EM64T, Linux og Java
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-09-05 07:54

Hej

Jeg har tilfældigvis fået fingrene i en EM64T-maskine. Jeg har
allerede en plan med den, hvor det er ligegyldigt om den er 64 bit
eller ej.

Men nu da jeg har chancen vil jeg gerne lige teste hvordan sådan en
EM64T klarer sig når den skal køre nogle af de Java-programmer vi
kører somme tider.

Jeg har derfor prøvet at hente den amd64-java Sun tilbyder. Så vidt
jeg kan se på
<http://java.sun.com/j2se/1.5.0/system-configurations.html> er det den
jeg skal bruge. Desværre kan den ikke udpakke den, måske fordi at jeg
jo ikke har en AMD, men en Intel-CPU.

Jeg kører Debian Sarge på maskinen, og har installeret den em64t-kerne
der findes. Skal jeg installere andre libraries, eller er det bare
defekt at jeg har valgt at bruge Debian (hvilket er et godt valg til
mine andre planer med maskinen)?

--
Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-09-05 08:11

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
> der findes. Skal jeg installere andre libraries, eller er det bare
> defekt at jeg har valgt at bruge Debian (hvilket er et godt valg til

Personligt ville jeg i tilfælde af den slags bøvl vælge en af de
understøttede distributioner at teste på.

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/system-configurations.html

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-09-05 08:53

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Personligt ville jeg i tilfælde af den slags bøvl vælge en af de
> understøttede distributioner at teste på.

Ja, det ved jeg godt at jeg burde - men nu kan jeg ikke lide nogle af
de distributioner, og jeg kan snildt køre 32 bit java på denne og
andre 32 bit Debian-maskiner jeg passer, så jeg synes det er defekt at
det lige pludselig skulle holde op med at virke bare fordi jeg nu vil
køre 64 bit.

.... og så tænder jeg ikke på idéen om at skulle bruge et par timer i
et kedeligt serverrum for at installere skidtet.

Lige nu får jeg:
$ sh jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin
<licensdims>
Do you agree to the above license terms? [yes or no]
Unpacking...
Checksumming...
0
0
Extracting...
jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin: line 336: 17188 Segmentation fault ./$outname

Done.

--
Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-09-05 10:35

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin: line 336: 17188 Segmentation fault ./$outname

Så skal den køres i gdb så du kan fange din segmentation fault.

Den kan du også køre "ldd" på for at se hvad den gerne vil have af biblioteker.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-09-05 12:53

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Så skal den køres i gdb så du kan fange din segmentation fault.

Det kan jeg desværre ikke finde ud af

gdb vil ikke køre min .bin fil (som vist dybest set er et stort
shellscript), og den vil hellere ikke køre den install.sfx.nnnn (hvor
nnnn er et 4-cifret tal) der kommer ud af den, men det er sikkert
fordi den er lavet til at blive kaldt fra .bin-filen på en eller anden
snedig måde, så man ikke (alt for let) kan lave sjove ting og sager.

> Den kan du også køre "ldd" på for at se hvad den gerne vil have af biblioteker.

Ingen, den siger:

$ ldd jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin
not a dynamic executable

--
Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-09-05 13:43

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> $ ldd jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin
> not a dynamic executable

bin-filen er et shellscript, og det var den fil som shellscriptet
genererer der giver problemet.

Prøv eventuelt at skrive "sh -xv jdk...bin" for at få en masse debuginformation.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-09-05 14:41

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> bin-filen er et shellscript, og det var den fil som shellscriptet
> genererer der giver problemet.

Så langt kom jeg også uden at det hjalp for alvor.

> Prøv eventuelt at skrive "sh -xv jdk...bin" for at få en masse debuginformation.

Den skriver alt det der står i shellscriptet, men er ikke rigtig
hjælpsom omkring hvor problemet er:

chmod +x $outname
+ chmod +x install.sfx.24322
echo "Extracting..."
+ echo Extracting...
Extracting...
../$outname
+ ./install.sfx.24322
jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin: line 336: 24355 Segmentation fault ./$outname
rm -f $outname #we dont need it anymore, so conserve disk space
+ rm -f install.sfx.24322

Konklusionen må vist lidt være at 64 bit java ikke virker på EM64T for
mig. Sørgeligt men sandt. Det kunne ellers have været sjovt lige at
benchmarke. Tak for hjælpen.

--
Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-09-05 16:39

> [...]

> jdk-1_5_0_05-linux-amd64.bin: line 336: 24355 Segmentation fault ./$outname
> rm -f $outname #we dont need it anymore, so conserve disk space

Udkommenter den linie der fjerner outname igen, og kør scriptet.
Herefter har du en install.sfx.* du kan arbejde videre med.

Det er iøvrigt en selvudpakkende ZIP fil (hvis det er samme teknik som
med 32 bit udgaven).

> Konklusionen må vist lidt være at 64 bit java ikke virker på EM64T for
> mig. Sørgeligt men sandt. Det kunne ellers have været sjovt lige at
> benchmarke. Tak for hjælpen.

Som sagt, første skridt ville for mig være at bruge en Sungodkendt
distribution. Især når du ikke har hår mellem tænderne når det drejer
sig om debugning af syrede C-programmer.

Velbekomme :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-09-05 17:05

> [...]
>
> Udkommenter den linie der fjerner outname igen, og kør scriptet.
> Herefter har du en install.sfx.* du kan arbejde videre med.

Så langt er jeg kommet. gdb ville heller ikke spise den der fil der
kommer ud af det.

> Som sagt, første skridt ville for mig være at bruge en Sungodkendt
> distribution. Især når du ikke har hår mellem tænderne når det drejer
> sig om debugning af syrede C-programmer.

Jo, men det betyder desværre at det (i modsætning til 32 bit udgaven)
ikke virker for mig. Desværre ville jeg så gerne kunne bruge noget
mere hukommelse end de 32 bit giver mig adgang til, så jeg har bare
tabt mht. EM64T når jeg nu ikke vil køre hverken Red Hat eller SuSE.

Samtidig har jeg ikke oceaner af tid til at lege med tåbelige
problemer af den type. Det kommer der ikke ret meget produktivt ud af.
Nu skulle jeg jo også bare lige teste fordi jeg tilfældigvis havde en
EM64T-dims ved hånden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Expect the worst, it's the least you can do.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-09-05 21:21

> [...]

> mere hukommelse end de 32 bit giver mig adgang til, så jeg har bare
> tabt mht. EM64T når jeg nu ikke vil køre hverken Red Hat eller SuSE.

Ja, tilsyneladende.

Klag til Sun :)

> [...]
> problemer af den type. Det kommer der ikke ret meget produktivt ud af.
> Nu skulle jeg jo også bare lige teste fordi jeg tilfældigvis havde en

Nu er der jo en 64-bit live iso til Suse 9.3...

http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/ftp/live_eval_int.html

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 19:44

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Desværre kan den ikke udpakke den, måske fordi at jeg
> jo ikke har en AMD, men en Intel-CPU.

Nu skulle Intel CPUerne jo forestille at være AMD
kompatible, så det er næppe CPUen, der er problemet.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 19:45

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> gdb ville heller ikke spise den der fil der
> kommer ud af det.

Hvad siger gdb? Er det fordi du prøver at køre
en 64 bit executable under en 32 bit gdb?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-10-05 14:46

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Hvad siger gdb? Er det fordi du prøver at køre
> en 64 bit executable under en 32 bit gdb?

Jo, nu du siger det. Så kort fortalt, så mangler jeg nok bare de der
biblioteker jeg skrev om i min oprindelige post.

--
Jacob