Skifte netkort i Debian Sarge server
Fra : Morten Christensen

Dato : 24-10-05 20:40

Jeg skal skifte netkort i en Debian Sarge server uden grafisk interface.
(Egentlig skal jeg flytte harddisken til et andet bundkort med et andet
onboard netkort).

Jeg har ledt op og ned, frem og tilbage uden at få øje på en måde at
overtale Debian til at acceptere et andet netkort på.

Netværkskortet på det kommende bundkort er sis900. Hvordan propper jeg
den oplysning ind i Debian ?

Morten Christensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 24-10-05 20:44

I dk.edb.system.unix, skrev Morten Christensen:
> Netværkskortet på det kommende bundkort er sis900. Hvordan propper jeg
> den oplysning ind i Debian ?

Hvis du kører på en rimelig ny og rimelige modulær kerne, så er det
bare at skifte også virker det "out of the box".

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-10-05 21:55

Jesper Krogh skrev den 24-10-2005 21:44:

> Hvis du kører på en rimelig ny og rimelige modulær kerne, så er det
> bare at skifte også virker det "out of the box".

Det er Debians egen 2.6.8-2-k7-kerne.

Det ser ud til, Debian har slået plat og krone og besluttet, ikke at
kopiere driveren til sis900-netkort over på harddisken under installationen.

Jeg må finde en måde at flytte driveren på - den slags er jo noget
nemmere med netværksadgang.

--
Morten Christensen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-10-05 21:18

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Hvis du kører på en rimelig ny og rimelige modulær kerne, så er det
> bare at skifte også virker det "out of the box".

Ja, såfremt man bruger udev/hotplug/discover. Ellers skal man skrive
den i /etc/modules.

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-10-05 22:04

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> hit the keyboard.
> [...]

> Det ser ud til, Debian har slået plat og krone og besluttet, ikke at
> kopiere driveren til sis900-netkort over på harddisken under installationen.

Så er der gået noget galt, da pakken blev installeret:

moffe@smaug# apt-file list kernel-image-2.6.8-2-k7|grep -i sis900
kernel-image-2.6.8-2-k7: lib/modules/2.6.8-2-k7/kernel/drivers/net/sis900.ko
kernel-image-2.6.8-2-k7-smp: lib/modules/2.6.8-2-k7-smp/kernel/drivers/net/sis900.ko
moffe@smaug#

> Jeg må finde en måde at flytte driveren på - den slags er jo noget
> nemmere med netværksadgang.

sis900-driveren findes i den omtalte kerne-pakke, så du kan evt. prøve
at geninstallere denne for at genskabe den mistede fil, inden du
skifter netkortet.

Hvis filen /lib/modules/2.6.8-2-k7/kernel/drivers/net/sis900.ko
allerede findes kan du prøve at køre "depmod -ae" først inden du
loader modulet.

Alternativt kan du fra en anden boks kopiere filen til
diskette/usb-nøgle (såfremt du *har* skiftet netkortet), lægge det på
rette sted og køre "depmod -ae".

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-10-05 11:49

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Den er der ikke.

Underligt. Så er den slettet eller også er kernepakken inkomplet.

> Det er den metode, jeg regner med at bruge. Det er ikke netkortet, som
> bliver skiftet, men harddisken, som bliver flyttet til et andet bundkort
> , hvor både det gamle og nye bundkort har onboard netkort.

Det er jo i praksis stort set det samme, hvis hardwaren iøvrigt er
kompatibel.

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr