Postfix starter ikke med 2 netværkskort
Fra : Morten Christensen

Dato : 12-10-05 12:52

Vi har en Debian testing med Postfix, der fungerer som virus-scanner
foran den egentlige mail-server. Postfix 2.2.4, Amavisd-new, ClamAV og
Bitdefender.

Nu vil vi gerne kunne modtage emails på 2 forskellige adsl-linier med
hver sin gateway på det samme subnet. For at have to gateways at sende
accept at modtagen post tilbage igennem, satte jeg 2 netværkskort i
box'en med forskellige faste ip'er på det samme subnet og hver sin gateway.

De 2 netværkskort ser normale ud i ifconfig. Desværre bliver boxen ude
af stand til at modtage mails. Der skrives ikke noget i mail-loggen,

I mail.err blev der skrevet
fatal: the Postfix mail system is not running
Når jeg så prøvede at starte Postfix manuelt, skrev den
fatal: the Postfix mail system is already running

Jeg har kigget i alle de postfix-conf-filer, jeg kan komme i tanke om,
og ingen steder set henvisninger til box'ens ip-nummer eller eth0/eth1.

Hvad kan være grunden til, at den ikke starter elle modtager mails ?

Morten Christensen

Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 12:56

Morten Christensen wrote:

> [...]
> accept at modtagen post tilbage igennem, satte jeg 2 netværkskort i
> box'en med forskellige faste ip'er på det samme subnet og hver sin

Er det ikke bare din routing, der går i smadder?

To netkort på samme subnet, men med forskellige gateways... der sikkert
også har samme metric... hvordan ved boksen så hvad den skal gøre med
trafikken?

<KLIP>

--
Steen Suder