UTF-8 fortsat, Samba osv
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 21-09-05 10:29

Et par spørgsmål, lidt i fortsættelse af tråden for et par dage siden.
Jeg er ved at installere en Debian Sarge, som server. Primært som Samba
server for et antal Win9x til XP.
Standardinstallation er fulgt, dvs. kerne 2.4.27-2 engelsk, men med dk
keyboard osv.
Locale -a giver nogle linier output, frit efter hukommelsen, bl.a.
EN_DK_88591, så det går jeg ud fra er selve Linux box'en, som Debian sætter
op sådan, som default.
I Samba.conf står default
dos charset = CP850
unix charset = UTF-8

Et filnavn med æøå (og indhold æøå) genereret fra W2K ses ok fra W2K
maskine.
Direkte Linux login viser filnavn med mærkelige tegn, men indholdet i filen
åbnet med nano viser fint æøå.
Tilsvarende ses hvis KDE startes. Konqueror viser filnavne med mærkelige
tegn, men åbnet fx. med KWrite er indhold æøå ok.

Er der noget jeg skal ændre / være opmærksom på, inden jeg begynder at
kopiere alle gl. DOS / Win filer over på boksen?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-09-05 13:39

Lars P. Magnussen skrev:

> [...]
> Locale -a giver nogle linier output, frit efter hukommelsen, bl.a.
> EN_DK_88591, så det går jeg ud fra er selve Linux box'en, som Debian sætter

`locale -a` giver dig _alle_ de værdier brugerne kan give
opsætningsvariablen »LANG«. Det fortæller dig ikke hvad der er
standardindstillingen.

Du bør bruge kommandoen `sudo dpkg-reconfigure locales` til at sætte
maskinen op til som standard at bruge et locale der kører med
ISO-8859-1 som tegnkodning.

> I Samba.conf står default
> dos charset = CP850
> unix charset = UTF-8

både over SMB og lokalt.

Jacob
--
»DFSG's anti-diskriminations-klausul er knap nok den entropi
værd, det kræver at transmittere den.« -- også Makholm

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 21-09-05 14:19

> `locale -a` giver dig _alle_ de værdier brugerne kan give
> opsætningsvariablen »LANG«. Det fortæller dig ikke hvad der er
> standardindstillingen.

Jeg må blankt indrømme, at jeg aldrig helt har fået hold på alt det sprog /
landekodehalløj, men hvis der i udskriften ovenfor ikke forekommer andre
muligheder end noget med 8859-1, er det så ikke ok ?

> Du bør bruge kommandoen `sudo dpkg-reconfigure locales` til at sætte
> maskinen op til som standard at bruge et locale der kører med
> ISO-8859-1 som tegnkodning.

Var det ikke de samme valg, som blev vist under standardinstallationen ?

> både over SMB og lokalt.

Det havde jeg jo nok på fornemmelsen.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 22-09-05 10:29

Jeg skiftede unix char set og så ser det faktisk ud til at virke, utroligt

Med config som først ovenfor, så det ud til at indholdet i filerne via Samba
blev dannet med CP850 og filnavnene i Linux dannet med UTF-8, for da jeg
ændrede unix charset til ISO-8859-1, så filnavne igen mærkelige ud set fra
Win via Samba, men indholdet var stadig ok.
Så nu tror jeg at have forstået en lille smule om charset hist og her.
Tak for hjælpen.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-09-05 14:54

Lars P. Magnussen skrev:

> Jeg må blankt indrømme, at jeg aldrig helt har fået hold på alt det
> sprog / landekodehalløj, men hvis der i udskriften ovenfor ikke
> forekommer andre muligheder end noget med 8859-1, er det så ikke ok?

Jeg mener godt at de koder der ikke inkluderer en specifik tegnkodning
i navnet _kan_ bruge UTF-8, men jeg er ikke helt sikker på det.

> Var det ikke de samme valg, som blev vist under
> standardinstallationen?

Jo. Det var mest i fald du var kommet til at sætte det til noget
mindre hensigtsmæssigt.

Jacob
--
«E' come scegliere tra una fiorentina, un gran premio di
cavallo e il sanguinaccio!» -- Paolo Busilacchi