start af xterm og xlock på display 1?
Fra : Paminu

Dato : 14-09-05 21:23

Jeg har nu fået forklaret hvordan man kan få startet en
xterm på display 1. Man skriver først:

xterm -e 'xauth list | grep '/unix:0' | sed -e
's/unix:0/unix:1/g' | while
read line; do xauth add $line; done;'

dernæst:

sudo xinit -display :1 -- :1

Men hvad nu hvis jeg både vil have en xterm og xclock
startet samtidig på display 1?

Jeg havde forstillet mig noget i retning af:

xterm -e 'xclock'; 'xauth list | grep '/unix:0' | sed
-e 's/unix:0/unix:1/g' | while
read line; do xauth add $line; done;'

men det spiller ikke rigtig.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-09-05 12:53

Paminu wrote:

> Jeg har nu fået forklaret hvordan man kan få startet en
> xterm på display 1. Man skriver først:
>
> xterm -e 'xauth list | grep '/unix:0' | sed -e
> [...]

Det er helt forkert. Prøv: startx $(which xterm) -- :1
Det kræver at du har rettigheder til at starte en ny X
server. Den måde du bruger sudo på duer heller ikke, for
den vil jo så starte både server og klient som root. Det
er kun serveren, der skal startes som root.

Det vil måske virke, hvis man skriver:
startx $(which xterm) -- $(which sudo) X :1

Jeg skriver måske, for jeg ved ikke om sudo kan finde ud
af at starte X med et execve kald i samme process hvilket
er nødvendigt for at xinit kan sende et signal til X, når
der skal lukkes ned. Jeg ved heller ikke om sudo giver
nogle problemer med environment og med at få adgang til
cookie filen. Hvis ikke sudo virker kan man prøve med su:
startx $(which xterm) -- $(which su) -c 'X :1' :1
(Grimt, og jeg aner ikke om det virker).

> Men hvad nu hvis jeg både vil have en xterm og xclock
> startet samtidig på display 1?

Så laver du et script, der kan starte dem begge, og så
angiver du den absolutte sti til scriptet som argument
til startx. Scriptet kunne se sådan her ud:

#!/bin/bash
xclock <>/dev/null 1>&0 2>&0 &
exec xterm

--