MS Windows
briani 27239
KEYB.COM i MSDOS under XP?
Fra : Haastrup

Dato : 14-10-05 13:57

Hej,

Jeg kan ikke få mit keyboard (dansk) til at snakke korrekt
dansk i ms-dos sessioner under engelsk windows xp.
Jeg har forsøgt at indsætte de sædvanlige

country=045,865,f:\windows\system32\country.sys

i Config.NT

og diverse kombinationer ala

f:\windows\system32\mode con codepage prepare=((865)
f:\windows\system32\ega.cpi)

f:\windows\system32\mode con cp select=865

i Autoexec.NT.

O jeg får beskeden
" One or more CON codepages invalid for given keyboard code"
ligesom linierne i Autoexec.NT ikke godtages (bad command or
filename).

Man plejer at have filen Keyb.com men den findes kun hvis jeg laver
en start-up diskette, og versionen derfra kan ikke bruges da XP
siger at den er "Wrong version".
Så jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg gør.

tak for hjælp!

mvh.

Jeg indsatte følgende i Config.NT filen
og det hjalp lidt, men ø og Ø vises stadig ikke korrekt
og jeg får beskeden
" One or more CON codepages invalid for given keyboard code".

Tilsyneladende findes Keyb.COM ikke i XP, og MODE.COM
syntaksen fra min win 98 installation (som virker) så jeg kan ikke
gennmskue hvordan syntaksen skal være.

Config.NT

country=045,865,f:\windows\system32\country.sys

Autoexec.NT

mode con ....?

mvh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 14-10-05 14:44

"Haastrup" <abc3@noplanet.com> wrote in message

> [...]
> dansk i ms-dos sessioner under engelsk windows xp.
> Jeg har forsøgt at indsætte de sædvanlige

Jeg har aldrig haft behov for at lave ændringer i disse filer i de
US-installationer jeg har lavet.
I "Control Panel / Regional and Language Options" har jeg valgt dansk
under:

"Regional Options / Standard and formats" og "Regional Options /
Location"
"Languages / Details / Default Input Language"
"Advanced"

Prøv at kontrollere disse punkter (en gang til).

/klaus

/klaus

Fra : Haastrup

Dato : 14-10-05 15:28

On Fri, 14 Oct 2005 15:44:23 +0200, "Klaus Jorgensen" <kj@no.spam>
wrote:

> [...]
> "Languages / Details / Default Input Language"
> "Advanced"
>
>Prøv at kontrollere disse punkter (en gang til).

Ja, der stod (sgu) engelsk under fanebladet "Advanced"| Non-unicode.
Et skift til "dansk" og så virker det.

mange tak!

mvh.

Regards S. Haastrup.