MS Windows
briani 27239
Bærbar, 100% load?
Fra : Mr

Dato : 22-10-05 22:25

Hej.

Har købt mig en brugt bærbar, en Medion med en AMD 2500+ processor.
Alt fint, men jeg undre mig lidt over dens virkemåde mht. til CPU'en og
hvornår den skruer op og ned for hastigheden.
Når der ikke er noget at lave skruer den ned på de 529mhz, blæser går igang
i ny og næ på laveste blus.

Men når jeg feks vil spille et spil - ikke specielt krævende, men det tager
vel omkring fuld load så skruer den jo op til de 1800mhz og blæseren følger
gradvist med.
Ikke nok med at den kommer til at larme som sindsyg den bliver også meget
varm.

Skal det fungere således? Jeg mener, kan man ikke engang spille et spil på
en bærbar uden at den skruer så højt op for både mhz og blæseren?
Findes der noget bedre strømstyring til Windows ang. dette?
Jeg ved at jeg i Linux kan bruge forskellige "modes", userspace, ondemand,
powersave osv.. Hvad med Windows XP?

Er de fleste bærbare sådanne? Kunne nødig forstille mig at spille på den i 3
timer, så må den da gå ned på et tidspunkt :(

X-postet i bærbar og system.windows

Fra : Skovtrolden

Dato : 22-10-05 23:12

Ja sådan er det når man køber dårlig kvalitet
køb aldrig medion bærbar
har haft 3 aldrig mere
man får hvad man betaler for

Fra : Mr

Dato : 22-10-05 23:50

"Skovtrolden" <skovtrolden@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> Ja sådan er det når man køber dårlig kvalitet
> køb aldrig medion bærbar
> har haft 3 aldrig mere
> man får hvad man betaler for

Kan nogen give et lidt mere præcist svar end Skovtrolden?
Det er jo ikke til meget hjælp.

Fra : Finn 3200

Dato : 23-10-05 16:50

-- og så sammen med en AMD ? - Er det maximalt ?
mvh
Finn

Fra : Ole C

Dato : 23-10-05 00:49

Mr skrev blandt andet:

> [...]
> blæseren følger gradvist med.
> Ikke nok med at den kommer til at larme som sindsyg den bliver også

Er "indsugningsfiltret" stoppet til?
Jeg har en Medion bærbar med en Celeron processor - og den er naturligvis
langtfra så stille som en Centrino, men slet ikke så støjende som det du
beskriver. Jeg giver den en gang imellem en tur med støvsugeren ved diverse
ind- og udblæsningshuller og -gitre.
--
vh
Ole C

Fra : Tychsen

Dato : 23-10-05 08:45

Rent teknisk kan det da fint passe, at når han spiller et spil, så
kører CPU'en op på fuld kraft. Spil er jo det mest krævende en PC
kan køre... (altså 3D spil - ikke minestryger)...

Du kan jo evt. selv inde i fanen Ydeevne i Windows Jobliste se om
CPU'en ligger på de 85 - 100 % under spil...

Fra : Mr

Dato : 23-10-05 08:58

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det gør den. Den bruger de der cirka 100% i jobliste.
Men mit spørgsmål er, om stort set alle bærbare sætter deres blæser på max
efter få minutter når man har startet et spil?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-10-05 08:52

"Mr" <no@mail.nogood> wrote in

> [...]
> Jeg ved at jeg i Linux kan bruge forskellige "modes", userspace,
> ondemand, powersave osv.. Hvad med Windows XP?

For længe siden da jeg havde en laptop med Pentium 3 og speedstep - der
kunne man finde et gratis lille tool der kunne tvinge maskinen til at blive
i "SpeedStep" mode - så vidt jeg husker kunne man selv indstille hvilken
hastighed CPU'en skulle køre med. Men det var til en Pentium 3 - jeg aner
ikke om der er lignende værktøjer til Athlons cpu'er.

PS: Ved crossposting, bør du altid sætte FUT til én af grupperne.

/Flemming

Fra : Tychsen

Dato : 23-10-05 12:08

Det kan jeg ikke vide, idet jeg ikke har prøvet alle bærbare i verden
med alle tænkelige spil. Men jeg kan fortælle dig, at min IBM T41 da
godt kan finde på at køle en del, når jeg kører mange programmer og
eksporterer til EPS og PDF-filer... jeg spiller ikke, men arbejder med
grafik til trykkerier osv... og det kan vel sammenlignes med et 3D
spil, når jeg laver noget CPU-krævende dtp-arbejde. Men nu er det så
bare, at når blæderen kører fuld load på en IBM, så kan man
næsten ikke høre det, fordi den er designet til, ikke at sige så
meget... Det tror jeg måske, at Medion ikke er... men jeg ved det da
ikke med sikkerhed...

Men noget forskel må der jo være, når man betaler ca. det dobbelte
for en laptop med 1/3 lavere konfiguration end fx. en medion... men jeg
ved det ikke...

Logisk set vil jeg dog sige, at når CPU'en presses 100 %, så bruger
den max strøm og derfor bliver den max varm. Og der går måske en 30
sek. eller lignende, så registreres denne varme og blæseren går
igang... Og så kører blæseren vel bare, indtil CPU'en har slappet
så meget af, at varmen derfra kommer ned på et niveau, hvor der
tillades at skære ned på kølingen igen... oog under et spil, vil
CPU'en jo aldrig nå at slappe så meget af, at blæseren kan køre ned
eller slukkes...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-05 16:57

"Mr" <no@mail.nogood> wrote:

>Når der ikke er noget at lave skruer den ned på de 529mhz, blæser går igang
>i ny og næ på laveste blus.

Sådan skal det fungere

> [...]
>gradvist med.
>Ikke nok med at den kommer til at larme som sindsyg den bliver også meget

Spil er krævende og trækker alt hvad CPU og grafiksystem kan levere....

Vil du spille må du acceptere ulemperne i form af varme og
ventilationsstøj. Det ka' sgutte være anderledes

<mlr>

Fra : COZ

Dato : 28-10-05 20:05

Mr wrote:
> [...]
>
> Er de fleste bærbare sådanne? Kunne nødig forstille mig at spille på den i 3
> timer, så må den da gå ned på et tidspunkt :(

Brug dette program:
http://www.pbus-167.com/chc.htm

/C

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 12:35

COZ wrote:

> Brug dette program:
> http://www.pbus-167.com/chc.htm

Det får han ikke meget ud af med en Athlon XP-M...

Zulu