Kan man disable en bruger på et debian sy
Fra : COZ

Dato : 13-10-05 07:04

I windows kan man disable en bruger, således at denne ikke kan logge på
samt modtage mails. Kan man det samme i linux (debian)?

Ellers skal denne jo oprettes igen når den skal bruges...

/C

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-10-05 07:34

COZ <dffgd@dgkjhgf.com> wrote:

> I windows kan man disable en bruger, således at denne ikke kan logge på
> samt modtage mails. Kan man det samme i linux (debian)?
>
> Ellers skal denne jo oprettes igen når den skal bruges...

$ man passwd

Account maintenance
User accounts may be locked and unlocked with the -l and -u
flags. The -l option disables an account by changing the
password to a value which matches no possible encrypted value.
The -u option re-enables an account by changing the password
back to its previous value.

The account status may be viewed with the -S option. The sta-
tus information consists of 7 fields. The first field is the
user's login name. The second field indicates if the user
account is locked (L), has no password (NP), or has a usable
password (P). The third field gives the date of the last
password change. The next four fields are the minimum age,
maximum age, warning period, and inactivity period for the
password. These ages are expressed in days. See Password
expiry information above for a discussion of these fields.

--
-René

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-10-05 07:40

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

> $ man passwd

Dog forhindrer den løsning ikke modtagelse af mails, der er ændring af
brugernavnet (f.eks tilføjelse af et # foran brugernavnet) via
kommandoen vipw (som reelt bare er en vi /etc/passwd) en mulighed. Så er
det bare at fjerne det ekstra tegn når brugeren skal reaktiveres, men
kender brugeren den politik vil han stadig kunne logge på med sit "nye"
brugernavn. Så måske en kombination af de to

--
-René

Fra : COZ

Dato : 13-10-05 07:53

Rene Joergensen wrote:

> [...]
> kender brugeren den politik vil han stadig kunne logge på med sit "nye"
> brugernavn. Så måske en kombination af de to

Jeg testede lige. Sendte en mail til brugeren og fik svar tilbage om at
brugeren ikke findes. Dette er som jeg ønsker det...

Så det er vist ikke nødvendigt at bruge vipw

/C

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-10-05 09:17

COZ wrote:
> Jeg testede lige. Sendte en mail til brugeren og fik svar tilbage om at
> brugeren ikke findes. Dette er som jeg ønsker det...

Jeg tror også du bliver nød til helt præcist at beskrive hvad du mener
med "ikke modtage mails".
Folk er nok klar over at følgende scenarie ikke skal kunne udspille sig:

* A Sender en mail til brugeren (B)
* B's smtp-server modtager mailen
* Mail'en videregives til B' POP/IMAP-server eller mail-spool
* B logger på din maskine via POP/IMAP/shell og læser sin mail.

.... hvad er det du ikke vil have sker og hvordan skal den reagere?

Peter

Fra : COZ

Dato : 13-10-05 07:51

Rene Joergensen wrote:

> [...]
> password. These ages are expressed in days. See Password
> expiry information above for a discussion of these fields.

Tak for svaret
Jeg var ikke klar over at det var passwd man skulle bruge...

/C