Orange GSM 900 net - problem med gamle tel~
Fra : Claus Evertsen

Dato : 08-06-01 21:28

Hej,

Orange er i gang med at opbygge et GSM 900 net, så de
kan blive landsdækkende. Helt fint.

Citat fra http://www.orangeprivat.dk/mobil/daekning :

Hvor vores GSM 1800-net ikke dækker, træder vores nye GSM 900-net
hjælpende til. Så er du godt dækket ind, ligegyldig hvor i landet du
er.

Alle Orange telefoner der sælges i dag, kan bruge vores nye GSM
900-net fuldt ud. Enkelte telefoner fra vores tidligere sortiment får
desværre ikke det fulde udbytte af det. Det gælder for:

Bosch 509, 738, 909s; Ericsson SH888, A1018s, R250 PRO, SH868, T10s,
T18s; Motorola 8900, cd920, cd930, V3688; Nokia 3210, 5130, 6150,
7110; Sagem 718, 725, 820, 932.

citat slut.

Min cd930 er en dualbåndstelefon, men det viser sig, at den (og de
andre nævnte) ikke kan benytte Orange 900-nettet. Dermed er vi stadig
henvist til roaming, når vi bevæger os uden for GSM 1800 dækningen,
hvilket jeg selvsagt ikke er tilfreds med. Hvorfor skal man dog
stilles ringere ?

Jeg har fået en noget tåget forklaring fra kundeservice om frekvenser
oa. og vil derfor gerne spørge her i gruppen: Hvordan hænger det
egentlig sammen teknisk? Kan en telefon ikke "omkodes" til et andet
GSM 900 net ?

Vh
Claus
Jernbaner og mobiltelefoni - besøg
http://home13.inet.tele.dk/cje/

Fra : Fischer

Dato : 08-06-01 21:44

> [...]
> Bosch 509, 738, 909s; Ericsson SH888, A1018s, R250 PRO, SH868, T10s,
> T18s; Motorola 8900, cd920, cd930, V3688; Nokia 3210, 5130, 6150,

Orange er da fuldstændig skudt i roen!

*Fischer

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-06-01 22:34

Fischer wrote:

> Orange er da fuldstændig skudt i roen!

Er det ikke mere i appelsinen?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-06-01 00:05

Fischer skrev:

>Orange er da fuldstændig skudt i roen!

Hvorfor? Fordi nogle af telefonerne er dual-band? Well, Oranges nye
GSM-900 net er såkaldt eGSM, som gamle dual-band telefoner ikke kan
bruge.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Fischer

Dato : 09-06-01 06:13

> Hvorfor?

Fordi de skovler telefoner ud i tonsvis (dem på listen), og så et par år
senere stiller de disse kunder dårligere end andre pga. e-GSM.
Og så fordi de klipper muligheden for gamle GSM900 kunder overhovedet kan
bruge deres abonnement i de større byer (i første omgang Kbh. men andre
kommer senere).

Jeg tror virkelig at Orangutangen er ved at save grene af, og at kunderne
skvatter ned i f.eks. Telmores hat. De tror sikkert selv at der kommer nye
grene ud, men det tager år.
Hvis jeg havde aktier i Orange, så ville jeg skyde dem af med det samme.

*Fischer

Fra : "René Nielsen"

Dato : 09-06-01 23:52

I artiklen <SeiU6.4$kX4.527@news.get2net.dk>, skrev "Fischer"
<express@get2net.dk> følgende:
> Fordi de skovler telefoner ud i tonsvis (dem på listen), og så et par
> år senere stiller de disse kunder dårligere end andre pga. e-GSM.
Og Orange kan gøre for at det er E-GSM frekvenser de får tildelt...
(det tror jeg ikke helt)

> så fordi de klipper muligheden for gamle GSM900 kunder overhovedet kan
> bruge deres abonnement i de større byer (i første omgang Kbh. men
> andre kommer senere).
Folk ved vel hvorfor de bliver kunder hos et selskab, og undersøger vel
hvad udbyderen tilbyder..

> kunderne skvatter ned i f.eks. Telmores hat.
Jeg gør ikke, Telmore er for dyr med mit forbrug..

> Hvis jeg havde aktier i Orange, så ville jeg skyde dem af med det
> samme.
Dig om det..

Hilsen
René

Fra : Fischer

Dato : 10-06-01 06:34

> Folk ved vel hvorfor de bliver kunder hos et selskab, og undersøger vel
> hvad udbyderen tilbyder..

Og Mobilix HAR faktisk engang tilbudt deres kunder at de kunne bruge bruge
en GSM900 telefon til Mobilix - nemlig via roaming på Sonofon's net.
Det er de bare lige pludselig holdt op med.

Fra : Frank

Dato : 10-06-01 10:33

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in

> Og Mobilix HAR faktisk engang tilbudt deres kunder at de kunne bruge
> bruge en GSM900 telefon til Mobilix - nemlig via roaming på Sonofon's
> net. Det er de bare lige pludselig holdt op med.

Ja..det er faktisk slet ikke så længe siden at jeg var nede i den lokale
Mobilix (det hed de den gang for 4 måneder siden) og skulle have lidt
taletid til min gamle Ericsson 768GF. Ingen problemer der Telefonen roamer
bare på Sonofons net. Fint for 4 måneder siden..tja med skal vi så sige i
dag. Og i de udkanter af byen (København) hvor 1800 ikke dækker kan jeg den
dag i dag heller ikke bruge min Nokia 6150...surt og personligt overvejer
jeg da kraftigt at skifte selskab her den 1.juli når man kan tage sit
nummer med sig.

Hilsen
Frank

Fra : Noller

Dato : 10-06-01 11:04

Fischer skrev ...
> Og Mobilix HAR faktisk engang tilbudt deres kunder at de kunne bruge bruge
> en GSM900 telefon til Mobilix - nemlig via roaming på Sonofon's net.
> Det er de bare lige pludselig holdt op med.

Blot et nysgerrigt spørgsmål:

Hvad er egentlig det smarte ved at bruge et Mobilix-abonnement, hvis man
udelukkende roamer med Sonofons net?

Er det ikke væsentligt billigere at bruge et Sonofon-abonnement, hvis man
alligevel ikke kan bruge Mobilix' eget net?

Fra : Frank W

Dato : 10-06-01 11:10

"Noller" <no@mail.com> wrote in news:9fvgef$8nj$1@news.inet.tele.dk:

> Blot et nysgerrigt spørgsmål:

Det vil jeg gerne svare på, hvis jeg må?

> Hvad er egentlig det smarte ved at bruge et Mobilix-abonnement, hvis
> man udelukkende roamer med Sonofons net?

Jeg brugte min Ericsson som nødtelefon. Hvis jeg står et eller andet sted
og scooteren ikke vil mere...eller er forsinket (især hvis man havner i
myldretiden i København) ..ca 2 små opkald på 2 min om måneden kunne det
blive til.

> Er det ikke væsentligt billigere at bruge et Sonofon-abonnement, hvis
> man alligevel ikke kan bruge Mobilix' eget net?

Der er vist ikke andre en taletidskort end Mobilix der holder eet år!
Mit taletidskort på 100 kr holdte da knap 10 måneder før jeg skulle købe
nyt

Hilsen
Frank

Fra : Henning Petersen

Dato : 08-06-01 22:11

On Fri, 08 Jun 2001 20:27:53 GMT, cjevertsen@wanadoo.dk (Claus
Evertsen) wrote:

> [...]
> oa. og vil derfor gerne spørge her i gruppen: Hvordan hænger det
> egentlig sammen teknisk? Kan en telefon ikke "omkodes" til et andet

Det skulle vel ikke have noget med net-koder at gøre? At telefonerne
ikke kender Oranges operatørkode på 900MHz?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ E-mail: mailto:henning.petersen@hpc.dk
Skoletoften 9, Blans Work: http://www.hpc.dk
DK - 6400 Soenderborg Hobby: http://www.dds.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 08-06-01 23:49

Hej

Henning Petersen <henning.petersen.010608@hpc.dk> wrote:

>Det skulle vel ikke have noget med net-koder at gøre? At telefonerne
>ikke kender Oranges operatørkode på 900MHz?

Eller at Orange's 900 net kører på E-GSM (udvidet frekvensområde) som
de ældre 900 telefoner ikke dækker. ?

--
M.v.h. Ole®

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-06-01 09:00

> [...]
> GSM 900 net ?

> Det GSM 900 net TDC og Sonofon benytter ligger mellem 896.000-914.000 MHz
eGSM ligger mellem 880.000-890.000 MHz
om man kan om kode så de kan gå ned i frekvensen tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
Den radio du har i din stue kan du jo heller ikke få op over 108.000 MHZ så du kan høre flyvere. Eller under 87.5 MHz

Hilsen Lars

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-06-01 09:54

Lars Raaby skrev:

>Den radio du har i din stue kan du jo heller ikke få op over 108.000 MHZ så du kan høre flyvere. Eller under 87.5 MHz

Det _kan_ nu lade sig gøre (på nogle radioer selvfølgelig).

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-01 11:20

"Lars Raaby" <Lars@raaby.dk> skrev i en meddelelse
> eGSM ligger mellem 880.000-890.000 MHz

Er der ikke andre forskelle?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-06-01 23:45

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>"Lars Raaby" <Lars@raaby.dk> skrev i en meddelelse
>
>Er der ikke andre forskelle?

Sådan set ikke. Kanalnumrene er nogle andre, men ellers er der ikke andre
forskelle. Men det er også rigeligt til at gamle telefoner ikke virker på de
nye frekvenser.

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 09-06-01 10:13

cjevertsen@wanadoo.dk (Claus Evertsen) wrote:

[snip]
> [...]
>oa. og vil derfor gerne spørge her i gruppen: Hvordan hænger det
>egentlig sammen teknisk? Kan en telefon ikke "omkodes" til et andet

Da GSM blev indført, blev der afsat en total båndbrede på 25MHz til deling
mellem alle operatøre. Det blev efter meget kortere tid end man havde
forventet alt for lidt. Derfor opfandt man GSM 1800, hvor der blev afsat
75Mhz.

Den seneste udvidelse af GSM (i Europa/Asien) kaldes E-GSM. Det er en
udvidelse på 15MHz båndbrede i 900MHz båndet. Orange (Mobilix) og Telia har
fået deres 900MHz frekvenser i det nye område. Desværre er det ikke alle
dual-band som kan benytte de nye frekvenser - dem i listen - og de kan heller
ikke ændres til det.

Peter