Hvad skal installeres?
Fra : Niels

Dato : 18-09-05 17:17

Hvis man installere Linux, hvad så med virus? Jeg har brugt McAfee til
Windows, hvilket har virket godt. Er der andet, som jeg skal være
opmærksom på, og installere? Jeg har endnu aldrig været hacked på
maskiner efter serveren, og kun mindre hack på serveren, måske fordi
der ikke er noget spændende at gå efter :)

Niels

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-05 17:25

On Sun, 18 Sep 2005 09:17:02 -0700, Niels wrote:

> [...]
> opmærksom på, og installere? Jeg har endnu aldrig været hacked på
> maskiner efter serveren, og kun mindre hack på serveren, måske fordi der
Virus er et Windowsfænomen, så det skal du ikke bruger længere tid med
at spekulere på

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Niels

Dato : 18-09-05 18:45

Michael Rasmussen skrev:

> Virus er et Windowsfænomen, så det skal du ikke bruger længere tid med
> at spekulere på

Kan en Linux da slet ikke have nogle form for Virus? Eks. keylocker i
billeder?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-05 19:02

On Sun, 18 Sep 2005 10:44:32 -0700, Niels wrote:

> Kan en Linux da slet ikke have nogle form for Virus? Eks. keylocker i
> billeder?
For at det skal kunne lade sig gøre, skal browseren/operativsystemet
tillade, at der startes en proces/program på værtsmaskinen. Dette er
ikke tilladt automatisk under GNU/Linux, da alle programmer hentet ude fra
internettet automatisk hentes med eksekveringsbitten sat til off. Det vil
derfor kun kunne startes, hvis brugeren ændrer rettighed på programmet.
Derfor vil du typisk se følgende, hvis du skal hente et
installationsprogram fra nettet, du ønsker at installere:
1) hent installer
2) ændrer rettighed for installer - chmod a+x installer
3) kør installer.

Situationen fra windows, hvor programmer der er eksekverbare, bestemmes ud
fra deres suffix - .cmd, .bat, .exe, .com, .pif etc, og derfor automatisk
startes, når de indlæses i computerens hukommelse, findes derfor ikke.
Dette udelukker alle trojanere, sniffere og vira.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Max Andersen

Dato : 18-09-05 19:21

Niels wrote:

> Kan en Linux da slet ikke have nogle form for Virus? Eks. keylocker i
> billeder?

en nøglelåser? du mener nok en keylogger?. alt kan lad sig gøre.
spørgsmålet er bare om din bruger har ret til at f**ke maskinen op, bare
fordi du har opført dig som et 'kvaj'.

Nu vokser træerne ikke ind i himlen, så der kan altid blive installeret
et rootkit, eller lignende, grundet sløseri eller ukendte
sikkerhedshuller. Dog er det sværere hvis du kører med almindelig
bruger, fremfor (som windows normalt), kører med adminrettighedheder. og
du er endnu mere sikker, hvis du bruger sudo med din ubuntu :).

http://www.f-prot.com/download/home_user/download_fplinux.html
http://www.thefreecountry.com/security/antivirus.shtml

Max
Hvis du generelt er bekymret for sikkerhed, så behersk brugen af ukendte
værktøjer, og følg NØJE med i sikkerhedsopdateringer til de
softwarepakker du har installeret. Så er du ihvertfald ret godt sikret.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-05 19:24

Niels wrote:

> Kan en Linux da slet ikke have nogle form for Virus? Eks. keylocker i
> billeder?

Jo. Teoretisk set kan Linux selvfølgelig kompromiteres. Der kan være
fejl i Linux-systemer, selvom der ofte kommer patches meget hurtigt.
Men mange "vira" udnytter slet ikke tekniske sikkerhedshuller, men narer
bare brugeren til selv at gøre noget dumt.

I praksis ser du ikke virus til Linux, men det er kun et spørgsmål om
tid før der er tilpas mange brugere af Linux, der er nemme at narre til
at det kan betale sig at skrive en virus.

Så det du skal installere er sund fornuft. Tænk dig om, når du bruger
Internettet og stol ikke automatisk på alt du finder.

Peter

Fra : Niels

Dato : 18-09-05 19:37

Jeg/vi har normalt ikke problemer med den slags, men... ;

Min søn brugte et forum omkring et spil, hvor Admins fra spillet selv
var. Har havde bruger ret til at uploadet et brugere billed. Der var
pludselig nogle der skrev "we fund keyloggers in som user uploaded pics
in forum"... De fjernede selvfølgelig alt, og øgede sikkerheden, men
for min søn var det for sent. Han midstede alt han havde lavet på
over et års hårdt arbejde. (Jeg ved godt, at man måske ikke skal
spille så meget som han gør, men har er 19 år, og bestemmer selv. I
det mindste laver han noget til dagligt, og søger nu ind på HG. Han
laver aldrig ballede mere, så vi håber han er på den rigtige sti...)

Virus går selvfølgelig mere automatisk i windows, men for nogle år
siden, hørte jeg at man så småt skulle tænke på anti-virus, men
jeg har selvfølgelig ikke fulgt med i Linux-snak :)

Niels

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-05 19:43

Niels wrote:
> [...]
> in forum"... De fjernede selvfølgelig alt, og øgede sikkerheden, men
> for min søn var det for sent. Han midstede alt han havde lavet på

Men det har jo *intet* med sikkerheden på jeres maskiner at gøre.
Din søn burde blot have gemt det han mente var vigtigt hos sig selv og
ikke et sted på nettet.

> Virus går selvfølgelig mere automatisk i windows, men for nogle år
> siden, hørte jeg at man så småt skulle tænke på anti-virus, men
> jeg har selvfølgelig ikke fulgt med i Linux-snak :)

Antivirus er en dårlig løsning.
Løsningen på god sikkerhed er at tænke sig om og konfigurere sin maskine
ordentlig. Lad være med at køre services du ikke har brug for eller ikke
goder konfigurere. Lad være med at starte programmer du ikke stoler på.
Heller ikke hvis de kommer i en email, der siger du har vundet $$$$

Peter

Fra : Niels

Dato : 18-09-05 19:56

:) Nu er det spil han spillere online, så han kan ikke gemme det andre
steder. Og da han besøgte foraet var der ikke noget pop up, eller
andet at se, som var unaturligt... Det er i øvrigt den eneste gang,
som vi har prøvet noget af den slags. Lidt små virus som er opdaget
og fjernet hurtigt, og så tons af mail, som sikkert har haft virus
(den slags opdager vi ikke, da vi ikke åbner den slags) og hver dag
fanger serveren selvfølgelig virus.

Men tak for svarene, så må vi regne med, at vi er lige så godt
sikret, som vi plejer at være. Vi besøger nemlig ikke al de "get
free..." "You won..." også videre. Jeg fortsætter med install her..
:)

Niels

(P.S. Max; Er alle Windows-bruger så nogle kvaj, fordi de bruger
vidows? Eller er det i virkelighed ikke dem der laver den slags scripts
og hacker som er nogle [Censoner] unger?)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-09-05 20:37

"Niels" <niels@weyhe.dk> writes:

> Men tak for svarene, så må vi regne med, at vi er lige så godt
> sikret, som vi plejer at være. Vi besøger nemlig ikke al de "get
> free..." "You won..." også videre. Jeg fortsætter med install her..

Firefox i sig selv er udmærket til at forhindre de fleste
popupvinduer, og hvis man herudover installere en flashblocker fjerner
det i min erfaring 99% af skramlet.

Vær iøvrigt opmærksom på at kun få netbanker kan køres af andet end
internet explorer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-09-05 20:45

On 18 Sep 2005 21:36:51 +0200, Thorbjoern wrote:

> Vær iøvrigt opmærksom på at kun få netbanker kan køres af andet end
> internet explorer.

Er det så slemt længere? Alle de banker der bruger BEC fungerer da
vist (min gør) og BG Banks(/Danske Banks) 'ActivCard' fungerer også
nutildags... Se: <http://www.linux.dk/support/bank/?cn=dk>

(De fleste kræver dog stadig at Suns Java er installeret).

Mvh.

Adam

--
"Emperors of the world hiding underground Adam Sjøgren
Waiting for the sky to rain on down with gold" asjo@koldfront.dk

Fra : Niels

Dato : 18-09-05 22:01

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> Vær iøvrigt opmærksom på at kun få netbanker kan køres af andet end
> internet explorer.

Ja, jeg har flere kort nu, og kun dem der enten kan køres med firefox,
eller som arbejder hårdt på vil blive... De andre midster en kunde..
hehe :)

Niels