Brugere i samba
Fra : COZ

Dato : 01-10-05 17:42

Jeg er ved at opsætte samba, således at mine windows brugere kan tilgå
"shares".

Når netværksdrev tilgås af klienterne skal de indtaste et
brugernavn/password, fint nok..

Men skal disse brugernavne/passwords være brugere oprettet i linux?
Kan man ikke have "virtuelle" brugere, lidt lige som på et portsystem?

/C

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-10-05 17:59

COZ wrote:
> Men skal disse brugernavne/passwords være brugere oprettet i linux?
> Kan man ikke have "virtuelle" brugere, lidt lige som på et portsystem?

Hvilket UID skal samba så oprette filerne med, hvis brugeren ikke også
er i /etc/passwd?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : COZ

Dato : 01-10-05 18:06

Mogens Kjaer wrote:

> Hvilket UID skal samba så oprette filerne med, hvis brugeren ikke også
> er i /etc/passwd?
>
> Mogens

Til hvilken postkasse skal postfix aflevere mailen til hvis brugeren
ikke er at finde i /etc/passwd?? Svaret er at der bliver brugt
virtuelle brugere, men findes dette ikke i samba?

Ellers så skal jeg hver gang en ny bruger skal have adgang oprette denne
på linux-serveren. Samtidig skal jeg huske at låse brugerkontoen således
at denne ikke kan logge ind via ssh.

Formodede bare at der fantes noget smartere... ala en bruger-fil.

/C

Fra : Lasse S Hansen - Las~

Dato : 01-10-05 19:00

COZ wrote:

> [...]
> at denne ikke kan logge ind via ssh.
>
> Formodede bare at der fantes noget smartere... ala en bruger-fil.

Bare opret en ny bruger, f.eks lotte :P

i /etc/passwd finder du så lille lotte

-- > lotte:x:1002:1002:,,,:/home/lotte:/bin/bash

ændre sidst i linien så der nu står
-- > lotte:x:1002:1002:,,,:/home/lotte:/bin/false

Lille lotte kan nu ikke logge ind via ssh eller lign.
Så det bare at opret hende i samba.

-- > smbpasswd -a lotte

Er den eneste måde jeg lige er bekendt med...
Men du kan evt. byg det sammen med noget LDAP.

--

Med Venlig Hilsen

Lasse S Hansen - LasseNOSPAM@eoe.dk
Skive, Denmark - Http://eoe.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-10-05 09:33

COZ wrote:
> Men skal disse brugernavne/passwords være brugere oprettet i linux?
> Kan man ikke have "virtuelle" brugere, lidt lige som på et portsystem?

Jeg har bygget et script der opretter brugeren, det synes jeg
personligt er det nemmeste:
-------------------------------------
useradd -s /bin/false -d /home/$1 $1
groupadd $1
mkdir /home/$1
chown $1:$1 /home/$1
(echo "defaultpassword"; echo "defaultpassword") | smbpasswd -s -a $1
usermod -g smbuser $1

"script.sh brugernavn" opretter brugeren på system og samba med
default password 'defaultpassword'

Nu er jeg heller ikke meget til de dér smarte grafiske interfaces :)

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://scene-event.dk