan hunden så trække??? Det jeg mente var, at hvis en lille hvalp
helt fra starten aldrig får succes med at komme fremad ved at trække, så er
det SÅ meget nemmere at lære hunden at gå pænt i snor. Dvs. at man altid
stopper op, når linen er stram og kun går fremad igen, når linen igen er
løs.

> Jeg træner jo faktisk med hende, og går spor, men med en så lille hvalp
> er det jo ikke af et omfang der på nogen måde tapper hende for energi.

Nej, det skal det heller ikke være - det var heller ikke så meget møntet på
dig, bare en generel betragtning.

> Jeg har jo nok kun gået på "prøvelydighedshold", det er vist ikke mange
> steder man har "hverdagslydighedshold".......
>
> Hvilken klub er du træner i?

Jeg træner i DKK - på hvalpe, unghunde og kørekort til hund holdene arbejdes
der i hvert fald med det at gå pænt i line - men som jeg skrev tidligere, er
det desværre ikke nok med en times træning om ugen.

-Trine

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 19:44

> [...]
> din, ikke vil gå tur.
> Jeg vil kun anvende metoden til ældre og meget frembusende hunde, der ikke

Den er hård, det har jeg så lært nu. Man udviser en meget kraftig dominans
overfor en lille hvalp.

> [...]
> skal ikke fortryde, at du allerede er begyndt at træne - jo mindre de
> lærer at trække, jo nemmere er det at få dem til at lade være.

Min forrige hund startede jeg først at træne gå pænt da den var vistnok 1½ -
2 år. Det gik nu rimelig hurtigt med at fatte det, men det tog et helt år
før hun gik pænt som en naturlig ting. Men det bevirkede aldrig at hun
vægrede sig ved at komme i line.

> [...]
> er det SÅ meget nemmere at lære hunden at gå pænt i snor. Dvs. at man
> altid stopper op, når linen er stram og kun går fremad igen, når linen

Jeg var i tvivl om dette, men syntes det var synd at stille den slags krav
til en 8 uger gammel hvalp. Men jeg startede faktisk ved 11 uger.

> [...]
> arbejdes der i hvert fald med det at gå pænt i line - men som jeg skrev
> tidligere, er det desværre ikke nok med en times træning om ugen.

Jeg forsøgt engang at komme på et LP-hold i DKK, jeg måtte opgive da der var
mega-lang ventetid.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-10-05 19:47

Søren LH skriblede bla:

> [...]
> imellem er jeg dog nødt til at bruge "den hårde metode", hvis det
> ikke skal gå op i trække - stå stille - trække - stå stille i en

Normalt går min løs og har kun snoren med i tilfælde at der skulle komme
nogen, hvilket der så godt som aldrig gør på de markveje vi lufter os.

Har dog en sjælden gang trænet det at gå fint i snor ved side, men det er
efterhånden nogen måneder siden, men afledt af denne tråd skulle jeg da lige
teste ham i dag da jeg sammen med konen og hunden blev luftet.

Bruger kvælerhalsbånd da jeg ellers vil have problemer med at holde den
store tamp når der kommer nogen.

Der gik ikke 100 meter før han gik pænt skulle lige rykke en ti gange så
fattede han meningen.
I stedet for godbidder bruger jeg kommandoer som "NEJ" når han trækker og
god hund sagt venligt når han går pænt.
Og som belønning får han "FRI" når han har vist at han kan gå pænt.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 19:54

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige teste ham i dag da jeg sammen med konen og hunden blev luftet.
>
> Bruger kvælerhalsbånd da jeg ellers vil have problemer med at holde den

Det er derfor jeg har valgt en tæve - jeg vil have at man kan virke som
en klippe i forhold til hunden.

> Der gik ikke 100 meter før han gik pænt skulle lige rykke en ti gange så
> fattede han meningen.

Nu ønskser jeg så ikke om at min hund skal gå pænt alene af frygt for
smerte, men det er jo et holdningsspørgsmål.

> I stedet for godbidder bruger jeg kommandoer som "NEJ" når han trækker og
> god hund sagt venligt når han går pænt.
> Og som belønning får han "FRI" når han har vist at han kan gå pænt.

Nu kan Thomas vist ikke sige FRI, når hunden har vist den går pænt, jeg tror
han ønsker at hunden kan gå pænt over et længere stykke, og jeg ønsker også
en hund der kan gå 5 km eller mere i snor. Prøv over 5 km, og lad os høre
hvordan det gik .

Men nu er der jo i øvrigt også forskel på hvor meget drift der er i hunde.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-10-05 20:26

Søren LH skriblede bla:

> Det er derfor jeg har valgt en tæve - jeg vil have at man kan
> virke som en klippe i forhold til hunden.

Som alpha hund )) er du altid en klippe uanset kønnet på din hund.

> Nu ønskser jeg så ikke om at min hund skal gå pænt alene af frygt for
> smerte, men det er jo et holdningsspørgsmål.

Søren det giver ingen smerte på en tykpelset fedtholdig hundehals.
Vi snakker om et kort kontant ryk hvor lænken faktisk ikke strammes dette
sammen med et højt "NEJ" kan udrette mirakler (min mening)

> [...]
> jeg tror han ønsker at hunden kan gå pænt over et længere stykke, og
> jeg ønsker også en hund der kan gå 5 km eller mere i snor. Prøv over

Hvis jeg gider skal jeg gerne teste det over en længere peiode/strækning, og
jeg er overbevist om at resultatet vil blive det samme, og måske enda mere
stabilt, men kedeligt for Milo
Den gik jo perfekt efter de ca 10 ryk og hvorfor skulle den ikke blive ved
med det.
Selvfølgelig vil der komme perioder hvor der lige er nogen lugte der skal
efterforskes, men stort set vil jeg tro den kunne gå fint også 5 km.
Konen og jeg var da rimelig stolte over dens præstationer i dag når man
tænker på hvor sjældent den går i snor.

Nu er han jo efterhånden også over 11 mdr men tisser stadig som en tæve

> Men nu er der jo i øvrigt også forskel på hvor meget drift der er i
> hunde.
Korrekt

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 20:38

> [...]
> Vi snakker om et kort kontant ryk hvor lænken faktisk ikke strammes dette
> sammen med et højt "NEJ" kan udrette mirakler (min mening)

Men så kan jeg ikke forstå hvorfor det har nogen effekt på en hund......

Fedtholdig???? Milo må vist til at tabe de der 10 kg igen

> [...]
> mere stabilt, men kedeligt for Milo
> Den gik jo perfekt efter de ca 10 ryk og hvorfor skulle den ikke blive ved

Der er altså forskel på at være lydig i 10 sekunder og i en time.

> [...]
> efterforskes, men stort set vil jeg tro den kunne gå fint også 5 km.
> Konen og jeg var da rimelig stolte over dens præstationer i dag når man

Fint nok, der er ikke noget værre end en hund der trækker. Og det er
allermest skønt at kunne gå med hunden uden line

> Nu er han jo efterhånden også over 11 mdr men tisser stadig som en tæve

> Korrekt

Og det hænger delvis sammen med ejeren og hvad han laver med sin hund, og
delvis med hvor meget drift hunden er født med

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-10-05 21:04

Søren LH skriblede bla:

> Men så kan jeg ikke forstå hvorfor det har nogen effekt på en
> hund......
Sammenholdt med kommandoen "NEJ" og så rykket giver resultatet.
Tror du kan opnå det samme uden kvælerbånd.
Men kvælerhalsbåndet er for mig ideelt da Milo er rimelig skarp og jeg så
lettere kan holde styr på klipperten.
Som sagt tror det samme kan opnåes med et løst halsbånd.

> Fedtholdig???? Milo må vist til at tabe de der 10 kg igen

Syntes da der er rimeligt meget fedt-hår og kød når jeg griber fat i ham.
Han bruger forøvrigt størrelse 60 i halsbånd så helt bette er han ikke.

> Der er altså forskel på at være lydig i 10 sekunder og i en time.

Korrekt men som sagt tror jeg at jeg vil kunne gå med den uden de store
trækkerier over en længere strækning.

Nu er jeg ikke tilhænger af råben og skrigen og deraf afledte kry hund, men
korte kommandoer og meget ros giver for mig resultater.

> Fint nok, der er ikke noget værre end en hund der trækker. Og det er
> allermest skønt at kunne gå med hunden uden line

Det er så en af fordelene ved at bo på landet

> Og det hænger delvis sammen med ejeren og hvad han laver med sin
> hund, og delvis med hvor meget drift hunden er født med

ja,nemlig ja
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-05 21:28

> [...]
>
> Syntes da der er rimeligt meget fedt-hår og kød når jeg griber fat i ham.
> Han bruger forøvrigt størrelse 60 i halsbånd så helt bette er han ikke.

Det er meget pænt, målte lige på Hollys gamle halsbånd, det er 51 cm

> Det er så en af fordelene ved at bo på landet

Enig, jeg har da heldigvis også nogle marker jeg kan gå på, specielt om om
aftenen fra nu af, når bondemanden ikke kan se det (selvfølgelig ikke på
afgrøderne)

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-10-05 21:38

Søren LH skriblede bla:

> Enig, jeg har da heldigvis også nogle marker jeg kan gå på, specielt
> om om aftenen fra nu af, når bondemanden ikke kan se det
> (selvfølgelig ikke på afgrøderne)

Hvis du bor der tror jeg såmænd ingen bønder tager anstød af at du lufter
din hund på marken.
Du kan jo intet ødelægge
Næste gang du møder ham så spørg ham da.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-05 17:09

> [...]
> din hund på marken.
> Du kan jo intet ødelægge
> Næste gang du møder ham så spørg ham da.

Jo, faktisk, jeg traf dem ude på marken en dag, de var meget søde og flinke,
men ville helst have jeg luftede hunden et andet sted, for ellers skulle de
jo give lov til alle, som de sagde.

Fra : jopa

Dato : 31-10-05 17:26

Søren LH skriblede bla:

> Jo, faktisk, jeg traf dem ude på marken en dag, de var meget søde og
> flinke, men ville helst have jeg luftede hunden et andet sted, for
> ellers skulle de jo give lov til alle, som de sagde.

Nå det er vel begrænset hvem der lufter hund der. ? Kender selvf. ikke
området.
Har da heldigvis et par hektar selv hvor min kan rende på
Lufter da ham på alle tilstødende marker og kender alle naboerne privat så
de syntes sikkert det er fint nok at vi vader rundt der.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-05 17:25

> [...]
> Lufter da ham på alle tilstødende marker og kender alle naboerne privat så
> de syntes sikkert det er fint nok at vi vader rundt der.

Der er da heldigvis også et par marker lige op ad hvor jeg bor, hvor det
ikke gør noget, her lufter hele nabolaget deres hunde.

Fra : jopa

Dato : 31-10-05 18:01

Søren LH skriblede bla:

> Der er da heldigvis også et par marker lige op ad hvor jeg bor, hvor
> det ikke gør noget, her lufter hele nabolaget deres hunde.

Fint nok.
Kan regne ud at du så ikke bor sååååå langt ude på landet som jeg gør.

Jeg er den eneste der har hund af de 4 gårde der ligger nærmest så jeg og
Milo har det hele for os selv
Ville da personligt intet have i mod at folk luftede deres hund på min jord,
men det er nok svært at finde herud hvor kragerne vender.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-05 18:19

> Søren LH skriblede bla:

> Fint nok.
> Kan regne ud at du så ikke bor sååååå langt ude på landet som jeg gør.

Nej, jeg bor i et rigtig liguster-villakvarter, men med kun én grund mellem
min og de åbne marker. Nu er nogle af markerne ved at blive lavet om til
golfbane, først var jeg imod, men egentlig er det jo ligeså godt at gå med
hunden på (om aftenen når golfspillerne er gået hjem)

Og den pågældende bondemand har jo så også sin jord lige op ad et
villakvarter. Fordelen ved hans brakmark er at den ligger i forlængelse af
de brakmarker jeg kan gå på, sådan at de tilsammen udgør omkring 1 times
hundegåtur uden line .

> [...]
> Ville da personligt intet have i mod at folk luftede deres hund på min
> jord, men det er nok svært at finde herud hvor kragerne vender.

Jeg ville nok synes det var lidt langt at tage til nordjylland hver aften
for at lufte hund

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 31-10-05 18:53

Søren LH skriblede bla:

>. Nu er nogle af markerne ved at blive
> lavet om til golfbane, først var jeg imod, men egentlig er det jo
> ligeså godt at gå med hunden på (om aftenen når golfspillerne er gået
> hjem)

Ja golfbaner skyder op som paddehatte

> [...]
> forlængelse af de brakmarker jeg kan gå på, sådan at de tilsammen
> udgør omkring 1 times hundegåtur uden line .

Lækkert, brakmarker er ultimativt som hundeluftersted.
Masser af spor at undersøge og fint til at køre en driftig hund dødtræt

> Jeg ville nok synes det var lidt langt at tage til nordjylland hver
> aften for at lufte hund

Sønderjylland

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 01-11-05 17:17

On Sun, 30 Oct 2005 21:38:28 +0100, jopa wrote:
> Hvis du bor der tror jeg såmænd ingen bønder tager anstød af at du lufter
> din hund på marken.
> Du kan jo intet ødelægge
Jeg er sikker på at de fleste jagtforeninger, ornitologer og rådyrkid
er uenige med dig.

Et eksempel er dette citat fra http://www.smartlog.dk/tag/hunde
"Der er lavet undersøgelser af de påvirkninger løse hunde har på
dyre-og fuglelivet. Ynglende harer og rådyr er ganske enkelt ikke at
finde, hvor hunde jævnligt løber omkring."

T2K

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-05 20:06

"Tobias K. Tobiasen" <news2@dont.remove.nospam.tobiasen.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> dyre-og fuglelivet. Ynglende harer og rådyr er ganske enkelt ikke at
> finde, hvor hunde jævnligt løber omkring."

Der er tale om en mark, ikke et naturområde. En anden dag er den måske sået
til med korn, der får jægerne heller ikke lov at jage og harer og rådyr ikke
mulighed for at yngle.

Fra : jopa

Dato : 02-11-05 09:02

Tobias K. Tobiasen skriblede bla:
> Jeg er sikker på at de fleste jagtforeninger, ornitologer og rådyrkid
> er uenige med dig.

Ja da og det er jeg ligeglad med.
Hvis det stod til dem så var der kun plads til sjælne frøer og blomster
(ornitologerne)

Vedr fritidsmorderne så har de ikke adgang på min jord (mark) og
rådyrkiddene skal nok klare sig også.
Hundene bliver jo ikke luftet uden ejermand.
Tror kun der er et problem med løsgående hunde og det er ikke det vi snakker
om.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Simon

Dato : 30-10-05 20:09

> [...]
> god hund sagt venligt når han går pænt.
> Og som belønning får han "FRI" når han har vist at han kan gå pænt.

Her har du så også visse fordele.... hunden er vant til at gå løs og er
formodentlig vant til at følges med dig uden line - hvis man har mulighed
for at træne den vej rundt, har man ofte en stor fordel.
Desuden er du så tydeligvis trænet i at anvende et kvælerhalsbånd, forstået
på den måde, at du magter (fysisk og psykisk) at give de ryk, der skal til,
for at hunden forstår det. Alt for mange anvender kvælerhalsbåndet helt
forkert, så hunden går konstant og bliver "kvalt". At jeg så ikke selv vil
anvende kvælerhalsbånd er en helt anden ting

-Trine

Fra : jopa

Dato : 30-10-05 20:16

Simon skriblede bla:

> Her har du så også visse fordele.... hunden er vant til at gå løs og
> er formodentlig vant til at følges med dig uden line - hvis man har
> mulighed for at træne den vej rundt, har man ofte en stor fordel.

Ja den er kun i snor når vi en sjælden gang tager ham med på længervarende
familie besøg.

> Desuden er du så tydeligvis trænet i at anvende et kvælerhalsbånd,
> forstået på den måde, at du magter (fysisk og psykisk) at give de
> ryk, der skal til, for at hunden forstår det.

Giver kun et kort ryk med kommandoen "NEJ" og når kæden bliver slap roser
jeg
Den elsker ros

Alt for mange anvender
> kvælerhalsbåndet helt forkert, så hunden går konstant og bliver
> "kvalt".
Ja det er jo ikke meningen at hunden skal gå og kvæles

At jeg så ikke selv vil anvende kvælerhalsbånd er en helt
> anden ting
Har aldrig brugt andet, men som sagt han løber normalt fri og kommer når
jeg
kalder for at få snoren på hvilket han ikke opfatter som straf.
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 31-10-05 00:12

Hold da op en masse gode råd, ideer osv

Nu er det min tur...

Før da jeg havde sele på ham var han ved at flå mig fra side til side, hvis
der kom en hund så ville han blive ved med at prøve og komme hen til den ved
at hoppe og springe. Godt det syns jeg var pænt irreterende, købte kvæler
halsbånd satte det på ham og begyndte min daglige gåtur. Havde sele med i
lomme hvis han nu skulle begynde og prøve og hænge sig i det. Vi startede
turen, da han begyndte og trække første gang ud af vores carport stod jeg
stille, uden at rykke lod ham selv prøve grænsen, han trak lige en brøkdel
af et sekund, vendte sig om og kiggede på mig, da vi gik videre var der
intet trækkeri. nu 8-10 ture senere er der stadig ikkke meget trækkeri og i
morges kom den store prøve, vi mødte naboen der har en vildbasse af en
handhund. de har altid været gode vender og leger kanont sammen, derfor
bliver han osse vild når han ser ham, men så skete det dejlige, han trak
hårdt engang gik 2 skridt tilbage og satte sig så ned og blev siddende, han
kunne ikke lide der var noget der lukkede om halsen. Det skal sige jeg har
endnu RYKKET et gang i det halsbånd og han går pænt rundt om mig i den
længde snoren nu har. Så snart han mærker den begynder og lukke så slapper
han af og går et skridt nærmere mig. Jeg kalder det succes, men ved ikke
hvad i andre kalder det. men pænt går han, nu handler det så om at træne det
ind så han evt kan lære det uden snor osse.

Jeg ønsker ikke en hund der går ved siden af mig i frygt for smerte men
fordi den skal syns jeg er dejlig,.

Og ang drifte, ja så har min hund mange drifter og en rigtig god næse, 95 %
af tiden på en gåtur er hans næse i jorden, går osse tit og gemmer godbidder
rund omkring herhjemme så han kan blive stimuleret lidt på det. han er meget
aktiv og kræver virkelig at man bruger tid på ham, som jeg self osse gør.

lad mig høre jeres vudering af min lille novelle op over..

Måske osse gerne lidt tricks som kunne stimulere hans snuseri lidt

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-05 04:42

> [...]
>

> lad mig høre jeres vudering af min lille novelle op over..
>
> Måske osse gerne lidt tricks som kunne stimulere hans snuseri lidt

Det lyder da rigtig godt. Jeg har ikke før hørt om at en kvæler har så
drastisk en effekt og virker uden at man rykker. Jeg synes ikke man kan sige
han går pænt af frygt for smerte, for ubehaget kommer jo gradvist ved hans
eget træk, men du kan evt. se på om han viser meget dæmpende signaler i
forhold til hvad han plejer.

Jeg tænkte nok du har en driftig hund, og dem der ikke har det forstår ikke
altid hvad man kæmper med med sådan en hund .

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 31-10-05 08:28

> [...]
>
> Jeg tænkte nok du har en driftig hund, og dem der ikke har det forstår
> ikke altid hvad man kæmper med med sådan en hund .

Han udviser ikke flere dæmpende signaler end han plejer Men effect har
det ihertfald haft, og i den positive ende og det er jeg glad for...

Og nej man kæmper virkelig en hård kamp ind imellem når de tækker vildt