X på iBook 300Mhz m. Debian Sarge
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-05 17:30

Jeg har et problem med X på min iBook 300Mhz (dametaske modellen), xf86config
kan ikke genere en tilfredstillinde XF86Config-4 der kan starte xserveren.

Jeg hukser at der i al fald er en her i gruppen der tidligere har bruget en,
iBook af den generation med debian. Jeg vil være glad hvis vedmkommende kunne
forsyne mig med en brugbar XF86Config-4 :)

--
morten

Fra : Claus Thrane

Dato : 27-10-05 18:59

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> [...]
> iBook af den generation med debian. Jeg vil være glad hvis vedmkommende kunne
> forsyne mig med en brugbar XF86Config-4 :)

Jeg har i noget tid kørt debian på min G3 Powerbook (lombard) men jeg
har sidenhen flyttet den til openBSD, så jeg kan ikke hjælpe dig med en
config - men jeg mindes du skal kigge lidt nærmere på hvilken driver du
skal bruge.

Hvis du finder ud af præcis hvad den hedder så er jeg også overbevist om
at google kan hjælpe dig.

håber det kan hjælpe dig lidt hen af vejen.

- Thrane

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-05 20:11

Claus Thrane <crt@cs.aau.dk> wrote:

> [...]
> skal bruge.
>
> Hvis du finder ud af præcis hvad den hedder så er jeg også overbevist om

det er vel en ordinær ATI 64 bit, hvad hedder sådan en? Jeg tror ikke det er
driveren der er mit problem, xf86cfg kan godt lave dispaly, mit problem er
vist adb trackpad'en. dvs display og grafikkort delen kan jeg godt
konstruere, men adb trackpad'en og tasturet er et helt andet problemt. Bør
jeg iøvrigt nuke gdm?

--
mvh Morten Reippuert Knudsen der blev træt af Mac OS X på sin iBog

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-05 09:38

> [...]
> vist adb trackpad'en. dvs display og grafikkort delen kan jeg godt
> konstruere, men adb trackpad'en og tasturet er et helt andet problemt. Bør

nevermind, jeg har lagt ubuntu paa istedet. Kan det virkeligt passe at
der er saa faa pakker til den? ingen jed?

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-10-05 10:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev 2005-10-28:

> nevermind, jeg har lagt ubuntu paa istedet. Kan det virkeligt passe at
> der er saa faa pakker til den? ingen jed?

Kig i sorces til apt. Universe er udkommenteret. Slå den til og der
kommer dejligt mange pakker.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-10-05 23:01

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> Kig i sorces til apt. Universe er udkommenteret. Slå den til og der
> kommer dejligt mange pakker.

ok, nu har jeg nuket den igen (det hele virkede såmænd) og er begyndt
forfra med debian - jeg skal kun bruge følgende pakker på den
i første omgang:

windowmaker, xfree86 (der duer!), openSSH, jed, rarpd, tftpd
bootparmd, elinks, tin, pine, wget, ncftp, nfsd, bind9, tar, firefox,
fileutils og gcc.

Til det formål syns jeg en ubuntu er lidt overkill.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-10-05 23:23

> windowmaker, xfree86 (der duer!), openSSH, jed, rarpd, tftpd
> bootparmd, elinks, tin, pine, wget, ncftp, nfsd, bind9, tar, firefox,
> fileutils og gcc.
> Til det formål syns jeg en ubuntu er lidt overkill.

Jeg laver altid en serverinstallation af Ubuntu og lægger bagefter de
pakker på, jeg skal bruge på den pågældende maskine; jeg har svært ved
at se det kan være overkill.

--
Allan Joergensen

"When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger."RAH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-05 13:05

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> Jeg laver altid en serverinstallation af Ubuntu og lægger bagefter de
> pakker på, jeg skal bruge på den pågældende maskine; jeg har svært ved
> at se det kan være overkill.

det har jeg så ikke lige tænkt på.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Claus Thrane

Dato : 30-10-05 17:50

> [...]
> vist adb trackpad'en. dvs display og grafikkort delen kan jeg godt
> konstruere, men adb trackpad'en og tasturet er et helt andet problemt. Bør

hmm, du husker at både trackpadden og kb er usb?
og at usb moduler mm. er loaded.

- Thrane

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-05 10:47

> hmm, du husker at både trackpadden og kb er usb?

Keybordet er tilsluttet via en intern ADB bus, mht trackpad'en ved jeg
ikke - Nu h ar jeg dog fået såvel x som trackpad + USB mus til at
virke, det hjalp at jeg droppede fd driveren og havde mdetect på da
jeg kørte dpkg --configure.

Jeg mangler nu bare at emulering 2 og 3 knap på trackpaden samt at
konfigurere alt, ctrl og cmd tasterne. Men det kan vente.

> og at usb moduler mm. er loaded.

ja

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-10-05 22:06

Claus Thrane <crt@cs.aau.dk> writes:

> Jeg har i noget tid kørt debian på min G3 Powerbook (lombard) men jeg
> har sidenhen flyttet den til openBSD,

Nogen tekniske grunde eller bare fordi du ku'?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-05 15:54

On 27 Oct 2005 16:29:46 GMT, Morten wrote:

> Jeg har et problem med X på min iBook 300Mhz (dametaske modellen),
> xf86config kan ikke genere en tilfredstillinde XF86Config-4 der kan
> starte xserveren.

Jeg har en ganske gammel (2000) vejledning liggende her, inkl. en kopi
af den X-config jeg brugte dengang:
<http://www.koldfront.dk/text/debian-ibook.html>

For nogle måneder siden installerede jeg Ubuntu fra cd på den uden
problemer, og sendte den til Thailand.

Mvh.

--
"Alla vill till himmelen Adam Sjøgren
Men få vill ju dö" asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-10-05 22:52

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Jeg har en ganske gammel (2000) vejledning liggende her, inkl. en kopi
> af den X-config jeg brugte dengang:
> <http://www.koldfront.dk/text/debian-ibook.html>

mange, mange tak - det var lige netop dig jeg fiskede efter

> For nogle måneder siden installerede jeg Ubuntu fra cd på den uden
> problemer, og sendte den til Thailand.

Ubunto fungerer også helt fint, men GUI'et er overkill da jeg kun skal
bruge det til windowmaker og Firefox - dog de cli pakker jeg _skal_
bruge (og bla er grunden til at jeg vil ha' linux på den) findes ikke
umidelbart i Ubuntu.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-05 23:19

On Sat, 29 Oct 2005 23:52:25 +0200, Morten wrote:

> Ubunto fungerer også helt fint, men GUI'et er overkill da jeg kun
> skal bruge det til windowmaker og Firefox

'aptitude remove' virker vel også på Ubuntu?

> - dog de cli pakker jeg _skal_ bruge (og bla er grunden til at jeg
> vil ha' linux på den) findes ikke umidelbart i Ubuntu.

Hvis du tager universe med i din /etc/apt/sources.list skulle du gerne
ha' adgang til pakker svarende til Debian - er det ikke tilstrækkeligt
(jeg véd ikke hvad 'cli' er for noget, så jeg kan ikke slå op på
packages.ubuntu.com for dig)?

Mvh.

--
"Vilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk