In a box firewall med filtrering
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 20-09-05 18:26

Hejsa
Findes der noget færdig software som feks moonwall, clarkconnect eller
smoothwall som man smider på en spand og den så kan filtrere p2p trafik fra
?
Eller evt noget som er meget meget simpelt at sætte op så kun de helt alm
protokoller er åbne (web, ftp, dns, dhcp, mail, IRC etc) ?

--
Mvh stefan
--------------------------

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-09-05 18:37

On Tue, 20 Sep 2005 19:25:39 +0200, Fidolinux.dk wrote:

> Hejsa
> Findes der noget færdig software som feks moonwall, clarkconnect eller
> smoothwall som man smider på en spand og den så kan filtrere p2p trafik
> fra ?

Monowall har (haft ?) en guide, hvor du ned-prioriterer de fleste p2p
systemer, så de ikke belaster mere end højst nødvendig. Evt kan du
ændre de filter der genereres til at de kun må benytte fx 64 kbps - så
er der ikke meget sjov tilbage ved det

> Eller evt noget som er meget meget simpelt at sætte op så kun de
helt
> alm protokoller er åbne (web, ftp, dns, dhcp, mail, IRC etc) ?

Igen Monowall - Lav en defualt som lukker for alt, og åben derefter for
det du vil tillade.

/Henning

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-09-05 13:45

Henning Wangerin wrote:

> [...]
>
> helt

> Igen Monowall - Lav en defualt som lukker for alt, og åben derefter for

Ja, det er nok det smarteste at tilade p2p trafik, men kun med meget lav
båndbredde. Hvis man lukker helt forsøger de smarte bare at udnytte
nogen porte der er åbne ( og som skal være det) og derved at snige
trafikken igennem steder hvor man ikke nemt kan lukke - så det blivver
en evig kamp, hvis man tilader den default vej, men ubrugeligt langsomt,
tror jeg ikke de (endnu) leder efter alternative veje. Egentlig fikst ...
/carsten