IP-adresse
Fra : Lasse Madsen

Dato : 16-10-05 20:41

Hvilken kommando skal man bruge, hvis man kun skal have fat i ip-adressen?

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 16-10-05 20:59

Lasse Madsen wrote:
> Hvilken kommando skal man bruge, hvis man kun skal have fat i ip-adressen?

ifconfig (ipconfig på Windows)

Jørn

Fra : Lasse Madsen

Dato : 16-10-05 21:21

Der får jeg mange flere info, men det er kun ip-adressen, jeg skal
bruge, da dette skal anvendes i et script

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-10-05 22:01

Lasse Madsen <lasse@the87boy.dk> writes:

> Der får jeg mange flere info, men det er kun ip-adressen, jeg skal
> bruge, da dette skal anvendes i et script

Hvilket programmeringssprog benytter du? En lille simpel regex skulle
snildt kunne fange den.

Husk i oevrigt at svare under det du svarer paa - ellers bliver det
saa forvirrende :)

--
Christian Jørgensen | Never test for a bug you don't know how to fix.
http://www.razor.dk |

Fra : Lasse S Hansen - Las~

Dato : 16-10-05 23:06

Christian Joergensen wrote:

> Hvilket programmeringssprog benytter du? En lille simpel regex skulle
> snildt kunne fange den.
>
> Husk i oevrigt at svare under det du svarer paa - ellers bliver det
> saa forvirrende :)

På debian ligger filer 'interfaces' med alle dine NIC settings i
/etc/network/interfaces

Så ud fra det burde du kunne bikse noget bash sammen som outputter din
ipadr for det NIC du ønsker til dine system.

Men er lidt forskelligt fra DIST til DIST hvor tingene placeres.

--

Med Venlig Hilsen

Lasse S Hansen - LasseNOSPAM@eoe.dk
Skive, Denmark - Http://eoe.dk/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 17-10-05 18:18

"Lasse S Hansen - LasseNOSPAM@eoe.dk" <LasseNOSPAM@eoe.dk> writes:

> På debian ligger filer 'interfaces' med alle dine NIC settings i
> /etc/network/interfaces
>
> Så ud fra det burde du kunne bikse noget bash sammen som outputter din
> ipadr for det NIC du ønsker til dine system.

Hvad hvis man bruger DHCP ;-P

--
Christian Jørgensen | If ignorance is bliss
http://www.razor.dk | - then knock the smile off my face ;)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-10-05 18:39

On Mon, 17 Oct 2005 19:18:06 +0200, Christian Joergensen wrote:

> Hvad hvis man bruger DHCP ;-P
Hvilken forskel skulle det gøre? Hvis først IP er tildelt netkortet, vil
det da altid kunne hentes på denne måde!
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-10-05 16:05

Christian Joergensen wrote:
> Hvilket programmeringssprog benytter du? En lille simpel regex skulle
> snildt kunne fange den.

Jeg bruger php, men jeg kunne ikke lige se en løsning på det

> Husk i oevrigt at svare under det du svarer paa - ellers bliver det
> saa forvirrende :)

Okay, skal jeg så huske fra nu af

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-10-05 06:44

Lasse Madsen wrote:
> Der får jeg mange flere info, men det er kun ip-adressen, jeg skal
> bruge, da dette skal anvendes i et script

/sbin/ifconfig eth0|grep "inet addr"|awk '{print $2}'|cut -d: -f2

Det var da en måde.. der findes nok en nemmere :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Max Andersen

Dato : 16-10-05 23:12

Lasse Madsen wrote:
> Hvilken kommando skal man bruge, hvis man kun skal have fat i ip-adressen?

ifconfig eth1 | awk '/inet/ { print $2 }' | awk -F ":" '{ print $2 }'

Max

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-05 19:08

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Hvilken forskel skulle det gøre? Hvis først IP er tildelt netkortet, vil
> det da altid kunne hentes på denne måde!

Nej, i /etc/network/interfaces vil der så blot stå noget i retning af:

iface eth0 inet dhcp

.... så vidt jeg lige husker (jeg bruger ikke DHCP på denne maskine ;)

--
Jacob - www.bunk.cc
I'll pretend to trust you if you'll pretend to trust me.

Fra : Christian Iversen

Dato : 17-10-05 19:30

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nej, i /etc/network/interfaces vil der så blot stå noget i retning af:
>
> iface eth0 inet dhcp
>
> ... så vidt jeg lige husker (jeg bruger ikke DHCP på denne maskine ;)

ifconfig eth0 | grep "inet addr" | sed -re 's|.*inet addr:([^ ]*).*|\1|'

--
| Christian Iversen | I will call it "the change in note of |
| chrivers@iversen-net.dk | cats"-effect |

Fra : Max Andersen

Dato : 17-10-05 19:38

Christian Iversen wrote:

> ifconfig eth0 | grep "inet addr" | sed -re 's|.*inet addr:([^ ]*).*|\1|'

Så awk var ikke godt nok?

Ok, jeg giver mig. Det ser mere cool ud med sed. awk var lidt for
gennemskueligt i denne henseende

Max

Fra : Tom Gravgaard Christ~

Dato : 18-10-05 19:06

On Mon, 17 Oct 2005 20:29:57 +0200, Christian Iversen
<chrivers@iversen-net.dk> wrote:

>ifconfig eth0 | grep "inet addr" | sed -re 's|.*inet addr:([^ ]*).*|\1|'

ifconfig eth0 | sed -n -re 's|.*inet addr:([^ ]*).*|\1|p'

-tgc

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-10-05 20:15

Tom Gravgaard Christensen wrote:

> ifconfig eth0 | sed -n -re 's|.*inet addr:([^ ]*).*|\1|p'

Oh, godt ord igen. Jeg tænkte nok det var muligt med kun sed. Smart!

--
| Christian Iversen | And the firefighters, they have the |
| chrivers@iversen-net.dk | slidey-pole. |

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-10-05 20:33

On Mon, 17 Oct 2005 20:07:32 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nej, i /etc/network/interfaces vil der så blot stå noget i retning af:

Sorry, jeg troede, det var Max' forslag, der blev hentydet til
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-05 19:32

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> ifconfig eth0 | grep "inet addr" | sed -re 's|.*inet addr:([^ ]*).*|\1|'

Ja, det er fint, men hvad har det med indholdet af
/etc/network/interfaces at gøre? Læs lige Lasses indlæg igen.

--
Jacob - www.bunk.cc
.... the flaw that makes perfection perfect.

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-10-05 11:19

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, det er fint, men hvad har det med indholdet af
> /etc/network/interfaces at gøre? Læs lige Lasses indlæg igen.

Det har ikke noget med /etc/network/interfaces at gøre, men OP efterspurgte
en måde at få ip-adressen på et netkort på.

--
| Christian Iversen | I bought a speed-reading book, because I |
| chrivers@iversen-net.dk | wanted to be a speed-reader. Did I read |

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-10-05 16:43

Lasse Madsen wrote:
> Hvilken kommando skal man bruge, hvis man kun skal have fat i ip-adressen?

Løsningen blev denne kommando, da denne skulle være den hurtigste:
/sbin/ifconfig eth0 | awk '/inet/ { print $2 }' | awk -F ":" '{ print $2 }'

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 17:09

Lasse Madsen skrev:

> Løsningen blev denne kommando, da denne skulle være den hurtigste:
> /sbin/ifconfig eth0 | awk '/inet/ { print $2 }' | awk -F ":" '{ print $2 }'

Hvis man både har en IPv4- og en IPv6-adresse tilknyttet et interface, vil
det være mere hensigtsmæssigt at bruge '/inet addr/' fremfor '/inet/' i
den midterste kommando, idet '/inet/' også matcher på 'inet6'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Max Andersen

Dato : 18-10-05 17:52

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> det være mere hensigtsmæssigt at bruge '/inet addr/' fremfor '/inet/' i
> den midterste kommando, idet '/inet/' også matcher på 'inet6'.

Ja, godt set. Jeg lagde lige mærke til mit script der gave en ekstra tom
'linie' i output på mit eth1.

Max

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-10-05 20:23

Lasse Madsen wrote:

> Løsningen blev denne kommando, da denne skulle være den hurtigste:
> /sbin/ifconfig eth0 | awk '/inet/ { print $2 }' | awk -F ":" '{ print $2
> }'

Må jeg anbefale Tom Christensens enkeltstående sed-kommando? Den er nemmere
at læse (IMHO), og sandsynligvis hurtigere, hvis det på nogen måde er et
problem. Jeg tvivler

--
| Christian Iversen | And they start softly-softly-catchy-monkey |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-10-05 17:06

Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> writes:

> Det har ikke noget med /etc/network/interfaces at gøre [ ... ]

Jo, det har. Prøv nu lige at læse denne del af tråden igen. I
særdeleshed <news:4352cecf$0$41149$14726298@news.sunsite.dk>.

> men OP efterspurgte en måde at få ip-adressen på et netkort på.

Ja, det er jeg klar over og det fik han alverdens gode tips til, men
denne del af tråden udsprang af et forslag om at kigge i
interfaces-filen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Why does a ship carry cargo and a truck carry shipments?

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-10-05 20:21

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jo, det har. Prøv nu lige at læse denne del af tråden igen. I
> særdeleshed <news:4352cecf$0$41149$14726298@news.sunsite.dk>.

Hold lige op med at dele mine sætninger på en meningsforstyrrende måde! Jeg
mente at _min_ post ikke havde noget at gøre med interfaces-filen, ikke at
diskussionen som sådan ikke har nogen relation til filen, for det har den,
som du viser med al tydelighed.

> Ja, det er jeg klar over og det fik han alverdens gode tips til, men
> denne del af tråden udsprang af et forslag om at kigge i
> interfaces-filen.

Ja, jeg har læst den del! Der blev af OP efterspurgt en måde at få
IP-adressestrengen isoleret, til brug i et script. Det er præcis hvad den
kommando jeg sendte gør, men det er muligt jeg skulle have forklaret
sammenhængen. Eller bare have svaret på OPs post i stedet.

Er det i noget tilfælde nødvendigt at diskutere yderligere?

--
| Christian Iversen | Bunnyrabbits don't have wheels!? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-10-05 20:56

> [...]
> kommando jeg sendte gør, men det er muligt jeg skulle have forklaret
> sammenhængen. Eller bare have svaret på OPs post i stedet.

Ja, men hvis det var OP's oprindelige indlæg du ville svare på, så lad
da være med at poste dit svar et tilfældigt sted i tråden, men post
det som et svar til hans indlæg. Det næste bliver vel at du finder en
tilfældig tråd eller en tilfældig gruppe at svare i?

> Er det i noget tilfælde nødvendigt at diskutere yderligere?

Nej, jeg tror du på nuværende tidspunkt har lært at usenet er fyldt
med kværulanter som jeg

--
Jacob - www.bunk.cc
An evil mind is a great comfort.

Fra : Christian Iversen

Dato : 19-10-05 22:21

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> det som et svar til hans indlæg. Det næste bliver vel at du finder en
> tilfældig tråd eller en tilfældig gruppe at svare i?

Jeg tænkte at det måske kunne have interesse, også for de folk der foreslog
interfaces-filen, og at man da umuligt kunne få bidt hovedet af bare ved at
tage den chance... men jo!

> Nej, jeg tror du på nuværende tidspunkt har lært at usenet er fyldt
> med kværulanter som jeg

Jo, jeg tror på det

--
| Christian Iversen | And the dogs never, ever, except |
| chrivers@iversen-net.dk | occasionally, bite me. |