MS Windows
briani 27239
XP crash efter splashscreen
Fra : Studen

Dato : 13-10-05 17:57

Hej NG

Så er den faname gal igen... De gamles computer nægter at starte op - dvs.
den rebooter straks efter at have vist XP splashscreen. Jeg har prøvet at
sænke FSB og starte i safemode, men intet hjælper. Hvad pokker gør jeg?

Hvis nu der intet er at gøre, og jeg kobler den på som slave på min egen
computer, vil jeg så kunne få adgang til "docs & settings"? Deres profil er
ikke password protectet.

Håber I kan hjælpe - ellers skal jeg bare rode med computer hele weekenden -
og jeg vil meget hellere nyde de sidste par dage med godt vejr på ryggen af
motorcyklen :)

Mvh
Studen

Fra : Studen

Dato : 13-10-05 18:23

Som ekstra information, siger "old Daddy'bastard" at han er kommet til lave
en "lynstart" efter en nedlukning - han mener problemet opstod derefter...
kunne det være forklaringen, og hvis ja, hvad kan der være sket?

'Studen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-05 18:34

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave en "lynstart" efter en nedlukning - han mener problemet opstod
> derefter... kunne det være forklaringen, og hvis ja, hvad kan der være

Det kan være svært at finde en forklaring, da computernes veje ofte er
uransaglige.
Men eftersom du ikke kan starte i safe mode, vil jeg nok råde dig til, at
boote på win xp cd.en og så lave en reparations installation. Første gang du
får tilbud om at reparere skal du springe forbi, men senere kommer du til et
punkt hvor den fortæller dig, at den har fundet en eksisterende windows
installation. Der skal du så vælge at reparere. Så bibeholder den alle data,
programmer m.m.
Det eneste der plejer at kunne blive ødelagt er grafikkortdriver og evt. et
par andre drivere. Men det er hurtigere end at starte helt forfra.

Kurt

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-10-05 18:41

Hej Kurt B. Andersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> fortæller dig, at den har fundet en eksisterende windows
> installation. Der skal du så vælge at reparere. Så bibeholder den

Tag dog forbehold overfor at ting kan gå helt galt, jf.

Mig bekendt er det ikke almindeligt, det sker. Men det er ofte rart at
forberede sig på det værste (sikkerhedskopier af ens datafiler, diverse
opsætningsfiler o.l.), hvis det *skulle* ske.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Studen

Dato : 13-10-05 19:17

> [...]
> Det eneste der plejer at kunne blive ødelagt er grafikkortdriver og evt.
> et par andre drivere. Men det er hurtigere end at starte helt forfra.

Tak Kurt

Det vil jeg prøve hvis, hvis der ikke er andre udveje. Selve windåse
installationen overlever jeg nok at gøre om - men den gamle ville nok blive
ked af at miste alle sine data - Er der fare for det ved denne
fremgangsmåde? (Han er nemlig slet ingen ørn til backups) - Han opbevarer
forresten sine data i mapper på en logisk partion D, så der burde vel
egentligt ikke være den store fare på fære... vel?

/Studen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-05 21:58

> [...]
> forresten sine data i mapper på en logisk partion D, så der burde vel
> egentligt ikke være den store fare på fære... vel?

Intet er ufejlbarligt, men jeg har lavet denne øvelse 30-40 gange, og ingen
af gangene har jeg mistet data. Det er sket et par gange, at der har været
så svære problemer, at en reparation ikke kunne lade sig gøre, uden at jeg
helt ved hvorfor. Den fejlede typisk igen efter genstart.
Men så kunne jeg stadig tage den pgl. hd ud og sætte i min egen pc og redde
data ud, idet disse stadig var uberørte, da det kun er win installationen
som overskrives.

Kurt

Fra : Studen

Dato : 13-10-05 22:28

> [...]
> Men så kunne jeg stadig tage den pgl. hd ud og sætte i min egen pc og
> redde data ud, idet disse stadig var uberørte, da det kun er win

Tja - så har jeg været uheldig. "Reparationen" står, i skrivende stund, og
summer i baggrunden, men jeg tror faktisk skidtet er mislykket; der har
stået "setup will complete in.....28 minutes" den sidste ½time, og
fremeskridt barren har ikke rørt sig ud af flækken. Dog står alt det der XP
pral stadig og "shuffler" på skærmen. Er nok nødt til at afbryde. Kan jeg
bare slukke eller hvordan tackler jeg den herfra?

På forhånd tak
Studen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-05 23:29

> [...]

> XP pral stadig og "shuffler" på skærmen. Er nok nødt til at afbryde. Kan
> jeg bare slukke eller hvordan tackler jeg den herfra?

Tja, det tyder på en eller anden alvorlig fejl, måske i hele filsystemet.
Men du bliver nødt til at slukke. Så må harddisken ud og over i en anden pc,
hvor du kan hente de data ud, som du skal redde. Det kan godt være, at du
nægtes adgang til nogle af mapperne fra din egen pc, men så skal du gøre
det, at du skal overtage ejerskabet på dem. Hvordan det gøres, kan du læse
hos MS, eller du kan lave en søgning i google - grupper på at overtage
ejerskab. Så skulle løsningen dukke op.
Når du har reddet dataene, kan du prøve at sætte disken i igen og derefter
skal du så på det tidspunkt, hvor den foreslår at reparere eller lave en ny
installation, i stedet vælge at fjerne partitionen. Derefter laver du en ny
partition (eller flere) og påbegynder din nyinstallation, hvorunder den
automatisk vil formatere partitionen. Så skulle alt fra det ødelagte
filsystem være fjernet og installationen skulle gerne forløbe uden
problemer. Ellers må der være en hardwareenhed, som er defekt.
Alternativt har du måske mulighed for at springe punktet med at redde data
over, hvis du har alt det, der skal reddes på d-drevet, idet det ikke vil
blive berørt, hvis du fjerner c-partitionen og opretter en ny der. Så vil d
være urørt og ligeledes vil dataene.

Kurt

Fra : Studen

Dato : 14-10-05 00:03

> [...]
> læse hos MS, eller du kan lave en søgning i google - grupper på at
> overtage ejerskab. Så skulle løsningen dukke op.

Pokkers da også. Har prøvet 3 gange, og den går i stå ved de 28 minutter
hver gang - lige efter at have spurgt til arbejdsgruppe. Der nok intet at
gøre, men det ville godt være surt at ominstallere, bare for at opdage, at
det skyldes et hardwareproblem.

Tak for din fine forklaring mht. geninstallation (jeg har gjort det maange
gange, så lidt overflødigt, men hvordan skulle du kunne vide det :) Mht at
redde data, forventer jeg heller ikke de store problemer, det eneste problem
bliver nok den gamles Outlook XP data (emails, kalenderdata, kontaktpersoner
osv- de skal nemlig reddes. Kan du fortælle mig, hviken mappe jeg kan finde
dem i?

Endnu engang 1000tak for hjælpen - længe leve nyhedsgrupper :)
Studen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-05 00:18

Den 14-10-05 01.02 skrev Studen følgende:

> Pokkers da også. Har prøvet 3 gange, og den går i stå ved de 28 minutter
> hver gang

Surt!

> [...]
> osv- de skal nemlig reddes. Kan du fortælle mig, hviken mappe jeg kan finde

Datafilen hedder outlook.pst og ligger typisk i:
C:\Documents and Settings\"brugernavn"\Lokale indstillinger\Application
Data\Microsoft\Outlook

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-05 18:39

Den 13-10-05 18.57 skrev Studen følgende:

> Så er den faname gal igen... De gamles computer nægter at starte op - dvs.
> den rebooter straks efter at have vist XP splashscreen.

Deaktiver automatisk genstart, så får du en blå skærm med en
fejlmeddelelse. Du kan så søge efter fejlen på Google, eller du kan
poste den her, så vi kan prøve at hjælpe med at opklare, hvad der går galt.

Du kan evt. læse, hvordan du deaktiverer den automatiske genstart her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.html#deaktiver

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Studen

Dato : 13-10-05 19:05

> Deaktiver automatisk genstart, så får du en blå skærm med en
> fejlmeddelelse. Du kan så søge efter fejlen på Google, eller du kan poste
> den her, så vi kan prøve at hjælpe med at opklare, hvad der går galt.

BSOD:
"STOP: c000021a {Fatal system error}
The windows logon process system process terminated unexpectedly with a
status of 0x0000135 (0x00000000 0x00000000)
The system has been shut down"

Så vidt jeg kan se, kunne denne artikel omhandle dette problem - desværre er
løsningsforslagene ikke særligt brugbare, (hvem sagde som sædvanligt?) da
jeg jo ikke kan starte computeren :(

Håber I har et par fif på lager

Studen

Fra : Studen

Dato : 13-10-05 19:13
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-05 20:40

Den 13-10-05 20.05 skrev Studen følgende:

> "STOP: c000021a {Fatal system error}
> Håber I har et par fif på lager

Prøv at starte fejlsikret tilstand og vælge "Sidst kendte fungerende
konfiguration". Genstart herefter. Virker det stadig ikke, så prøv Kurts
forslag om at reparere installationen. Eftersom din fars data ligger på
drev d, er faren for at miste dem til at overse.

Virker det stadig ikke, er der altid senere mulighed for at prøve den
mere nørdede metode som er beskrevet på Microsofts side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Studen

Dato : 13-10-05 21:10

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
>
> Virker det stadig ikke, er der altid senere mulighed for at prøve den
> mere nørdede metode som er beskrevet på Microsofts side.

Hej Kim

Som jeg vist fik nævnt, kan jeg heller ikke starte op i fejlsikret tilstand.
"Sidst kendte fungerende
konfiguration" virker desværre heller ikke. Så vist jeg kan gennemskue, er
nørde versionen heller ikke brugbar, da jeg jo slet ingen vejne kan komme...
Det må blive "en Kurt"!

>Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Nix - de gamle er blevet alt for magelige ved at have en søn, der kan klare
det meste mht. hjemmecomputerne.

Tak igen
Studen
--