Problem med opgradering i Ubuntu
Fra : pb

Dato : 01-10-05 22:11

Hej,

Det sidste stykke tid har jeg fået et fejl når jeg har forsøgt at
opdatere min Ubuntu. Jeg kører

# apt-get upgrade

og får følgende:

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
Følgende pakker vil blive opgraderet:
mozilla-firefox mozilla-firefox-dom-inspector
mozilla-firefox-gnome-support
3 opgraderede, 0 netop installerede, 0 at fjerne og 0 ikke opgraderede.
0B/9009kB skal hentes fra arkiverne.
Efter udpakning vil 25,4MB yderligere diskplads være brugt.
Vil du fortsætte [J/n]? J

Preconfiguring packages ...
(Læser database... 226852 filer og mapper aktuelt installeret.)
Gør klar til at erstatte mozilla-firefox 1.0.6-1ubuntu1~5.04ubp1 (med
..../mozill a-firefox_1.0.7-0ubuntu0.1_i386.deb)...
Udpakker erstatning mozilla-firefox...
dpkg: fejl under behandling af
/var/cache/apt/archives/mozilla-firefox_1.0.7-0ub
untu0.1_i386.deb (--unpack):
forsøger at overskrive
'/var/lib/mozilla-firefox/extensions.d/00classic', som o
gså er i pakken firefox
dpkg-deb: underproces paste dræbt af signal (Røret blev brudt)
Gør klar til at erstatte mozilla-firefox-dom-inspector
1.0.6-1ubuntu1~5.04ubp1 ( med
..../mozilla-firefox-dom-inspector_1.0.7-0ubuntu0.1_i386.deb)...
Udpakker erstatning mozilla-firefox-dom-inspector...
dpkg: fejl under behandling af
/var/cache/apt/archives/mozilla-firefox-dom-inspe
ctor_1.0.7-0ubuntu0.1_i386.deb (--unpack):
forsøger at overskrive
'/usr/lib/mozilla-firefox/extensions/{641d8d09-7dda-4850
-8228-ac0ab65e2ac9}/components/libinspector.so', som også er i
pakken firefox-do m-inspector
dpkg-deb: underproces paste dræbt af signal (Røret blev brudt)
Gør klar til at erstatte mozilla-firefox-gnome-support
1.0.6-1ubuntu1~5.04ubp1 ( med
..../mozilla-firefox-gnome-support_1.0.7-0ubuntu0.1_i386.deb)...
Udpakker erstatning mozilla-firefox-gnome-support...
dpkg: fejl under behandling af
/var/cache/apt/archives/mozilla-firefox-gnome-sup
port_1.0.7-0ubuntu0.1_i386.deb (--unpack):
forsøger at overskrive
'/usr/lib/mozilla-firefox/components/libmozgnome.so', so
m også er i pakken firefox-gnome-support
dpkg-deb: underproces paste dræbt af signal (Røret blev brudt)
Der opstod fejl under behandlingen:
[...]

Det ser ud til at det kun er firefox-pakkerne den er gal med, da den
sagtens kan opgradere _andre_ pakker (i hvert fald da jeg kørt apt-get
-f install). Håber I kan hjælpe!

Mvh
pb

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 02-10-05 09:01

pb wrote:

> Hej,
>
> Det sidste stykke tid har jeg fået et fejl når jeg har forsøgt at
> opdatere min Ubuntu. Jeg kører
>
> # apt-get upgrade
Snip

> forsøger at overskrive
> '/usr/lib/mozilla-firefox/components/libmozgnome.so', so
> m også er i pakken firefox-gnome-support
> [...]

Hej
Jeg har selv haft problemet, det ser ud til at der er fejl ved den opdatere
pakke så den forsøger at overskrive en gammel. Jeg løste problemet ved at
afinstallere alle firefox pakker og derefter installere den opdaterede.
MVH
Arne

Fra : pb

Dato : 02-10-05 11:51

Arne Jørgensen wrote:
> [...]
[ Snip ]

> [...]
> pakke så den forsøger at overskrive en gammel. Jeg løste problemet ved at
> afinstallere alle firefox pakker og derefter installere den opdaterede.

Hej

Selvfølgelig, det var lige hvad de skulle til. Tak skal du have!

Mvh
pb

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 03-10-05 08:54

Jeg "snylter" lige på denne her tråd, for jeg har også fået problem med
opgradering af Ubuntu 5.10

Jeg kørte "Opgraderingshåndtering" og så at der var en del opgraderinger.
For at være sikker på at få det hele med, så gen-indlæste jeg først lige
pakke-filerne før jeg installerede.
Der var ikke mere nyt, så derfor trykkede jeg på knappen Installer.
Det ville den bare ikke ..... Fik en eller anden meddelelse om, at der
var et eller andet der ikke kunne låses. og derfor kunne der ikke
installeres?????

Ved godt det er temmeligt diffust, og at I nok gerne ville have
yderligere oplysninger for i det hele taget have en chance for at kunne
hjælpe - Det kan jeg desværre bare ikke give.

Jeg tænkte nemlig at så ville jeg prøve at genstarte systemet, og se om
ikke dét kunne løse installations-problemet ..... Men nu kan jeg slet
ikke logge ind i Ubuntu mere?????
Hverken i den almindelige gnome-session, i fail-safe eller i kde-session.
Jeg får log-in billedet frem, skriver navn og password, log-in skærmen
forsvinder og det ser ud til at systemet prøver at logge ind i Gnome,
men efter kort tid kommer jeg bare tilbage til log-in skærmen, ingen
meddelelser?

Andre der har oplevet dette problem med Ubuntu 5.10PR?

Måske skulle man vente til den endelige version af 5.10 kommer på gaden,
for ellers synes jeg nemlig det virker til at køre rigtigt godt, og jeg
kunne nemt fristes til også at hoppe på Ubuntu vognen, denne gang.

--
Jan

www.biotopia.dk
Stedet hvor biseksuelle mødes

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 03-10-05 09:09

Jeg skrev:

> [...]
> forsvinder og det ser ud til at systemet prøver at logge ind i Gnome,
> men efter kort tid kommer jeg bare tilbage til log-in skærmen, ingen

Nu prøvede jeg så lige igen, og nu fik jeg noget meddelelse.
Først skrev den "en masse" der fejlede, der ikke kunne åbnes, der ikke
kunne connectes osv., åbenbart bundende i filen /home/jan/ICEauthority,
for det hele fail-noget (der alt havde noget med ICEauthority at gøre)
bundede ud i følgende;

"Unable to read ICE authority file: /home/jan/ICEauthority"

Hvis det altså siger nogen noget

Fra : none

Dato : 04-10-05 09:21

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> bundede ud i følgende;
>
> "Unable to read ICE authority file: /home/jan/ICEauthority"

Slet filen og du kan komme ind igen. Har selv haft samme problem engang.
(ctrl+alt+F1 => login der => rm ICEauthority && rm .ICEauthority)

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-10-05 09:13

On 2005-10-03, Jan Allan Andersen <akkerdk@gmail.com> wrote:
> [...]
> Det ville den bare ikke ..... Fik en eller anden meddelelse om, at der
> var et eller andet der ikke kunne låses. og derfor kunne der ikke

Det skyldes som oftest en af to ting:
1. Du har ikke rettigheder (at synaptics ikke er startet vha. sudo)
2. At du har flere synaptics'er kørende samtidig (Eller en apt-get i
konsollen igang)

--
Sune

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 03-10-05 09:35

Sune Vuorela skrev:

> Det skyldes som oftest en af to ting:
> 1. Du har ikke rettigheder (at synaptics ikke er startet vha. sudo)
> 2. At du har flere synaptics'er kørende samtidig (Eller en apt-get i
> konsollen igang)

Kan ikke se at det burde være nogen af ovenstående:
1. Opgraderingshåndtering blev startet fra menupunktet Administration og
selvfølgelig med indtastet password.
2. Det havde jeg med sikkerhed ikke, medmindre de kan starte sig selv
fuldstændigt op. Jeg var kune lige logget ind i Gnome og havde ikke
foretaget mig andet end at gå ind i opgraderingshåndtering, såe .....