Latex til Linux
Fra : Jesper Johnsen

Dato : 21-09-05 13:24

Hej...

Jeg er ny i linux faget, så jeg vil gerne have lidt hjælp til
installation af latex.

Tidligere brugte jeg miktex sammen med texnicenter til windows, og vil
gerne have en tilsvarende kombination til linux.

Jeg har installeret kile som editor, men kan ikke kompilere mine
dokumenter.
Jeg tror ikke jeg har alle latex pakkerne installeret,
hvilke pakker skal jeg installere fra kynaptic ?
Er der en bedre editor til latex end kile, kan godt lide en go gui så
emacs er ikke lige sagen.

MVH Jesper Johnsen

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 21-09-05 13:37

Jesper Johnsen <jsjo03@kom.aau.dk> skriver:

> Hej...
>
> Jeg er ny i linux faget, så jeg vil gerne have lidt hjælp til
> installation af latex.

Du kan også få god LaTeX-hjælp i dk.edb.tekst

> [...]
> dokumenter.
> Jeg tror ikke jeg har alle latex pakkerne installeret,

Men dog nogen?

> hvilke pakker skal jeg installere fra kynaptic ?

Hvilken distribution er det? (Jeg kender ikke kynaptic, men det kunne
vel være noget Kubuntu)

Søg efter pakker der hedder noget med tetex og løser det ikke dit
problem tror jeg vi har brug for lidt mere info (distribution, fejl,
....)

> Er der en bedre editor til latex end kile, kan godt lide en go gui så
> emacs er ikke lige sagen.

Editor er jo en smags sag. Jeg er selv til Emacs og ved faktisk ikke
hvad folk ellers vil anbefale.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 21-09-05 13:47

> Søg efter pakker der hedder noget med tetex og løser det ikke dit
> problem tror jeg vi har brug for lidt mere info (distribution, fejl,
> ...)
jeg har installeret følgende
tetex-base
tetex-bin

til miktex er der sådan en package manager, hvor man kan
installere/downloade de pakker man har brug for.
Yderligere henter den automatisk de pakker man inkludere fra en server
man har angivet, kan "tetex" ikke det ?

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-09-05 14:24

Arne Jørgensen wrote:
> Editor er jo en smags sag. Jeg er selv til Emacs og ved faktisk ikke
> hvad folk ellers vil anbefale.

Jeg kan godt lide Lyx.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-05 14:34

On Wed, 21 Sep 2005 14:46:34 +0200, Jesper wrote:

> jeg har installeret følgende
> tetex-base
> tetex-bin

Jeg har desuden tetex-doc og tetex-extra installeret.

Hvad uddata får du, hvis du prøver at lave en lille .tex-fil og kører
kommandoen 'latex' på den i en xterm?

Eksempel:

,----

`----

Mvh.

--
"I'm a song, not a singer." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-05 14:51

On Wed, 21 Sep 2005 15:43:04 +0200, Jesper wrote:

> Problemet ligger i at jeg inkludere pakker jeg ikke har,
> eksemple vis:

> \usepackage{fancyhdr}

Har du ikke den pakke?

$ locate fancyhdr.sty
/usr/share/texmf/tex/latex/fancyhdr/fancyhdr.sty
$ dpkg -S /usr/share/texmf/tex/latex/fancyhdr/fancyhdr.sty
tetex-extra: /usr/share/texmf/tex/latex/fancyhdr/fancyhdr.sty
$

> Med Miktex, henter den bare pakken automatisk, det må TeTex da også
> kunne, spørgsmålet er bare hvordan??

Sådan som jeg har forstået det er TeTeX opbygget omvendt: alle
pakkerne er i distributionen. Hvis du vil have flere pakker skal du
selv installere dem (eller nemmere: nogen skal have lavet
Debian-pakker der passer ind i TeTeX til dem). (Jeg har dog ikke sat
mig grundigt ind i dette, så det kan være du bliver nød til at checke
manualen).

Jeg synes jeg læste om et TeX-distributionssystem der gjorde det
omvendte, men det er ikke udbredt (og opfattes som jeg husker det
heller ikke som bedre, bare anderledes). Jeg kan desværre ikke huske
hvor det var, jeg læste det.

> Har heller ikke sat en server jeg ønsker at hente pakkerne fra
> hvordan gør jeg det ?

Det gør du ikke

Hvilke pakker mangler du, efter du har installeret tetex-extra?

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-05 15:12

On Wed, 21 Sep 2005 15:56:48 +0200, Jesper wrote:

> en pakke der hedder "lineno" (til at lave linienumre med godt når
> man er mange der skal rette det samme dokument)

(Har I hørt om SCM? cvs, svn, darcs, arch, bzr?)

> Hvordan tilføje jeg så den pakke til latex ?

Det ved jeg ikke (udover at installere den manuelt). Har du prøvet at
kigge på hjemmesiden for TeTeX/i manualen? <http://www.tug.org/tetex/>

Hvis du installerer manuelt er spørgsmål 6 i FAQ'en måske relevant?

Mvh.

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 21-09-05 16:18

Jesper Johnsen <jsjo03@kom.aau.dk> skriver:

> Hvordan gør jeg det ?

Hvis du henter filerne fra ctan:/macros/latex/contrib/lineno/ er der
en README.txt i blandt og den har et installations afsnit.

> Vil gerne installere pakken lineno
> så jeg kan bruge \usepackage{lineno}
> i alle mine dokumenter, uden at skulle referere til en specifik sti
> Kræver jo at alle, skal have pakken liggende det samme sted

Du lægger pakken i et bibliotek under ~/texmf:

~/texmf/tex/latex/lineno/lineno.sty

Såvidt jeg kan se distribueres lineno desværre ikke med tetex så det
er en lidt uheldig start du har fået med den distribution.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 21-09-05 16:49

Jesper Johnsen <jsjo03@kom.aau.dk> skriver:

> Gå ud i konsollen og skriv texhash

Det burde ikke være nødvendigt for filerne i ~/texmf, men kan bestemt
heller ikke skade.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-05 16:50

On Wed, 21 Sep 2005 17:36:32 +0200, Jesper wrote:

> Gå ud i konsollen og skriv texhash

Hæhæ, dette var så punkt 6 i FAQ'en.

> Nu er det hele som det skal være, jeg takker for hjælpen, dette
> havde jeg ikke kunnet løse selv

God vind!

Mvh.

--
"There are 10^11 stars in the galaxy. That used to be Adam Sjøgren
a huge number. But it's only a hundred billion. It's asjo@koldfront.dk