ssh -X
Fra : Max Andersen

Dato : 14-10-05 16:45

Hejsa,

Jeg sidder normalt og kører 'X -query <serverip> :1' op mod en solaris
server fra min ubuntu.

Jeg kunne godt tænke mig at starte eneklte X-applikationer op på
serveren og recirecte til mig selv istedet for at bruge fuld skærm.

Men jeg har ikke og vil heller ikke have(hvis jeg kan undgå det) en
X-server der sidder og lytter på port 6000 på min ubuntu.

Når jeg prøver at køre 'ssh -X -C <ip>' mod min suse, så kan jeg starte
X-applikationer op uden problemer som bliver forwardet til min ubuntu.

Men hvis jeg prøver det samme på solaris brokker den sig over mit
DISPLAY environment.

Jeg har prøvet at efterligne min SuSE, der har 'localhost:1.0' som
environment når jeg går på, og endog <minip:0.0> men solaris er
ligeglad. Og den sidste er vel kun hvis jeg selv har X-serveren lyttende.

Nogen der ved hvad jeg kan gøre for at undgå en lokal x-server der
lytter på netværket på min ubuntu?

Max

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-05 16:52

Den Fri, 14 Oct 2005 17:45:14 +0200 skrev Max Andersen:
> [...]
> ligeglad. Og den sidste er vel kun hvis jeg selv har X-serveren lyttende.
>
> Nogen der ved hvad jeg kan gøre for at undgå en lokal x-server der

Altså, hvis jeg har fortstået det rigtigt, er du logget ind på
ubuntu-boksen, og kører fx:

ubuntu$ ssh -X solaris xterm

Er det korrekt forstået? I så fald, check sshd.conf på Solaris-maskinen,
om den tillader X-forwarding.

Mvh
Kent

Fra : Max Andersen

Dato : 14-10-05 22:40

Kent Friis wrote:

> Er det korrekt forstået? I så fald, check sshd.conf på Solaris-maskinen,
> om den tillader X-forwarding.

Ja, jeg basher mig selv for at have overset det åbenlyse. Jeg har været
inde og ændre allowrootlogin i sshd_config, og har ikke set skoven for
bare træer, m.h.t. X11forwarding.

Tak for tippet.

Max

Fra : Jacob

Dato : 15-10-05 11:26

Hej,

I den forbindelse, er det overhovedet muligt at få eksempelvis mplayer
til at virke i et sådant setup? Den brokker sig hos mig med noget
xvidextensions (frit fra hukommelsen), og det samme gør diverse SDL
applikationer.

Mvh
Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 11:40

Den Sat, 15 Oct 2005 12:25:53 +0200 skrev Jacob:
> [...]
> til at virke i et sådant setup? Den brokker sig hos mig med noget
> xvidextensions (frit fra hukommelsen), og det samme gør diverse SDL

Ja, men det kommer nok til at gå ekstremt langsomt. Prøv fx med
mplayer -vo x11.

SDL programmer burde ikke brokke sig over manglende video extensions,
men måske OpenGL?

Mvh
Kent

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-10-05 18:04

Jacob <usenet@7l.dk> writes:

> [...]
> til at virke i et sådant setup? Den brokker sig hos mig med noget
> xvidextensions (frit fra hukommelsen), og det samme gør diverse SDL

Video spiser generelt en masse båndbredde, og det har man næppe over
ssh (da kryptering tager tid).

Spørgsmålet er om Cygwin's X11 understøtter de udvidelser som mplayer
gerne vil have.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob

Dato : 17-10-05 10:10

> Video spiser generelt en masse båndbredde, og det har man næppe over
> ssh (da kryptering tager tid).
>
> Spørgsmålet er om Cygwin's X11 understøtter de udvidelser som mplayer
> gerne vil have.

Hej,
I mit tilfælde er det et xfree på Mac (den i tiger) - og det lader til
at problemet er at den ikke understøtter de extensions mplayer kræver.
Jeg har prøvet med -vo x11 uden held. Og det lader til at SDL kræver
samme extensions for at virke, selvom det ikke er OpenGL programmer.
Øv.

Mvh
Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-10-05 10:15

Jacob <usenet@7l.dk> writes:

> [...]
> kræver. Jeg har prøvet med -vo x11 uden held. Og det lader til at SDL
> kræver samme extensions for at virke, selvom det ikke er OpenGL

Jeg mener at X11 under Tiger understøtter OpenGL. Prøv eventuelt det.

Men er der nogen speciel grund til at du ikke "bare" kører dekodningen
lokalt, og så henter filen fra serveren i stedet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob

Dato : 17-10-05 11:12

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Jeg mener at X11 under Tiger understøtter OpenGL. Prøv eventuelt det.
>
> Men er der nogen speciel grund til at du ikke "bare" kører dekodningen
> lokalt, og så henter filen fra serveren i stedet?

I grunden ikke - men det er jo sjovt at få den slags til at virke.
Desuden er det smart at jeg kan bruge min stationære computer som er en
del hurtigere til det beregningstunge arbejde (f.eks. dekodning).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-10-05 11:20

Jacob <usenet@7l.dk> writes:

> [...]
> virke. Desuden er det smart at jeg kan bruge min stationære computer
> som er en del hurtigere til det beregningstunge arbejde

Jeg tror du undervurderer båndbreddebehovet for video.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-05 17:55

Den Mon, 17 Oct 2005 11:10:11 +0200 skrev Jacob:

> [...]
> Jeg har prøvet med -vo x11 uden held. Og det lader til at SDL kræver
> samme extensions for at virke, selvom det ikke er OpenGL programmer.

Selv under Windows (X-Win32) mener jeg det virker med -vo x11.

Er det nu man skal moppe Mac-folkene med at deres OS er mindre Unix-
agtig end XP? :-þ

Mvh
Kent

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-10-05 11:35

Jacob <usenet@7l.dk> writes:

> [...]
> til at virke i et sådant setup? Den brokker sig hos mig med noget
> xvidextensions (frit fra hukommelsen), og det samme gør diverse SDL

Med mplayer burde det være muligt at få den til ikke at bruge smarte
X11-udvidelse der kun virker lokalt. Prøv med

mplayer -vo x11

men forvent ikke at det ser godt ud.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 11:43

Den Sat, 15 Oct 2005 12:35:23 +0200 skrev Peter Makholm:

> Med mplayer burde det være muligt at få den til ikke at bruge smarte
> X11-udvidelse der kun virker lokalt. Prøv med
>
> mplayer -vo x11
>
> men forvent ikke at det ser godt ud.

Hvordan det ser ud plejer ikke at være afhængig af hvilket output-
device man vælger, men frameraten (eller mangel på samme). Det er
nok lidt bedre på LAN, men over en ADSL (512 kbit upstream), kommer
man nemt ned omkring 1 FPM (frames per minute). Så er selv -vo aa en
forbedring

Mvh
Kent

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-10-05 18:03

Max Andersen <max@militant.dk> writes:

> Men hvis jeg prøver det samme på solaris brokker den sig over mit
> DISPLAY environment.

Solarisadministratoren skal slå det til for ssh.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 14-10-05 19:28

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Solarisadministratoren skal slå det til for ssh.

Ja. Og suse-administratoren skal søreme også slå det til. I ssh_config:
ForwardX11 yes

/k

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-05 19:41

Den Fri, 14 Oct 2005 20:27:36 +0200 skrev Kristian Vilmann:

> Ja. Og suse-administratoren skal søreme også slå det til. I ssh_config:
> ForwardX11 yes

Det er sshd_config der er relevant her.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 14-10-05 19:57

Kent Friis wrote:

> Det er sshd_config der er relevant her.

Nu er jeg ikke lige bekendt med SuSE. Men på Ubuntu skal ssh klienten
konfigureres til at kunne klare X. Så dit svar er ikke nødvendigvis korrekt.

/kristian

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-05 20:15

Den Fri, 14 Oct 2005 20:57:25 +0200 skrev Kristian Vilmann:

> Nu er jeg ikke lige bekendt med SuSE. Men på Ubuntu skal ssh klienten
> konfigureres til at kunne klare X. Så dit svar er ikke nødvendigvis korrekt.

ssh -X er nok til at fortælle klienten på Ubuntu-maskinen at der skal
laves X-forwarding. Men serveren skal stadig tillade det.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 14-10-05 22:56

Kent Friis wrote:

> ssh -X er nok til at fortælle klienten på Ubuntu-maskinen at der skal
> laves X-forwarding. Men serveren skal stadig tillade det.

jeg gør lige et forsøg på at vågne.....

/k

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 11:45

On Sat, 15 Oct 2005 12:25:53 +0200
Jacob wrote:

> [...]
> til at virke i et sådant setup? Den brokker sig hos mig med noget
> xvidextensions (frit fra hukommelsen), og det samme gør diverse SDL

Ja, men du skal foruden X11 forwarding ogsaa slaa trusted X11 forwarding
til (f.eks. ssh -XY somehost).

--
Jonathan