Rettigheder generalt
Fra : Familien Jørgensen

Dato : 14-09-05 09:16

Hej

Lige et par grundlæggende spørgsmål til en tålmodig sjæl.....

Jeg har forståelsen af at når en bruger opretter en fil, sættes
rettighederne på denne fil efter hvorledes umask er sat. ex.
Hvis umask er sat til 000 er der fuld rettigheder 777 rwxrwxrwx.
Hvis umask er sat til 022 er rettigheder så 755 rwxr-xr-x

Er det korrekt?

Grunden til jeg spørger er at jeg ikke lige syntes det fungere på denne
måde. Er der andre parameter som kunne have indflydelse på hvorledes en
fils rettigheder bliver sat på?

Min umask er sat /etc/profile men er der en bruger bestemt fil som læses
efter /etc/profile under opstart?

/Steen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-09-05 09:50

Familien Jørgensen wrote:

> [...]
> Hvis umask er sat til 000 er der fuld rettigheder 777 rwxrwxrwx.
> Hvis umask er sat til 022 er rettigheder så 755 rwxr-xr-x

Ikke helt. Programmet, der opretter filen, angiver et sæt
rettigheder (typisk 0666 eller 0777), disse rettigheder
modificeres så i henhold til umask.

Det vil sige, at hvis programmet angiver 0666 og umask er
sat til 0077, så bliver rettighederne i sidste ende 0600.

Medmindre et program har god grund til at gøre andet, så
angiver det 0777, når der oprettes directories og executables,
og 0666 for alle andre filer.

> [...]
> fils rettigheder bliver sat på?
>
> Min umask er sat /etc/profile men er der en bruger bestemt fil som læses

Det afhænger af distributionen, og jeg ved at Fedora Core
folkene insisterer på at gøre det forkert. Prøv at skrive
umask i en shell og se om den er sat som du forventer.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Familien Jørgensen

Dato : 14-09-05 10:01

Hm - nu skriver du umask med 4 cifre? der er da kun 3 ikk'?
1 ciffer ejer, 2 ciffer gruppe, 3 ciffer andre.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-09-05 10:08

Familien Jørgensen wrote:

> Hm - nu skriver du umask med 4 cifre? der er da kun 3 ikk'?
> 1 ciffer ejer, 2 ciffer gruppe, 3 ciffer andre.

Jo, der er kun tre i umask, men der er fire i permissions.
Den øverste af de fire angiver set group id, set user id
og sticky. Og når man skriver tallene i et C program, så
skal man altid starte med mindst et nul, uanset hvor mange
cifre der er.

Det vil sige, at i et program er det ligegyldigt om man
skriver 00666 eller 0666, men 666 betyder 01232.

Fra : Familien Jørgensen

Dato : 14-09-05 11:00

Tak alle for svar, nu er der falder noget grundlæggende på plads.
/Steen

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-09-05 10:18

Familien Jørgensen <steen@tryllekunst.dk> writes:

> Hm - nu skriver du umask med 4 cifre? der er da kun 3 ikk'?
> 1 ciffer ejer, 2 ciffer gruppe, 3 ciffer andre.

Rettigheder angives altid oktalt, det vil sige i 8-talssystemet. På
unix angives det gerne med at tallet begynder med 0, på samme måde som
at 0x14 angiver at tallet skal opfattes hexadecimalt
(16-talssystemet).

Jeg tror nok at shell-værktøjerne er ligeglade, men det er en god
vane, for lige pludselig skal man rette i en perl-script eller et
c-program og så kan man rive meget hår ud af hovedet før man kommer
til at tænke på at

umask(27)

betyder at umask sættes til 033, altså r- og w-bitten for gruppe og
andre, og ikke til 027 (w-bitten for gruppe og alle bits for andre).

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance