Valg af system for begynder...
Fra : Niels

Dato : 14-09-05 19:07

Tjaa, der er jo mange svar, mange valg m.m. Så jeg forsøgte at lede
lidt,
og som jeg ser det, så vil Susu være godt for begynder, der kommer
fra
Windows. Microsnot har jo lært os (efter vi smed DOS ud), at vi aldrig

noget selv mere, da microsnot ALTID virker og ALDRIG har fejl (påstår
de).

Jeg har kørt Windows-server i en del år, og hele familien her har
computere, MED Windows på. Vi bor 6 her, og har altid mellem 6 og 12
maskine (incl. bærbare) kørende. (i periode har vi 4 - 6 ekstra, hvor

vores børn og venner spiller).

Så hvis vi alle skal hoppe på Linux, hvad er så bedst (nemmest for
"dovnskab") og kræver mindst muligt indsigt (kængten på 7 år kan
næppe
læse sig frem)? Er Suse et godt valg?

Niels

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-09-05 19:17

On 14 Sep 2005 11:06:32 -0700, Niels wrote:

> [...]

> "dovnskab") og kræver mindst muligt indsigt (kængten på 7 år kan
> næppe læse sig frem)? Er Suse et godt valg?

Nej. Behold Windows.

Mvh.

--
"This Interweb thing, it might just catch on, I'm Adam Sjøgren
telling you." asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-09-05 19:44

Adam Sjøgren wrote:

> Nej. Behold Windows.

Enig.
Den eneste applikation der nævnes er "spil", hvilket netop er noget, der
næsten altid kun udgives til Windows.
Desuden kræver ethvert system-skift (uanset om det er Windows->Linux,
eller Linux->Windows eller noget andet) at man lægger dovenskab bag sig
og lærer det nye system

Peter

Fra : Niels

Dato : 14-09-05 20:37

Så må jeg jeg prøve at uddybe behove :)

Spil;
Mest RuneScape og lignende. Internet spil...
Lidt CS 1.5, specielt med venner, på Internet server.
Lidt Warcraft, Settlers osv. Ikke meget, måske 10 - 20 dage om året i
alt. Kan nok undværes...

Anden brug;
Internet søgning af al slags, infomation, billeder, uddanelse m.m.
Mail...
Brug af MS-Office (der er jo bl.a. Star-Office i stedet), mest Word,
Excel, PhotoEditor og PhotoDraw....
FrontPage i forbindelse med WebDign, dog mindre og mindre, da vi
efterhånden bruger e107 meget
Billeder siger konen, men sjældent at redigere...
Chat, forum, auktioner....

Tjaa, og så bruger børnenenene det lidt i forhold til skole....

Selv serveren, det er bestemt min tanke at vente lidt. Jeg har en
temmelig stabil server, med noget der ligner 2 timers nedtid om året,
mest pga. af opdates...

Jeg er selvfølgelig klar over, at jeg skal i gang med at sætte
børnene ind i noget, med spørgsmålet er, er det det værd. Windows
koster jo en license til hver maskine, hvis det skal være helt
lovligt. Der kommer formindelig snart en ny Windows igen, og så må
man bare spyte flere penge i den griske.... (bandond)

Så skal jeg blive ved Windows, som bestemt hellere ikke er uden
problemmer, eller skal jeg prøve at smide et par Linux op, og hvilke
ville blive nemmeste hvis vi taler om at skal kunne bruge det?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-09-05 20:56

Niels wrote:
> Så må jeg jeg prøve at uddybe behove :)

Altid en god ide. :) Så bør jeg vel også uddybe lidt.

> [...]
> Lidt CS 1.5, specielt med venner, på Internet server.
> Lidt Warcraft, Settlers osv. Ikke meget, måske 10 - 20 dage om året i

Spil:
Instil dig på enten at glemme alt om spil (bortset fra kabale og lign.),
eller at leve efter følgende regler:
* Spil kun Open Source spil (freeciv, wesnoth, bzflag o.s.v.)
* Skal du spille kommercielle spil, må du nøjes med dem, der er frigivet
til også at køre på Linux. Du skal dog stadig købe den officielle
version. Det gælder ganske få spil. F.eks. Quake.
* Nogle få andre spil kan køres gennem emulationslag, men så skal man
virkelig ville det. Så er det snart nemmere bare at dual-boote.

> Anden brug;
> Internet søgning af al slags, infomation, billeder, uddanelse m.m.
> Mail...

Ikke noget problem.

> Brug af MS-Office (der er jo bl.a. Star-Office i stedet), mest Word,
> Excel, PhotoEditor og PhotoDraw....
> FrontPage i forbindelse med WebDign, dog mindre og mindre, da vi
> efterhånden bruger e107 meget

Ethvert krav til specifikke applikationer, der kun findes til Windows
udelukker jo andre systemer.
Så drop alle ovenstående, eller erstat dem med Linux ækvivalenter. Jeg
tror dog ikke du finder noget ala frontpage.

> Chat, forum, auktioner....

altså en browser.

> Tjaa, og så bruger børnenenene det lidt i forhold til skole....

Det er ikke sikkert skolen er særlig forstående overfor elever, der ikke
lige kan køre deres Windows-applikationer derhjemme.

> Selv serveren, det er bestemt min tanke at vente lidt. Jeg har en
> temmelig stabil server, med noget der ligner 2 timers nedtid om året,
> mest pga. af opdates...

Det er jo lidt den omvendte verden.

> Så skal jeg blive ved Windows, som bestemt hellere ikke er uden
> problemmer, eller skal jeg prøve at smide et par Linux op, og hvilke
> ville blive nemmeste hvis vi taler om at skal kunne bruge det?

Når du nu har så mange maskiner, så start med at sætte en ekstra server
op, som du kan migrere services til lidt efter lidt. Prøv dernæst at
migrere din egen maskine. Når du ved hvordan tingene virker og ved at du
kan svare på de fleste af de spørgsmål resten af hustanden stiller, så
migrer resten.

M.h.t. distribution.
SuSE, Mandriva, Fedora o.s.v. er sikker ganske udemærkede valg. Jeg tror
at det er smag og behag m.h.t. konfigurationsværktøjer og om der lige er
de rigtige drivere til den maskine man installere på uden at man selv
skal finde dem.

Personligt sværger jeg til Debian og til en server ville jeg ikke et
øjeblik være i tvivl: Debian.
Men jeg foretrækker også at anvende kommando-linien til servere (d.v.s.
ingen X-window).
Jeg ville ikke anbefale Debian til en begynder desktop, men prøv Ubuntu.

Peter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-09-05 20:54

On 14 Sep 2005 12:36:30 -0700, Niels wrote:

> [...]
> Lidt CS 1.5, specielt med venner, på Internet server.
> Lidt Warcraft, Settlers osv. Ikke meget, måske 10 - 20 dage om året i

Hvis du vil spille er det langt det nemmeste at beholde Windows.

> Internet søgning af al slags, infomation, billeder, uddanelse m.m.
> Mail...

Hvis Firefox og Thunderbird fungerer for dig under Windows vil de
højest sandsynlig også gøre det under GNU/Linux.

> Brug af MS-Office (der er jo bl.a. Star-Office i stedet), mest Word,
> Excel, PhotoEditor og PhotoDraw....

Hvis OpenOffice dækker dine behov under Windows, gør det det også
under GNU/Linux.

Bemærk at du nok bør teste om alle de filer du udveksler med Microsoft
Office-brugere kan udveksles som vanligt, hvis du bruger OpenOffice i
stedet.

> FrontPage i forbindelse med WebDign, dog mindre og mindre, da vi
> efterhånden bruger e107 meget

Frontpage findes kun til Windows. e107 ved jeg ikke hvad er.

> Billeder siger konen, men sjældent at redigere...

Hvis Gimp dækker hendes behov under Windows, gør det det også under
GNU/Linux.

> Chat, forum, auktioner....

Det kommer an på de specifikke websites (antager jeg det er) om de er
bundet til Windows/Internet Explorer eller ej.

Det er vel efterhånden de færreste der er.

> Tjaa, og så bruger børnenenene det lidt i forhold til skole....

Dette kan være problematisk hvis der er undervisningssoftware
indblandet, da dette typisk kun laves til det dominerende styresystem
på markedet.

Tilsvarende kan (teknisk dårlige) undervisningsspecifikke websites
potentielt være et problem.

> Selv serveren, det er bestemt min tanke at vente lidt. Jeg har en
> temmelig stabil server, med noget der ligner 2 timers nedtid om året,
> mest pga. af opdates...

Hvis du kun har to timers nedetid om året på din server, så: behold
Windows.

> Jeg er selvfølgelig klar over, at jeg skal i gang med at sætte
> børnene ind i noget, med spørgsmålet er, er det det værd.

Det er kun dig der kan bedømme det. Du skal jo nok bruge en del tid på
at lære noget nyt.

> Windows koster jo en license til hver maskine, hvis det skal være
> helt lovligt.

Men dem har du jo allerede købt.

> Der kommer formindelig snart en ny Windows igen, og så må man bare
> spyte flere penge i den griske.... (bandond)

Tjah, hvis man gerne vil have det nye system, så må man betale.

Det er ikke så meget anderledes end hvis du gerne vil have den nyeste
Toyota Corolla eller Fiat Mondeo i stedet for den gamle.

> Så skal jeg blive ved Windows, som bestemt hellere ikke er uden
> problemmer, eller skal jeg prøve at smide et par Linux op, og hvilke
> ville blive nemmeste hvis vi taler om at skal kunne bruge det?

En nem måde at prøve et GNU/Linux-system på er at hente en såkaldt
live-cd - dvs. en cd du starter fra, hvor GNU/Linux så kører fra cd'en
og holder sig fra det der allerede ligger på computeren (med mindre du
giver den besked om andet).

Et eksempel kunne være Ubuntus live-cd:
<http://releases.ubuntu.com/5.04/>

Andre distributioner har også live-cd'er. Kig dig omkring, prøv nogle
af dem - se om der er noget du kan li'.

Mvh.

--
"Och jag säger som Jennifer Lopez: Utan mina pärmar Adam Sjøgren
hade det blivit oordning!" asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-09-05 21:17

Niels wrote:
> [...]
>
> Så hvis vi alle skal hoppe på Linux, hvad er så bedst (nemmest for
> "dovnskab") og kræver mindst muligt indsigt (kængten på 7 år kan

Jeg er for så vidt enig med Adam og Peter (i den anden tråd) i, at hvis
spillene har så stor en betydning som du antyder, så bør du blive ved
Windows...

Men hvis du også har en pædagogisk målsætning om, at dine børn skal
udvide deres horisont, og vitterligt ønsker at udforske Linux, så er
SuSE da et udmærket valg. Distributioner som SuSE eller Mandriva er gode
begynder-distributioner, hvor størstedelen af opsætningen foregår i et
grafisk miljø, der på mange punkter kan sammenlignes med Windows. Du
kunne fx installere SuSE på én af computerne og prøve dig lidt frem, men
du bliver nødt til aktivt at lære Linux at kende, det kommer ikke
automatisk.

Her kan du også udnytte det store udvalg af undervisningsprogrammer for
børn, der er til stede i Linux, og bruge lidt mindre tid på spil. I
undervisningshenseende vil det muligvis være lige så attraktivt at
installere Ubuntu/Kubuntu/Edubuntu Linux, hvor programmer til børnenes
faglige udvikling er tilgængelige i distributionerne. Men her er
konfigureringen ikke nødvendigvis helt så grafisk og nem som i SuSE og
Mandriva.

Der findes spil til Linux-verdenen og i Ubuntu/Kubuntu/Edubuntu Linux
findes gode guides til installering og konfigurering her:
https://wiki.ubuntu.com/UserDocumentation#head-a27b221bdb123ecc2913e648746743da6a82006d

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-09-05 10:18

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
>
> Der findes spil til Linux-verdenen og i Ubuntu/Kubuntu/Edubuntu Linux
> findes gode guides til installering og konfigurering her:

Hvis du ønsker at teste mulighederne for anvendelse af spil i Linux, kan
du prøve Games Knoppix, hvor du kan finde en liste af de tilgængelige
spil på http://games-knoppix.unix-ag.uni-kl.de/gamelist-4.0.2-0.3.txt

Dette er en Live DVD Distribution, der kan brændes på DVD og køre
herfra. Downloads kan findes her:
http://games-knoppix.unix-ag.uni-kl.de/download.html

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Niels

Dato : 14-09-05 21:20

Tak for svarene :) Live-CD er vel lige sagen, så dem henter jeg lidt
af... Så er jeg klogere i morgen... Jeg henter nogle stykker, og så
prøver vi den første i aften, og de næste over weekenden :)

Angående FrontPage, så er det efterhånden bare nogle få html-koder
vi... e107 er et portal-system, hvor alt er lavt for dig i php, eller
næsten. lidt kendeskab til koder, og men kommer lynhutigt videre...
Resten laver vi efterhånden selv... tjek den på www.e107.dk. e107.dk
er vel der er mest at hente på dansk, og link til tons af sider om
e107... Min egen www.weyhe.dk køre også e107, men er lidt død. Efter
den har været lukket 2-3år, er den nu åben igen.

Og om jeg har købt licenserne? Tjaaa... Næsten... Jeg er registeret
som forhandler, så jeg har en pakke med 10 lovlige licenser. Men min
bil har ikke samme behove for opdatering hver anden dag. Den skal bare
have føde (ikke strøm, men benzin), og en lille rep. (opdatering)
lige så tit som man skal skifte til en ny Windows
98, 98a, 98b, 98c, me, 2000, xp... Der har været mange de år, selv om
der ser stille ud nu...)

Tak for hjælpen allesammen :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-05 21:48

On Wed, 14 Sep 2005 13:19:31 -0700, Niels wrote:

> lige så tit som man skal skifte til en ny Windows
> 98, 98a, 98b, 98c, me, 2000, xp... Der har været mange de år, selv om
> der ser stille ud nu...)
Jeg kan måske lige indskyde de seneste rygter fra Redmond:
Systemkrav til Longhorn:
Grafikkort: Mindst 512MB ram på kortet
RAM: minimum 512MB, anbefalet 768MB
CPU: minimum P4 2 GHz

Hvem har sådan hardware i dag?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Niels

Dato : 14-09-05 22:01

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg kan måske lige indskyde de seneste rygter fra Redmond:
> [...]

Jeg mangler lige grafikkort, hvilket nok er de fleste windows-brugers
problem. Eller har jeg 9 maskiner klar. Men hvad, 9 x 512 MB grafik af
3-4000 kr., så går det nok :( Go Gates, kill the user...

Har hentet Suse, så den kigger vi på, så måske er jeg tilbage om
1,2 dage eller efter weekenden :) Tak skal i alle fik :)

Niels

Fra : Max Andersen

Dato : 14-09-05 22:18

Niels wrote:

> Har hentet Suse, så den kigger vi på, så måske er jeg tilbage om
> 1,2 dage eller efter weekenden :) Tak skal i alle fik :)
>
> Niels

Har der været andre anbefalinger end Debian og Ubuntu?

Jeg har prøvet suse, og brugt det meget på min bærbare (9.1, 9.2 og da
jeg prøvede 9.3, var det kun i 20 sekunder så fik jeg nok. Den er
laaaaaangsom.

Ubuntu og debian kan begge køre smukt på min laptop(skulle dog bruge
xfree86 grundet mit ATI kort drillede(sjovt nok aldrig problemer med
geforce, 3d og xorg), og jeg må indrømme at jeg ikke ser andre
muligheder end Ubuntu, grundet debian's massive forarbejde og ubuntu's
professionelle vinkel til brugere og firmaer.

Prøv ubuntu. Nøjes ikke med SuSE.

Hvis du derefter vælger suse, så fair nok. Men ikke uden at prøve ubuntu.

Max
Ubuntu Hoary 5.04 bruger (som til oktober kører Breezy Badger eller
Dapper Drake

Fra : Claus

Dato : 15-09-05 08:02

Niels wrote:
Er Suse et godt valg?

Suse har et hjælpeværktøj til at konfigurere maskinen kaldet yast.
Dygtige linuxfolk bryder sig ofte ikke om den slags, de vil hellere selv
konfigurere direkte i filerne.
Jeg synes det er dejligt at lade yast om at sætte printeren eller
samba/nfs-serveren op osv. Det er exsempelvis meget let at sætte en
lækker server op for dine windowsmaskiner.

Prøv selv på en maskine først.
Du kan hente suse her:
http://www.opensuse.org/Welcome_to_openSUSE.org

Hvis du vil spille skal du købe extra software, men det er billigt:
www.transgaming.com

På siden kan du chekke om dine spil kan køre ordentligt.
Jeg ved personligt at Steam og GTA vicecity kører perfekt. Jeg ved ikke
om dem du nævner kan køre.

Der er et rigtigt morsomt linuxspil til "netcafe".

Det er bzflag sat op som en lukket server hvor man spiller imod hinanden.
Ifølge de børn der spiller hos os er det :
Det sjoveste spil der findes i verden. Mange linuxspil er efter min
mening børnevenlige, prøv dem.

Hilsen Claus

Fra : Niels

Dato : 15-09-05 18:20

Både børn og kone er allerede i gang med at lege.

Jeg har fået hentet følgende Live-CD'er;

Ubruntu 5.04
SUSE 9.2
KNOPPIX 3.9
(Ikke alle computer har fået DVD endnu)

Jeg ville gerne hente følgende (helst så org. som muligt);

Mandriva
Fedora
MEPIS
Debian

Jeg har hentet BitTorrent, så er der nogle der har link, så... :)

Der er mulighed for at vi skifter helt. Jeg har tidligere set Linux,
men det udvikler sig jo hele tiden. Jeg regner med, at under alle
omstændigheder, så vil der køre noget Linux her frem over....

Tak til jeg alle. Håber at der også er nogle der kan give et pr.
link...

Niels

(P.S. Er der ikke noget med, at det er muligt at få Half-life -
CounterStrike 1.5 til Linux? Eller skal jeg finde det brugt? Nok det
vigtigeste spil sammen med Runescape, resten ser ud til børnene kan
affinde sig med.)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-09-05 19:12

On Thu, 15 Sep 2005 10:19:32 -0700, Niels wrote:

> Jeg ville gerne hente følgende (helst så org. som muligt);
>
> Mandriva
> Fedora
> MEPIS
> Debian

Jeg vil så også lige tilføje denne:
PCLinuxOS. Det skulle efter sigende være den nemmeste newbie distribution
for Windowsramte
Læs en artikel her: http://www.madpenguin.org/Article757.html
Distributionens hjemmeside: http://www.pclinuxonline.com/pclos/index.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Claus

Dato : 15-09-05 20:24

Niels wrote:

> (P.S. Er der ikke noget med, at det er muligt at få Half-life -
> CounterStrike 1.5 til Linux?

jo. wine kan køre det.

En god side: www.frankscorner.org

Fra : Niels

Dato : 15-09-05 20:24

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg vil så også lige tilføje denne:
> PCLinuxOS. Det skulle efter sigende være den nemmeste newbie distribution
> for Windowsramte

Den er jeg ved at brænde Live-CD af :) Tak.