Manglende lyd i FC4
Fra : Jan Birk

Dato : 19-09-05 11:57

Efter at have opgraderet fra FC2 til FC4 er min lyd forsvundet.
Lydkortet bliver fundet og identificerert som:

Model: Corporation 82801DB/DBL/DBM .... AC97 Audio Controller
Model: snd-intel8x0

Maskinen er en DELL inspiron 8600!

Det har tidligere virket - og virker fra Windows - så kortet er ikke
gået i stykker

Nogen forslag til hvordan jeg kommer videre?

På forhånd tak

/Jan

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-09-05 19:03

On Mon, 19 Sep 2005 12:57:13 +0200, Jan Birk wrote:

> Nogen forslag til hvordan jeg kommer videre?

Muligvist et dumt spørgsmål, men har du prøvet at køre 'alsamixer' i en
terminal og un-mute og skrue op for lyden?

Fra : Jan Birk

Dato : 20-09-05 05:59

> Muligvist et dumt spørgsmål, men har du prøvet at køre 'alsamixer' i en
> terminal og un-mute og skrue op for lyden?

Jeg havde ikke prøvet det, så det var ikke et dumt spørgsmål !

Desværre løste det ikke problemet.

/Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-09-05 08:02

Thomas Jespersen wrote:

> Muligvist et dumt spørgsmål, men har du prøvet at køre 'alsamixer' i en
> terminal og un-mute og skrue op for lyden?

På en maskine, jeg lige har lagt FC4 på, var det ikke nok at
åbne alsamixer og skrue på det hele.

Man skulle starte gnome-volume-control, åbne preferences,
og sætte den til at vise mono master volume control,
og så skrue op for mono volume. Og i øvrigt også skrue op
for PCM volumen.

Det var for at få den til at give lyd fra sig på den
indbyggede højttaler.

Når man har fået en indstilling, som virker, kan man
køre:

/usr/sbin/alsactl store

så gemmes settings i /etc/asound.state og loades
ved næste boot.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jan Birk

Dato : 20-09-05 08:30

> [...]
> for PCM volumen.
>
> Det var for at få den til at give lyd fra sig på den

Tak for hintet. Det virker nu. Dog var det ikke mono-master med derimod
'external amplifier' der skulle slåes til!!

/Jan