Debian: apt-get severely FUBAR
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-09-05 10:06

Ja subject siger sgu det meste... var igang med at lave en upgrade da
jeg var nødt til at aborte den (ctrl-c) og nu er den fucked og
seg-faulter når jeg forsøger at lave en apt-get upgrade...

Det hænger sandsynligvis sammen med at mit filsystem har været FUBAR et
par gange de sidste par dage i forbindelse med kerne-eksperimenteren
(available og status filen i /var/lib/dpkg er også døde).

Jeg er ved at hive resterne af mit hår ud pga. dette her, er ved at
nærme mig en reinstallering men gider næsten ikke da det vil tage flere
dage pga. jeg kun har 512kbit ADSL :-/ Så jeg håber der seriøst er nogle
forslag til hvad jeg evt. kan gøre...

Jeg kører Debian Unstable på en kerne 2.6.12.4 (stoler ikke længere på
2.6.13.1 da det er efter jeg installerede den at problemerne begyndte).

Please?? :-|

Thomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-09-05 10:39

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> writes:

> [...]
>
> Jeg kører Debian Unstable på en kerne 2.6.12.4 (stoler ikke længere på
> 2.6.13.1 da det er efter jeg installerede den at problemerne begyndte).

Det er længe siden jeg har brugt apt (til RH 8.0), men er der ikke
noget med "apt-get clean" til at få ryddet op hvis tingene bliver
efterladt i en inkonsistent tilstand?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-05 11:04

On Sat, 17 Sep 2005 11:05:56 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> dage pga. jeg kun har 512kbit ADSL :-/ Så jeg håber der seriøst er
> nogle forslag til hvad jeg evt. kan gøre...
Prøv som root:
dpkg --configure -a
apt-get -f install
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-09-05 12:49

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Det er længe siden jeg har brugt apt (til RH 8.0), men er der ikke
> noget med "apt-get clean" til at få ryddet op hvis tingene bliver
> efterladt i en inkonsistent tilstand?

Nej, apt-get clean sletter alle ens .deb-filer - dvs. ikke de
installerede, men de oprindelige filer.

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-09-05 13:02

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> hit the keyboard.
> [...]

> Jeg kører Debian Unstable på en kerne 2.6.12.4 (stoler ikke længere på
> 2.6.13.1 da det er efter jeg installerede den at problemerne begyndte).

Prøv som Michael foreslår.

Hvis det ikke går godt, skal du nok have gjort følgende (nogle af dem
er måske overflødige):

*) fsck'et dit filsystem, så du er sikker på det er korrekt.
*) Geninstalleret apt manuelt med dpkg
*) fixet din /var/lib/dpkg/status (evt. gendannet den fra
/var/lib/dpkg/status-old)
*) have apt-get til at færdiggøre installationen med apt-get -f
install
*) Kontrolleret md5-summer med debsums og have geninstalleret alle
ødelagte pakker.

Er der forøvrigt nogen, som ved hvordan man fikser en
/var/lib/dpkg/status? På min gamle computer gik den somme tider i ged
(hardware-fejl - derfor fik jeg ny burk). jeg plejede at gendanne den
fra status-old, men kan man ikke opbygge en ny?

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-09-05 15:38

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> (hardware-fejl - derfor fik jeg ny burk). jeg plejede at gendanne den
> fra status-old, men kan man ikke opbygge en ny?

OK, nu hvor jeg var lidt mere omhyggelig med mine google søgninger så
var der et par forskellige ting jeg kunne gøre. Punkt 1 var at fixe så
min apt-get update rent faktisk endte, jeg fandt ud af at jeg havde en
sources der havde lidt problemer med checksum, efter jeg udkommenterede
den og lavede en ny apt-get update, så ville den godt opdatere listen
over available og apt-get seg-faultede nu ikke længere (phew). Men så
kom problemet med at få overbevist pakkesystemet om hvilke pakker der
var på systemet. Jeg faldt over flg. side:

http://lists.debian.org/debian-user/2003/05/msg00456.html

Den kan bruges som inspiration for at få den sparket igang igen... men
ikke helt optimalt. Så opdagede jeg at der måske kunne være gode info
liggende i /var/backups, og minsandten om ikke dpkg gemmer en backup af
status filen fra sidste gang den kørte (endda 10 gange tilbage i gz
form). Kopierede så den forrige ind (den var vist uden fejl) og så
begyndte tingene stille og roligt at virke igen. Desværre gik der så
lidt info tabt omkring pakker. Men via en af de sidste råd i ovennævnte
post, så har jeg fået sat selections, så dem må man så bare reinstallere
så skulle det hele forhåbentlig gå op i en højere enhed. Det er da
heldigvis "kun" 200MB den skal have hentet og installeret, så om et par
timer så skulle den forhåbentlig være i luften igen...

Thomas

Fra : Christian Iversen

Dato : 17-09-05 15:17

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Jeg kører Debian Unstable på en kerne 2.6.12.4 (stoler ikke længere på
> 2.6.13.1 da det er efter jeg installerede den at problemerne begyndte).

Jeg har set den fejl før. Løsningen var dengang ganske simpel:

rm -fv /var/cache/apt/{pkgcache.bin,srcpkgcache.bin}

Men hvis du også har filsystemproblemer, bør du følge de andre råd du har
fået her i gruppen først.

--
M.V.H
Christian Iversen