MS Windows
briani 27239
Fejl ved kørsel af DOS program under Win2K
Fra : Max

Dato : 25-10-05 14:05

Hej

Jer har et gammelt DOS program (DSISYS) jeg skulle
have til at køre på en Win2K SP4 maskine, men den
melder følgende fejl og lukker programmet.

16-bit MS-DOS-undersystem
DSISYS
NTVDM CPU'en har fundet en ugyldig instruktion.
CS:2f69 IP:fffc OP:ff ff 06 57 8b Vælg "Luk" for at afslutte programmet.

Nogen forslag til en løsning ?

Mvh Max

Fra : René Jensen

Dato : 25-10-05 14:11

Max wrote:
> [...]
> NTVDM CPU'en har fundet en ugyldig instruktion.
> CS:2f69 IP:fffc OP:ff ff 06 57 8b Vælg "Luk" for at afslutte programmet.

Hvis programmet er kompilet i Turbo Pascal, så kunne det tyde på at
kompileren ikke var patchet til maskiner over 1GHz. Har du kildeteksten,
så kan man kompile programmet igen, efter at man har patchet TURBO.EXE.

Jeg kan ikke lige huske om Windows 2000 har muligheden for at køre
programmer i en MS-DOS kompatibel mode, som Windows XP. I så tilfælde
opret en genvej, og vælg "Egenskaber" og så skulle der være et faneblad
hvor man kan sætte genvejen til at køre i MS-DOS kompatibel mode.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Max

Dato : 25-10-05 15:44

Hej Rene

> kompileren ikke var patchet til maskiner over 1GHz. Har du kildeteksten,

Har ikke kildetexten.

> Jeg kan ikke lige huske om Windows 2000 har muligheden for at køre

Win2k kender ikke til at køre i MS-DOS kompatibel mode, men jeg
løste problemet ved at sætte EMS-hukommelse til ingen.

Takker for forsøget

Mvh Max