Pentium M 733
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 18-09-05 16:49

Kan kombinationen
Intel® Pentium® M 733 (1.1GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz)+12.1 XGA
som sidder i en Dell Latitude X1 Essential (L09X11)
køre Linux ?

Andre gode forslag til en LET laptop > 30.000 DKr ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-05 17:23

On Sun, 18 Sep 2005 17:48:36 +0200, Bjarne Jensen wrote:

> Kan kombinationen
> Intel® Pentium® M 733 (1.1GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz)+12.1 XGA som sidder
> i en Dell Latitude X1 Essential (L09X11) køre Linux ?

Det afhænger af mængden af RAM. Hvor meget er der i?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 18-09-05 17:48

Michael Rasmussen wrote:

> Det afhænger af mængden af RAM. Hvor meget er der i?

RAM ?? nå ja - den skal vel ha 1280 MB som er max ifg Dell

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-05 18:14

On Sun, 18 Sep 2005 18:48:09 +0200, Bjarne Jensen wrote:

> RAM ?? nå ja - den skal vel ha 1280 MB som er max ifg Dell
Det behøves ikke. Du kan få en rimeligt velfungerende desktop
installation med 256 MB, skal du køre store
applikations(server)programmer som Oracle etc, skal der væsentligt mere
til. Du kan jo prøve, at hente følgende liveCD, og se om det er noget
for dig:
http://se.releases.ubuntu.com/5.10/ubuntu-5.10-preview-live-i386.iso
Læs anmeldelse her:
http://debcentral.org/modules/news/article.php?storyid=11

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 18-09-05 18:23

Det var nu mest det der "M 773" som bekymrede mig da det er noget med
relativt lave MHz. Vil nødigt stå med noget ubruligt hi-tech.

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 18-09-05 20:33

Bjarne Jensen wrote:
> Det var nu mest det der "M 773" som bekymrede mig da det er noget med
> relativt lave MHz. Vil nødigt stå med noget ubruligt hi-tech.

Jeg har kørt Fedora Core (2 og 4) på en Mobile P3 Celeron 1133mzh med
384 MB ram, og det kørte ganske fremragende.

....den cpu er NOGET langsommere end en moderne Centrino 1Gzh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-05 22:31

On Sun, 18 Sep 2005 19:22:34 +0200, Bjarne Jensen wrote:

> Det var nu mest det der "M 773" som bekymrede mig da det er noget med
> relativt lave MHz. Vil nødigt stå med noget ubruligt hi-tech.
Jeg har en HP/Compaq NC4000 med Pentium M 1.2 og 512MB ram. Den er
væsentligt hurtigere end min Compaq Evo oldworld P4 1.7 med 1 GB Ram

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Niels

Dato : 18-09-05 18:50

Bjarne Jensen skrev:

> Det var nu mest det der "M 773" som bekymrede mig da det er noget med
> relativt lave MHz. Vil nødigt stå med noget ubruligt hi-tech.

Har selv lige haft Ubuntu 5.04 på en Latitude C600; Det er en 850, 10
GB HD, 256 MB RAM. Med mindre du kræver hastighed som en ny maskine,
så køre det hurtigere end XP, som din og min maskine er lavet til at
kunne køre...

Niels

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-09-05 20:47

Bjarne Jensen <mbjensen@t-online.de> writes:

> [...]
> som sidder i en Dell Latitude X1 Essential (L09X11)
> køre Linux ?
>
> Andre gode forslag til en LET laptop > 30.000 DKr ?

IBM X42 (tror jeg nok de er kommet til, men i hvert fald IBM X-serie).

Jeg har også kigget på den Dell X1, men besluttede mig alligevel for
en D410, som er en god sjat større fordi jeg læste et eller andet sted
at den havde bedre understøttelse for docking, og fordi den kan fås i
en noget kraftigere konfiguration. Jeg forventer trods alt en levetid
på 3-5 år på sådan en dims.

--
Jacob - www.bunk.cc
When you don't know what to do, walk fast and look worried.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 19-09-05 18:29

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> IBM X42 .......

Hmm... interessante specs - den må undersøges.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-09-05 00:09

Specielt med henblik på at køre linux vil jeg anbefale dig at købe en
IBM laptop - på min egen T43 virkede ubuntu uden problemer out of box,
alt det basale som lyd, gfx, LAN, WLAN virkede med det samme

desuden støtter IBM linux i større eller mindre grad, og du kan læse
masser af tips til at få tingene til at spille, på www.thinkwiki.org

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-05 01:36

On Mon, 19 Sep 2005 01:08:52 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> desuden støtter IBM linux i større eller mindre grad, og du kan læse
> masser af tips til at få tingene til at spille, på www.thinkwiki.org
Med HP er det endnu bedre. Udvalgte modeller af laptops kan fås
præinstalleret med den kommende version af Ubuntu:
http://www.ubuntulinux.org/support/custom/hplaptops
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 19-09-05 18:39

Michael Rasmussen wrote:

> Med HP er det endnu bedre.

Hmm... SÃ¥dan en HP Compaq nc4200 skal med i finalen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-05 19:03

On Mon, 19 Sep 2005 19:39:14 +0200, Bjarne Jensen wrote:

> Hmm... SÃ¥dan en HP Compaq nc4200 skal med i finalen
For den type laptop du søger, tror jeg ikke du finder billigere sted end
dette: http://www.laptops.dk/
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-09-05 21:16
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-05 22:31

On Mon, 19 Sep 2005 22:16:06 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> www.ok1.de ?
>
> http://thinkwiki.org/wiki/Buyers_Guide
X40 1,645.00EUR = (kurs
http://www.valutakurser.dk/Currency/default_e.aspx 7,4579) 12.268,25
laptops.dk = Kr. 10.995,00

Så jeg forstår ikke din henvisning?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-09-05 22:39

Michael Rasmussen wrote:

> X40 1,645.00EUR = (kurs
> http://www.valutakurser.dk/Currency/default_e.aspx 7,4579) 12.268,25
> laptops.dk = Kr. 10.995,00
>
> Så jeg forstår ikke din henvisning?

Nu har jeg ikke lige undersøgt denne model, sorry, men min egen T43
kostede 24000 i DK, 20000 på laptops.dk og 14000 inkl fragt fra ok1.de

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-05 23:00

On Mon, 19 Sep 2005 23:39:07 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> Nu har jeg ikke lige undersøgt denne model, sorry, men min egen T43
> kostede 24000 i DK, 20000 på laptops.dk og 14000 inkl fragt fra ok1.de
Du har så nok været heldig og fundet et ekstremt godt tilbud
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 21-09-05 07:46

Esben von Buchwald wrote:
> 14000 inkl fragt fra ok1.de

og de ville ikke lige se dokumentation for, at du var medlem af
lærerstanden o.a. ?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-09-05 02:34

On Mon, 19 Sep 2005 02:35:35 +0200, Michael wrote:

> Med HP er det endnu bedre. Udvalgte modeller af laptops kan fås
> præinstalleret med den kommende version af Ubuntu:
> http://www.ubuntulinux.org/support/custom/hplaptops

Og Dell har efter sigende lige lanceret notebooks med Mandriva på:

<http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=05/09/17/1539212&tid=147&tid=184>
<http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/offers/merchandising/fr/fr/pam1?c=fr&cs=frdhs1&l=fr&s=dhs>

Mvh.

--
"Vilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-09-05 15:32

On Mon, 19 Sep 2005 13:19:04 +0200, Esben wrote:

> OK omponerende mht. dell - havde aldrig forestillet mig at de ville ende
> som andet end WinTel ludere...

Det er vist primært et lavpris-tilbud til studerende i Frankrig, men
det er da bedre end ingenting...

Mvh.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-09-05 23:09

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
> at den havde bedre understøttelse for docking, og fordi den kan fås i
> en noget kraftigere konfiguration. Jeg forventer trods alt en levetid

.... og nu har jeg fået min D410. Den virker fint, og jeg er indtil nu
vældig godt tilfreds. Den virker klart hurtigere end min gamle
stationære 2,26 GHz med 512 MB RAM.

Efter at have roddet lidt med det, så fik jeg også en ekstern 20"
skærm til at virke rigtig godt med 1600x1200.

Jeg har dog endnu ikke fået testet bluetooth, trådløst net og det
indbyggede modem med Linux endnu.

Frequency scaling (hvad det så end hedder på dansk) virker fint. Min
har en 2 GHz CPU, men den kører 800 MHz det meste af tiden for at
spare på batteriet. Det betyder at den holder batteri i ca. 5 timer
ved almindeligt brug selv om jeg kun har det mindste batteri.

Maskinen er en anelse større end en IBM X, men vist også en sjat
kraftigere (min er 2 GHz, 80 GB Harddisk og 2 GB RAM). Der er en fin
DVD-brænder med, men den sidder i en noget upraktisk drivebay, som man
sætter under selve computeren. Mit gæt er at den kommer til at bo i en
skuffe fordi jeg alligevel ikke bruger CD'er ret tit, og jeg ikke
gider at slæbe på den i almindelighed. Man kan heller ikke bruge
drivebayen når maskinen sidder i sin dock, hvilket er temmelig defekt.

Overordnet set er jeg dog vældig tilfreds med min nye laptop. Nu
mangler jeg bare at finde en god taske der passer i størrelsen. Jeg
vil have en taske, hvor der lige præcis er plads til computeren, og
ikke mere.

--
Jacob - www.bunk.cc
Every absurdity has a champion who will defend it.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-09-05 19:10

Bjarne Jensen <mbjensen@t-online.de> writes:

> og hvad vejer sådan en dims i real life ?

Under 2 kg vil jeg tro. Jeg har desværre ikke nogen køkkenvægt, og jeg
tror ikke rigtig på min badevægt i den ende af skalaen. Den er noget
mindre end de D610 vi også bruger på arbejdet.

> Min skal være BÆRbar ikke kun SLÆBbar.

Den er lidt større end IBM's X-maskiner, men bestemt nogenlunde bærbar
så længe du lader din drivebay ligge i skuffen.

Jeg synes i øvrigt at de 1024x768 passer godt til den lille 12" skærm.

Jeg har det mindste batteri, og det holder ca. 4½ time når jeg bare
arbejder normalt. Sikkert mindre, hvis jeg bruger det trådløse
netværk, men det har jeg ikke lige fået kigget på endnu. Der kan sidde
et tilsvarende batteri i den eksterne drivebay, og man kan også få et
større batteri, hvis man har behov for meget lang batterilevetid.

--
Jacob - www.bunk.cc
Age and treachery will always overcome youth and skill.