forøgelse af en ext3 partition
Fra : kenneth møller

Dato : 20-10-05 16:25

Hej

Jeg har lige rekonstrukeret min dell poweredge 2850 (red hat 9) fra raid 1
til 5 in runtime , efter jeg have sat 2 nye hd i. virkedede perfekt!!

Men nu har jeg 140 GB ledig plads, som ikke er partioneret!

Hvordan udvider jeg min eksisterende partition (ext3)??

eller hvordan opretter jeg en ny??

MVH

Kenneth

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-10-05 17:04

"kenneth møller" <kennethm@post3.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Men nu har jeg 140 GB ledig plads, som ikke er partioneret!
>
> Hvordan udvider jeg min eksisterende partition (ext3)??

Læs op på

mke2fs resize2fs fdisk

og muligvis (for at retablere ext3 journalen - jeg er ikke sikker på
om den overlever en resize)

tune2fs

Fra : peter volsted

Dato : 20-10-05 17:56

hi

Peter Dalgaard wrote:

> Læs op på
>
> mke2fs resize2fs fdisk
>
> og muligvis (for at retablere ext3 journalen - jeg er ikke sikker på
> om den overlever en resize)
>
> tune2fs

+ og iflg. en nylig diskussion i
<http://linux.ittoolbox.com/groups/groups.asp?v=redhat-l&i=734873> parted.

--
good luck

peter

Fra : kenneth møller

Dato : 24-10-05 14:54

Hej

jeg er lidt usikker på hvad jeg helt skal gøre , derfor sprøger jeg lige
igen

#df :

Filsystem 1K-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
/dev/sda2 68318840 61930236 2918164 96% /
/dev/sda1 101089 15127 80743 16% /boot
none 1032124 0 1032124 0% /dev/shm

hvad er /dev/shm ?? , hvordan i den fanden for jeg mountet den ledige plads
som er mounter på /dev/shm

MVH

kenneth

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-10-05 15:02

"kenneth møller" <kennethm@post3.tele.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> none 1032124 0 1032124 0% /dev/shm
>
> hvad er /dev/shm ?? , hvordan i den fanden for jeg mountet den ledige plads

/dev/shm er et "virtuelt" filsystem - egentlig i ramdisk. "Virtuel" i
den forstand at den ikke benytter diskplads men ligger i ram.

Du kan derfor heller ikke frigive den til at lave filsystemer på

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.