Egnet minibus (lyder bedre end kassevogn) ~
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 08-06-01 21:50

Hej
Jeg har fuldt lidt med i gruppen et stykke tid, og har også kigget tilbage i
gamle indlæg om dette emne.

For et stykke tid siden var der nogen, der var ved at lave en liste over
kassebiler, som kunne køres af person i el-kørestol. Blev denne liste
færdig?

Jeg spørger fordi min kone netop har fået bevilget bil og kørekort af det
sociale nævn. Amtet havde givet afslag på "opfordring" fra vor kommune. Det
var anden gang, vi søgte. Første gang gik den helt op i ankestyrelsen, men
gav afslag. Til gengæld fik hun dengang ændret sin pension fra mellemste til
højeste.

Hun har personlig hjælper 45 timer/uge, men for at hun selv kan køre bilen
uden hjælperen nødvendigvis er med, skal hun køre den siddende i
elkørestolen.
Nu fremgik det af tidligere indlæg fra Lotte, og også på hjemmesiden:
Handiinfo.dk, at den eneste, der havde højde nok til overkant af forrude,
var en Mercedes Sprinter.
Gælder det for alle el-kørestole, eller er det fordi Lotte er specielt høj?
Undskyld det lidt nærgående spørgsmål.

Ullas kørestol er en Roltec, og hendes øjenhøjde er ca. 130cm (med
BOB-korset)

Vi har set lidt på nogle forskellige biler: Ford Transit, Mercedes Sprinter,
Citroen/Peugeot/Fiat Jumper/Boxer/Ducato og VW LT. Forden ser ud til at have
laveste overkant af forrude, men det spiller vel også ind, hvor højt gulvet
er placeret. Ford og C/P/F har et "trin op", så her skal skæres ud i bunden.

Men så er der jo lige det manglende automatgear, det tynder vel ud i listen?

Jeg har lagt mærke til hvor flinke I er til at hjælpe hinanden her i
gruppen, så jeg håber I også vil hjælpe os.

Hvad Ulla fejler:
Ehlers Danlos syndrom (netop diagnosticeret)
Balance væk som følge af mislykket rygoperation i '95
Rygmarvsskade som følge af fald fra scene '89
Fibromyalgi

Hun har siddet i kørestol siden '97

--
Karl Ejnar
email: karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Leonard

Dato : 08-06-01 22:42

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev:

>Men så er der jo lige det manglende automatgear, det tynder vel ud i listen?

Netop.
Mig bekendt kan der i dag leveres følgende med automatgear:

VW All-Rounder/Caravelle - er normalt for lav til el-stole, men en
Balder kan være der.
Mercedes Vito/V-Class - kan sænkes i bunden, men det er dyrt.
Mercedes Sprinter - er stor nok til alt, også til at holde fest i.
Chrysler Voyager - skal have sænket bunden og kaldes så en EnterVan,
ret genial til el-stole og en meget lækker vogn.

Ford har ikke nogen med automatik endnu, men er på vej, men så er
forruden for lav, Pegeuot/Citroen//Fiat har ikke automat, måske
omkring juletid ...

Efter min mening er Sprinteren for stor, mens Chrysleren er den der
duer.

--

Kørestolsegnet hus sælges i Odense

Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/
Hjemmesider af denne NGs brugere - http://leonard.dk/link.phtml?kat=d.h.h

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-06-01 23:00

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> Efter min mening er Sprinteren for stor, mens Chrysleren er den der
> duer.

Jeg er enig med dit indlæg.
Dog med det forbehold, at jeg idag (i kraft af min kærestes slagsmål med sin
kommune) ved, at Chrysler'en er dyr idrift...
Så hvis det overhovedet kan lade sig gøre, tror jeg at Mercedes V/Vito er at
foretrække ud fra en økonomisk synsvinkel...

Men ingen tvivl om, at en gulvsænket bil med rampe som f.eks. Chrysler
Entervan (eller IMS Ford Windstar som min kærestes) er en lækker bil... hvis
man har råd til enten at drive den selv, eller tage et langt og sejt
slagsmål med sin kommune om dækning af merudgifter...

Men til Karl's indlæg knytter sig dog det forhold at han skriver at hans
kone allerede har fået bevilliget en bil... Hvilken bil er bevilliget?, for
bevillingen kan ikke ændres

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 08-06-01 23:51

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
sin
> kommune) ved, at Chrysler'en er dyr idrift...

Hvad er dyr i drift? Er det benzinudgiften alene, eller er det driften af
bilen?

> [...]
> man har råd til enten at drive den selv, eller tage et langt og sejt
> slagsmål med sin kommune om dækning af merudgifter...

Det har faktisk været én lang kamp siden '97, så jeg ved ikke om vi orker!

> Men til Karl's indlæg knytter sig dog det forhold at han skriver at hans
> kone allerede har fået bevilliget en bil... Hvilken bil er bevilliget?,
for
> bevillingen kan ikke ændres

Nævnet har ikke taget stilling til biltype, men alene ændret amtets
afgørelse

Sakset fra afgørelse:
<"Spørgsmålet om valg af egnet bil må nærmere afklares i samarbejde mellem
Deres kommune og Nordjyllands Amtskommune.">

Tak for hjælpen til jer begge - det var godt nok hurtig respons

Som det ser ud lige nu, er Sprinteren bedste bud, men det må jo komme an på
praktisk afprøvning af forskellige biler, og så håber vi på kommunens/amtets
velvilje

Venlig hilsen
Ulla & Karl Ejnar

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-06-01 10:56

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> sin kommune) ved, at Chrysler'en er dyr idrift...
>
> Hvad er dyr i drift? Er det benzinudgiften alene, eller er det driften af
> bilen?

I dette tilfælde er hendes Ford Windstar (ligesom en Chrysler Voyager ville
være det) dyrere på alle punkter:
- benzin
- service
- dæk
- forsikring
- olieskift (den skal jf. Ford ha' skiftet olie for hver 5.000 km)

> [...]
>
> Som det ser ud lige nu, er Sprinteren bedste bud, men det må jo komme an

> praktisk afprøvning af forskellige biler, og så håber vi på

Ok, så misforstod jeg dit oprindelige indlæg

Inden i forelsker Jer i en Chrysler Entervan: hvor mange km regner i/din
kone med at køre pr. år...?
Inden i vælger en Sprinter: den er stor i trafikken, i carporten og på
parkeringspladserne...
Hvis det overhovedet kan lade sig gøre, så ville jeg (hvis jeg var Jer) tage
udgangspunkt i Mercedes V/Vito...
Både Sprinter og Vito er iøvrigt fornuftige i drift

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 09-06-01 22:47

> Inden i forelsker Jer i en Chrysler Entervan: hvor mange km regner i/din
> kone med at køre pr. år...?

ca 30-35.000km efter mit hurtige estimat i mit Bil-regneark. Det er nemlig
sådan, at vi har en Citroen Jumpy Supervan (1,9TD), som vi med bankens store
velvilje, selv har fået indrettet med lift, drejesæde, osv. , for at undgå
en kold kørestol i trailer.
Indtil 1 februar, hvor jeg brugte bilen på arbejde, kørte vi ca 60.000 om
året, men efter 1 feb startede jeg i nyt arbejde, og begyndte så småt at
bruge offentlig transport istedet. Så kan Ulla køres af hjælperen til de
forskellige aktiviteter om dagen.
Km-forbruget er derved faldet til ca. 35.000 omregnet pr. år.

Vi skal have regnet på, om det stadig er mest økonomisk med en Diesel. Der
gives jo ikke fuld fritagelse for ejerafgiften ved Diesel, og den er også
dyrere i anskaffelse
Dette skal vi formodentlig selv spytte i kassen, da kommunen nok vil vælge
den billigste.

> Inden i vælger en Sprinter: den er stor i trafikken, i carporten og på
> parkeringspladserne...

Jeg har fundet nogle mål på Sprinter og Ford Transit via nettet. De er stort
set lige store!
Men sammenlignet med Jumpy'en er de da godtnok noget større. Carporten skal
forhøjes, og indkørslen skal gøres bredere - der røg dén hæk! Gad vide om
kommunen vil betale for det?

> Hvis det overhovedet kan lade sig gøre, så ville jeg (hvis jeg var Jer)
tage
> udgangspunkt i Mercedes V/Vito...

OK, jeg vil kigge på målene, men det kritiske er stadig øjenhøjden på de
1,30 ift forudens overkant.
Kan Vito'en iøvrigt fås med højt tag. Hjælperen skal helst kunne stå
oprejst.
( Når hun skal hjælpe - da ikke under kørslen!!)

> Både Sprinter og Vito er iøvrigt fornuftige i drift

Er det i Diesel-udgaverne? Kan man finde nogle sammenlignelige tal for drift
et eller andet sted.
På Jumpy'en har jeg som sagt et regneark, hvor alle udgifter føres ind.
Dette kan måske bruges hvis vi skal søge om dækning af merudgifter

Venlig hilsen
Ulla & Karl Ejnar

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-06-01 09:30

> [...]
> året, men efter 1 feb startede jeg i nyt arbejde, og begyndte så småt at
> bruge offentlig transport istedet. Så kan Ulla køres af hjælperen til de

Hmmm..... lidt utroligt at i har vundet en sag om transport af Ulla, når i
allerede selv har løst hendes transportbehov...
anyway..

> Dette skal vi formodentlig selv spytte i kassen, da kommunen nok vil vælge
> den billigste.

Ja, de vælger med ret stor sikkerhed den billigst egnede, og jeg har endnu
til gode at høre om bevilling af en dieselbil

> Jeg har fundet nogle mål på Sprinter og Ford Transit via nettet. De er
stort
> set lige store!

Ok, jeg ville ellers tro, at Sprinter var både længere, bredere og højere

> Men sammenlignet med Jumpy'en er de da godtnok noget større. Carporten
skal
> forhøjes, og indkørslen skal gøres bredere - der røg dén hæk! Gad vide om
> kommunen vil betale for det?

Ikke uden et slagsmål... tror jeg...

> OK, jeg vil kigge på målene, men det kritiske er stadig øjenhøjden på de
> 1,30 ift forudens overkant.

Men... hvordan sidder Ulla idag i jeres Jumpy....?
Den er vel ikke 1,30 ift forruden overkant er den...?

> Er det i Diesel-udgaverne? Kan man finde nogle sammenlignelige tal for
drift
> et eller andet sted.

Nej, umiddelbart kan du ikke finde tal for den slags biler.
Jeg har været igennem en længere beregning af merudgift-beregning på min
kæreste invalidevogn...
Dér tog jeg udgangspunkt i tal fra FDM på en række personbiler, og lod dét
være udgangspunkt for hvad merudgiften på invalidebilen er...
Jeg har dog kontaktet Mercedes Benz og spurgt om prisen på en
servicekontrakt på dels Sprinter og Vito: 0.30 kr/km ved 200.000 km/5 år. Og
det er faktisk ikke langt fra en alm. dansk personbil i
gennemsnitsstørrelsen (hvad det så end er....)

> På Jumpy'en har jeg som sagt et regneark, hvor alle udgifter føres ind.
> Dette kan måske bruges hvis vi skal søge om dækning af merudgifter

Bestemt - det vil være guld værd.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-06-01 09:37

> Ja, de vælger med ret stor sikkerhed den billigst egnede, og jeg har endnu
> til gode at høre om bevilling af en dieselbil

Hvis den billigste i den egnede model er med benzinmotor vel og mærke

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Leonard

Dato : 10-06-01 10:35

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev:

>Hvis den billigste i den egnede model er med benzinmotor vel og mærke

For hvilket mærke og model er det ikke tilfældet ?
For Transit har det indtil nu ikke været muligt at få automatik uden
diesel, men det har ikke været fordi det har været billigere. Der har
kommunen påført dem der kører færre km. en ekstra udgift til service
og ekstra afgift ...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-06-01 12:48

> [...]
> diesel, men det har ikke været fordi det har været billigere. Der har
> kommunen påført dem der kører færre km. en ekstra udgift til service

Men til gengæld har kommunen så også påført dem en betragteligt lavere
brændstofudgift...
En af de gamle Transitter med benzinmotor+automatgear kørte ikke særligt
langt på literen. Og jeg er ikke så sikker på, at en diesel Transit er
dyrere i service end en benzin Transit ?
Afgiften på diesel må man så prøve at tage op med sin kommune som
merudgift...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 10-06-01 22:57

> Hmmm..... lidt utroligt at i har vundet en sag om transport af Ulla, når i
> allerede selv har løst hendes transportbehov...
> anyway..

Hendes transportbehov er ikke fuldt dækket, da det er afhængig af de
bevilgede hjælpertimer.
Og hun kan ikke selv køre bilen. Desuden er det forbundet med uheldige
forflytninger til passagersædet, som bevirker uheldige arbejdsforhold for
hjælper.
Der har du så svaret på hvordan Ulla sidder i Jumpyen, ikke særlig optimalt,
for hun har slet ikke nok støtte i det almindelige sæde. Det er bl.a. derfor
hun skal kunne køre bilen siddende i kørestolen.
Jumpyen er som sagt valgt som alternativ til personbil med trailer - et dyrt
alternativ vel og mærke. Samtidig har vi ikke mulighed for at være mere end
2 i bilen, som jo er en varevogn. Ulla kunne godt sidde i kørestolen bagi,
da den spændes fast på autoriseret vis, det er bare ikke lovligt.

Vi har da også undret os lidt over, at de bevilger en bil, hun selv kan
køre, når hun nu har personlig hjælper. Men dette er meddelt nævnet, så de
har haft alle oplysninger. Også at vi selv har anskaffet os en bil og
ombygget den. Også at hun er med i amtets kørselsordning.
Men de har altså vurderet anderledes, og det kan vi da kun være ovenud
tilfredse med

> Ja, de vælger med ret stor sikkerhed den billigst egnede, og jeg har endnu
> til gode at høre om bevilling af en dieselbil

Det kommer vel an på om den mindste Diesel model er billigere end
benzinmodellen. For Sprinteren er benzinudgaven med noget stærkere motor ift
til mindste diesel, men jeg har ikke checket priser endnu.
Ford Transit fås vist kun i diesel, i den nye model

Så vidt jeg har fundet ud af til nu, fås VW LT ikke med automatgear, den ser
ellers ud til at være ligeså høj som Sprinter.
Vito ser ud til at være for lav, og fås tilsyneladende ikke med forhøjet
tag.
Alternativer til Sprinteren incl Ford Transit skal have skåret ud i bunden,
eller sænket denne. Det bliver vel dyrere end merprisen for Sprinteren. Men
det kan jo være, at der går kassetænkning i det, da det jo er staten, som
skal betale ombygning.

> Ok, jeg ville ellers tro, at Sprinter var både længere, bredere og højere

Jo lidt højere, men hvis man vælger den korteste model er den kun 6cm
længere og faktisk 4cm smallere end Ford Transit

> Ikke uden et slagsmål... tror jeg...

Jeg véd det - tro mig.
Men der findes afgørelser fra Ankestyrelsen i lignende sager, man kan
henvise til.
Men vores kommune er jo tung at danse med, da vi skulle flytte ind i den
"anviste" handicap-bolig, var holdningen at kunne vores bil ikke gå ind i
carporten måtte den holde ude - sådan!

Fra : Leonard

Dato : 10-06-01 23:29

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev:

>Også at hun er med i amtets kørselsordning.

Det står direkte i lovteksten (eller i bemærkningerne dertil), at der
ikke må være nogen sammenhæng mellem om man har bil eller ej, når man
skal have kørselsordning og ligeledes den anden vej, at
kørselsordningen på ingen måde kan erstatte en bil.

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 10-06-01 23:39

> [...]
> skal have kørselsordning og ligeledes den anden vej, at
> kørselsordningen på ingen måde kan erstatte en bil.

Vil det sige, at man godt kan beholde kørselsordningen, selvom der er
bevilget bil?
Det har vi nemlig diskuteret herhjemme

Nej de 102 enkeltture er jo også en vis begrænsning. Endvidere kan Ulla i
praksis kun køre i Nordjyllands amt. Hvis hun skal til naboamt, vil de
"sætte" hende på toget eller i liftbus. Men turen skal bestilles 2 dage før,
og hun kan ikke på forhånd vide, hvordan hun har det om 2 dage.

Fra : susanne

Dato : 10-06-01 23:55

Karl Ejnar Christensen skrev i meddelelsen
<9g0sou$20pq$1@news.cybercity.dk>...

>Vil det sige, at man godt kan beholde kørselsordningen, selvom der er
>bevilget bil?

Det skulle jeg mene - jeg kender i hvert fald nogen, der har begge
dele. Kørselsordningen skal jo kompensere for vanskeligheder
med at benytte /offentlige/ transportmidler. Her i amtet har de
også trappemaskiner, hvilket også kan være en grund til at
beholde ordningen.

susanne
--
New newsgroup formed for people with disabilities on intimacy and
relationships

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-06-01 23:51

Karl Ejnar Christensen skrev:

>"sætte" hende på toget eller i liftbus. Men turen skal bestilles 2 dage før,
>og hun kan ikke på forhånd vide, hvordan hun har det om 2 dage.

Ja det kender jeg til. Det er noget forbandet svineri det der. Man
skal godt nok være i god fysisk form for at have kræfter til at være
invalid.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Leonard

Dato : 11-06-01 00:34

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev:

>Vil det sige, at man godt kan beholde kørselsordningen, selvom der er
>bevilget bil?

Ja, der er ingen hindring (udover egenbetalingen) mod at beholde
kørselsordningen. Selvom man har bil kan man jo godt have brug for at
tage bussen engang imellem og det er det kørselsordningen skal
kompensere (at man ikke kan tage bussen).

Fra : Lotte M

Dato : 11-06-01 11:19

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> Vil det sige, at man godt kan beholde kørselsordningen, selvom der er
> bevilget bil?

Ja, det kan man godt. Det er feks smart at have kørselsordningen, hvis
bilen skal på værksted i flere dage.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-06-01 23:46

Leonard skrev:

>kørselsordningen på ingen måde kan erstatte en bil.

Hallo. Her hedder den da altid 'du har jo handicaptrsp. så det er
fint'.

Fra : Leonard

Dato : 11-06-01 00:37

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev:

>Hallo. Her hedder den da altid 'du har jo handicaptrsp. så det er
>fint'.

Tjah, Kaj, du bor jo også lidt udenfor lands lov og ret ...
Men det må ikke være undskyldningen for ikke at bevilge en bil, at du
har handicapkørselsordning. At kommunen/amtet så vurderer at dit
kørselsbehov er for lille til at de vil bevilge dig en bil, det er
faktisk en anden sag (som selvfølgelig hænger sammen med at de
vurderer at du kan nøjes med de ture du kan få på anden vis).

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-06-01 01:41

Leonard skrev:

>Tjah, Kaj, du bor jo også lidt udenfor lands lov og ret ...

Tanken har da strejfet mig.

>Men det må ikke være undskyldningen for ikke at bevilge en bil, at du
>har handicapkørselsordning. At kommunen/amtet så vurderer at dit

Den er blevet ret grotesk på det sidste.

Der blev annonceret i avisen sidst i maj, at der nu igen kom taxa til
Thyholm, og bilen og vognmanden var afbilledet sammen med en
forklaring om, at det jo da var med handicaplift og alt det tjavs.

Den kom (måske) også til 1. juni, men ingen har set den, og
telefonnummeret oplyser, at bilen er på værksted, og vil komme i drift
hurtigst muligt.

Amtet har ikke meddelt noget som helst, hverken at den kom eller gik
kaput.
..
>kørselsbehov er for lille til at de vil bevilge dig en bil, det er
>faktisk en anden sag (som selvfølgelig hænger sammen med at de
>vurderer at du kan nøjes med de ture du kan få på anden vis).

Jeg var da også i by engang sidste år, tror jeg nok.

Fra : Lotte M

Dato : 11-06-01 11:16

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> Vi har da også undret os lidt over, at de bevilger en bil, hun selv kan
> køre, når hun nu har personlig hjælper.

Hvis Ulla ikke er dækket ind med hjælpertimer i hele døgnet, vil
hun ikke være fuldt kompenseret, med en bil hjælperen skal køre.

Jeg har en bekendt, der har fået bevilget en Transit diesel, indrettet
så hun selv kan køre - på trods af hun har hjælper 21 timer i døgnet.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Lotte M

Dato : 11-06-01 11:02

> [...]

> gives jo ikke fuld fritagelse for ejerafgiften ved Diesel, og den er også

Hmmm. Jeg fik bevilget en Sprinter benzin, men fik lov at købe en
diesel, fordi den var billigere i anskaffelse.

> Dette skal vi formodentlig selv spytte i kassen, da kommunen nok vil vælge
> den billigste.

Kommunen skal indstille til den billigste _og bedst egnede_.

> Jeg har fundet nogle mål på Sprinter og Ford Transit via nettet. De er stort
> set lige store!

Svjv er Sprinteren større.

> Carporten skal
> forhøjes, og indkørslen skal gøres bredere - der røg dén hæk! Gad vide om
> kommunen vil betale for det?

Hvis det er nødvendigt at ændre indkørslen/carporten, så skal kommunen
hjælpe.

Jeg fik lagt ekstra fliser i min indkørsel, fordi der kun var 1, 25 m, når
Sprinteren blev parkeret helt op ad hækken. Jeg /kunne/ komme forbi,
men skulle køre halvvejs i noget jord, ligesom passagerer skulle ind og ud
af bilen via rampen. Det kunne kommunen godt se var noget hø.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Lotte M

Dato : 11-06-01 10:51

"Leonard" skrev

> Efter min mening er Sprinteren for stor, mens Chrysleren er den der
> duer.

Chrysleren var jeg også varm på, men den kunne ikke ombygges
til mit behov. Jeg husker dog ikke hvad problemet var.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Lotte M

Dato : 10-06-01 22:24

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> Jeg har fuldt lidt med i gruppen et stykke tid,

Velkommen ud af smuglæserbusken

> den eneste, der havde højde nok til overkant af forrude,
> var en Mercedes Sprinter.
> Gælder det for alle el-kørestole, eller er det fordi Lotte er specielt høj?

Der er andre muligheder end Sprinteren. Jeg "fik" Sprinteren, fordi
jeg er temmelig høj og min ryg er stivgjort - jeg ikke kunne se ud af
forruden på andre biler.

I starten var jeg ked af Sprinteren, fordi jeg syntes den var /alt/ for
stor og klodset, men det gik over, da jeg havde kørt de første km.
På trods af størrelsen kører Sprinteren godt og er let at komme
omkring med. I weekenden har jeg været i København, hvor jeg
bla kørte i den indre by - Sprinteren klarede lørdagsmylderet og
de små gader til UG med kryds og slange. .

> Undskyld det lidt nærgående spørgsmål.

Spørg bare løs!

> Ullas kørestol er en Roltec, og hendes øjenhøjde er ca. 130cm (med
> BOB-korset)

Den udsynshøjde er der vist ikke mange biler, der kan klare.

Hvis det kan være en hjælp, er I velkomne til at se min Sprinter.I
øvrigt ved jeg, at Sahva Auto i Aalborg har ombygget flere biler, hvor
brugerens højde gav særlige problemer, måske er det en god ide at
få en uforpligtigende snak med dem ...

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 10-06-01 23:25

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Velkommen ud af smuglæserbusken

Tak for det - og jeg skal love for, at man for god respons her! Super, at
dette forum bruges af så mange venlige mennesker.

> [...]
> bla kørte i den indre by - Sprinteren klarede lørdagsmylderet og
> de små gader til UG med kryds og slange. .

Det glæder mig at høre - og så er den jo ikke større end en Ford Transit,
når det kommer til stykket
Jeg var selv en smule skeptisk, da jeg skiftede fra Citroen BX til Jumpy,
men det er slet ikke en kassevogn, som i "gamle" dage. Den kører næsten som
en personbil, og så er det endda en fordel, at man sidder højere.
Men Sprinter og tilsvarende er selvfølgelig lidt større end den.

> [...]
> øvrigt ved jeg, at Sahva Auto i Aalborg har ombygget flere biler, hvor
> brugerens højde gav særlige problemer, måske er det en god ide at

Ja tak, vi vil da gerne se din bil, og vi vil også besøge Sahva. Vi kunne
også snakke med OK i Storvorde. De har monteret liften i vores
"hjemmelavede" handicapbil, og de har også ombygget mange biler. De nævnte
forøvrigt, at bl.a Ford ikke vil have, at der skæres ud til sænket bund ved
førerpladsen. Det ændrer jo på karrosseriet, og så er det jo tvivlsomt om
der er samme styrke

Fra : Lotte M

Dato : 11-06-01 11:44

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> Tak for det - og jeg skal love for, at man for god respons her! Super, at
> dette forum bruges af så mange venlige mennesker.

Tilsammen har vi mange erfaringer og det ville da være synd, hvis
vores fælles viden ikke blev brugt

> men det er slet ikke en kassevogn, som i "gamle" dage. Den kører næsten som
> en personbil, og så er det endda en fordel, at man sidder højere.

Mine hjælpere har alle været skrækslagne, for at skulle køre i Sprinteren,
men når de først har prøvet, bliver de glade for den.

> Ja tak, vi vil da gerne se din bil, og vi vil også besøge Sahva.

I får mit tlf nr på mail.

> Vi kunne også snakke med OK i Storvorde.

Hmmm. Efter min opfattelse er der lysår mellem Sahvas ekspertise og
OK. Det var meningen OK skulle ha' ombygget min Sprinter, men jeg
valgte at bruge Sahva i stedet for, efter at have været igennem de indledende
øvelser med OK. Sahva ombyggede også min forrige bil - en Opel Astra.

Jeg har to bekendte, der fik bygget biler hos Ok, på samme tidspunkt
som Sprinteren blev bygget og især den ene havde en meget ubehagelig
oplevelse, hvor der gik ild (jo!) i bilen, fordi "noget" ikke var lavet
hensigtsmæssigt.

Det kan imo være svært at få klare meldinger fra OK, samarbejdet er
krejleragtigt "det går nok og vi finder nok ud af det - sniksnak", hvor jeg
har oplevet at alle aftaler med Sahva var klare og gerne blev nedskrevet
på papir, hvis jeg ønskede det.

Jeg vil anbefale dig at tale med Bent Nielsen hos Sahva.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 12-06-01 00:51

> Tilsammen har vi mange erfaringer og det ville da være synd, hvis
> vores fælles viden ikke blev brugt

Hvor har du evig ret - blot lidt trist, at mange erfaringer kommer af
uheldige oplevelser af "systemet"
Men de hører jo med til billedet, og dem som oplever det, kan måske få
inspiration af de positive afgørelser, andre får, til selv at presse deres
kommune

> I får mit tlf nr på mail.

Tak for det, vi ringer snart

> .. Det var meningen OK skulle ha' ombygget min Sprinter, men jeg
> valgte at bruge Sahva i stedet for, efter at have været igennem de
indledende
> øvelser med OK.

Betyder det, at du selv skulle betale merudgiften, så vidt jeg husker fra de
gamle meddelelser, var OK billigere med tilbudet

> [...]
> som Sprinteren blev bygget og især den ene havde en meget ubehagelig
> oplevelse, hvor der gik ild (jo!) i bilen, fordi "noget" ikke var lavet

Det var da godtnok en ubehagelig oplevelse - sådan noget må ikke ske! Det
får mig til at tænke på din fastspændingsmekanisme til kørestol. Hvis
strømmen går (f.eks. som følge af kortslutning/brand i det elektriske) kan
du så udløse den mekanisk. Ellers er det da for uhyggeligt.
Ulla har oplevet en, som ikke kunne komme fri af sin bil, fordi strømmen var
"gået". Der måtte Falck komme og bære ham ud af bilen, som så blev bugseret
på værksted.

> Jeg vil anbefale dig at tale med Bent Nielsen hos Sahva.

Det vil vi da helt klart gøre.
Vi har egentlig ikke haft større problemer med OK. De har monteret liften i
vores Jumpy, samt lavet drejesæde og sat skinner i bunden. Vi fik bl.a.
skiftet platformen ud til en i ét stykke, da den oprindelige folde-platform
ikke kunne betjenes af Ulla selv. Men drejesædet har nu aldrig været helt
godt. Drejeskammelen er ikke vandret, så sædet blev faktisk lavere når det
blev drejet bagud, hvilket gjorde det svært for Ulla at forflytte sig til
den højere kørestol. De løste dette med nogle afstandsstykker, så sædet nu
har en lidt dum vinkel forover. Han ville godt have løst dette problem med
en prototype, de lige havde lavet, med et sæde som kunne hæves, drejes, og
køre bagud. Men 13.000 ekstra var for meget. Vi havde allerede stoppet
"udstyr" i bilen for 60.000, så vi måtte stoppe der (Banken ville ikke
strække billånet yderligere. Det kan jeg nu godt forstå, og jeg gruer
egentlig lidt for, når vi snart skal sælge bilen. Vi får aldrig de ekstra
penge hjem igen. Om det så var pengene værd - Ja, pga forbedret
livskvalitet - det kan jo som bekendt ikke gøres op i penge)

Men en totalopbygning af en handicap-bil er jo en helt anden sag. Der må det
da være i alles interesse, at arbejdet udføres professionelt.

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-01 11:08

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> "Lotte M" skrev

> Hvor har du evig ret - blot lidt trist, at mange erfaringer kommer af
> uheldige oplevelser af "systemet"

Tjo, men det er jo de uheldige episoder, der dræner os for energi. Det
der fungerer tror jeg de fleste hurtigt glemmer og så'n bør det også være.

> Men de hører jo med til billedet, og dem som oplever det, kan måske få
> inspiration af de positive afgørelser, andre får, til selv at presse deres
> kommune.

Nemlig, det kan være en stor hjælp, at kunne præsentere kommunen for
nye fortolkninger.

> Betyder det, at du selv skulle betale merudgiften, så vidt jeg husker fra de
> gamle meddelelser, var OK billigere med tilbudet

Det er lidt kompliceret

Kommunens ergoterapeut gav mig oplysninger, hvor Sahva forekom at være
30.000 dyrere, men da jeg efter bevillingen fik de originale papirer, var
prisforskellen noget mindre. Jeg ved ikke hvorfor ergoen kom til at give mig det
indtryk, at Sahva var så meget dyrere, men så'n var det altså. Da jeg fik
lejlighed
til at sammenligne tilbudene mere nøje, var de opstillet /meget/ ens
- rækkefølgen var den samme, men OK var /konsekvent/ billigere (på nogle
punkter kun 100-200 kr.), dog var der punkter, der var slået sammen (så vidt
jeg husker ekstra strømhalløj), hvorfor OK-tilbudet ikke var helt identisk med
Sahvas.

Det er et faktum, at Sahva afgav deres tilbud først og jeg var derude til
afprøvning,
hvorimod OK afgav tilbud uden at have set mig. Med ond vilje kunne man tro, at
OK havde haft Sahvas tilbud at skrive efter, men jeg er så naiv, at jeg tror det

bero på tilfældigheder og tankeoverføring...

Jeg kan ærgre mig over, at jeg ikke insisterede i at se de originale tilbud,
inden sagen gik til amtet, men jeg havde ingen grund at at tro, at ergoen ikke
videregav 100% korrekte oplysningerne og havde i den periode vigtigere ting at
tumle med.

Det hele endte med at jeg fik en tillægsbevilling (joystick), fordi jeg ikke
kunne
køre med den bevilgede håndbetjening. Der var ingen efterregning til mig.

Jeg har "hørt", at brugere i mit lokalområde har dokumenteret overfor
kommunen, at Ok kun er billigere "på papiret" og pågældende brugere har
opfordret kommunen til at tage højde for eventuelle efterbevillinger, når de
vurderer tilbud fra OK. Det er jo unfair, hvis vi tvinges til at bruge en
bestemt
leverandør, argumenteret i prisen, hvis det så efterfølgende viser sig, at der
er ting, der ikke er kommet med i bevillingen, som kommunen nødvendigvis
må efterbevilge, når ombygningen er gået i gang.

Med baggrund i min egen sag og de verserende rygter, vi jeg opfordre til, at
tilbud på biler gennemgås /meget/ grundigt. Egentlig skulle man tro at det skete
i amtet, men sagsbehandlerne kan angiveligt ikke overskue de tekniske detaljer.

> Det var da godtnok en ubehagelig oplevelse - sådan noget må ikke ske!

Det var meget ubehageligt. Tanken om at pågældende bruger havde siddet
alene i bilen, mens hjælperen feks var smuttet ind for at handle, er
hårrejsende.
Brugeren er 100% hjælpeløs uden hjælperen...... uha! Jeg kender brugeren
personligt, så der er altså ikke tale om en vandrehistorie.

> Det får mig til at tænke på din fastspændingsmekanisme til kørestol. Hvis
> strømmen går (f.eks. som følge af kortslutning/brand i det elektriske) kan
> du så udløse den mekanisk.

Jeps - bespændingen kan udløses mekanisk og liften kan betjenes manuelt.
Vi fik det delvist afprøvet nytårsnat, hvor bilen pludselig lugtede svært
brændt,
uden vi kunne se røg eller ild. Det viste sig at være bremserne der "hang",
så det var ganske ufarligt.

> Ulla har oplevet en, som ikke kunne komme fri af sin bil, fordi strømmen var
> "gået". Der måtte Falck komme og bære ham ud af bilen, som så blev bugseret
> på værksted.

Det med nødbetjening er under alle omstændigheder kun en halv sikkerhed, for
hvis uheldet er ude, så er det ikke givet dørene kan lukkes op, så man kan
komme ud med kørestolen. Jeg tror det hurtigste og sikreste, i en virkelig
nødsituation, vil være at blive løftet ud af bilen.

> [...]
> penge hjem igen. Om det så var pengene værd - Ja, pga forbedret
> livskvalitet - det kan jo som bekendt ikke gøres op i penge)

Med mindre i kan sælge bilen til en, der har brug for indretningen, er
jeres penge nok tabt. Jeg var heldig, da jeg skulle sælge min Astra, for jeg
havde hele 2 købere, der kunne bruge bilen som den var.

> Men en totalopbygning af en handicap-bil er jo en helt anden sag. Der må det
> da være i alles interesse, at arbejdet udføres professionelt.

Mit indtryk er, at OK er udmærkede til at lave enkle og mekaniske løsninger,
men at Sahva har den største ekspertise angående elektroniske løsninger.
Desuden at Sahva er gode til at rådgive, om problemstillinger man ikke selv
har tænkt på og ikke mindst sætter jeg pris på, at de gerne nedskriver aftaler.

Da jeg fik sat venstrefodsspeeder i Astraen, rådede Sahva til at den blev
flytbar, så andre kunne køre i bilen. Da bilen blev ombygget havde jeg
ikke det behov, men det fik jeg senere. En tidligere studiekammerat fik lavet
venstrefodsspeeder hos OK, der uden videre monterede en ikke flytbar
speeder, hvilket senere har givet anledning til en del besvær for brugeren,
da hun skulle opereres og fik behov for at andre skulle køre bilen.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-01 12:34

> når vi snart skal sælge bilen.

Jeg kunne godt være lidt interesseret...

Send mig gerne en email med lidt om bilen.
(model, motor, km-stand, farve, udstyr, m.m.)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 13-06-01 00:01

> Jeg kunne godt være lidt interesseret...

Ja ja, slå nu lige koldt vand i blodet. Det lille ord snart er jo meget
afhængigt af, hvor lang tid, der går før Ulla får sin bil. Ser man på Lottes
historie, så kan det jo godt tage laaang tid.
Men tak for interessen - jeg sender dig en email.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-01 10:42

> [...]
Lottes
> historie, så kan det jo godt tage laaang tid.
> Men tak for interessen - jeg sender dig en email.

Det ved jeg godt
Jeg har også god erfaring med hvor lang tid der går fra man meddeler en
sagsbehandler at man gerne vil søge en (ny) invalidebil...

Ikke desto mindre er jeg interesseret i at skifte min egen lille Fiat ud med
en større bil, som lettere kan "fragte" min kæreste elkørestol med sig
Og det er der ikke mange biler der kan... En stationcar der kan har jeg
ihvertfald ikke råd til *G*

Jeg vil heller ikke af med min lille "italienske sportsvogn" lige med det
første - det er en process at skille sig af med sådan en

Men tænkt på mig, når i engang i fremtiden når til at skille Jer af med den

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as