Hjælp til brug af kuglevægt
Fra : allan

Dato : 29-10-05 14:01

hej.

Vi har lige købt en cv her i sommers.

Nu ville jeg så lige prøve at veje vægten ude ved kugle.

Den sagde 70 kg. (dette er når vognen står uden gasflaske, hjul
og lign. altså helt som den ville stå som fra ny).
Jeg syntes det lyder af meget, for hvis jeg sætter gasflasken +
hjulet ind vejer den godt 100kg, og det er jo i overkanten af
,hvad jeg har hørt. Her anbefales ca 50 kg.

Kan det være rigtigt at den vejer så meget eller kan vægten være
istykker.
Hvad vejer jeres.

mvh Allan.

vognen er en LMC490 96´

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-10-05 16:34

"allan" <pipper@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ,hvad jeg har hørt. Her anbefales ca 50 kg.
>
> Kan det være rigtigt at den vejer så meget eller kan vægten være

Badevægten? Hvis ikke, så brug den, men lad være med at belaste den for
hårdt på en gang.

75 kg er en helt fin vægt. Du kan mærke det på vogntoget, når du bevæger dig
derudaf. Slanger den sig er der noget galt med vægtfordelingen.

--
Per, Esbjerg

Fra : allan

Dato : 29-10-05 16:36

Skal badevægten bare ind under næsehjulet?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-10-05 20:02

> Skal badevægten bare ind under næsehjulet?

Næsehjulet frem i forreste position, vægten ind under - men pas på. Jeg har
splittet en badevægt ad ved det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : allan

Dato : 29-10-05 20:05

Takker for hjælpen.

Prøvede det med badevægten, og den sagde 71kg, så jeg fandt da ud
af at min kuglevægt passede.

Så må vi jo bare lære at pakke vognen ordentligt, sådan at vi
beholder vægten deromkring.

mvh
Allan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-10-05 22:01

> [...]
> af at min kuglevægt passede.
>
> Så må vi jo bare lære at pakke vognen ordentligt, sådan at vi

Det skal nok lykkedes. Nogle campingvogne er dog så tunge fra ny - selv uden
f.eks. gasflaske - at de er ret trælse at få en ordentlig vægt på. Jeg har
solgt en campingvogn bl.a. på det grundlag.

Livet blev meget nemmere bagefter :)

--
Per, Esbjerg

Fra : allan

Dato : 29-10-05 22:25

Er 70 kg uden flaske og hjul normalt?

Hvad ligger de på i gennemsnit.

mvh Allan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-05 00:04

> Er 70 kg uden flaske og hjul normalt?

> Hvad ligger de på i gennemsnit.

Aner det ikke. Jeg fik at vide at min Hobby 500 fra fødslen af var meget
tung foran. Og at et andet mærke også havde et problem - nu husker jeg blot
ikke hvilket mærke det var (Adria?).

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan

Dato : 30-10-05 08:35

> [...]
> tung foran. Og at et andet mærke også havde et problem - nu husker jeg
> blot ikke hvilket mærke det var (Adria?).
Hej

Vi har en Adria 450 fra 78. Det er vores første vogn.
Den er meget tung fortil.
Alt skal læsses i den bagerste halvdel.
Det er lige før at vi skal have cykler bagpå også for at hjælpe med
vægtfordelingen. Dette er ret træls.
Men ellers er den ikke slem at køre med.

Venligst

Jan

Fra : HK

Dato : 30-10-05 08:56

> [...]
> Det er lige før at vi skal have cykler bagpå også for at hjælpe med
> vægtfordelingen. Dette er ret træls.
> Men ellers er den ikke slem at køre med.

Jeg har en Dethleffs Life Style 450 som er fin at køre med men den har intet
kugletryk og meget sværd at læsse da sengen er bagerst i vognen
så det er meget begrænset hvad man kan ligge der på grund af vægten
(kugletryk) er der andre der har samme problemer med denne vogn

Hans Kurt

Fra : Søren

Dato : 31-10-05 11:10

> [...]
> så det er meget begrænset hvad man kan ligge der på grund af vægten
> (kugletryk) er der andre der har samme problemer med denne vogn

Ja det er egentlig sjovt nok, når vi køber en CV, bliver stort set alt
tjekket ned til mindste detailje. Men der er vist ikke ret mange af os der
forlanger at køre en tur med vognen først !!!!!

Fra : Sten Bo

Dato : 31-10-05 19:55

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Ja det er egentlig sjovt nok, når vi køber en CV, bliver stort set alt
> tjekket ned til mindste detailje. Men der er vist ikke ret mange af os der
> forlanger at køre en tur med vognen først !!!!!

Næ og som det engang i mellem foreslås - at man for den vejet - hvis man
mener det kan blive et problem - f.eks når man køber lige til grænsen.

Mange køber større vogn til sammen bil - og skifter så bilen senere. Måske
af familiepolitiske årsager. Men det burde altså være modsat. Jeg syntes vi
læser om mange krumspring for at få det sidste ende med.

Fra : Sten Bo

Dato : 30-10-05 08:28

allan skrev:
,

> Nu ville jeg så lige prøve at veje vægten ude ved kugle.
>
> Den sagde 70 kg. (dette er når vognen står uden gasflaske, hjul
,

Hejsa

Det korrekte må være at veje mellem koblingen og krogen
(kugletryksvægt!) men bare man vejer samme sted når man tjekker er det
vel fint nok - bare man får tjek på tingene.

Jeg så et sted at man nu kan få koblinger med indbygget vægt.

Vi har en CC venesia hvor der er sat frontboks på trækstangen, 18 kg,
med tilladt læsning 25 kg. Vand 20 l og gas 6-8 - 10 kg kan flyttes ud
i frontboksen fra køkkenet der sidder på bagsmækken. + man selvfølgelig
altid har en masse andet skrammel der kan puttes i boksen. Altså en
betydelig vægt forskydning fra bag til for.

Vognen er inden optimeret til cam 45 50 kg for at køre sikkert og
behagelig hos alle brugere også i Frankrig og montering af frontboksen
bevirker derfor ofte en kugletryksvægt på 70 90 kg. hvilket er fint at
køre med for de fleste ( husk at lægge kugle trykket til lasten af
bilen) - men CCen blir for de fleste temmelig håndterligt på blød bund.

(Jokes om at anskaffe moover)

Man kan derfor med fordel flytte akslen et hul fremad 13 cm (hullerne er
selvfølgelig angivet i type beskrivelsen) hvis man monterer frontboks.

Jeg har købt en vægt for at se hvad der foregår - og måler 3-4 kg lavere
hvis man måler ved næse hjulet i forhold til at sætte vægten under
koblingen.

Forskellen kommer naturligvis an på længden af væg tarmen mellem måle
punkterne.

Vores vægt var den billigste - er en rød 40 50 cm fjeder tingest der kan
nå ned til underlaget fra trækstangen. Mærke, Carasafe produkts hvis man
vil søge i google.

God fornøjelse.

Fra : Sten Bo

Dato : 30-10-05 08:37

Sten Bo skrev:

Det gik lidt stærkt

[...]

Der sku ha stået
Vognen er inden frontboksen optimeret til 45 50 kg for at køre sikkert
og behagelig for hovedparten af brugerne, også i Frankrig, og montering
af frontboksen bevirker derfor ofte en kugletryksvægt på 70 90 kg.
hvilket er fint at køre med for de fleste ( husk at lægge kugle trykket
til lasten af bilen) - men CCen blir for de fleste temmelig u -
håndterlig på blød bund.

Men det havde i nok regnet ud.

Fra : Jens

Dato : 31-10-05 20:35

> [...]
> ,hvad jeg har hørt. Her anbefales ca 50 kg.
>
> Kan det være rigtigt at den vejer så meget eller kan vægten være

Jeg har haft adskillige campingvogne (Apollo Holliday 480, Dethleff 460,
Bürstner 480 TK, Hobby 440 SF, Hobby 460 Ufe) i mit liv og de har alle stort
set været i balance i tom tilstand (= få kilo kugletryk).

De sidste to har været nyere Hobby'er (440 SF og 460 UFe) med dobbeltseng i
forenden - her er det rart at vognen ikke er født med en "tung" forende - da
der jo er mest stuveplads under sengen. At udbalancere en tung forende med
forteltstænger samt to cykler i bagenden er et dårligt udgangspunkt efter
min mening.

/Jens