Vinter opbevaring
Fra : Henry Sønderskov Mad~

Dato : 24-10-05 13:31

Héj ng

Kan man stille cv til vinter opbevaring uden at tømme wc og
vandbeholderen til wc, kan det tage skade af frost.

--
Mvh HSM

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 24-10-05 15:43

"Henry Sønderskov Madsen (slet PVL4N)" <Majsa@PVL4Nmadsen.tdcadsl.dk>
skrev
i en meddelelse news:11301572980.325423365479548@dtext.news.tele.dk...
> Héj ng
>
> Kan man stille cv til vinter opbevaring uden at tømme wc og
> vandbeholderen til wc, kan det tage skade af frost.

Det er da ret enkelt at svare på; Hvis det er frostvejr, vil temperaturen
din CV og i vandtanke og toilet ryger ned under frysepunktet - og så vil
vædskrne fryse til.

Og når vædskerne fryser, springer både toiletbeholder, vandbeholder,
vandvarmer, vandpumpe (også den i toilettet) o.s.v.

Såh........det hele skal tømmes. For toilettes del, kan du i stedet for at
tømme det, tilsætte helt alm. kølervædske til bil. Brug det
blandingsforhold, der står på flasken. Husk at skylle en gang, når
kølervædsken er tilsat, så blandingen står i pumpe og slanger.

/Flemming U

Fra : Campingstuff

Dato : 24-10-05 18:25

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> "Henry Sønderskov Madsen (slet PVL4N)" <Majsa@PVL4Nmadsen.tdcadsl.dk>
> skrev
> i en meddelelse news:11301572980.325423365479548@dtext.news.tele.dk...

Jeg glemte et år at tømme varmvandsbeholderen for vand, det kostede mig
400.- / 500.- kr.
Den var nemlig frostsprængt så udover pengene opdagede jeg det først da der
lå vand på en stor del af gulvet første gang vi camperede, nu tømmer jeg alt
hver gang vi har været på camping, en gang er nok.
PS: Husk også at tage et evt batteri hjem og lade det op med mellemrum.
hans jørgen

Fra : Egon Gregersen

Dato : 25-10-05 12:30

Hej

Lige et råd fra en garvet vintercampist, brug nu hellere sprinklervædske det
er bedre for miljøet.
God fornøjelse
Egon

Fra : Henry Sønderskov Mad~

Dato : 25-10-05 13:20

Tak for alle de gode svar

Jeg troede at plastik godt kunne tåle at udvide sig i frost, men
vil da ikke risikere noget så jeg tømmer den som alle de andre
år.
--
Mvh HSM

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 25-10-05 13:21

"Egon Gregersen" <eg@persolit.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Lige et råd fra en garvet vintercampist, brug nu hellere sprinklervædske
> [...]

Både kølervædske og sprinklervædske skal behandles som kemi-affald og skal
de fleste steder hældes i udslagskummen for kemisk toilet. Ingen af delene
må hældes i de alm. kummer, hvor indholdet går til biologisk
rensningsanlæg.

Hvis din CV er ny og der fortsat er garanti på den, så hold dig fra
sprinklervædsken. Fabrikanten advarer direkte i mod den i sin brochure -
og
så kan al verdens erfaringer sige noget andet. Men hvis pumpe eller
pakninger går, og fabrikanten kan henføre det til brug af sprinklervædske,
så kan det blive en dyr spøg.

Mvh
- en lige så garvet vintercampist.
/Flemming U

Fra : Egon Gregersen

Dato : 26-10-05 09:22

Hej Flemming.....

Min forhandler siger det modsatte, de gummipakninger der sidder i beholderen
kan ikke tåle kølervædske, men sprinklervædske og gummi går fint sammen.

Hilsen
Egon

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-10-05 13:07

> Hej Flemming.....
>
> Min forhandler siger det modsatte, de gummipakninger der sidder i
beholderen
> kan ikke tåle kølervædske, men sprinklervædske og gummi går fint sammen.

Jamen så gør du da bare det, som din forhandler siger - og håber, at han vil
vedstå det, hvis der skulle ske skader!

I min brochure (2004) anbefales kølervædske til biler, og der advares mod
alle midler med sprit/alkohol i. I den nyeste Thertford-brochure skriver
man, at man af miljømæssige hensyn slet ikke anbefaler nogen form for
frostvædsker, men at man tømmer toilettet og undlader at bruge det.

/Flemming U

Fra : Egon Gregersen

Dato : 26-10-05 13:44

Nu har jeg brugt det i 8 år uden problemer, jeg agter at fortsætte.
Med venlig hilsen
Egon

Fra : Sten Bo

Dato : 28-10-05 13:06

"Egon Gregersen" <eg@persolit.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg brugt det i 8 år uden problemer, jeg agter at fortsætte.
> Med venlig hilsen
> Egon

Og vandsystemet kan få et par flasker Stroh 80% rom! Tænk at ha grog klar i
hanerne.