MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvad betyder det her? fra dk.edb.hardware.~
Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 07-10-05 15:54

hey ng!

Fejlmelding er postet i dk.binaer

Jeg er stødt på den her fejlmelding -hvad betyder det?
Jeg kan ikke bruge mit cd-rom drev.
Har købt nyt da jeg troede at det var problemet men det var det ikke.

/Rasmus

Fra : emj

Dato : 07-10-05 16:13

Rasmus Broholm Andersen skrev:

>Jeg er stødt på den her fejlmelding -hvad betyder det?
>Jeg kan ikke bruge mit cd-rom drev.

Har du kikket i kontrolpanel/system/hardware/enhedshåndtering?
Er der gule udråbstegn ud for nogle af dine hardwareenheder?
Klik på krydserne foran hver linje, så du ikke overser noget.

Hilsen emj

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 07-10-05 16:42

emj wrote:
> Har du kikket i kontrolpanel/system/hardware/enhedshåndtering?
> Er der gule udråbstegn ud for nogle af dine hardwareenheder?

Der gule udråbstegn udfor cd-rom drevet. Jeg kan sagtens se det i
Enhedshåndtering med som sagt så viser den en Kode 19 fejl. Er jeg nødt til
at installere XP helt forfra?

/Rasmus

Fra : emj

Dato : 07-10-05 17:39

Rasmus Broholm Andersen skrev:

>Der gule udråbstegn udfor cd-rom drevet. Jeg kan sagtens se det i
>Enhedshåndtering

Så marker den linje med det gule udråbstegn og vælg "fjern"
Du sletter så dit cd-romdrev, men XP finder det igen efter genstart.

> med som sagt så viser den en Kode 19 fejl. Er jeg nødt til
>at installere XP helt forfra?

Nejda. Bare fjern cd-romdrevet fra enhedshåndtering og genstart.

Hilsen emj

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 07-10-05 21:31

emj wrote:

> Så marker den linje med det gule udråbstegn og vælg "fjern"
> Du sletter så dit cd-romdrev, men XP finder det igen efter genstart.

Det er prøvet...hvad gør jeg forkert?

Fra : emj

Dato : 07-10-05 22:47

>Det er prøvet...hvad gør jeg forkert?

Får du stadig udråbstegnet efter at have fjernet hardwaren og
genstartet??

Efter genstart skal winXP finde dit cd-romdrev.

Jeg går ud fra at det er winXP, du har. Det har du ikke skrevet noget
om.
Hilsen emj

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 07-10-05 23:16

emj wrote:

> [...]
>
> Efter genstart skal winXP finde dit cd-romdrev.
>
> Jeg går ud fra at det er winXP, du har. Det har du ikke skrevet noget

Det er XP jeg har og der plejer aldrig at være problemer med at finde
hardware, men lige nu skaber den sig.
Udråbstegnet er stadig der efter jeg har fjernet hardwaren og
genstartet -hvad gør jeg forkert?
Gendanner en reparation af XP tabte "linier" i sysreg?

/Rasmus

Fra : emj

Dato : 08-10-05 03:39

Rasmus Broholm Andersen skrev:

>Udråbstegnet er stadig der efter jeg har fjernet hardwaren og
>genstartet -hvad gør jeg forkert?

Når du tænder din PC efter at have fjernet hardware, så skulle den
gerne fortælle dig, at den har fundet ny hardware, når du tænder dn
igen.

>Gendanner en reparation af XP tabte "linier" i sysreg?

Hvis du bruger systemgendannelse og går så langt tilbage som før
problemet opstod skulle fejl i windows blive rettet, så det vil jeg da
foreslå dig at gøre. Der sker ikke noget ved at prøve det.

Hilsen emj

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-10-05 15:20

emj wrote:

> Når du tænder din PC efter at have fjernet hardware, så skulle den
> gerne fortælle dig, at den har fundet ny hardware, når du tænder dn
> igen.

Det gør den, men udråbstegnet er der stadig!

> Hvis du bruger systemgendannelse og går så langt tilbage som før
> problemet opstod skulle fejl i windows blive rettet, så det vil jeg da
> foreslå dig at gøre. Der sker ikke noget ved at prøve det.

Har erfaret at min systemgendannelse desværre ikke går så langt tilbage at
det problem kan rettes!
Andre forslag?

/Rasmus

Fra : Ole C

Dato : 09-10-05 17:56

Rasmus Broholm Andersen skrev blandt andet:

> Har erfaret at min systemgendannelse desværre ikke går så langt
> tilbage at det problem kan rettes!
> Andre forslag?

Det er jo nærliggende at spørge om kablerne sidder rigtigt til
CD-Rom-drevet - og er i orden. Men det har du vel checket - og hvis drevet
kan ses i Bios, så ville jeg i dit sted forsøge en
reparations-geninstallation af Windows.

--
vh
Ole C

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-10-05 18:20

Ole C wrote:

> [...]
> CD-Rom-drevet - og er i orden. Men det har du vel checket - og hvis
> drevet kan ses i Bios, så ville jeg i dit sted forsøge en

Cd-rom drevet er helt nyt så der skulle ikke være nogen problemer.
Det er jo desværre svært at køre en reparations-geninstall når ikke mit
cd-rom drev virker! Er der nogen måder man kan gøre det på uden cd-rom
drevet?

/Rasmus

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 09-10-05 18:43

"Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er jo desværre svært at køre en reparations-geninstall når ikke mit
> cd-rom drev virker! Er der nogen måder man kan gøre det på uden cd-rom

Hej
Prøv at putte XP-Cd'en i og boot på den alligevel, det vil sandsynligvis
lykkes (har prøvet noget der ligner)
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-10-05 22:06

Paul Østerby Sørensen wrote:
> Prøv at putte XP-Cd'en i og boot på den alligevel, det vil
> sandsynligvis lykkes (har prøvet noget der ligner)

Det prøver jeg -tak for tippet!

/Rasmus

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 11-10-05 00:27

Rasmus Broholm Andersen wrote:

> Det prøver jeg -tak for tippet!

Det virkede og jeg kunne boote på cden. Så valgte jeg at reparere men så
ender jeg i en dos-prompt -hvad skal jeg gøre der?
Kørte en chkdsk og den rettede et par fejl på disken, men jeg skal jo have
den til at rette i registreringsdatabasen.

/Rasmus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-10-05 14:32

Hej Rasmus Broholm Andersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det virkede og jeg kunne boote på cden. Så valgte jeg at reparere
> men så ender jeg i en dos-prompt -hvad skal jeg gøre der?

Du skal i første omgang vælge "Installation". I de følgende menuer, der
dukker op, vælger du så installation på samme drev, som du allerede har
installeret Windows på. Så spørger den om der skal formateres eller
reparares. Hér vælger du så at reparere.

Dette svarer stort set til, når man med Windows 9x installerer "oveni".
Dvs. man slipper af med alskens fejl men beholder alle sine programmer,
(næsten) alle opsætninger etc.

Dog skal man lige huske en smut omkring Windows/Microsoft Update
bagefter, da det er kun er udgaven på cd'en og intet andet, der kommer
til at ligge installeret. Dvs. alle ens patches (og evt. opgradering
til SP2, hvis det ikke er en Windows XP SP2, man har på cd'en) skal
installeres igen.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 11-10-05 23:19

Rudi Stegen wrote:
[En masse hjælp! Tak]

Når jeg reparere, så gemmer den stadig alle mine installationer af
programmer?

/Rasmus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-10-05 23:58

Hej Rasmus Broholm Andersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Når jeg reparere, så gemmer den stadig alle mine installationer af
> programmer?

Ja, det er kun Windows med tilbehørsprogrammer (IE/OE og den slags),
der pilles ved. (Ja, og så en ofte tiltrængt opfriskning af og
rettelser i registreringsdatabasen). Dine applikationer, datafiler o.l.
lader den pænt ligge i fred og ro.

(Især væsentlige datafiler skal man dog altid lige have mindst en
sikkerhedskopi af, da ting *kan* gå rivegalt, skønt de sjældent gør.
Men medmindre man tilhører en ekstrem sekt indenfor superoptimister,
har man jo sikkerhedskopier af sine datafiler o.l. forvejen).

Muligvis *kan* der også være en driver eller to, der bliver rodet ved,
smidt ud e.l., hvis det er noget, som Windows ikke mener er
kompatibelt. (Men oftest spørges der. Og under alle omstændigeder kan
man jo installere den/dem bagefter, hvis man ved, det ikke er den/dem,
der laver koks i noget).

Meningen med den "reparer" - der som nævnt snarere kunne kaldes
"installation oven i" - er jo netop, at man får en frisk
Windowsinstallation og dermed muget fejl ud.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 12-10-05 00:47

Rudi Stegen wrote:
[Endnu mere hjælp! Tak igen!]

Jeg prøver det og så melder jeg tilbage!

/Rasmus -som er superoptimist og ikke laver backup!

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 12-10-05 13:50

Rasmus Broholm Andersen wrote:
> Rudi Stegen wrote:
> [Endnu mere hjælp! Tak igen!]
>
> Jeg prøver det og så melder jeg tilbage!

Nu virker det, men kun fordi jeg formaterede hele mit c:\
Da jeg forsøgte at reparere kom den frem med at den manglede stien til en
fil på XP cden og så var der ikke rigtig noget at gøre når ikke XP vil finde
cd-rom drevet!
Filen hed asms -hvad er det?

/Rasmus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-10-05 16:11

Hej Rasmus Broholm Andersen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nu virker det, men kun fordi jeg formaterede hele mit c:\

Det var da noget hø :-/

> Da jeg forsøgte at reparere kom den frem med at den manglede stien
> til en fil på XP cden og så var der ikke rigtig noget at gøre når
> ikke XP vil finde cd-rom drevet!
> Filen hed asms -hvad er det?

Udover det er en folder med nogle subfoldere og filer på Windows XP-
cd'en (\I386\ASMS\), ved jeg det faktisk ikke.

Microsoft skriver noget om problemet her:
<http://support.microsoft.com/?kbid=311755>

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Ole C

Dato : 09-10-05 18:56

> [...]

> Det er jo desværre svært at køre en reparations-geninstall når ikke
> mit cd-rom drev virker! Er der nogen måder man kan gøre det på uden

Ved du om CD-Rom-drevet kan ses i Bios?
Det du hidtil har skrevet, drejer sig om at Windows har problemer med at
finde drevet.

--
vh
Ole C

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-10-05 22:05

Ole C wrote:
> Ved du om CD-Rom-drevet kan ses i Bios?
> Det du hidtil har skrevet, drejer sig om at Windows har problemer med
> at finde drevet.

Det kan det, så prøver at boote på XP cden!

/Rasmus